Ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων 
με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος

 


ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣΤΙ ΕΙΝΑΙ - ΔΡΑΣΕΙΣ - ΧΡΗΣΙΜΟ ΥΛΙΚΟ - Η ΟΜΑΔΑ
η επιμόρφωση 2023-2024

Εργαστήρια σε μαθητές/μαθήτριες - Δίκτυα Σχολείων – Φεστιβάλ Σχολείων 

Στο πλαίσιο του προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ;" το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες διοργανώνουν σε διάφορες πόλεις σειρά παρεμβάσεων σε σχολεία που περιλαμβάνουν την οργάνωση δικτύου σχολείων, αυτοτελή θεατρικά εργαστήρια για μαθητές, Ημέρες Δράσης και οργάνωση Μαθητικών Φεστιβάλ.

​Το Πρόγραμμα "κι αν ήσουν εσύ;" και οι παρεμβάσεις στα σχολεία είναι εγκεκριμένα από το Υπουργείο Παιδείας και προσφέρονται δωρεάν από ειδικά εκπαιδευμένους και πιστοποιημένους στο Πρόγραμμα θεατροπαιδαγωγούς και εμψυχωτές.

Ο αριθμός των παρεμβάσεων σε σχολεία είναι περιορισμένος και τα σχολεία πρέπει να υποβάλλουν αίτηση (βλέπε παρακάτω όρους ανά περίπτωση)

Προτεραιότητα έχουν εκπαιδευτικοί μέλη του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.


Αυτοτελή Εργαστήρια για μαθητές/μαθήτριες και παρουσίαση εκπαιδευτικού υλικού

Αυτοτελή Εργαστήρια για μαθητές/μαθήτριες και παρουσίαση εκπαιδευτικού υλικού
Επισκέψεις θεατροπαιδαγωγών στα σχολεία και αυτοτελή 2ωρα δωρεάν εργαστήρια με μαθητές/μαθήτριες, με σκοπό την επεξεργασία ή παρουσίαση /δραματοποίηση σχετικού εκπαιδευτικού υλικού του προγράμματος.

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1: το «Σκληρό Καρύδι» – εργαστήρι δημιουργικής γραφής βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο της Ελένης Σβορώνου..κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες Δημοτικού και Α' Γυμνασίου ... περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2: τα «Περάσματα» – παιχνίδι προσομοίωσης, βασισμένο σε υλικό της Ύπατης Αρμοστείας..κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες Γυμνασίου και Λυκείου ...  περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3: η «Πολύχρωμη Μετανάστευση της Πεταλούδας»-θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα και παράσταση θεάτρου φόρουμ, για τη ξενοφοβία και την αποδοχή του "άλλου"...κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες Γυμνασίου και Λυκείου και νέους...  περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4: το «Εγώ-Εσύ-Εμείς-Μαζί» – εργαστήρι για τη διαφορετικότητα, κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες Νηπιαγωγείου και Δημοτικού...  περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5: «Μονόλογοι από το Αιγαίο-το εργαστήριο» – εργαστήρι δραματοποίησης, κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες Γυμνασίου και Λυκείου...  περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 6: «Ειρήνη» - εργαστήριο θεατρικού παιχνιδιού, κατάλληλο για Νηπιαγωγεία και μικρές τάξεις Δημοτικού... περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 7: «Ο ελέφαντας, η σκιουρίνα και το μυρμήγκι» - εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος κατάλληλο για Νηπιαγωγεία και μικρές τάξεις Δημοτικού...  περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 8: «κι αν ήσουν εσύ; - τεχνικές» - εργαστήριο δραματοποίησης  για μαθητές/μαθήτριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης... περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 9: «Γιατί οι νυχτερίδες κρέμονται ανάποδα» - εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος κατάλληλο για Νηπιαγωγεία και μικρές τάξεις Δημοτικού... περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 10: «Ακολουθώντας το αγόρι με τη βαλίτσα» - εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης... περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 11: «Μπλοκάρουμε τον ρατσισμό στο σχολείο!» - εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης... περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 12: «Κλικ – Ο κόσμος μέσα από τα μάτια μου» - εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης... περισσότερα σύντομα
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 13: «Ο ήχος της πέτρας» - εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης... περισσότερα
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 14: «Κινώντας το Νομαδικό Σώμα – Μονόλογοι σε καραντίνα» - εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης... περισσότερα
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 15: «Flashbacks» - εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης... περισσότερα 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 16: «...εγώ είμαι Εγώ» - εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος κατάλληλο για μαθητές/μαθήτριες Νηπιαγωγείου και πρώτων τάξεων Δημοτικού Σχολείου εκπαίδευσης..περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 17: "Το όνομά μου είναι δικό μου"  για μαθητές/μαθήτριες Ε’ , ΣΤ΄ Δημοτικού & Γυμνασίων και Λυκείων .... περισσότερα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 18: "Ζωντανά Εδάφη»" εργαστήριο-εικαστική παράσταση για εφήβους .... περισσότερα
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 19: "Η Τριμερής Επιτροπή!" ...περισσότερα

 

Δίκτυα Σχολείων στο πρόγραμμα "κι αν ήσουν εσύ;"

Στο πλαίσο του προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ;" το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες διοργανώνουν σε διάφορες πόλεις "δίκτυα σχολείων κι αν ήσουν εσύ" για τη στήριξη εκπαιδευτικών που επιμορφώθηκαν, είτε με μια σειρά επισκέψεων θεατροπαιδαγωγών στις ομάδες τους και εργαστήρια με τους μαθητές/μαθήτριες τους στο σχολείο είτε μέσω συναντήσεων παιδαγωγικών ομάδων.​

Στο τέλος της χρονιάς το πρόγραμμα στηρίζει τα σχολεία των δικτύων ώστε να παρουσιάσουν τη δουλειά τους με τη διοργάνωση Φεστιβάλ ή / και να εμπλέξουν ολόκληρες σχολικές κοινότητες με τη διοργάνωση Ημέρας Δράσης (και διάχυσης).

περισσότερα

 


 

 

Μαθητικά Φεστιβάλ "κι αν ήσουν εσύ"

Το πρόγραμμα στηρίζει τα σχολεία που συμμετέχουν στις δράσεις του ώστε να παρουσιάσουν τη δουλειά τους με τη διοργάνωση Φεστιβάλ.

περισσότερα


 

Εργαστήρια για μαθητές/μαθήτριες - Κι αν ήσουν εσύ;

Μαθητικό φεστιβάλ "κι αν ήσουν εσύ;"

Μαθητικό φεστιβάλ "κι αν ήσουν εσύ;"

Αγία Παρασκευή Λέσβου, 22/5/2019, Μαθητικό φεστιβάλ "κι αν ήσουν εσύ;"

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 22/5/2019 9:00 πμ - 12:00 μμ Export event

Αγία Παρασκευή Λέσβου, 22 Μαΐου 2019


Μαθητικό θεατρικό φεστιβάλ - «κι αν ήσουν εσύ;»

Τετάρτη 22 Μαΐου 2019 από τις 9:00πμ-12:00μ

Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας του ΠΙΟΠ στην Αγ.Παρασκευή Λέσβου

Αγ. Παρασκευή Λέσβου, Τετάρτη 22 Μαΐου 2019, 9:00-12:00

8 σχολεία, 110 μαθητές και μαθήτριες και 21 εκπαιδευτικοί σε μία κοινή δράση
Τόπος: Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας του ΠΙΟΠ, Αγ. Παρασκευή Λέσβου

Είσοδος: ελεύθερη

Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα, με τη στήριξη του Μουσείου Βιομηχανικής Ελαιουργίας του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς, διοργάνωσαν μαθητικό θεατρικό φεστιβάλ, την Τετάρτη 22 Μαΐου από 9:00-12:00 π.μ. στο Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας του ΠΙΟΠ.

Το φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος ευαισθητοποίησης για τα ανθρώπινα δικαιώματα και για ζητήματα προσφύγων «Κι αν ήσουν εσύ;» που υλοποιεί σε πολλές πόλεις της Ελλάδας για πέμπτη χρονιά φέτος το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα και είναι εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας και πιστοποιημένο από τον Διεθνή Οργανισμό για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

110 μαθητές και μαθήτριες από επτά Δημοτικά σχολεία και ένα Νηπιαγωγείο της Λέσβου προσπάθησαν να διερευνήσουν τα όρια της διαφορετικότητας και της συνύπαρξης. Με αφετηρία το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Γιατί οι νυχτερίδες κρέμονται ανάποδα;», τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί μέσα από βιωματικές δράσεις στον κοινό κύκλο αναρωτήθηκαν και διαπραγματεύτηκαν πως η διαφορετικότητα και η ποικιλία γίνονται οχήματα συνεργασίας και συνύπαρξης.

Η όλη δράση είχε στηθεί σαν ένα μεγάλο βιωματικό εργαστήριο από όλους για όλους που μέσα από παιχνίδια και ασκήσεις τα παιδιά θα γνωρίζονταν μεταξύ τους και θα συνδημιουργούσαν ένα κοινό τραγούδι. Ξεκινήσαμε με ομαδικές ασκήσεις γνωριμίας όλοι μαζί στο μεγάλο αύλειο χώρο του μουσείου μπροστά από το θέατρο. Η γνωριμία έγινε πρώτα παρουσιάζοντας την ομάδα κάθε σχολείου και μετά σε τυχαία ζευγάρια σε όλο το χώρο.
Κατόπιν χωριστήκαμε σε 5 ομάδες των 20-25 παιδιών που είχαν προαποφασιστεί στις οργανωτικές συναντήσεις που είχαν προηγηθεί του φεστιβάλ φέρνοντας στην ίδια ομάδα τάξεις διαφορετικών σχολείων που για πρώτη φορά γνωρίζονταν και συνεργάζονταν.

Οι ομάδες αυτές εμψυχώθηκαν από τους εκπαιδευτικούς τους και με διάφορες τεχνικές και ασκήσεις εκπαιδευτικού δράματος και θεατρικού παιχνιδιού δημιούργησαν από ένα τετράστιχο με νοήματα και ιδέες από τις θεματικές του προγράμματος «Κι αν ήσουν εσύ;» πάνω στο σκοπό του τραγουδιού «Στείλε μήνυμα…».

Κυρίως χρησιμοποιήθηκαν παγωμένες εικόνες που κατέληξαν σε λέξεις που έγιναν φράσεις και μετά στίχοι με τη χρήση του ρυθμού από τους εμψυχωτές. Η κάθε ομάδα κατέγραψε τους στίχους της και έκανε την πρόβα με τη χρήση κρουστών.

Όλοι μαζί πάλι στον κύκλο πρώτα καταθέσαμε τους στίχους μας και μετά σε μια δυναμική ομαδική έκφραση τραγουδήσαμε το κοινό τραγούδι που μόλις είχαμε δημιουργήσει. Αυτή η στιγμή ήταν πραγματικά συγκινητική γιατί δεν μπορούσαμε να πιστέψουμε ότι τελικά είχαμε πετύχει κάτι που στην αρχή έμοιαζε άπιαστο. Βοήθησαν πολύ οι μουσικοί μας, η Μαρίζα Βαμβουκλή και ο Βαγγέλης Λυριτζής που ενίσχυσαν τα παιδιά στο τραγούδι τους και έντυσαν μουσικά τη δράση. Πολύτιμη ήταν η συνεισφορά τόσο σε οργανωτικό όσο και σε εμψυχωτικό επίπεδο της περιφερειακής συντονίστριας του προγράμματος και θεατροπαιδαγωγού του Δικτύου Νικολέττας Δημοπούλου και της γενικής διαχειρίστριας του προγράμματος Γιάννας Παπαδοπούλου που μας χαροποίησαν ιδιαίτερα με την παρουσία τους. Επίσης εκτός από τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν στο πρόγραμμα βοήθησαν και οι φίλοι εκπαιδευτικοί Χρήστος Χατζηλίας και Μαντώ Βελλέ και η φίλη Βασιλική Φακή.

Το κοινό μας τραγούδι λοιπόν λέει:
«Άβολα νοιώθω με πόνο, θυμό / παίζω με φίλους για να ξεχαστώ
Δεν θέλω ειρωνείες, μονάχα χαρά / να έχω κοντά μου παιδιά αληθινά
Στείλε μήνυμα…
Θέλω να βγω απ’το πάρτι γιατί / νοιώθω μονάχος, δεν βλέπω ψυχή
Θα΄θελα να΄μασταν όλοι μαζί / τέλεια να ζούσαμε την κάθε στιγμή
Στείλε μήνυμα…
Φοβάμαι την αδικία, θυμώνω πολύ / ψέματα λες, δεν σε θέλω, δεν με θες
Άκου τους άλλους αλήθεια σου λεν / φίλοι για πάντα, ποτέ τσακωμοί
Στείλε μήνυμα…
Είμαστε φίλοι μες στο σχολειό / παίζουμε μπάλα με κέφι τρελό
Πάντα χορεύουμε με τα παιδιά / νοιώθουμε αγάπη, φιλία, χαρά
Στείλε μήνυμα…
Ελάτε όλα του κόσμου παιδιά / να γίνουμε μια μεγάλη αγκαλιά
Αγάπη, φιλία, χαρά, συντροφιά / να γίνουμε όλοι παρέα παιδιά!
Στείλε μήνυμα… »

Το τραγούδι το πήραν μαζί τους οι μαθητές και ως ενθύμιο. Δείτε εδώ!

Σχόλια - εντυπώσεις

Αυτό που όλοι νοιώσαμε ήταν ότι η ομάδα των εκπαιδευτικών είχε γίνει μια πολύ ζεστή ομάδα ήδη πριν την ημέρα του φεστιβάλ μέσα από τις οργανωτικές συναντήσεις που προηγήθηκαν αλλά και με τις εμψυχώσεις που έκανε η Νικολέττα Δημοπούλου στα σχολεία του προγράμματος στις αρχές του Απρίλη. Είχαν καθοριστεί οι ρόλοι, είχαν οργανωθεί οι λεπτομέρειες της δράσης και η φιλοξενία από το Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας, το προσωπικό του και την υπεύθυνη κ. Μαντώ Παπαδοπούλου, ήταν πολύ ζεστή και γενναιόδωρη.

Επίσης μέχρι την υλοποίηση του Φεστιβάλ η αρχική ομάδα του προγράμματος είχε εμπλουτιστεί με νέα μέλη, εκπαιδευτικούς των σχολείων που συμμετείχαν, και έτσι ζήσαμε την πρόκληση μια επιτυχημένης συνεργασίας. Πολύ ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι τα περισσότερα μέλη της ομάδας μας λειτούργησαν σαν εμψυχωτές στη δράση του φεστιβάλ, είτε της ομάδας τους είτε και του συνόλου των παιδιών μέσα από ασκήσεις που είχε προαποφασίσει η ομάδα στις οργανωτικές συναντήσεις. Γενικά έμοιαζε σαν να είναι η εορταστική στιγμή μιας διαδικασίας που κράτησε όλο το χειμώνα και που αξιοποίησε της ικανότητες και τα ταλέντα των μελών της (που ομολογουμένως αποδείχτηκαν πλούσια!).

Διάχυτη ήταν η χαρά και η ευχάριστη έκπληξη των παιδιών όταν στον μεγάλο κύκλο τραγούδησαν αλλά και άκουσαν όλους τους άλλους να τραγουδούν το κοινό τραγούδι.
Επίσης ήταν πολύ ικανοποιημένοι για τις καινούργιες γνωριμίες που έκαναν. 

 

Πριν από την υλοποίησή της η δράση αυτή ανακοινώθηκε και δημοσιεύτηκε με δελτίο τύπου και αφίσα στον τοπικό τύπο.
Κατά την διάρκεια της δράσης μας βοήθησαν κάνοντας δημοσιογραφική κάλυψη ο Θοδωρής Αλεξέλλης και η Ελίνα Καραγιώργη, μέλη του τοπικού γραφείου της Λέσβου της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες που συνεργάζεται στο πρόγραμμα. Επίσης ετοιμάζουμε ένα έντυπο ενθύμιο όπου θα αναγράφονται οι στίχοι του τραγουδιού και όλα τα συμμετέχοντα σχολεία και που θα μοιραστεί σε όλα τα παιδιά που συμμετείχαν στο φεστιβάλ.

 

Στο φεστιβάλ συμμετείχαν το Νηπιαγωγείο Παναγιούδας και ομάδες παιδιών από τα Δημοτικά Σχολεία Βρίσας, Παλαιόκηπου, Πηγής, Κεραμίου, Κεραμειών, Μόριας και από το 9ο Δημοτικό Σχολείο Μυτιλήνης.

Συμμετείχαν οι εκπαιδευτικοί: Αναστασία Τσάτσου, Μερόπη Σερεσλή, Στέλλα Σκαρακάκη, Ευαγγελία Τσολάκη, Μαρίζα Βαμβουκλή, Βαγγέλης Λυριτζής, Μαρία Νάκκα, Μαρίνα Γιαβάση, Σωτήρης Ανυφαντής, Χριστόδουλος Χατζηιωάννου, Τζένη Μηνά, Θάνος Μπατσίλας, Έφη Μουζάκη, Μαριάνθη Μακρή, Παρασκευή Σωτηρέλλη, Γιώργος Κωφόπουλος, Δήμητρα Γκέκα, Λεσβία Ανδριώτου.

Συντονισμός: Διονύσης Παύλου

 

Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες

Με την υποστήριξη του Μουσείου Βιομηχανικής Ελαιουργίας του ΠΙΟΠ

Πληρ.: 210-6541600 / www.Theatroedu.gr

Τοπικός Συντονιστής Λέσβου: Διονύσης Παύλου 6976 124710

Στο πλαίσιο του προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ;" που υλοποιεί το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία ΟΗΕ για τους πρόσφυγες.

Print

Number of views (2615)/Σχόλια (0)

Σχετικά έγγραφα

Σχόλια εκπαιδευτικών - μαθητών από τα βιωματικά εργαστήρια του προγράμματος «Κι αν ήσουν εσύ;»

«Τα βιωματικά εργαστήρια του Προγράμματος θα έπρεπε να είναι αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαίδευσης των μαθητών γιατί μέσα από αυτές τις δράσεις οι μαθητές μπορούν να έχουν πιο άμεση και σωστή ενημέρωση πάνω σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και δημοκρατικής συνύπαρξης»
Ερκοτίδης Γεώργιος, Διευθυντής 4ου Γυμνασίου Εχεδώρου Ν. Θεσσαλονίκης

Σχόλια μαθητών ΓΕΛ Δοξάτου Δράμας για εργαστήριο Μονόλογοι από το Αιγαίο:

  • Έμαθα πιο πολύ ιστορία έτσι… Έτσι, η Ιστορία έχει αξία. Δείχνει τη συνέχεια.
  • Με το Θέατρο είναι αλλιώς. Κλείνει τα παλιά και τα καινούρια πολύ παράξενα. Ξεμάγκωσα μπορώ να πω. Ούτε εγώ το περίμενα.
  • Το θέατρο σε απελευθερώνει και λες αυτό που δεν μπορείς να πεις αλλιώς.
  • Η Ειρήνη (η θεατροπαιδαγωγός) ήταν σαν να ήταν παλιά γνωστή μας. Η κυρία το φρόντισε.
  • Είδα αλλιώς κάποιους συμμαθητές. «Άκουγαν» καλύτερα από μένα τις οδηγίες. Έγιναν καλύτεροι μαθητές.
  • Κάποιοι μαθητές που δεν το περιμένεις καταλαβαίνουν καλύτερα τα προβλήματα
  • Έμαθα για τους κανόνες, όταν παίρνεις συνέντευξη. Δεν ήταν εύκολο, ήταν πιο επιστημονικό.
  • Στην αρχή οι δικοί μας μιλούσαν όλοι μαζί. Μετά έμαθαν να ακούν τον παλιότερο. Ο σεβασμός μεγάλωσε μετά τις συνεντεύξεις. Μας είπαν να είμαστε προσεκτικότεροι με αυτά που γίνονται τώρα. Τους πρόσφυγες...
  • Μάθαμε το «πρέπει» για τα προσωπικά δεδομένα…
  • Όλοι είχαμε κάτι σημαντικό να πούμε ή να κάνουμε. Έχουμε παρελθόν και από ότι φαίνεται και μέλλον.
  • Πάντα γράφουμε μετά. Είναι σαν να κάνουμε περίληψη ό,τι ζήσαμε και αφήνουμε τα συναισθήματα και τις σκέψεις μας ελεύθερα.
  • Ο Χαζέμ μπορεί να είναι ο Ανέστης ο παππούς μου, που έχασε την οικογένειά του και ήρθε ασυνόδευτος.
  • Πόλεμος τότε, πόλεμος και τώρα. Τι αλλάζει; Γιατί να το δούμε αλλιώς; Συμφέροντα, και κερί στα αυτιά των δυνατών!