Αναζητώντας ένα ρεπερτόριο
για εφήβους...

Προτάσεις εκπαιδευτικών γιαθεατρικά έργα κατάλληλα για έφηβους

 

Τίτλος:
  Ο κύκλος με την κιμωλία
Συγγραφέας:
  Μπέρτολτ Μπρεχτ
Μεταφραστής - Εκδότης:
  Πέτρος Μάρκαρης - Πρόγραμμα Ανοιχτού Θεάτρου. 1994-95
ISBN:
 
Είδος - εποχή:
  Πέντε πράξεις και πρόλογος
Πρόσωπα:
  42 αντρικά-16 γυναικεία
Σύντομη περιγραφή
του έργου:
 

Είναι από τις λίγες φορές που ο Μπρεχτ κάνει το θέατρό του χώρο μιας αίσιας μεταμόρφωσης. Ένα παραμύθι, που αφηγείται την περιπέτεια μιας νεαρής γυναίκας που, από σύμπτωση, παίρνει κάτω από την προστασία της ένα παιδί, δίνει στον συγγραφέα την ευκαιρία να διαφοροποιήσει την ενεργητική καλοσύνη από την παθητική.
ΟΚυβερνήτης μιας πόλης στον Καύκασο γιορτάζει το Πάσχα με την γυναίκα του και το νεογέννητο γιο τους Μιχαήλ, όταν ξεσπά ένα πραξικόπημα και τους αναγκάζει να δραπετεύσουν. Η νεαρή Γρούσα, καμαριέρα στο σπίτι του Κυβερνήτη, θα πάρει μαζί της το αρχοντικό βρέφος - που το ξεχνούν οι γονείς του στον πανικό τους - και θα γίνει η μητέρα του όχι σύμφωνα με τη φύση αλλά με μόχθο και δουλειά. Μετά από χρόνια, όταν η κατάσταση αλλάξει, η πραγματική μητέρα του Μιχαήλ θα απαιτήσει πίσω το παιδί της. Ο δικαστής Αζντάκ όμως θα αρνηθεί να εφαρμόσει τον νόμο περι ιδιοκτησίας που επεκτείνεται και στο παιδί. Ο κατεργάρης αλλά και συγχρόνως κάτοχος μιας αλάνθαστης λαϊκής συνείδησης δικαστής θα δώσει το παιδί όχι στην φυσική του μητέρα αλλά σ' αυτή που το φρόντισε γιατί "οι ελεύθεροι άνθρωποι μπορούν να φτιάξουν μια καινούργια φύση". Η κοινωνική μητρότητα της Γρούσας, η ενεργητική της καλοσύνη, άλλαξε την ροή του κόσμου, αναποδογύρισε τον νόμο και μάλιστα τον βασικότερο, αυτόν της διαδοχής από τους φυσικούς απογόνους.

 
(Βασιλική Δεμερτζή)    
Σχόλια:
 

Το έργο αυτό υπάρχει και σε μια πολύ ωραία μετάφραση του Οδυσσέα Ελύτη στις εκδόσεις ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΠΟΥΔΩΝ. Μερικά πλεονεκτήματα για το ανέβασμα του έργου με μαθητικές ομάδες: έργο σπονδυλωτό με αυτόνομες σκηνές που "δουλεύονται" χωριστά σε μικρότερες ομάδες, ταιριάζει σε πολυπρόσωπες ομάδες, κάθε μαθητής-ηθοποιός μπορεί να παίξει πολλούς ρόλους, οι ρόλοι πλησιάζουν περισσότερο "τύπους" παρά "χαρακτήρες", υπάρχουν πολλά τραγούδια και δυνατότητα ζωντανής μουσικής, ο αφηγητής βοηθάει στην περίπτωση που η ομάδα κάνει διασκευή του έργου. Πολύ καλό!!.

 
(Νίκος Γκόβας)    

Copyright (C) 2002, Πανελλήνιο Δίκτυο Εκπαιδευτικών για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
theatro@TheatroEdu.gr