Περιφερειακή Συνδιάσκεψη Δωδεκανήσου 2007

Θέατρο στην Εκπαίδευση: Γνωρίζοντας τον εαυτό μας και τους άλλους

Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
σε συνεργασία με τη ΚΕ.Σ.Υ.Υ-Ν.Ε.Λ.Ε. Δωδεκανήσου
και το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Προσχολικής Αγωγής Δωδεκανήσου


 

Εργαστήρια - Εισηγήσεις

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ

Σάββατο 5/5/2007
09.30  13.00

Σάββατο 5/5/2007
14.30 – 18.00

Κυριακή 6/5/2007
09.30  13.30

Αν. Αμανίτου

Σμ. Γρηγοριάδου
Α. Μπινιάρης-Παντελέων

Δ. Βασιλείου

Γ. Οικονόμου

Δ. Βασιλείου

Κ. Τσαρούχη

Σ. Καρδούλια

Α. Τσίχλη

Σμ. Γρηγοριάδου
Α. Μπινιάρης-Παντελέων

Σ. Μελισσουργού

Γ. Μπινιάρης

Γ. Μπινιάρης

Α. Τσίχλη

Κ. Τσαρούχη

Σ. Καρδούλια

 


 

"Από την προσωπική εμπειρία στη θεατρική γραφή"

"Από την προσωπική εμπειρία στη θεατρική γραφή"

Χιλιομόδι, 24-29/8/2022, Κύριο Εργαστήριο Κατασκήνωσης 2022, Πένυ Φυλακτάκη, Τζένη Καραβίτου

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 24/8/2022 5:00 μμ - 29/8/2022 3:00 μμ Export event

Για να δηλώσετε συμμετοχή στη συγκεκριμένη δράση πρέπει πρώτα να έχετε λογαριασμό στον ιστοχώρο μας. ΣΥΝΔΕΣΗ ΕΔΩ ή ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥ ΕΔΩ.

ΠΡΟΣΟΧΗ: ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΛΟΓΩ ΑΣΘΕΝΕΙΑΣ  ΕΜΨΥΧΩΤΡΙΑΣ

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗ  2022
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΚΥΡΙΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 24-29/8/2022

"Από την προσωπική εμπειρία στη θεατρική γραφή"

Πένυ Φυλακτάκη, θεατρική συγγραφέας/σεναριογράφος Τζένη Καραβίτου,  φιλόλογος/θεατροπαιδαγωγός

 

(ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗ 2022 ΕΔΩ)

 

Σε αυτό το εργαστήριο θεατρικής γραφής  οι προσωπικές μας εμπειρίες θα αποτελέσουν την πρώτη ύλη, για να γράψουμε θεατρικούς μονολόγους που μπορούν να παιχτούν στη σκηνή. Θα αξιοποιήσουμε τεχνικές του θεάτρου, θα μελετήσουμε τους θεατρικούς κώδικες με τους οποίους το βίωμα μπορεί να μετατραπεί σε θεατρικό κείμενο,  θα πειραματιστούμε με τις λέξεις, θα διασκεδάσουμε και θα διερευνήσουμε το προσωπικό μας στυλ γραφής. Θα εκμεταλλευτούμε και θα απολαύσουμε  το προνόμιο που μας δίνει το γράψιμο μέσα στο υποστηρικτικό  πλαίσιο της ομάδας,  που γίνεται ο πρώτος μας ακροατής, το πρώτο μας κοινό. Θα μοιραστούμε τη συγκίνηση, το παίδεμα και τη χαρά της  γραφής, και θα βάλουμε στις αποσκευές μας γνώσεις για το συγκεκριμένο θεατρικό είδος, τις οποίες θα μπορούμε να αξιοποιήσουμε όπως ο καθένας και η καθεμία επιθυμεί. 

 

Η Πένυ Φυλακτάκη εργάζεται στον χώρο του σεναρίου και της θεατρικής γραφής  από το 2004. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος από το University of Surrey, UK, και διδακτορικού διπλώματος στον τομέα της Μετάφρασης και των Διαπολιτισμικών Σπουδών από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Στόχος της είναι η συγγραφή μυθοπλασίας υψηλής ποιότητας που μπορεί να αφήσει ένα ανεξίτηλο σημάδι στη μνήμη του κοινού.
Ως θεατρική συγγραφέας έχει τιμηθεί με το Κρατικό Βραβείο Θεατρικού Έργου του Υπουργείου Πολιτισμού (2004) και το Βραβείο της Ένωσης Σεναριογράφων (2017), ενώ το έργο της «Λουκρητία» ήταν υποψήφιο για Καλύτερο Θεατρικό Έργο 2020. Αντιπροσώπευσε την Ελλάδα στο Φόρουμ Σύγχρονης Δραματουργίας «Αφιέρωμα στα Βαλκάνια» το 2014, ενώ το έργο της «Φύκι στο Βυθό» ανέβηκε στη Νέα Υόρκη υπό την αιγίδα του Greek Play Project New York, του Ιδρύματος Ωνάση, του ΥΠΠΟ και του Εθνικού Θεάτρου το 2018. Τα 20 έργα που έχει γράψει μέχρι σήμερα έχουν ανεβεί σε Ελλάδα και εξωτερικό (Λονδίνο, Οξφόρδη και Νέα Υόρκη), ενώ έχουν όλα μεταφραστεί στα Αγγλικά και Ισπανικά. Στον χώρο των οπτικοακουστικών παραγωγών, το σενάριο της στην ταινία μεγάλου μήκους "Luger" έκανε πρεμιέρα στις αίθουσες τον Δεκέμβρη του 2021 από την Odeon. Στον τομέα της διαφήμισης συνεργάζεται από το 2016 με τις διαφημιστικές εταιρίες Convey Communications and Perception στην παραγωγή σεναρίων για εταιρικά βίντεο, ενημερωτικές καμπάνιες κοινωνικής ευαισθητοποίησης και διαφημίσεις (CSL Behring, Siemens Healthineers, Greek Diabetes Association, Proelectro FIFA κτλ), σε ηλεκτρονικά μέσα και την ανοιχτή τηλεόραση. Από το 2001 μέχρι σήμερα είναι σταθερή συνεργάτης ως Πανεπιστημιακή διδάσκουσα Θεατρικής Γραφής, Λογοτεχνικής Μετάφρασης και Μυθοπλασίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Το λογοτεχνικό έργο «Ιβάνωφ: Θύελλα και Τόλμη» που κυκλοφόρησε το καλοκαίρι του 2020 από τις εκδόσεις Λιβάνη είναι το πρώτο της μυθιστόρημα.

Η Τζένη Καραβίτου υπηρέτησε τη δημόσια εκπαίδευση ως φιλόλογος ως το 2015. Σπούδασε θέατρο και  θεατροπαιδαγωγική στο University of Essex, στο Royal Holloway University of London, εκπαιδεύτηκε και εξακολουθεί να μαθαίνει από σπουδαίους δασκάλους του θεάτρου, της παιδαγωγικής και της γραφής, όπως η Bobby Baker, ο David Pammenter, ο Adrian Jackson, ο Στρατής Πασχάλης  και πολλοί άλλοι στους οποίους χρωστά απέραντη ευγνωμοσύνη. Από το 2011 ως το 2020 συμμετείχε στην Ομάδα Δημιουργικής Έκφρασης,  που δημιούργησε εθελοντικά  το ψηφιακό έργο  «Πολύτροπη Γλώσσα»,  για τη διδασκαλία της Νέας Ελληνικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στο πλαίσιο της συμμετοχής της στον σχεδιασμό  και την υλοποίηση επιμορφωτικών προγραμμάτων του ΠΔΘΕ,  συμμετείχε από το 2015 ως το 2021 στο «κι αν ήσουν εσύ;», ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων»,  που υλοποιείται από το ΠΔΘΕ και την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα, ως εμψυχώτρια μαθητικών ομάδων, επιμορφώτρια ενηλίκων, περιφερειακή συντονίστρια Β. Ελλάδος  και  σύμβουλος επιμορφωτικών δράσεων. Το 2016 συμμετείχε ως  ειδική επιστήμων-εμπειρογνώμων στην Ομάδα Εκπόνησης  Προγραμμάτων Σπουδών του ΙΕΠ για τα Καλλιτεχνικά  Γυμνάσια. Aπό το 2017 ως το 2019 συμμετείχε στο πρόγραμμα Europe in Perspective: Transnational Training on Diversity in Cultural Learning εκπροσωπώντας το ΠΔΘΕ ως εταίρο επιμόρφωσης και υλοποίησης. Μαζί με την Ελπίδα Κομιανού διοργάνωσαν πενθήμερο επιμορφωτικό σεμινάριο εκπαιδευτικών- καλλιτεχνών από 11 ευρωπαϊκές  χώρες στη Θεσσαλονίκη, και μετέφρασαν το εκπαιδευτικό υλικό στα ελληνικά. Τα τελευταία χρόνια μελετά συστηματικά και γράφει. Ποιήματά της δημοσιεύονται σε ηλεκτρονικά περιοδικά, ενώ σύντομα θα εκδοθεί η πρώτη της  έντυπη ποιητική συλλογή.  Έχει γράψει: Young Theatre Voices 2007: Ancientmyths and contemporary life,Το Πορτοκάλι με την Περόνη-Θεατρικές ασκήσεις και δημιουργικές δραστηριότητες (μέλος της συγγραφικής ομάδας), «… κι εμείς καλύτερα: 33 «Καλλιτεχνικά» παραμύθια» (επιμέλεια) κ.ά. Μεταφράσεις:  Καφέ Σωκράτης: Νέα Γεύση φιλοσοφίας του Κρίστοφερ Φίλιπς (Κέδρος), Μια ερωτική ιστορία του Γκάζι Αλγκοζαίμπι (Κέδρος), Να σκέφτεσαι τους άλλους: δώδεκα ποιήματα του Παλαιστίνιου ποιητή Μαχμούντ Νταρουίς (Νήσος και ΠΔΘΕ) κ.ά.

 

Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Πληρ. info@theatroedu.gr / 2106541600


ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ


Μαρία Καμπουροπούλου, Λέκτορας του Παιδαγωγικού Tμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Αιγαίου

Ευαγγελία Μουλά, φιλόλογος, διδάκτωρ Παιδικής Λογοτεχνίας

«Διάλογοι τέχνης»

Ο στόχος «της γνωριμίας με τον εαυτό μας και με τους άλλους» προσεγγίζεται σε αυτήν την εργασία διαθεματικά-διακειμενικά. Με αφορμή έναν εικαστικό πίνακα του Δημήτρη Μυταρά (Καθρέφτης 1987, λάδι σε μουσαμά 100Χ150, στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου-Νεστορίδειο Μέλαθρο), η ζωγραφική συνδιαλέγεται με το μύθο, το παραμύθι και τη σύγχρονη μυθοπλασία και τελικά εκβάλλει σε εικαστικά παράγωγα και ποικίλες δραματικές εκφράσεις.

Ως κεντρικό θέμα της εργασίας είναι το πρόσωπο που κοιτάζεται μέσα στον καθρέφτη. Ο καθρέφτης με το συμβολικό του φορτίο, προσφέρεται για πολλαπλές ερμηνείες. Το είδωλο που σχηματίζεται μπορεί να είναι μια αντικειμενική αναπαράσταση, μια πλασματική εξιδανίκευση, η κοινωνική εικόνα μας μέσα από τη ματιά των άλλων, ή ακόμα και η προβολή μιας εσωτερικής μας επιθυμίας ή συναισθηματικής μας κατάστασης. Η ζωή μοιάζει περισσότερο με ένα θρυμματισμένο καθρέφτη, τα θραύσματα του οποίου διαθλούν και πολλαπλασιάζουν τις ολοένα διαφορετικές εικόνες του εαυτού και του κόσμου μας. Το κοίταγμα στον καθρέφτη, με έναυσμα τον πίνακα του Μυταρά, επιτρέπει τον ελεύθερο συνειρμό,  στα όρια μεταξύ ρεαλισμού και υπερρεαλισμού και αποτελεί τον ενοποιητικό άξονα, πάνω στον οποίο θα κινηθεί η εκπαιδευτική μας πρόταση.

Μέσα από ένα  ειδικά σχεδιασμένο  βιωματικό project, όπου μπορούν να συνεργαστούν το  Μουσείο, μια ομάδα παιδιών, (φοιτητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου και παιδιά του δημοτικού σχολείου) και εμψυχωτές (εκπαιδευτικός, καλλιτέχνης και λογοτέχνης), τα παιδιά καλούνται να προσεγγίσουν τον εαυτό τους και τους άλλους, αφού όμως πρώτα:

  • εξοικειωθούν με τα έργα τέχνης (πίνακες, μύθοι, παραμύθια, λογοτεχνία) και υιοθετήσουν θετική στάση, αναπτύσσοντας προσωπικό αισθητικό κριτήριο
  • αντιληφθούν  ότι η τέχνη πραγματώνεται μέσα από το διάλογο που ανοίγει με τον εκάστοτε αποδέκτη και ότι δεν υπάρχουν μονοσήμαντες ερμηνείες
  • αποκωδικοποιήσουν τα έργα ώστε να μυηθούν στους συμβολισμούς τους, να μπορούν να τα επανερμηνεύουν αλλά και να υιοθετούν νέες αξίες και στάσεις τόσο για τον εαυτό τους όσο και για τους άλλους.

Μαρία Κλαδάκη, εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και Διδάσκουσα (Π.Δ.407/80) στο Τμήμα Διαχείρισης Πολιτισμικού Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

«Το θεατρικό παιχνίδι και η συμβολή του στην ανάπτυξη του παιδιού»

Η παρούσα εργασία εστιάζεται στη μελέτη των παραμέτρων του θεατρικού παιχνιδιού που συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού. Ειδικότερα, σκοπός της εργασίας ήταν, από τη μια, να καταδειχθούν τα στάδια δομικής συγκρότησης του θεατρικού παιχνιδιού που προτείνονται στην ελληνική και τη διεθνή βιβλιογραφία και να σημειωθούν τα σημεία σύγκλισης και απόκλισης μεταξύ τους και από την άλλη, να καταδειχθούν οι δυνατότητες εφαρμογής του θεατρικού παιχνιδιού στη σχολική τάξη. Για την ανάλυση του υλικού της μελέτης ακολουθήθηκε η βιβλιογραφική έρευνα. Έγινε αξιολογικός σχολιασμός των δημοσιευμένων σχεδίων ανάπτυξης θεατρικού παιχνιδιού και βάσει αυτών δομήθηκε μια πρόταση οργάνωσης του θεατρικού παιχνιδιού η οποία, ακολούθως, προτείνεται στην εκπαιδευτική πράξη όπου το θεατρικό παιχνίδι δύναται να διδαχθεί ως μάθημα στα πλαίσια του προγράμματος σπουδών για τη θεατρική αγωγή ή να χρησιμοποιηθεί ως διδακτικό εργαλείο για την διδασκαλία άλλων γνωστικών αντικειμένων.


Άννα Τσίχλη-Μπουασσοννά, σκηνοθέτις, θεατρολόγος

«Το Χαρούμενο Λιβάδι και άλλα όμορφα τοπία»

Η δραματοποίηση του παραμυθιού "Το Χαρούμενο Λιβάδι" από τα μέλη της θεατρικής ομάδας του Ανοικτού Θεραπευτικού Προγράμματος ΔΙΑΒΑΣΗ ως εργαλείο εξοικείωσης πρώην χρηστών με την θεατρική πρακτική και ο διττός εκπαιδευτικός χαρακτήρας της προετοιμασίας μιας παιδικής παράστασης με συντελεστές τους ίδιους τους πρώην χρήστες, αποτελεί το αντικείμενο της εισήγησης. Αναλύεται η πορεία και η εξέλιξη των προβών-συναντήσεων και οι τρόποι προσέγγισης του παραμυθιού ως κειμένου της  παράστασης και ως αφετηρίας για αυτοσχεδιασμούς, συνεργασία και αυτοπραγμάτωση των μελών της θεατρικής ομάδας στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος της ΔΙΑΒΑΣΗΣ.