Ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων 
με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος

 


ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣΤΙ ΕΙΝΑΙ - ΔΡΑΣΕΙΣ - ΧΡΗΣΙΜΟ ΥΛΙΚΟ - Η ΟΜΑΔΑ
η επιμόρφωση 2023-2024

Εργαστήρια σε μαθητές/μαθήτριες - Δίκτυα Σχολείων – Φεστιβάλ Σχολείων 

Στο πλαίσιο του προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ;" το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες διοργανώνουν σε διάφορες πόλεις σειρά παρεμβάσεων σε σχολεία που περιλαμβάνουν την οργάνωση δικτύου σχολείων, αυτοτελή θεατρικά εργαστήρια για μαθητές, Ημέρες Δράσης και οργάνωση Μαθητικών Φεστιβάλ.

​Το Πρόγραμμα "κι αν ήσουν εσύ;" και οι παρεμβάσεις στα σχολεία είναι εγκεκριμένα από το Υπουργείο Παιδείας και προσφέρονται δωρεάν από ειδικά εκπαιδευμένους και πιστοποιημένους στο Πρόγραμμα θεατροπαιδαγωγούς και εμψυχωτές.

Ο αριθμός των παρεμβάσεων σε σχολεία είναι περιορισμένος και τα σχολεία πρέπει να υποβάλλουν αίτηση (βλέπε παρακάτω όρους ανά περίπτωση)

Προτεραιότητα έχουν εκπαιδευτικοί μέλη του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.


Αυτοτελή Εργαστήρια για μαθητές/μαθήτριες και παρουσίαση εκπαιδευτικού υλικού

Αυτοτελή Εργαστήρια για μαθητές/μαθήτριες και παρουσίαση εκπαιδευτικού υλικού
Επισκέψεις θεατροπαιδαγωγών στα σχολεία και αυτοτελή 2ωρα δωρεάν εργαστήρια με μαθητές/μαθήτριες, με σκοπό την επεξεργασία ή παρουσίαση /δραματοποίηση σχετικού εκπαιδευτικού υλικού του προγράμματος.

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1: το «Σκληρό Καρύδι» – εργαστήρι δημιουργικής γραφής βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο της Ελένης Σβορώνου..κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες Δημοτικού και Α' Γυμνασίου ... περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2: τα «Περάσματα» – παιχνίδι προσομοίωσης, βασισμένο σε υλικό της Ύπατης Αρμοστείας..κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες Γυμνασίου και Λυκείου ...  περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3: η «Πολύχρωμη Μετανάστευση της Πεταλούδας»-θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα και παράσταση θεάτρου φόρουμ, για τη ξενοφοβία και την αποδοχή του "άλλου"...κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες Γυμνασίου και Λυκείου και νέους...  περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4: το «Εγώ-Εσύ-Εμείς-Μαζί» – εργαστήρι για τη διαφορετικότητα, κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες Νηπιαγωγείου και Δημοτικού...  περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5: «Μονόλογοι από το Αιγαίο-το εργαστήριο» – εργαστήρι δραματοποίησης, κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες Γυμνασίου και Λυκείου...  περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 6: «Ειρήνη» - εργαστήριο θεατρικού παιχνιδιού, κατάλληλο για Νηπιαγωγεία και μικρές τάξεις Δημοτικού... περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 7: «Ο ελέφαντας, η σκιουρίνα και το μυρμήγκι» - εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος κατάλληλο για Νηπιαγωγεία και μικρές τάξεις Δημοτικού...  περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 8: «κι αν ήσουν εσύ; - τεχνικές» - εργαστήριο δραματοποίησης  για μαθητές/μαθήτριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης... περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 9: «Γιατί οι νυχτερίδες κρέμονται ανάποδα» - εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος κατάλληλο για Νηπιαγωγεία και μικρές τάξεις Δημοτικού... περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 10: «Ακολουθώντας το αγόρι με τη βαλίτσα» - εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης... περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 11: «Μπλοκάρουμε τον ρατσισμό στο σχολείο!» - εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης... περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 12: «Κλικ – Ο κόσμος μέσα από τα μάτια μου» - εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης... περισσότερα σύντομα
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 13: «Ο ήχος της πέτρας» - εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης... περισσότερα
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 14: «Κινώντας το Νομαδικό Σώμα – Μονόλογοι σε καραντίνα» - εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης... περισσότερα
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 15: «Flashbacks» - εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης... περισσότερα 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 16: «...εγώ είμαι Εγώ» - εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες Νηπιαγωγείου και πρώτων τάξεων Δημοτικού Σχολείου εκπαίδευσης..περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 17: "Το όνομά μου είναι δικό μου"  για μαθητές/μαθήτριες Ε’ , ΣΤ΄ Δημοτικού & Γυμνασίων και Λυκείων .... περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 18: "Ζωντανά Εδάφη»" εργαστήριο-εικαστική παράσταση για εφήβους .... περισσότερα
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 19: "Η Τριμερής Επιτροπή!" ...περισσότερα

 

Δίκτυα Σχολείων στο πρόγραμμα "κι αν ήσουν εσύ;"

Στο πλαίσο του προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ;" το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες διοργανώνουν σε διάφορες πόλεις "δίκτυα σχολείων κι αν ήσουν εσύ" για τη στήριξη εκπαιδευτικών που επιμορφώθηκαν, είτε με μια σειρά επισκέψεων θεατροπαιδαγωγών στις ομάδες τους και εργαστήρια με τους μαθητές/μαθήτριες τους στο σχολείο είτε μέσω συναντήσεων παιδαγωγικών ομάδων.​

Στο τέλος της χρονιάς το πρόγραμμα στηρίζει τα σχολεία των δικτύων ώστε να παρουσιάσουν τη δουλειά τους με τη διοργάνωση Φεστιβάλ ή / και να εμπλέξουν ολόκληρες σχολικές κοινότητες με τη διοργάνωση Ημέρας Δράσης (και διάχυσης).

περισσότερα

 


 

 

Μαθητικά Φεστιβάλ "κι αν ήσουν εσύ"

Το πρόγραμμα στηρίζει τα σχολεία που συμμετέχουν στις δράσεις του ώστε να παρουσιάσουν τη δουλειά τους με τη διοργάνωση Φεστιβάλ.

περισσότερα


 

Εργαστήρια για μαθητές/μαθήτριες - Κι αν ήσουν εσύ;

Μαθητικό φεστιβάλ "κι αν ήσουν εσύ;"

Μαθητικό φεστιβάλ "κι αν ήσουν εσύ;"

Καλαμάτα, 13/5/2019, μαθητικό φεστιβάλ " κι αν ήσουν εσύ;"

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 13/5/2019 9:30 πμ - 12:30 μμ Export event

Καλαμάτα, 13 Μαΐου 2019


Μαθητικό καλλιτεχνικό φεστιβάλ - «κι αν ήσουν εσύ;» - Β' μέρος

Εκδήλωση Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

ΚΑΛΑΜΑΤΑ, 13 Μαΐου 2019


ΚΑΛΑΜΑΤΑ, 13 Μαΐου 9:30 με 12:30
 

6 σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, 22 εκπαιδευτικοί,
200 μαθητές και μαθήτριες, 1 θεατρικό, 5 εργαστήρια για μαθητές.

Στο Re: Think - Αγρόκτημα Φοίφα

Mε επιτυχία ολοκληρώθηκε και το 2ο Φεστιβάλ Καλαμάτας! Πηγή έμπνευσης, για τους μαθητές μας, αποτέλεσαν τα ανθρώπινα δικαιώματα. Οι μαθητές με το δικό τους μοναδικό τρόπο αντιλήφθηκαν το «ποιος είμαι εγώ», «ποιος είναι ο άλλος» και το τι «μπορούμε να ζήσουμε μαζί». 

Μπράβο λοιπόν στα παιδιά που ως ενεργοί πολίτες έχουν το θάρρος να μιλούν, να συναισθάνονται και να ονειρεύονται, καθώς και στους εκπαιδευτικούς που αγκάλιασαν με αγάπη τη δράση κι υποστήριξαν την προσπάθεια των μαθητών τους με τους γονείς να είναι αρωγοί στην εκπαιδευτική αυτή δράση. 
Κοντά μας ήταν και ο υπεύθυνος του προγράμματος "Κι αν ήσουν εσύ;" Νικος Γκόβας.

Ιδιαίτερα, ευχαριστούμε: 
Τη Μυρτώ Φοίφα που πρόσφερε δωρεάν το χώρο
Τη Σοφία Δ. Νινιού για τα κείμενα της που χρησιμοποιήθηκαν στη δράση και στο ραδιοφωνικό σποτ 
Τους Ραδιοφωνικούς Σταθμούς ΕΡΑ 105,4 , City Fm 103,8 - Κανάλι 20 88,6 - Διαυλος 99,2 Life fm 88 και Κανάλι 1 94,8
Το τηλεοπτικό κανάλι Best και τους 
Ιστότοπους MessiniaLive, paidikamas και Homouniversalis που συνέβαλαν στη διάχυση της εκδήλωσης".

Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα, διοργάνωσαν μαθητικό θεατρικό φεστιβάλ σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, τη Δευτέρα 13 Μαΐου 2019, ώρα 9.30 - 12.30, στο Re: Think - Αγρόκτημα Φοίφα. Το φεστιβάλ αυτό ήταν το δεύτερο που οργανώθηκε φέτος στην Καλαμάτα. Είχε προηγηθεί ανάλογο στις 15/4/2019 με τη συμμετοχή σχολείων κυρίως της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Το φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος ευαισθητοποίησης για τα ανθρώπινα δικαιώματα και για ζητήματα προσφύγων «Κι αν ήσουν εσύ;». Οι μαθητές έδωσαν ένα ραντεβού, να παρουσιάσουν τις δραστηριότητες που έχουν υλοποιήσει στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, να γνωριστούν, να συζητήσουν και να ανταλλάξουν απόψεις. Έτσι 200 μαθητές όλων των ηλικιακών βαθμίδων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με όχημα το θέατρο διερεύνησαν και παρουσίασαν με το δικό τους τρόπο το πώς αντιλαμβάνονται το «ποιος είμαι εγώ», «ποιος είναι ο άλλος» και το ότι «μπορώ να έρθω στη θέση σου - μπορούμε να ζήσουμε μαζί». Μαζί τους δραστηριοποιήθηκαν οι γονείς και οι κηδεμόνες τους με στόχο, αφού μοιραστούν βιωματικά τις εμπειρίες των μικρών μαθητών, να ανοίξουν νέους διαύλους επικοινωνίας και να μάθουν να ζουν μαζί τους αρμονικά και δημιουργικά.

  

Το πρόγραμμα  «Κι αν ήσουν εσύ;»

Το πρόγραμμα «Κι αν ήσουν εσύ;» υλοποιείται για πέμπτη χρονιά φέτος από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα. Είναι εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας και πιστοποιημένο από τον Διεθνή Οργανισμό για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

Ραδιοφωνικά σποτ που ετοίμασαν οι μαθητές ξεχωριστά για κάθε σχολείο με τη στήριξη των υπεύθυνων εκπαιδευτικών (σε κείμενο της Σοφίας Δ. Νινιού) παίχτηκαν στους ραδιοφωνικούς σταθμούς ΕΡΑ 105,4  City Fm 103,8 - Κανάλι 20 88,6 - Διαυλος 99,2 Life fm 88 και Κανάλι 1 94,8, με στόχο να ταξιδέψει παντού το μήνυμα πως μπορούμε να συνυπάρξουμε όλοι Μαζί παρά τις διαφορές μας.

Οι εκπαιδευτικοί των νηπίων ηχογράφησαν τους μαθητές τους στο παρακάτω κείμενο:
«Εγώ κι εσύ
Μαύρος άσπρος
εγώ κι εσύ
κοντός τεράστιος
εγώ κι εσύ

Κορίτσι αγόρι
εγώ κι εσύ
Γυναίκα άντρας
εγώ κι εσύ

Μικρός μεγάλος
εγώ κι εσύ
Αυτός κι ο άλλος
εγώ κι εσύ

Χέρι με χέρι, καρδιά με καρδιά
Όλου του κόσμου τα παιδιά
Ανοίγουν αγκαλιά
Και δίνουνε φιλιά»

Σοφία Δ. Νινιού

Τα σχολεία που συμμετέχουν στο Μαθητικό Φεστιβάλ της Καλαμάτας:
Νηπιαγωγείο Αρφαρών, Νηπιαγωγείο Θουρίας, 21ο Νηπιαγωγείο Καλαμάτας, 24ο Νηπιαγωγείο Καλαμάτας, 1ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας, Δημοτικό Σχολείο Άρι

Με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών (22): Αλεξοπούλου Χαραλαμπία, Αποστολοπούλου Ζαχαρούλα, Αποστολοπούλου Παναγιώτα, Γιαννούλτση Ελένη, Γιαννοπούλου Σοφία, Γραμματικού Αγγελική, Δουλκερίδου Μαρία, Ιωάννου Αλεξία, Κανελλίδη Δήμητρα, Κυριακοπούλου Μαρία, Λουμίτη Πάρρυ, Μακρή Κονδυλία, Μαστοράκη Μαριγιάννα, Μπρέγιαννη Φωτεινή, Νικολοπούλου Φανή, Πανουσοπούλου Ανδρομάχη, Παπαδοπούλου Δώρα, Πούλου Δήμητρα, Σάλμα Μαρία, Τζήλου Γεωργία, Τσώνη Ασπασία, Χαντζή Φλούδα Χριστίνα

Στην προετοιμασία και υλοποίηση των εργαστηρίων συνεισέφεραν ακόμη οι:
-Νινιού Δ.Σοφία, Συγγραφέας - Φιλόλογος
-Φοίφα Μυρτώ, Εκπαιδευτικός, Εμψυχώτρια - Διαχειρίστρια Αγροκτήματος Φοίφα - RETHINK

Πραγματοποιήθηκαν 4 εργαστήρια, 1 θεατρικό και τραγούδησαν 1 τραγούδι.
Συγκεκριμένα:

1η δράση: Θεατρικό Το Ασχημόπαπο
Διάρκεια: 10 λεπτά
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Αλεξοπούλου Χαραλαμπία

Δείτε εδώ τι ετοίμασαν τα παιδιά για το Ασχημόπαπο!

2η δράση: Ταξίδι
Διάρκεια: 15-20 λεπτά
Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Δήμητρα Κανελλίδη και Γεωργία Τζήλου
Περιγραφή: Τοποθετούμε στο πάτωμα χώρες. Τα παιδιά σε μικρές ομάδες ως πουλιά δημιουργούν οικογένειες οι οποίες έχουν παιδιά που πηγαίνουν σχολείο, γονείς που έχουν τις εργασίες τους, έχουν το σπίτι τους κτλ. Όταν όμως εμφανιστεί ο ξυλοκόπος θα πρέπει να μετακινηθούν σε άλη χώρα διότι θέλει να κόψει τα δέντρα τους για να βγάλει χρήματα. Στην χώρα που θα πάνε θα πρέπει από την αρχή να δημιουργήσουν το σπίτι τους αλλά τα πουλάκια της άλλης χώρας δεν τα θέλουν γιατί δεν τιτιβίζουν με
τον ίδιο τρόπο. Στη συνέχεια θα ταξιδέψουν σε άλλη χώρα (δεύτερη μετακίνηση) αλλά κι εκεί τα πουλιά της νέας πατρίδας δεν τα θέλουν κι αρχίζουν να μαλώνουν γιατί νιώθουν πως τους έχουν στριμώξει στα κλαδιά του δέντρου τους (τρίτη μετακίνηση). Στην επόμενη χώρα τη λύση θα βρει η Σοφή Κουκουβάγια που θα ζητήσει βοήθεια απο τις νεράιδες του δάσους με σκοπό να δημιουργηθούν περισσότερα δέντρα για τα νέα πουλιά. Έτσι γίνεται και ζουν πλέον αγαπημένα και ειρηνικά. (Σε κάθε μετακίνηση ακούγεται χτύπος από ταμπουρίνο. Επίσης, η ιστορία ακούγεται από εκπαιδευτικό σε μορφή παραμυθιού. Την ιστορία αυτή έγραψε Σοφία Δ. Νινιου). Στο τέλος θα γίνει συζήτηση όπου και θα απαντήσουν στο πως ένιωθαν κάθε φορά που άλλαζαν χώρα, τι εμπόδια είχαν κατα την διάρκεια του ταξιδιού, πως βρήκαν λύση στις δυσκολίες τους,ποιος άλλος ταξιδεύει εκτός από τα πουλιά, γιατι οι άνθρωποι αναγκαζονται να αφήσουν τη χώρα τους, με τι τρόπο ταξιδεύουν, ποια ομάδα βοηθά αυτούς τους ανθρώπους κτλ.

3η δράση: Το δέντρο της Αλληλεγγύης – Εικαστικά
Διάρκεια: 15 – 20 λεπτά
Υπεύθυνοι Εκπαιδευτκοί: Σοφία Γιαννοπούλου και Μαρία Σάλμα
Περιγραφή: Ζωγραφίζουν ένα δέντρο και πάνω στα κλαδιά για φύλλα σχεδιάζουν τις παλάμες τους. Μεσα σε αυτές γράφουν τα ονόματά τους ή λέξεις όπως αλληλεγγύη, προσφορά κ.α.

4η δράση: Κάνε ένα βήμα μπροστά
Διάρκεια: 20 λεπτά
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Αγγελική Γραμματικού και Δήμητρα Πούλου
Περιγραφή: Τα νήπια πηγαίνουν ένα βήμα μπροστά ή οχι σε ρόλο πουλιού. Οι μαθητές των Δημοτικών Σχολείων παίζουν το ίδιο παιχνίδι «Μπαίνοντας» σε ρόλο π.χ. σε ρόλο
παιδιού που έχει κινητικές δυσκολίες, σε ρόλο παιδιού πρόσφυγα κτλ και κάνουν βήματα μπροστά σε διαφορετικές ερωτήσεις.

5η δράση: Ο κήπος της προσφοράς
Διάρκεια: 20 λεπτά
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Μυρτώ Φοίφα
Περιγραφή: Οι μαθητές φυτεύουν σποροβολάκια στο κτήμα και μετά από συζήτηση κατανοούν πως διαφορετικά είδη φυτών μπορούν να συνυπάρξουν στον ίδιο κήπο.

6η δράση: Τραγούδι – Άνθρωπε αγάπα (Τουρνάς)
Διάρκεια: 5 λεπτά
Περιγραφή: Όλα τα παιδιά, σε κύκλο, τραγουδούν το άνθρωπε αγάπα του Τουρνά.

 

Συντονισμός: Γεωργία Τζήλου
Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες
Συνεργασία: re: Think - Αγρόκτημα Φοίφα

Πληρ.: 210-6541600 / www.Theatroedu.gr


 

Print

Number of views (2062)/Σχόλια (0)

Σχετικά έγγραφα

Σχόλια εκπαιδευτικών - μαθητών από τα βιωματικά εργαστήρια του προγράμματος «Κι αν ήσουν εσύ;»

«Τα βιωματικά εργαστήρια του Προγράμματος θα έπρεπε να είναι αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαίδευσης των μαθητών γιατί μέσα από αυτές τις δράσεις οι μαθητές μπορούν να έχουν πιο άμεση και σωστή ενημέρωση πάνω σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και δημοκρατικής συνύπαρξης»
Ερκοτίδης Γεώργιος, Διευθυντής 4ου Γυμνασίου Εχεδώρου Ν. Θεσσαλονίκης

Σχόλια μαθητών ΓΕΛ Δοξάτου Δράμας για εργαστήριο Μονόλογοι από το Αιγαίο:

  • Έμαθα πιο πολύ ιστορία έτσι… Έτσι, η Ιστορία έχει αξία. Δείχνει τη συνέχεια.
  • Με το Θέατρο είναι αλλιώς. Κλείνει τα παλιά και τα καινούρια πολύ παράξενα. Ξεμάγκωσα μπορώ να πω. Ούτε εγώ το περίμενα.
  • Το θέατρο σε απελευθερώνει και λες αυτό που δεν μπορείς να πεις αλλιώς.
  • Η Ειρήνη (η θεατροπαιδαγωγός) ήταν σαν να ήταν παλιά γνωστή μας. Η κυρία το φρόντισε.
  • Είδα αλλιώς κάποιους συμμαθητές. «Άκουγαν» καλύτερα από μένα τις οδηγίες. Έγιναν καλύτεροι μαθητές.
  • Κάποιοι μαθητές που δεν το περιμένεις καταλαβαίνουν καλύτερα τα προβλήματα
  • Έμαθα για τους κανόνες, όταν παίρνεις συνέντευξη. Δεν ήταν εύκολο, ήταν πιο επιστημονικό.
  • Στην αρχή οι δικοί μας μιλούσαν όλοι μαζί. Μετά έμαθαν να ακούν τον παλιότερο. Ο σεβασμός μεγάλωσε μετά τις συνεντεύξεις. Μας είπαν να είμαστε προσεκτικότεροι με αυτά που γίνονται τώρα. Τους πρόσφυγες...
  • Μάθαμε το «πρέπει» για τα προσωπικά δεδομένα…
  • Όλοι είχαμε κάτι σημαντικό να πούμε ή να κάνουμε. Έχουμε παρελθόν και από ότι φαίνεται και μέλλον.
  • Πάντα γράφουμε μετά. Είναι σαν να κάνουμε περίληψη ό,τι ζήσαμε και αφήνουμε τα συναισθήματα και τις σκέψεις μας ελεύθερα.
  • Ο Χαζέμ μπορεί να είναι ο Ανέστης ο παππούς μου, που έχασε την οικογένειά του και ήρθε ασυνόδευτος.
  • Πόλεμος τότε, πόλεμος και τώρα. Τι αλλάζει; Γιατί να το δούμε αλλιώς; Συμφέροντα, και κερί στα αυτιά των δυνατών!