Αποτελέσματα αναζήτησης

Το σχολικό θέατρο στη διδακτική πράξη και στη σχολική ζωή

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 24/2/2006 12:00 πμ - 26/2/2006 12:00 πμ Export event

ThessFeb2006
Θεσσαλονίκη, 24, 25, 26 Φεβρουαρίου 2006

Σε συνεργασία με την Περιφερειακή Δ/νση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Κεντρικής Μακεδονίας, τους Υπευθύνους Πολιτιστικών Θεμάτων και Καλλιτεχνικών Αγώνων των Διευθύνσεων Π.Ε. και Δ.Ε. Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Δυτικής Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής, τον Πανελλήνιο Σύλλογο Εκπαιδευτικού Δράματος και το Σύλλογο Αποφοίτων Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. «Ο ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ»

ImageΔιαβάστε περισσότερα 


4ο ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Θεσσαλονίκη 24, 25, 26 Φεβρουαρίου 2006

 

Η Περιφερειακή Δ/νση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Κεντρικής Μακεδονίας, οι Υπεύθυνοι Πολιτιστικών Θεμάτων και Καλλιτεχνικών Αγώνων των Διευθύνσεων Π.Ε. και Δ.Ε. Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Δυτικής Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής και το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση συνδιοργανώνουν το τέταρτο επιμορφωτικό σεμινάριο θεατρικής παιδείας με τίτλο

 

«Το σχολικό θέατρο στη διδακτική πράξη και στη σχολική ζωή»

 

Το σεμινάριο  θα πραγματοποιηθεί  την Παρασκευή 24, στο Κλειστό Δημοτικό Θέατρο Συκεών, το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Φεβρουαρίου 2006 στο 3ο Ε. Λ. Θεσ/νίκης, Αποστόλου Παύλου 28 (γωνία με Κασσάνδρου), τηλ. 2310 209987.

 

Το πρόγραμμα του σεμιναρίου περιλαμβάνει εισηγήσεις, συζητήσεις και βιωματικά εργαστήρια, έτσι ώστε να αναδειχθεί τόσο ο λόγος όσο και η πράξη που αφορούν το σχολικό θέατρο στη διδακτική πράξη και στη σχολική ζωή. Συγκεκριμένα, από τη μία πλευρά,  εκπαιδευτικοί και άνθρωποι του θεάτρου θα καταθέσουν τον προβληματισμό τους και τις προτάσεις τους σχετικά με το σχολικό θέατρο με απώτερο στόχο να αναπτυχθεί ένας γόνιμος διάλογος γύρω από το θέμα. Από την άλλη πλευρά, άνθρωποι του θεάτρου και εμψυχωτές ειδικευμένοι στο Δράμα / Θέατρο θα παρουσιάσουν  σε βιωματικά εργαστήρια τις θεωρητικές αρχές, τη μέθοδο και τις τεχνικές που εφαρμόζουν στο σχολικό θέατρο. Οι συμμετέχοντες θα έχουν τη δυνατότητα να πάρουν μέρος σε τρία τρίωρα εργαστήρια, ώστε να παρακολουθήσουν τρεις διαφορετικές προσεγγίσεις.

 

Έτσι το πρόγραμμα διαμορφώνεται ως εξής:

 

Παρασκευή 24

Φεβρουαρίου

 

17:00-18:00    Εγγραφές
18:00-18:10    Έναρξη - χαιρετισμοί
18.00-18.30    
Περσεφόνη  Αγραφιώτου, Σχολική Σύμβουλος  ΠΕ02, Σύμβουλος Υπουργού Παιδείας

Από την «Εκπαίδευση για όλους», στο νέο πρόγραμμα–αίτημα της UNESCO, «Ποιότητα στην Εκπαίδευση». Η ελληνική πρόταση για το  ρόλο της Τέχνης και το πρόγραμμα «Παιδεία – Πολιτισμός»

 

18:30-18:45    
Νικήτας Τσακίρογλου,

Το θέατρο στην εκπαίδευση

 

18:45-19:00    Τάκης Τζαμαργιάς, σκηνοθέτης, ΕΕΔΙΠ Πανεπιστημίου Αθηνών,
Η λογοτεχνία στις πολιτιστικές εκδηλώσεις του σχολείου. Διαδικασίες θεατρικής εμψύχωσης

 

19:00-19:15    
Δαμιανός Κωνσταντινίδης, σκηνοθέτης, θεατρολόγος,

Για μια αισθητική του λόγου στο θέατρο

 

19:15-19:30    
Απόστολος Αποστολίδης, Δ/ντης του Πειραματικού Γυμνασίου Παν. Μακεδονίας

Από την ανία της επανάληψης στη ζωντανή εορτή

 

19:30-19:45    διάλειμμα
19:45-20:00    
Νίκος Τσιώτσιος, δάσκαλος

Δραματικές Προσεγγίσεις στα Μαθηματικά του Δημοτικού Σχολείου
20:00-20:30    
Χαρίκλεια Τερζητάνου, Υπεύθυνη των Πολιτιστικών Θεμάτων και

Καλλιτεχνικών Αγώνων της Διεύθυνσης Π.Ε Ανατολικής Θεσ/νίκης, Σοφία Δραγκίνη, Νίκη Ναούμη, νηπιαγωγοί, 10ο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο ΤΕΠΑΕ του Α.Π.Θ., Ελένη Νικολαϊδου, δασκάλα, 2ο Δημ. Σχολείο Ν. Μηχανιώνας

Το θέατρο ως πολιτιστικό πρόγραμμα στην Πρωτοβάθμια Εκπ/ση

 

20:30-20:45    
Τζένη Καραβίτη, εκπαιδευτικός, μέλος του ΔΣ του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Γραφείο Β. Ελλάδας

Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

 

Λία Δαμιανάκη, φιλόλογος, εκπαιδευτικός του Δράματος, εκπρόσωπος του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπ. Δράματος

Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτικού Δράματος

 

20.45-21.15    Συζήτηση
 

Σάββατο 25

 

Φεβρουαρίου

 

9.00-9.30

Εγγραφές στα εργαστήρια

 

9.30-11.00

Α' κύκλος εργαστηρίων

 

     
Εργαστήρια για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση

 

     
Ακούω μουσική, εκφράζομαι και δημιουργώ

Γεωργία Γκανά, μουσικός, μουσικοπαιδαγωγός και εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού

 

     
Η Λυσιστράτη όπως... δεν την έγραψε ο Αριστοφάνης

Μάρω Λιάτσου, θεατρολόγος

 

     
Κείμενα και αντικείμενα. Από το θεατρικό παιχνίδι σε μια σχολική παράσταση

Παναγιώτα Χατζηκαμάρη, εκπαιδευτικός, εμψυχώτρια ομάδων θεατρικού παιχνιδιού

 

     
Εργαστήρια για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

 

     
Σπουδή στο αρχαίο δράμα. Οι "Όρνιθες" του Αριστοφάνη

Γιώργος Μπινιάρης, σκηνοθέτης, ηθοποιός

 

     
"Ελένη": μια διδακτική πρόταση

Αλεξάνδρα Μυλωνά, φιλόλογος, ηθοποιός

 

     
Οι ασκήσεις δραματοποίησης στη γλωσσική διδασκαλία

Άβρα Αυδή, φιλόλογος, εκπαιδευτικός δράματος/θεάτρου

 

     
Εργαστήριο κοινό για πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση

 

     
Δραματοποίηση και σχολικές γιορτές

Τάκης Τζαμαργιάς, σκηνοθέτης, ΕΕΔΙΠ Παν/μιου Αθηνών

 

11:00-11:15    
Διάλειμμα

 

11:15-12:45    
Συνέχεια εργαστηρίων α' κύκλου

 

12:45-14:30    
Διάλειμμα-γεύμα

 

14:30-16:00    
Β' κύκλος εργαστηρίων

 

     
Εργαστήρια για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση

 

     
Το θεατρικό παιχνίδι και τα αντικείμενα

Γιάννα Μαμακούκα, θεατρολόγος

 

     
Σχολείο και εκδηλώσεις πολιτισμού-Γιορτές και σχολείο, νέο νόημα!

Έφη Στέφα, θεατρολόγος

 

     
Η παντομίμα ως μέσο διδασκαλίας

Χαρίκλεια Τερζητάνου, Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων και Καλλιτεχνικών Αγώνων της Δ/νσης ΠΕ Ανατολικής Θεσ/νικης

 

Εργαστήρια για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

 

 

Περί αυτοσχεδιασμού,

Γιώργος Γκασνάκης, σκηνοθέτης, ηθοποιός

 

 

Ερμηνευτική προσέγγιση και σκηνική πραγμάτωση της αρχαίας ελλ. τραγωδίας,

Μόνα Κιτσοπούλου, σκηνοθέτης, ηθοποιός

 

 

Σπουδή στο αρχαίο δράμα. Οι "Όρνιθες" του Αριστοφάνη

Γιώργος Μπινιάρης, σκηνοθέτης, ηθοποιός

 

 

Εργαστήριο κοινό για πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση

 

 

Δραματοποίηση και σχολικές γιορτές

Τάκης Τζαμαργιάς, σκηνοθέτης, ΕΕΔΙΠ Παν/μιου Αθηνών

 

16:00-16:15

Διάλειμμα

 

16.15-17.45    
Συνέχεια εργαστηρίων β' κύκλου

 

Κυριακή 26

 

Φεβρουαρίου 

 

10.00- 11.30

Γ' κύκλος εργαστηρίων

 

     
Εργαστήρια για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση

 

     
Γεφυρώνοντας το σχολείο με τη ζωή,

Γιάννης Πουταχίδης, θεατροπαιδαγωγός

 

     
Παραδείγματα διδασκαλίας μέσα από το θεατρικό παιχνίδι,

Αργυρώ Σκίτσα, εκπαιδευτικός, μουσικοπαιδαγωγός

 

     
Παραμύθι με εργαλείο τη μάσκα-δημιουργία στην τάξη,

Κατερίνα Τερζοπούλου, δημοσιογράφος, ηθοποιός

 

     
Εργαστήρια για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

 

 

Η εφαρμογή του Εκπαιδευτικού Δράματος στη διδασκαλία της Ιστορίας,

Λία Δαμιανάκη, φιλόλογος, δασκάλα εκπαιδευτικού δράματος

 

 

Από το παιχνίδι στην ομαδική θεατρική δημιουργία,

Τζένη Καραβίτη, εκπαιδευτικός

 

 

Άσκηση στην ορθοφωνία και την εκφραστική ανάγνωση,

Γιώργος Μπινιάρης, σκηνοθέτης, ηθοποιός

 

 

Εργαστήριο κοινό για πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση

 

     
Θέατρο στο σχολείο: σκηνικά, ιδέες, υλικά,

Κατερίνα Γκαγκάκη, εικαστικός, εκπαιδευτικός

 

11:30-11:45

Διάλειμμα

 

11.45-13.15

Συνέχεια εργαστηρίων Γ' κύκλου

 

Προεδρείο

Ιωάννης Τζανής, Προϊστάμενος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης ΔΕ

 

13.15-14.00

Παρουσίαση εργαστηρίων-αξιολόγηση του σεμιναρίου

 

  

Το σεμινάριο θα παρακολουθήσουν 180 εκπαιδευτικοί οι οποίοι θα επιλεγούν με κλήρωση (90 από την Πρωτοβάθμια και 90 από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση).

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

 

"Ακούω μουσική, εκφράζομαι και δημιουργώ. Η μουσική αφορμή δημιουργίας για εικόνες, κινήσεις, ιστορίες και δρώμενα"

Γεωργία Γκανά, μουσικός, μουσικοπαιδαγωγός και εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού

Στο εργαστήριο οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν δρώμενα  με βάση τη μουσική «απαντώντας» στις παρακάτω ερωτήσεις. Πώς επηρεάζει η φόρμα ενός μουσικού έργου; Τι συναισθήματα προκαλεί; Τι εικόνες δημιουργεί; Ποιους χαρακτήρες αποδίδει; Πώς μπορεί να μας οδηγήσει σε μια ολοκληρωμένη παράσταση;

 

"Η Λυσιστράτη όπως… δεν την έγραψε ο Αριστοφάνης. Η αριστοφανική κωμωδία στη σύγχρονη εποχή"

Μάρω Λιάτσου, θεατρολόγος

Στο εργαστήρι θα ασχοληθούμε με την επεξεργασία  του αρχαίου θεατρικού κειμένου με στόχο τη θεατρική παράσταση αλλά και την ευαισθητοποίηση των παιδιών πάνω σε προβλήματα της σύγχρονης πραγματικότητας, εμβαθύνοντας στα αντιπολεμικά νοήματα του θεατρικού έργου. Πιο συγκεκριμένα,  θα επικεντρωθούμε στην πρακτική εφαρμογή τεχνικών του Εκπαιδευτικού Δράματος  για :

α. τη διερεύνηση των νοημάτων της «Λυσιστράτης» (περιεχόμενο)

β. τη σκηνική παρουσίαση του έργου (μορφή)

Το εργαστήρι βασίζεται στα πραγματικά δεδομένα της διδασκαλίας της «Λυσιστράτης»  στις παιδικές και εφηβικές θεατρικές ομάδες των Δήμων Γαλατσίου και Πετρούπολης. Το εργαστήρι απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

 

"Το θεατρικό παιχνίδι και τα αντικείμενα" (για νηπιαγωγούς)

Γιάννα Μαμακούκα, θεατρολόγος

Μυθοπλασία με αφετηρία τα αντικείμενα, δημιουργία πρωτότυπης ιστορίας με συμμετοχή των μελών της ομάδας, όπου τα καθημερινά αντικείμενα αποκτούν μαγικές ιδιότητες και μπορούν: α) να μεταμορφώσουν τους ανθρώπους σε φωτιά, νερό, ζώο, μυρμήγκι, να τους κάνουν αόρατους, μικρούς γίγαντες κ.λ.π., β) να αλλάξουν το περιβάλλον, να χαλάσουν τον καιρό, να φέρουν την άνοιξη, να μας μεταφέρουν σε άλλο τόπο και γ) να φέρουν καινούρια πρόσωπα, ένα τζίνι, μια νεράιδα κ.λ.π. Και όλα αυτά χάρη στα μαγικά λόγια, σ’ ένα τραγούδι ή με μια ιδιαίτερη χρήση του αντικειμένου.

Η ιστορία, λοιπόν, εξελίσσεται ανάλογα με τις προτάσεις που γίνονται και δραματοποιείται με ανάλογες μιμήσεις. Με βάση πρωτότυπα σενάρια ή διασκευές παραμυθιών, κάνουμε κουκλοθέατρο χρησιμοποιώντας τα αντικείμενα όπως είναι ή με λίγες εικαστικές παρεμβάσεις. Τα μέλη της ομάδας μιμούνται τα αντικείμενα με το σώμα και τη φωνή, γίνονται η καρέκλα του γραφείου, μια μπάλα, ένα χάρτινο λουλούδι, τα αντικείμενα μιας βιτρίνας. Θεατρικοί αυτοσχεδιασμοί με βάση το αντικείμενο ως θεατρικό πρόσωπο.

 

"Γεφυρώνοντας το σχολείο με τη ζωή"

Γιάννης Πουταχίδης, θεατροπαιδαγωγός

Η Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση. Εισαγωγή στη φύση και στη λειτουργία του Εκπαιδευτικού Δράματος. Το Εκπαιδευτικό Δράμα ως μια δομημένη διαδικασία με σκοπό την ολόπλευρη προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη των συμμετεχόντων, καθώς και την αξιοποίησή του είτε στο χτίσιμο μιας παράστασης είτε στην προσέγγιση μαθημάτων του σχολικού αναλυτικού προγράμματος. Οι ενότητες που θα προσπαθήσουμε να καλύψουμε είναι: στοιχεία και δομή του Δράματος - δραματική προσέγγιση θέματος - ανάπτυξη και εφαρμογή τεχνικών και στρατηγικών του Δράματος - η φύση του Δράματος ως παιδαγωγικού και εκπαιδευτικού μέσου -  ανάπτυξη και σχεδιασμός μαθήματος.

 

"Παραδείγματα διδασκαλίας μέσα από το θεατρικό παιχνίδι"

Αργυρώ Σκίτσα, εκπαιδευτικός, μουσικοπαιδαγωγός

Το θεατρικό παιχνίδι στη διδασκαλία: βασικές αρχές – τεχνικές. Προετοιμασία της ομάδας μέσα από βιωματικά παιχνίδια (εξοικείωση, ενεργοποίηση, συνεργασία, φαντασία). Παραδείγματα μέσα από τη σχολική ύλη σε ομάδες εργασίας.

 

"Σχολείο και εκδηλώσεις πολιτισμού-Γιορτές και σχολείο, νέο νόημα!"

Έφη Στέφα, θεατρολόγος

Θα παρουσιαστούν ιδέες και προτάσεις για την οργάνωση σχολικών εορτών με σκοπό την ανανέωση των μεθόδων και την προσαρμογή τους στην σύγχρονη πραγματικότητα και την ελληνική κοινωνία. Συγκεκριμένα το πρόγραμμα περιλαμβάνει τα εξής θεματικά πεδία:

-Εθνικές γιορτές και επέτειοι ιστορικής μνήμης. Νέες ιδέες και προτάσεις για παρουσίαση τους στο χώρο του σχολείου.

-Παγκόσμιες ημέρες και οργάνωση θεατρικών δρώμενων ανάλογα με τη θεματολογία. Βασικές αρχές σκηνοθεσίας και κινησιολογίας. Διερεύνηση κειμένων  από το χώρο του θεάτρου, της λογοτεχνίας και της μουσικής.

-Τελετές λήξης σχολικού έτους. Οργάνωση θεατρικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων.

-Διακειμενικές συνθέσεις με σκοπό την θεατρική παρουσίαση τους. Εισαγωγή στη δραματοποίηση. Θεατρικό αναλόγιο. Απαγγελία λογοτεχνικών κειμένων. Θέατρο- εφημερίδα.

-Εξειδικευμένη βιβλιογραφία.

Στόχοι: το παιδί να γίνει πομπός και δέκτης πολιτισμού. Καλλιέργεια ικανότητας συμμετοχής σε ομαδικές δραστηριότητες που δένουν συναισθηματικά το παιδί με το σχολείο. Όξυνση φαντασίας και πνεύματος. Ανάδειξη προσωπικότητας του μαθητή. Ανάδειξη πανανθρώπινων αξιών και θεσμών, όπως π.χ. ειρήνη, φιλία, ισότητα, δημοκρατία.

 

"Η παντομίμα ως μέσο διδασκαλίας"

Χαρίκλεια Τερζητάνου, Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων και Καλλιτεχνικών Αγώνων της Δ/νσης Π.Ε. Ανατολικής  Θεσσαλονίκης

Η γλώσσα του σώματος είναι ένα όχημα που με τον κατάλληλο οδηγό μπορεί να οδηγήσει σε δρόμους μαγικούς, γεμάτους εμπειρίες και γνώσεις. Μέσα από παραδείγματα για μικρές και για μεγάλες τάξεις με αφορμή τη Γλώσσα και τη Γεωγραφία θα πετύχουμε διδακτικούς σκοπούς και στόχους με μέσο την παντομίμα. Το αποτέλεσμα μπορεί να αποτελέσει υλικό για μια σχολική γιορτή.

   

"Παραμύθι με εργαλείο τη μάσκα - δημιουργία στην τάξη"

Κατερίνα Τερζοπούλου, δημοσιογράφος, ηθοποιός

Παρουσίαση ενός παραμυθιού με  διαφορετικό τρόπο από τον παραδοσιακό, όπου σμίγουν η αφήγηση με τη δραματοποίηση, η οποία και παίζει τον κυρίαρχο ρόλο στην παρουσίαση με λειτουργικό όργανο τη μάσκα. Το στήσιμο αυτής της μικρής παράστασης που  παρουσιάζεται αρχικά από ένα μόνο άτομο, η ομάδα το προετοιμάζει  συμμετέχοντας με πολλαπλή δράση, όπως για παράδειγμα με την κατασκευή των μασκών, τη διασκευή και σκηνοθεσία  του παραμυθιού, ώστε να είναι δυνατή η δραματοποίηση του, την παραγωγή ήχων κατάλληλων για να «ντύσουν» ατμοσφαιρικά κάποια κομμάτια της δραματοποίησης. Μετά την παρουσίαση, η δημιουργία συνεχίζεται με θεατρικό παιχνίδι και δραματοποίηση από όλη την ομάδα κάποιων σκηνών, η οποία βασίζεται κυρίως στην κίνηση.

 

"Κείμενα και αντικείμενα - Από το θεατρικό παιχνίδι σε μια σχολική παράσταση"

Παναγιώτα Χατζηκαμάρη, εκπαιδευτικός, εμψυχώτρια ομάδων θεατρικού παιχνιδιού

Θα παρουσιαστούν κείμενα και αντικείμενα τα οποία αποτελούν συχνά αφορμές για μικρά και μεγάλα θεατρικά παιχνίδια και δρώμενα κάθε μορφής (ηχητικά, κινητικά). Τα δρώμενα αυτά άλλοτε ανεπεξέργαστα και άλλοτε αφού έχουν εξελιχθεί μπορούν να αποτελέσουν υλικό για μια σχολική παράσταση. Στο εργαστήριο θα αναπτυχθούν τα βήματα αυτής της εξέλιξης και τα χρησιμοποιούμενα μέσα. Το υλικό μπορεί να προέρχεται από τα σχολικά εγχειρίδια (νεοελληνικά και κείμενα, θεατρικά αποσπάσματα, κ.α.). Οι συμμετέχοντες μπορούν να φέρουν μαζί τους τις δικές τους προτάσεις οι οποίες θα δουλευτούν στην ομάδα.

 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

 

"Οι ασκήσεις δραματοποίησης στη γλωσσική διδασκαλία"

Άβρα Αυδή, φιλόλογος, εκπαιδευτικός δράματος/θεάτρου

Το εργαστήριο παρουσιάζει τις ασκήσεις δραματοποίησης ως μέσο για τη γλωσσική διδασκαλία. Συγκεκριμένα αναφέρεται στη θεωρία στην οποία βασίζεται η χρήση των ασκήσεων και δίνεται ένα παράδειγμα πρακτικής εφαρμογής από το βιβλίο «Έκφραση-Έκθεση» της Α' Λυκείου. Για την πρακτική εφαρμογή των ασκήσεων προτείνεται η αξιοποίηση στοιχείων και τεχνικών του Εκπαιδευτικού Δράματος.

 

"Περί αυτοσχεδιασμού γενικώς"

Γιώργος Γκασνάκης, σκηνοθέτης, ηθοποιός

Ο αυτοσχεδιασμός ως μέθοδος διδασκαλίας της θεατρικής τέχνης. Τεχνικές και πρακτικές που θα βοηθήσουν το διδάσκοντα στην τάξη.

 

"Η εφαρμογή του Εκπαιδευτικού Δράματος στη διδασκαλία της Ιστορίας"

Λία Δαμιανάκη, φιλόλογος, δασκάλα Εκπαιδευτικού Δράματος

Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς β/θμιας εκπ/σης και είναι μία πρόταση χρήσης του Εκπαιδευτικού Δράματος στο αναλυτικό πρόγραμμα. Οι συμμετέχοντες καλούνται να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με τα βασικά στοιχεία της θεατρικής τέχνης, συμβάσεις και τεχνικές και πώς να τα χρησιμοποιήσουν στη διδακτική του γνωστικού τους αντικειμένου. Η θεατρική φόρμα, στην περίπτωσή μας, γίνεται εργαλείο μάθησης έτσι ώστε οι συμμετέχοντες να βιώσουν το ιστορικό γεγονός στο ‘εδώ και τώρα’. Το εκπαιδευτικό δράμα, όμως, δεν περιορίζεται σε μία επιφανειακή δραματοποίηση, αλλά μέσα από μία συστηματικά δομημένη διαδικασία (δράση/ βίωση, αναστοχασμός, επισκόπηση) και της φιλοσοφίας που τη διέπει, επιδιώκει να κινητοποιήσει την ιστορική φαντασία που σε συνάρτηση με την ιστορική αλήθεια οδηγεί σε βαθύτερη κατανόηση του ιστορικού γίγνεσθαι. Επισημαίνεται, κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου, η χρήση της τεχνικής των οπτικών γωνιών ώστε να διαφανούν διαφορετικά επίπεδα/οπτικές του ιστορικού γεγονότος. Ειδικά μέσα από την οπτική του ιστορικού-ερευνητή θα εστιάσουμε στη μελέτη τω ιστορικών πηγών. Τέλος με την εφαρμογή των ‘πέντε επιπέδων ερμηνείας’, τεχνική της  D. Heathcote, επιδιώκουμε να ανακαλύψουμε τα βαθύτερα κίνητρα της ανθρώπινης δράσης και να δούμε το συγκεκριμένο γεγονός στην καθολική του διάσταση.

 

"Από το παιχνίδι στην Ομαδική Θεατρική Δημιουργία"

Τζένη Καραβίτη, εκπαιδευτικός

Το εργαστήριο αυτό προτείνει έναν τρόπο δουλειάς - μια πορεία, η οποία στηρίζεται στην πεποίθηση πως η αξιοποίηση των δυνατοτήτων, των εμπειριών και της φαντασίας κάθε μέλους της ομάδας μπορεί να αποτελέσει τη βάση για πρωτότυπη ομαδική θεατρική δημιουργία. Με ασκήσεις και παιχνίδια θα επιδιώξουμε να ενεργοποιηθεί το σώμα, να ενθαρρυνθεί η εκφραστικότητά του, να εξοικειωθεί με τα σώματα των άλλων, να δημιουργηθεί εμπιστοσύνη μεταξύ των μελών της ομάδας και να απελευθερωθεί η φαντασία. Στη συνέχεια, με αφορμή ένα κείμενο, θα δουλέψουμε σε μικρότερες ομάδες δημιουργώντας μικρές αυτοσχεδιαστικές σκηνές. Κατά την παρουσίασή τους,  θα διερευνήσουμε στην πράξη ιδέες και θεατρικές τεχνικές για τον εμπλουτισμό, το συνδυασμό, την εξέλιξη και τη σύνθεσή τους σε μια πρωτότυπη θεατρική δημιουργία, που θα είναι το αποτέλεσμα της δουλειάς της ομάδας και της ιδιαίτερης συνεισφοράς καθενός μέσα σ’ αυτή.

 

"Ερμηνευτική προσέγγιση και σκηνική πραγμάτωση της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας"

Μόνα Κιτσοπούλου, σκηνοθέτης, ηθοποιός

Από την ανάλυση των χαρακτηρολογικών, ιστορικών, οντολογικών και άλλων θεμάτων του κειμένου ως τη σύνθεση μιας ολοκληρωμένης θεατρικής πράξης. Στη διάρκεια του μαθήματος το τμήμα θα δουλέψει τον Πρόλογο και την Πάροδο της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή και το Β' στάσιμο της «Ιφιγένειας εν Αυλίδι» του Ευριπίδη.

 

"Σπουδή στο αρχαίο δράμα. Οι «Όρνιθες» του Αριστοφάνη"

Γιώργος Μπινιάρης, σκηνοθέτης, ηθοποιός

Με αφορμή τα χορικά από τους "Όρνιθες" του Αριστοφάνη θα προσεγγίσουμε το θεατρικό λόγο ως προς τη μουσικότητα και το ρυθμό. Θα διερευνήσουμε τους θεατρικούς δρόμους, με τους οποίους τα στοιχεία του λόγου συμβάλλουν αφενός στην κατανόηση του περιεχομένου, αφετέρου στο σμίλεμα του περιεχομένου αυτού σε θεατρική κίνηση και θεατρική δράση. Ο τρόπος αυτός αξιοποιεί τις δυνατότητες όλων μας, κυρίως αυτές που βασίζονται στην αναπνοή, τη φωνή και την κίνηση. Μέσα από το θεατρικό παιχνίδι, τον αυτοσχεδιασμό, και το τραγούδι δημιουργούμε μια θεατρική σύνθεση με αυτονόητη εκπαιδευτική αξία, τόσο για το μάθημα μέσα στη σχολική τάξη, όσο και για την προετοιμασία της μαθητικής παράστασης.

 

"Άσκηση στην ορθοφωνία και την εκφραστική ανάγνωση"

Γιώργος Μπινιάρης, σκηνοθέτης, ηθοποιός

Με αφετηρία χορικά από την Αντιγόνη του Σοφοκλή και αποσπάσματα από τον "Ερωτόκριτο" του Β. Κορνάρου, στο εργαστήριο αυτό θα διερευνήσουμε τους θεατρικούς δρόμους με τους οποίους τα στοιχεία του μύθου δημιουργούν θεατρική κίνηση και θεατρική δράση. Έμφαση θα δοθεί στην αισθητική ανάγνωση του κειμένου και στην προφορικότητα του λόγου. Ο τρόπος αυτός αξιοποιεί τις δυνατότητες όλων μας, κυρίως αυτές που βασίζονται στην αναπνοή και τη φωνή. Το εργαστήριο έχει πρακτικό, βιωματικό χαρακτήρα. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και σε όποιον ενδιαφέρεται για το θέατρο στην εκπαίδευση.

 

"Μια διδακτική πρόταση για την «Ελένη» του Ευριπίδη"

Αλεξάνδρα Μυλωνά, φιλόλογος, ηθοποιός             

Η ανάδειξη της θεατρικής υπόστασης της Δραματικής Ποίησης στη διδασκαλία της στο Γυμνάσιο είναι μια ελκυστική διδακτική πρόταση. Ο καθηγητής λειτουργεί ως διαμεσολαβητής μεταξύ του έργου και των παιδιών, αλλά  και ως εμψυχωτής που τα προ(σ)καλεί  σε  θεατρικές δράσεις στην τάξη ή και στο ευρύτερο πλαίσιο του σχολείου και της τοπικής κοινωνίας. Κατά τη διάρκεια του θεατρικού εργαστηρίου, θα επιχειρήσουμε τη διεύρυνση της διδασκαλίας της Ελένης του Ευριπίδη με θεατρικές μεθόδους και τεχνικές για την προσέγγιση βασικών θεμάτων του έργου (πόλεμος, αναγνώριση, δόλος, πολυπολιτισμικότητα κλπ), που χρησιμοποιήθηκαν ως αφετηριακό υλικό για την παράσταση του Γ5 του 4ου Γυμνασίου Αμπελοκήπων, 2003-2004.

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΚΟΙΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ

ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

 

"Θέατρο στο σχολείο: Σκηνικά, ιδέες, υλικά"

Κατερίνα Γκαγκάκη, εικαστικός, εκπαιδευτικός

Αυτό το εργαστήριο έχει στόχο να δώσει στους εκπαιδευτικούς που οργανώνουν το θέατρο στα πλαίσια του σχολικού περιβάλλοντος ένα εργαλείο με το οποίο θα μπορούν να δημιουργούν σκηνικά παραστάσεων (ιδέες και εκτέλεση) μαζί με τους μαθητές τους. Το εργαστήριο περιλαμβάνει: α) Βιωματική άσκηση: εργασία σε ομάδες  πάνω σε κείμενα με στόχο τη γέννηση ιδεών μέσα από διαδικασίες όπως είναι τα σουρεαλιστικά παιχνίδια. β) Εργαστήριο υλικών και τεχνικών στο οποίο θα δοκιμάσουμε τεχνικές και διαφορετικά υλικά (με γνώμονα το χαμηλό κόστος και την ουσιαστική συμμετοχή των μαθητών)  για την εκτέλεση σκηνικών κατασκευών.

 

"Δραματοποίηση και σχολικές γιορτές"

Τάκης Τζαμαργιάς,  σκηνοθέτης, ΕΕΔΙΠ Πανεπιστημίου Αθηνών

Το εργαστήρι επικεντρώνεται στην αξιοποίηση των τεχνικών του θεάτρου, προκειμένου οι συμμετέχοντες, με βάση ένα θέμα από μια σειρά κειμένων, να οδηγηθούν στη διακειμενική σύνθεση ενός νέου κειμένου που θα το αποδώσουν στην αυτοσχέδια σκηνή της τάξης. Μέσα από αισθητηριακές, σωματικές, φωνητικές ασκήσεις προκύπτει ένα πρόσφορο δραματικό πλαίσιο, που επιτρέπει την οργανική ένταξη κειμένων, τα οποία ενδεχομένως απέχουν χρονικά και διαφέρουν ως προς τον προβληματισμό και το ύφος τους. Η σύνθεση που τελικά προκύπτει, ενώ περιέχει διακείμενα είναι μια νέα δημιουργία που στηρίζεται στο διάλογο του σύγχρονου ανθρώπου με αυτά. Η όλη διαδικασία μπορεί να εφαρμοστεί συστηματικά στο πλαίσιο της «Ευέλικτης Ζώνης» ή να αξιοποιηθεί στις γιορτές του σχολείου.

 

Συνεργαζόμενοι φορείς στη διοργάνωση:

Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτικού Δράματος

Ο Σύλλογος Αποφοίτων Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. «Ο ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ»

 

Οργανωτική επιτροπή

Γ. Καρατάσιος 

Περιφερειακός Διευθυντής Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης Κεντρικής Μακεδονίας

Ι. Τζανής

Προϊστάμενος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Δ.Ε.

Θ. Τελόπουλος

Προϊστάμενος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Π.Ε.

Π. Αγραφιώτου

Σχολική Σύμβουλος φιλολόγων, Σύμβουλος Υπουργού Παιδείας

Η. Παρασκευάς

Δ/ντής Δ.Ε. Ανατολικής Θεσ/νίκης

Γ.Κωνσταντινίδης

Δ/ντής Δ.Ε. Δυτικής Θεσ/νίκης

E. Περσυνάκης 

Δ/ντής  Δ.Ε. Χαλκιδικής

Κ. Βυζιώτης

Δ/ντής Π.Ε. Ανατολικής Θεσ/νίκης

Γ. Κυρίζογλου

Δ/ντής Π.Ε. Δυτικής Θεσ/νίκης 

Α. Κρίτογλου

Δ/ντής Π.Ε. Χαλκιδικής

Α. Αυδή

Υπεύθυνη για τα Πολιτιστικά θέματα και τους Καλλιτεχνικούς Αγώνες της Δ/νσης Δ.Ε. Ανατολικής Θεσ/νίκης

Μ. Δημητριάδου

Υπεύθυνη για τα Πολιτιστικά θέματα και τους Καλλιτεχνικούς Αγώνες της Δ/νσης Δ.Ε. Ανατολικής Θεσ/νίκης

Ε. Μωσαΐδου

Υπεύθυνη για τα Πολιτιστικά θέματα και τους Καλλιτεχνικούς Αγώνες της Δ/νσης  Δ.Ε. Δυτικής Θεσ/νίκης

Σ. Παναγιωτάκης

Υπεύθυνος για τα Πολιτιστικά θέματα και τους Καλλιτεχνικούς Αγώνες της Δ/νσης  Δ.Ε. Δυτικής Θεσ/νίκης

Κ. Τσολάκη

Υπεύθυνη για τα Πολιτιστικά θέματα και τους Καλλιτεχνικούς Αγώνες της Δ/νσης Δ.Ε. Χαλκιδικής

Χ. Τερζητάνου

Υπεύθυνη για τα Πολιτιστικά θέματα και τους Καλλιτεχνικούς Αγώνες της Δ/νσης Π.Ε. Ανατολικής Θεσ/νίκης

Α. Πολυζωίδης

Υπεύθυνος για τα Πολιτιστικά θέματα και τους Καλλιτεχνικούς Αγώνες της Δ/νσης Π.Ε. Ανατολικής Θεσ/νίκης

Κ. Ραπασάνη 

Υπεύθυνη για τα Πολιτιστικά θέματα και τους Καλλιτεχνικούς Αγώνες της Δ/νσης Π.Ε. Δυτικής Θεσ/νίκης

Δ. Δήμητσας

Υπεύθυνος για τα Πολιτιστικά θέματα και τους Καλλιτεχνικούς Αγώνες της Δ/νσης Π.Ε. Χαλκιδικής 

Τ. Δεληγιαννίδης

Δ/ντής του 3ου Ε.Λ. Θεσ/νίκης

Μ. Ανέστης

ΠΕ03, 3ο Ε. Λ. Θεσ/νίκης 

Π. Καραβίτη 

ΠΕ02, εκπρόσωπος του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

Αν. Καραγιαννίδου

ΠΕ02, 12ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης

Β. Παπαβραμίδου

ΠΕ02, 15ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης

Print

Number of views (211)/Σχόλια (0)

Αρχείο

«Σεπτέμβριος 2019»
ΔευΤριΤετΠεμΠαρΣαβΚυρ
26
27
28
29
30
31
1
2345
678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456

Κατηγορίες

Αναζήτηση