7η ΔΙΕΘΝΗΣ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Θέατρο & Εκπαίδευση: δεσμοί αλληλεγγύης»
Προετοιμάζοντας την ομάδα: η αξιοποίηση τεχνικών δημιουργικής σκέψης και δημιουργικής επίλυσης προβλήματος στην ομαδοσυνεργατική διδασκαλία
Βάλια Λουτριανάκη, φιλόλογος-εκπαιδευτικός, εκπαιδεύτρια ρητορικής και επικοινωνίας, DEA, Υπ. Δρ Ρητορικής στην Εκπαίδευση, Επιμορφώτρια για τα νέα Π.Σ.,Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση
Εργαστήριο 3 ωρών
Βασικές δυσκολίες της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας είναι αφενός η αποτελεσματική διαμόρφωση και λειτουργία των ομάδων και αφετέρου η γόνιμη, ουσιαστική και άνευ χρονοβόρων συγκρούσεων συνεργασία μεταξύ των μαθητών. Τεχνικές δημιουργικής σκέψης και επίλυσης προβλήματος, όπως έχουν διατυπωθεί στις θεωρίες των J. Dewey, Ed. De Bono, Th. Gordon, Kieran Egan και άλλων θεωρητικών, καθώς και τα ερευνητικά δεδομένα και η θεωρία του Mercer για τη διερευνητική συνομιλία μεταξύ των μαθητών, θα «δεθούν» σε αυτό το εργαστήριο με ποικίλες προφορικές δραστηριότητες (γνωριμίας, εμπιστοσύνης, ομαδικότητας, επικοινωνίας, διαπραγμάτευσης, ρητορικά αγωνίσματα, δραστηριότητες εκπαιδευτικού δράματος κ.ά.), σε ένα «μάθημα προετοιμασίας των ομάδων» - απολύτως απαραίτητο για την αποδοτική εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου στο πλαίσιο της διδασκαλίας όλων των μαθημάτων και της εκπόνησης ερευνητικών εργασιών (projects). Ο απώτερος στόχος είναι η διαμόρφωση ενός κλίματος τάξης που λειτουργεί ως ένα ανοικτό εργαστήριο δημιουργικής σκέψης και δημοκρατικού διαλόγου.
Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και εμψυχωτές ομάδων (μαθητών και ενηλίκων). Δεν είναι απαραίτητη η προηγούμενη εμπειρία.
Η Βάλια Λουτριανάκη γεννήθηκε το 1975 στην Αθήνα. Είναι κλασική φιλόλογος, κάτοχος DEA του πανεπιστήμιου Paris IV της Σορβόννης και υποψήφια Διδάκτορας του Τομέα Παιδαγωγικής του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας με πεδίο έρευνας τη «Ρητορική ως μέθοδο και ως αντικείμενο διδασκαλίας». Τα τελευταία 11 χρόνια εργάζεται ως φιλόλογος στο Αρσάκειο Ψυχικού και ως εκπαιδεύτρια ρητορικής και επικοινωνίας. Έχει παρουσιάσει ομιλίες και βιωματικά εργαστήρια για το μάθημα της ρητορικής και είναι εμπνεύστρια, ιδρυτικό μέλος και πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση. Από το 2006 διοργανώνει, σε εθελοντική βάση, επιμορφώσεις για εκπαιδευτικούς με αντικείμενο την καλλιέργεια του προφορικού λόγου και της δημιουργικής σκέψης. Από τον Σεπτέμβριο του 2011 ανήκει στην ομάδα επιμορφωτών του Π.Ι. για τα νέα προγράμματα σπουδών. Είναι μέλος της ομάδας σύνταξης λεξικών της Νέας Ελληνικής του καθ. Γ. Μπαμπινιώτη, της συγγραφικής ομάδα των νέων εγχειριδίων Αρχαίων Ελληνικών από το Πρωτότυπο για το Γυμνάσιο, καθώς και της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού «Εκπαίδευση και Θέατρο», που εκδίδει το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.