Βασικά πεδία του Συνεδρίου
Το Συνέδριο επιδιώκει να εξερευνήσει ένα ευρύ φάσμα πεδίων, συμπεριλαμβανομένων των:
- Συμπεριληπτική εκπαίδευση
- Εκπαίδευση για τη διαφορετικότητα
- Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
- Αντιρατσιστική Εκπαίδευση και καταπολέμηση της ξενοφοβίας
- Εκπαίδευση για την ισότητα των φύλων
- Εκπαίδευση για την παγκόσμια πολιτότητα και τη διεθνή αλληλεγγύη
- Εκπαίδευση για τα ανθρώπινα δικαιώματα
- Εκπαίδευση για την ειρήνη
- Κριτική παιδαγωγική
- Εκπαίδευση σε θέματα προσφύγων
- Εκπαίδευση για μαθ*ήτριες με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο
- Εκπαίδευση ενεργού πολίτη
- Εκπαίδευση για ευάλωτες κοινωνικές ομάδες
- Εκπαίδευση σε θέματα των Ρομά
- Εκπαίδευση για τη συμπερίληψη ατόμων με αναπηρία
- Εκπαίδευση για την καταπολέμηση του θρησκευτικού φονταμενταλισμού
- Εκπαίδευση για την καταπολέμηση των ψεύτικων ειδήσεων και των θεωριών συνωμοσίας
μέσα από πρακτικές όπως:
- Εκπαιδευτικό δράμα
- Εφαρμοσμένο θέατρο
- Θέατρο στην κοινότητα
- Διαπολιτισμικό θέατρο
- Θέατρο της επινόησης
- Θέατρο-ντοκουμέντο
- Θέατρο του καταπιεσμένου
- Θέατρο κούκλας και σκιών
- Συμπεριληπτικός χορός και ενσώματες πρακτικές εκπαίδευσης
- Διαμεσική και ψηφιακή επιτέλεση
- Μουσικοκινητική
- Οπτικοακουστική εκπαίδευση
και άλλες προσεγγίσεις των Παραστατικών Τεχνών στην Εκπαίδευση.
Οι παραπάνω πρακτικές προσεγγίζονται ως παιδαγωγική και διδακτική μεθοδολογία, ως μορφές τέχνης, ως μέσα κοινωνικής παρέμβασης, ως ερευνητική μεθοδολογία στην εκπαίδευση και στις κοινωνικές επιστήμες.
Τα πεδία και οι πρακτικές αντικατοπτρίζουν τις ποικίλες προκλήσεις και ευκαιρίες για την προώθηση της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης και την αντιμετώπιση διαφόρων μορφών διακρίσεων και αποκλεισμών στην εκπαίδευση αλλά και στη κοινωνία γενικότερα. Θα εξεταστούν ως προς την εφαρμογή τους- στην τυπική προσχολική, πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια εκπαίδευση, στην εκπαίδευση ενηλίκων, στη μη τυπική εκπαίδευση, στα αναλυτικά προγράμματα και στις πολιτικές.
Το Συνέδριο απευθύνεται: σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων, πανεπιστημιακούς, ερευν*ήτριες, θεατροπαιδαγωγούς, θεατρολόγους, καλλιτέχν*ιδες, φοιτ*ήτριες, εμψυχ*ώτριες ομάδων, κοινωνικούς επιστήμονες και σε όποι*α δραστηριοποιείται στο πεδίο της έρευνας και της πρακτικής των Παραστατικών Τεχνών στην Εκπαίδευση.
Το Συνέδριο περιλαμβάνει:
- Κεντρικές ομιλίες
- Βιωματικά εργαστήρια
- Ανακοινώσεις (άρθρα γνώμης, έρευνες, παρουσιάσεις καλών πρακτικών, διδακτικών προτάσεων, καλλιτεχνικών δράσεων )
- Ομάδες Εργασίας/Θεματικά Τραπέζια
- Καλλιτεχνικά δρώμενα
ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ
10 Σεπτεμβρίου 2024: Λήξη περιόδου κατάθεσης περιλήψεων για προφορικές ανακοινώσεις ή εργαστήρια
22 Οκτωβρίου 2024: Ενημέρωση για την αποδοχή ή μη των προτάσεων
28 Οκτωβρίου 2024: Έναρξη εγγραφών στο Συνέδριο
9 Ιανουαρίου 2025: Έναρξη δηλώσεων συμμετοχής/κράτησης θέσεων στα βιωματικά εργαστήρια & τις ομάδες εργασίας
10 Ιανουαρίου 2025: Έναρξη υποβολής του πλήρους κειμένου που θα συμπεριληφθεί στο βιβλίο.
27 Απριλίου 2025: Καταληκτική ημερομηνία υποβολής τελικών άρθρων για δημοσίευση
Επικοινωνία-Πληροφορίες: www.TheatroEdu.gr / info@theatroedu.gr / +30 2106541600
Το πρόγραμμα «κι αν ήσουν εσύ;» (2015-2025)
Το πρόγραμμα «κι αν ήσουν εσύ;» στοχεύει στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων, θεατρικών τεχνικών και εκπαιδευτικού δράματος. Υλοποιείται από τον Φεβρουάριο του 2015 από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (ΠΔΘΕ) σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες με σκοπό να προωθήσει την κατανόηση, τη συνύπαρξη και συμπερίληψη των προσφύγων. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει α) επιμορφωτικά σεμινάρια και εργαστήρια για εκπαιδευτικούς, φοιτ*ήτριες, εμψυχ*ώτριες ομάδων, στελέχη ανθρωπιστικών οργανώσεων και μέλη της τοπικής κοινωνίας, β) θεατρικά εργαστήρια για μαθ*ήτριες σχολείων, γ) διαδραστικές παραστάσεις φόρουμ για μαθ*ήτριες, εκπαιδευτικούς και μέλη της τοπικής κοινότητας, δ) συνεργατικές δραστηριότητες για μαθ*ήτριες και νέ*ες των τοπικών και προσφυγικών κοινοτήτων και ε) εκδηλώσεις δικτύωσης και μαθητικά καλλιτεχνικά φεστιβάλ. Το υλικό δημοσιεύεται και διατίθεται δωρεάν στην ιστοσελίδα του προγράμματος. Το πρόγραμμα «Κι αν ήσουν εσύ;» είναι εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας και πιστοποιημένο από τον Διεθνή Οργανισμό για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (IDEA). Από την έναρξη του προγράμματος έχουν εμπλακεί πάνω από 19000 εκπαιδευτικοί, 45000 μαθητές/μαθήτριες, 870 σχολεία σε 70 πόλεις, έχουν οργανωθεί πάνω από 150 Μαθητικά Φεστιβάλ και Ημέρες Δράσης, κι έχουν συνεργαστεί πάνω από 100 φορείς (Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, πανεπιστημιακά τμήματα, Δήμους, Φεστιβάλ, Μουσεία και άλλες οργανώσεις)
Το πρόγραμμα "Theatre Makes Politics" (TMP, 2022-2025)
Το πρόγραμμα TMP στοχεύει να ενδυναμώσει και ενθαρρύνει τις εμψυχ*ώτριες νέων να ενσωματώσουν μεθόδους στη δουλειά τους που θα τ*ις βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν τις αντιδημοκρατικές δυνάμεις στις ευρωπαϊκές κοινωνίες χρησιμοποιώντας το θέατρο και τις παραστατικές τέχνες.
Τα ζητήματα που αντιμετωπίζει το TMP είναι:
-Ακροδεξιός εξτρεμισμός και λαϊκισμός: Ρατσισμός και ρητορική κατά των προσφύγων
-Ακροδεξιός εξτρεμισμός και λαϊκισμός: Θεωρίες συνωμοσίας και παραπληροφόρηση
-Θρησκευτικός φονταμενταλισμός: Αναζητώντας την Ταυτότητα - Δεξιός εξτρεμισμός και ισλαμικός φονταμενταλισμός
-Θρησκευτικός φονταμενταλισμός: χριστιανικός θρησκευτικός δογματισμός και πολιτική
Το πρόγραμμα TMP υλοποιείται μέσω του Erasmus+ από τους οργανισμούς Bundesverband Theaterpädagogik e.V. (BUT, Γερμανία), La Transplanisphere (LT, Γαλλία), Ex-Quorum - Associação de Divulgação de Eventos Culturais (EQ, Πορτογαλία), Center for Intercultural Dialogue Association, (CID, Βόρεια Μακεδονία), Stadt Theatre Dortmund (STD, Γερμανία) και το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (ΠΔΘΕ, Ελλάδα). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει πιλοτικά εργαστήρια μεταξύ εταίρων και με ομάδες νέων σε κάθε χώρα του έργου. Τα αποτελέσματα από τα εργαστήρια τεκμηριώνονται μέσω διαδικασιών αξιολόγησης σε ένα εγχειρίδιο με την προοπτική να γίνουν ένα χρήσιμο εργαλείο έτοιμο για εφαρμογή από τ*ις εμψυχ*ώτριες νέων. Επιπλέον, δημιουργείται κι ένα διαδικτυακό εργαλείο μέσω του οποίου μπορεί να πραγματοποιηθούν ανταλλαγές απόψεων, πρακτικών και προτάσεων βελτίωσης.