Περιοδικό Εκπαίδευση και Θέατρο

Περιοδική επιστημονική έκδοση για την προώθηση του θεάτρου, του εκπαιδευτικού δράματος, του θεατρικού παιχνιδιού και των άλλων παραστατικών τεχνών στην εκπαίδευση

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΡΘΡΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ 26 (2025)
Το περιοδικό Εκπαίδευση & Θέατρο δέχεται υποβολές άρθρων για το νέο του τεύχος (26, 2025), μέχρι τις
15 Ιανουαρίου, 2025.
Παρακαλούμε δείτε τις θεματικές, τις στήλες και τις προδιαγραφές υποβολής, συμβουλευτείτε την λίστα κριτηρίων και στη συνέχεια υποβάλετε το κείμενό σας προς κρίση.
Η Συντακτική Επιτροπή είναι στην διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.

Υποβολές άρθρων: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/edth/about/submissions
Κεντρικός σύνδεσμος περιοδικού: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/edth/index

 

 

Ιδρυτής περιοδικού: Νίκος Γκόβας (Υπεύθυνος Έκδοσης 2001-2021)

Υπεύθυνοι Τεύχους 25 (2024) & 26 (2025: Αντώνης Λενακάκης, Νάσια Χολέβα

Συντακτική Επιτροπή: Κατερίνα Αλεξιάδη, Μπέττυ Γιαννούλη, Μαίρη Kαλδή, Αντώνης Λενακάκης, Ηρώ Ποταμούση, Χαρά Τσουκαλά, Νάσια Χολέβα


Επιστημονική-Συμβουλευτική Επιτροπή: Brendon Burns σκηνοθέτης, Λέκτορας, Ινστιτούτο Παραστατικών Τεχνών Λίβερπουλ Ηνωμένο Βασίλειο, Αντώνης Βάος Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Πατρών, Kathleen Gallagher Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Τορόντο Καναδά, Μπέττυ Γιαννούλη Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Νίκος Γκόβας θεατροπαιδαγωγός,Guido di Palma Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Ρώμης "Sapienza” Ιταλία, Χριστίνα Ζώνιου Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Ulrike Hentschel Ομότιμη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Τεχνών Βερολίνου, Γερμανία, Γεωργία (Τζίνα) Καλογήρου Καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Άλκηστις Κοντογιάννη Ομότιμη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Επίκουρος Καθηγητής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αντώνης Λενακάκης Αναπληρωτής Καθηγητής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Τηλέμαχος Μουδατσάκις σκηνοθέτης, Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστήμιο Κρήτης, David Pammenter σκηνοθέτης θεάτρου, παιδαγωγός θεάτρου, Ηνωμένο Βασίλειο, Αντιγόνη Παρούση Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μυρτώ Πίγκου-Ρεπούση Επίκουρη Καθηγήτρια, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Tim Prentki  Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Γουίντσεστερ Ηνωμένο Βασίλειο, Τάκης Τζαμαργιάς, σκηνοθέτης, Ειδικό Επιστημονικό  Προσωπικό, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Άννα Τσίχλη σκηνοθέτις, Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό , Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Chris Vine  Ακαδημαϊκός Διευθυντής ΜΑ στο Εφαρμοσμένο Θέατρο, Πανεπιστήμιο της Πόλης της Νέας Υόρκης (CUNY), ΗΠΑ, Κλειώ Φανουράκη, σκηνοθέτις, Επίκουρη Καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μαρία Φραγκή, σκηνοθέτις, Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό, Πανεπιστήμιο Πατρών

Ιδιοκτησία: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Επικοινωνία-παραγγελίες τευχών: info@theatroedu.gr / 2106541600
Το Τεύχος 1 εκδόθηκε το 2001 στα Ελληνικά. Το Τεύχος 9 (2008) και το Τεύχος 19 (2018) εκδόθηκαν Ελληνικά και Αγγλικά
Από το 2020 (Τεύχος  21) το περιοδικό εκδίδεται Ελληνικά και  Αγγλικά

 ISSN 1109-821X​


 

Στην σελίδα αυτή μπορείτε να δείτε τα περιεχόμενα όλων των τευχών του περιοδικού Εκπαίδευση & Θέατρο. 

Από το 2023 (τ.24), το περιοδικό φιλοξενείται στην πλατφόρμα e-journals του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης σε δίγλωσση έκδοση (ελληνικά και αγγλικά): https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/edth/index

Η συνεργασία του  Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση με το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) θα επιτρέψει στα περιεχόμενα του Ε & Θ να είναι πιο ορατά στη διεθνή κοινότητα μέσω μηχανών εντοπισμού και ειδικών DOI numbers.

Στον παραπάνω σύνδεσμο θα βρείτε τα περιεχόμενα του Τευχους 24 (2023) σε ελληνικά και αγγλικά.
Μπορείτε επίσης να εγγραφείτε στην πλατφόρμα του ΕΚΤ για να λαμβάνετε ενημερώσεις και να διαβάσετε οδηγίες προς συγγραφείς αν ενδιαφέρεστε να υποβάλετε το άρθρο σας.

Όλα τα τεύχη του Περιοδικού Εκπαίδευση και Θέατρο

Κατηγορίες: Προγράμματα

Σε πιστεύω εγώ!

Πρόγραμμα «Σε πιστεύω εγώ»
Θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα με τεχνικές θεάτρου Φόρουμ και θέμα την έλλειψη επικοινωνίας και στόχων στην εφηβεία

 

Χίος 2004-2005

 Οργάνωση-Συντονισμός:

Μαρία Λούρου, Φιλόλογος Αγγλικής, Μ.Α στο Θέατρο στην Εκπαίδευση, Παν/μιο Exeter, UK

Μαρία Ρεβελάκη, Φιλόλογος, Ηθοποιός

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

(παρουσίαση στην Ημερίδα Αθήνα 15-5-05)

Εισαγωγή-γενικά για τα θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα

Τα Θεατροπαιδαγωγικά Προγράμματα (T.I.E projects κατά την αγγλική τους ονομασία) συνδυάζουν το Θέατρο με την παιδαγωγική επιστήμη, «παντρεύουν» αρμονικά την τέχνη με τη μάθηση. Στα πλαίσια αυτών των προγραμμάτων, οι τεχνικές του Θεάτρου και οι κανόνες που το διέπουν χρησιμοποιούνται ως εργαλείο έρευνας και γνώσης στα χέρια μιας Θεατροπαιδαγωγικής Ομάδας. Στόχος τους είναι η ευαισθητοποίηση με άμεσο και βιωματικό τρόπο των συμμετεχόντων πάνω σε  κοινωνικά κυρίως θέματα όπως εξαρτήσεις, διαπολιτισμική εκπαίδευση, ανεργία, βία στο σχολείο, υγεία, έλλειψη επικοινωνίας κα.

Πιο συγκεκριμένα, μία Θεατροπαιδαγωγική Ομάδα αποτελείται από 3-5 ηθοποιούς-παιδαγωγούς. Η διπλή αυτή ιδιότητα είναι ιδιαίτερα σημαντική, διότι είναι απαραίτητο οι σχεδιαστές του προγράμματος να έχουν όχι μόνο καλή πρακτική και θεωρητική γνώση του Θεάτρου αλλά και παιδαγωγική κατάρτιση. Το Πρόγραμμα σχεδιάζεται κάθε φορά με βάση ένα συγκεκριμένο κοινωνικό πρόβλημα και στόχο έχει να ανοίξει μια «βιωματική συζήτηση» μεταξύ όλων όσοι συμμετέχουν σε αυτό. Τα προγράμματα αυτά εφαρμόζονται σε ομάδες των 20-25 ατόμων και για την εφαρμογή τους η Θεατροπαιδαγωγική Ομάδα χρειάζεται να συναντήσει τα παιδιά 2-3 φορές και να δουλέψει μαζί τους για τουλάχιστον 2-3 ώρες την κάθε φορά.

 

Η εφαρμογή στη Χίο (2004-2005)
Το δικό μας πρόγραμμα ξεκίνησε το Νοέμβριο του 2004 με μια σειρά από προπαρασκευαστικές επισκέψεις στο 1ο Τ.Ε.Ε Χίου, που στόχο είχαν να μας βοηθήσουν να ανακαλύψουμε βιωματικά τι απασχολεί τα συγκεκριμένα παιδιά στο συγκεκριμένο στάδιο της ζωής τους. Είχε προηγηθεί η έρευνα της βιβλιογραφίας και η θεωρητική τεκμηρίωση του προγράμματος καθώς επίσης και η παρακολούθηση εκ μέρους μας του σεμιναρίου που διοργάνωσε το Κέντρο Πρόληψης Χίου με θέμα την εξάρτηση και την πρόληψή της στην εφηβική ηλικία, στην προσπάθειά μας να κατανοήσουμε σε ποιο βαθμό οι εξαρτησιογόνες ουσίες αποτελούν πρόβλημα για τη μαθητική κοινότητα του νησιού μας. Κατά τις προπαρασκευαστικές μας επισκέψεις στα τμήματα της δευτέρας λυκείου, εφαρμόσαμε θεατρικές ασκήσεις και παιχνίδια γνωριμίας, ενεργοποίησης, συγκέντρωσης, εμπιστοσύνης και επικοινωνίας. Χρησιμοποιήσαμε τις λεγόμενες «κάρτες συναισθημάτων», όπου τα παιδιά έγραψαν ανώνυμα σκέψεις και συναισθήματά τους, τροφοδοτώντας μας έτσι με υλικό για το κοινωνικό θέμα που θα αποτελούσε αργότερα τον κεντρικό άξονα της εργασίας μας. Μετά από συζητήσεις και μελέτη των αντιδράσεων των παιδιών πάνω στα ερεθίσματα που τους είχαμε δώσει, οδηγηθήκαμε στο θέμα του δικού μας προγράμματος. «Σε Πιστεύω Εγώ» είναι ο τίτλος του, μία φράση παρμένη από το σενάριο της σαραντάλεπτης παράστασης που γράψαμε, παράστασης που αποτελεί και τον πυρήνα της κοινωνικής παρέμβασης, λόγω της «αλληλεπιδραστικής» της μορφής (interactive theatre).

Μετά από το προπαρασκευαστικό αυτό στάδιο ακολούθησε μία περίοδος προετοιμασίας που περιλάμβανε τη συγγραφή του σεναρίου, την επινόηση δηλαδή ενός θεατρικού έργου, για να υπηρετήσει πολύ συγκεκριμένους σκοπούς (devising theatre). Ακολούθησαν πρόβες, έρευνα, συγκέντρωση υλικού και προετοιμασία του πακέτου εξερεύνησης (αυτό που ο John Somers-Καθηγητής Θεατροπαιδαγωγικής στο Παν/μιο του Exeter, UK.- ονομάζει «compound stimulus»), για το οποίο και θα γίνει εκτενέστερος λόγος παρακάτω. Το τελικό σενάριο προϋπέθετε τη συνεργασία μας με τρεις σπουδαστές του Θεατρικού Εργαστηρίου του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Β.Αιγαίου. Τον Λεωνίδα Γιαννακάκη, ο οποίος και συνέβαλε με τις εύστοχες παρεμβάσεις του στο σενάριο, προετοίμασε υλικό για το πακέτο εξερεύνησης και έκανε το μοντάζ του βιντεοσκοπημένου προγράμματος, τον εκπαιδευτικό Σταύρο Σπυράκη και τον φοιτητή Νίκο Γρηγοριάδη, τους οποίους ευχαριστούμε ιδιαίτερα για την συμμετοχή και την πολύτιμη βοήθειά τους.

 

Στα σχολεία

Η τελική εφαρμογή του προγράμματος έγινε από τις 28 Μαρτίου μέχρι τις 11 Απριλίου με τη συμμετοχή δύο τμημάτων της Β’ Λυκείου του 1ου Τ.Ε.Ε Χίου. Η εργασία μας με το κάθε τμήμα έγινε σε δύο φάσεις-συναντήσεις. Η πρώτη ήταν προπαρασκευαστική και στόχο είχε να εισάγει τα παιδιά στο Θέατρο Εικόνων και στο Θέατρο Forum (αυτά που ο Augusto Boal -Βραζιλιάνος σκηνοθέτης που εισηγήθηκε το Θέατρο Forum- ονομάζει Ιmage Theatre και Forum Theatre αντίστοιχα), καθώς και στο κοινωνικό θέμα που θα αγγίζαμε, δηλαδή την έλλειψη επικοινωνίας και στόχων στην εφηβεία.

 Η βασική διάρθρωση του προγράμματος βασίζεται στο ανάλογο πρόγραμμα «Διαφυγές»  που εφαρμόστηκε τρία λύκεια της περιφέρειας Ανατολικής Αττικής (Βούλας, Βάρης, Βουλιαγμένης) σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση τον Μάρτιο και Απρίλιο του 2001 με συντονιστή τον Νίκο Γκόβα. Εισήγηση προγράμματος: Γιάννα Πιτούλη, Θεατροπαιδαγωγός. Θεατροπαιδαγωγική Ομάδα Άτρυτον: Γιάννα Πιτούλη, Μαρία Λούρου, Χριστίνα Μουρατίδου.

1η  συνάντηση

Σωματικό ζέσταμα-Ενεργοποίηση-Συγκέντρωση

Παιχνίδια επικοινωνίας, συνεργασίας και εμπιστοσύνης

Αυθόρμητος καταιγισμός ιδεών (brainstorming) με αφορμή το θέμα μας

Θέατρο Εικόνων με τεχνικές αυτοσχεδιασμού

Συζήτηση με τα παιδιά αναφορικά με τη βιωματική τους συμμετοχή

 

2η συνάντηση

 Σωματικό ζέσταμα-Ενεργοποίηση-Συγκέντρωση

«Είναι Πολύ Αργά»: θεατρική άσκηση προετοιμασίας για το Θέατρο Forum που θα ακολουθήσει.

Πακέτο εξερεύνησης (μία σχολική τσάντα με προσωπικά αντικείμενα του πρωταγωνιστή της ιστορίας που τα παιδιά επεξεργάζονται για να φτιάξουν τη δική τους εκδοχή για το τι έχει συμβεί στον πρωταγωνιστή πριν να δουν την παράσταση).

Τα παιδιά μέσα από αυτοσχεδιασμούς μας παρουσιάζουν σκηνές από τη δική τους εκδοχή της ιστορίας.

«Σε Πιστεύω Εγώ», παράσταση από τη Θεατροπαιδαγωγική Ομάδα

Ανακριτική καρέκλα (hot seating). Μετά την παράσταση από τη Θεατροπαιδαγωγική Ομάδα τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να ανακρίνουν τους χαρακτήρες του έργου (actors in role) με σκοπό να κατανοήσουν καλύτερα τα κίνητρά τους.

Θέατρο Forum. Η παράσταση ξαναπαίζεται. Αυτή τη φορά τα παιδιά μπορούν να σταματήσουν τη δράση όποτε θεωρούν ότι ο πρωταγωνιστής δεν δρα «σωστά» και να πάρουν τη θέση του στη σκηνή, με σκοπό να οδηγήσουν τη δράση σε ένα πιο δραστικό και ικανοποιητικό για αυτά τέλος.

Συζήτηση-αξιολόγηση. Αμέσως μετά το τέλος και της δεύτερης συνάντησης ζητήσαμε από τα παιδιά να γράψουν τις σκέψεις τους για το πρόγραμμα, ανώνυμα και εφόσον το επιθυμούσαν.

 

Σχόλια μαθητών

Αναφέρουμε εδώ κάποιες από τις εντυπώσεις και σκέψεις των  ίδιων των παιδιών:

«Αυτό που είδαμε σήμερα με εντυπωσίασε, γιατί με έκανε να καταλάβω καλύτερα ότι πρέπει να διορθώσω τη συμπεριφορά μου απέναντι σε κάποια άλλα πρόσωπα»

 «Αυτό που κατάλαβα από όλη την παράσταση είναι ότι πρέπει να είμαστε υπομονετικοί, επίμονοι και ότι στη ζωή τίποτα δεν είναι ωραίο και όπως το θέλουμε. Όλα τα φτιάχνουμε εμείς οι ίδιοι, εμείς φτιάχνουμε τον κόσμο μας. Από εμάς εξαρτάται και το χαρακτήρα μας»

 «…θα ήθελα πολύ να ξαναγίνει και να μας ξαναδοθεί η ευκαιρία να εκφραστούμε. Θα ήθελα να μπορούσα να συνεργαστώ μαζί με όλους, οι οποίοι υπολόγισαν το ποιος είμαι και τι αξίζω».

Το ίδιο πρόγραμμα εφαρμόστηκε στο τέλος Μαΐου σε δύο ομάδες εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με σκοπό να σχεδιαστούν και να εφαρμοστούν και άλλα τέτοια προγράμματα από συναδέλφους. Επίσης το Πρόγραμμα παρουσιάστηκε βιντεοσκοπημένο με εισήγηση των Μαρία Λούρου και Μαρία Ρεβελάκη σε ημερίδα του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση που πραγματοποιήθηκε στις 15 Μαΐου 2005 στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων.

Τέλος, θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας αλλά και της εφαρμογής είχαμε την αμέριστη στήριξη του Διευθυντή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Χίου, κ. Παύλου Καλογεράκη (το Πρόγραμμα εφαρμόστηκε με προσωπική του πρωτοβουλία), της υπεύθυνης πολιτιστικών δραστηριοτήτων της Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Ν. Χίου κας Στέλλας Τσιροπινά, του διευθυντή του 1ου Τ.Ε.Ε Χίου κ. Μάριου Αβδελιώδη, του καλλιτεχνικού διευθυντή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Β.Αιγαίου κ. Δήμου Αβδελιώδη και κυρίως του σκηνοθέτη και δασκάλου του θεάτρου κ. Γιώργου Μπινιάρη, τους οποίους και ευχαριστούμε θερμά. Θα θέλαμε επίσης να ευχαριστήσουμε τη Θεατρολόγο κα Ειρήνη Σταμούλη, την εκπαιδευτικό κα Μίνα Κρανάκη και την εκπαιδευτικό-ερευνήτρια κα Μπέττυ Γιαννούλη, εκπρόσωπο του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, για την πολύτιμη στήριξη και βοήθειά τους, τον κ. Αντώνη Παληό (εκδόσεις Άλφα-Πι) για την ευγενική προσφορά υλικού για το Πρόγραμμα, τις κυρίες Τάνια Παλαιολόγου, Χριστίνα Σπύρου και Χριστίνα Καραβεζύρη, ηθοποιούς, καθώς και τις κυρίες Αλίνα Πουλάκη και Ελένη Κοτσάτου από το κέντρο Πρόληψης Χίου. Τέλος το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Β.Αιγαίου για την παραχώρηση της αίθουσας της Πειραματικής Σκηνής καθώς και τον κ.Τάκη Μπελόκα για την τεχνική στήριξη.

Μαρία Λούρου mariaplourou@yahoo.com

Mαρία Ρεβελάκη mariarevelaki@yahoo.com

Print
 

 

Το Περιοδικό “Έκπαίδευση & Θέατρο” γιορτάζει τα 20 τεύχη!
 Aθήνα, 2 Δεκεμβριου 2019

 

Ίδρυση και συντελεστές

Οι συντακτικές επιτροπές ανά τεύχος

Δείτε εδώ

Οι συγγραφείς

Όλοι οι συγγραφείς από την ίδρυση του περιοδικού μέχρι σήμερα

Δείτε εδώ

Αποστολή Εργασιών

Οδηγίες για αποστολή άρθρων προς δημοσίευση

Δείτε εδώ

Επιστημονική - Συμβουλευτική Επιτροπή

Η Επιστημονική-Συμβουλευτική Επιτροπή 

Δείτε εδώ

Ειδικοί επιστημονικοί συνεργάτες & μέλη προηγούμενων επιτροπών

Σύστημα APA Βιβλιογραφικών αναφορών