ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗ 2023
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΚΥΡΙΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 25-30/8/2023
"ΑΓΓΕΛΟΙ, η ώρα της αλήθειας"
Τάσος Ράτζος
(ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗ 2023 ΕΔΩ)
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ
Η μεγάλη αρετή του αγγελιοφόρου είναι ότι έχει δει με τα ίδια του τα μάτια το γεγονός που μεταφέρει. Όχι ένα τυχαίο γεγονός, αλλά ένα σπουδαίο γεγονός. Ένα γεγονός που αγγίζει την Θεοφάνεια. Που δεν θα μπορούσε να συντελεστεί χωρίς τη δύναμη που δίνουν οι θεοί. Συγκλονισμένος, ένθεος και με όλες τις αισθήσεις του σε υπερδιέγερση μπαίνει, συνήθως τρέχοντας, να αναγγείλει το τεράστιο γεγονός. Οι άγγελοι κρατούν νωπό ακόμα το γεγονός, είναι πλημμυρισμένοι ολόκληροι από αυτό. Όλες οι αισθήσεις τους το προσέλαβαν μόλις πριν λίγο και προσπαθούν να οργανώσουν την ακρίβεια του λόγου τους, ώστε να μοιραστούν αυτή την παρουσία του θεού στην γη. Οι ποιητές συνήθως αποφεύγουν να τους δώσουν όνομα. Έτσι συγγενεύουν με το μεγάλο πλήθος, είναι δίπλα στον χορό. Πολλές φορές βγαίνουν και μέσα από τον χορό στις σύγχρονες σκηνοθετικές προσεγγίσεις.
Ωστόσο, μπορούν αυτά τα συγκλονιστικά κείμενα να απαγγελθούν από ανθρώπους δίχως ταυτότητα; Θα μπορούσαμε ίσως να παραβλέψουμε το όνομα, όμως η σχέση που έχουν με τα πρόσωπα για τα οποία μιλάνε, δεν θα τους επηρεάζει στον τρόπο με τον οποίο θα φέρουν την πληροφορία; Όταν μεταφέρεις στην σκηνή έναν θάνατο δεν έχει σημασία ποια είναι η σχέση σου με το πρόσωπο που πέθανε; Επίσης, δεν έχει τεράστια σημασία ποιος είναι αυτός στον οποίο απευθύνονται οι άγγελοι και ποια είναι η σχέση τους μαζί του; Για παράδειγμα, όταν ένας δούλος μεταφέρει μια αγγελία στον βασιλιά της χώρας που έχει πάνω του την εξουσία να αποφασίσει για τη ζωή και το θάνατο του δούλου του, δεν τον επηρεάζει αυτό στον τρόπο με τον οποίον μιλά στον βασιλιά, ο οποίος ενδεχομένως να έχει σφάλει; Και τέλος, ποιοι μηχανισμοί παραγωγής της αλήθειας μπαίνουν σε λειτουργία όταν μιλούν αυτόπτες μάρτυρες; Ποιες δυνάμεις κινητοποιούν, ώστε να πείσουν τον θεατή ότι αυτό που λένε είναι αληθινό;
Κεντρικό θέμα του σεμιναρίου θα είναι η αλήθεια στο θέατρο. Αυτή η τόσο παρεξηγημένη έννοια. Το σώμα, η χειρονομία, η φωνή, η έκφραση, η ψυχική δόνηση, όλα πρέπει να συνταιριάξουν για να μπορέσει κάποιος να πείσει ότι αυτό που λέει είναι πραγματικά αληθινό. Όταν κάποιος είναι πάνω στη σκηνή, πρέπει να έχει στραμμένη την συγκέντρωση του πρώτα και πάνω από όλα στο να είναι αληθινός. Για αυτήν την αλήθεια θα μιλήσουμε. Αυτήν την αλήθεια θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε και να διευκρινίσουμε.
Όλα τα μαθήματα θα είναι βιωματικά που σημαίνει άνετα ρούχα, μεγάλη διάθεση για συμμετοχή σε ασκήσεις βιωματικές και μια ετοιμότητα στην δημιουργία ενός υποστηρικτικού κλίματος για να μειωθεί η αγωνία της έκθεσης.
Επίσης, προαιρετικά, προτείνεται η καλή γνώση μιας τουλάχιστον αρχαίας τραγωδίας και η μελέτη μέρους ή ολόκληρου μονολόγου αγγελικής ρήσης, αυτής της τραγωδίας. Τον επιλέγουν οι συμμετέχοντες. Όπως επίσης και την μετάφραση.
Τέλος, το εργαστήρι απευθύνεται σε όλους/ες και δεν απαιτούνται ιδιαίτερες γνώσεις.
Ο Τάσος Ράτζος γεννήθηκε στο Μαυρέλι Τρικάλων το 1964. Είναι Απόφοιτος του ΤΕΦΑΑ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Παρακολούθησε επί δύο χρόνια μαθήματα Σκηνοθεσίας Θεάτρου στην Opernschule του Μονάχου. Έλαβε μέρος στο Διεθνές Εκπαιδευτικό Φεστιβάλ Νέων “Arlekin 87” στο Bayreyth. Παρακολούθησε επίσης σεμινάρια παντομίμας με τον Milan Sládek στην Κολονία και συμμετείχε σε έναν Εκπαιδευτικό Κύκλο Ευρυθμίας με την Evelyn Broz στο Essen. Επί δύο έτη πήρε μέρος στη συνάντηση “Theatertreffen” του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, για το θέατρο για παιδιά και νέους Assitej. Το 1988 ίδρυσε στα Τρίκαλα το Θέατρο “Άνθος της Ήβης”, όπου σκηνοθέτησε 15 έργα με ερασιτέχνες ηθοποιούς. Έχει σκηνοθετήσει για το Εθνικό Θέατρο, το “Θέατρο του Νέου Κόσμου” (του οποίου τη διεύθυνση οργάνωσης και παραγωγής ανέλαβε την περίοδο 1996-2001), στα σημαντικότερα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. της Ελλάδας, ενώ από το 2003 έως το 2010 συνεργάστηκε τακτικά και με το Κ.Θ.Β.Ε. Έχει εξειδικευτεί στο θέατρο για παιδιά και νέους, ανεβάζοντας μια σειρά παραστάσεων σε δημόσια θέατρα, κάνοντας συνήθως και τις διασκευές των εκάστοτε έργων. Έχει οργανώσει και εμψυχώσει εκπαιδευτικές δράσεις, ενώ έχει επανειλημμένα διδάξει σε σεμινάρια θεάτρου για εκπαιδευτικούς στην Ελλάδα και την Κύπρο. Για τρία χρόνια υπήρξε εμψυχωτής και υπεύθυνος της Θεατρικής Ομάδας του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και δάσκαλος, εμψυχωτής και σκηνοθέτης στο Δημοτικό Θέατρο Συκεών για τα έτη 2010-2014. Έχει διατελέσει διδάσκων του Πανεπιστημίου Κύπρου στο Τμήμα Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης του Θεατρολογικού (2008-2009). Δίδαξε υποκριτική στο “Θέατρο των Αλλαγών”, την Ανωτέρα Δραματική Σχολή “Ίασμος” και τη Δραματική Σχολή του Κ.Θ.Β.Ε. (της οποίας διετέλεσε και Διευθυντής Σπουδών την περίοδο 2005-2009), ενώ από το 2010 έως και το 2022 ανήκε στο βασικό τμήμα δασκάλων υποκριτικής-αυτοσχεδιασμού της Δραματικής Σχολής “Ανδρέας Βουτσινάς”. Πραγματοποίησε τον σχεδιασμό φωτισμών για θεατρικές παραστάσεις, παραστάσεις χορού και συναυλίες. Τον χειμώνα του 2011 ίδρυσε με στενούς συνεργάτες την Εταιρεία Θεάτρου “Μικρός Βορράς” (της οποίας έχει έκτοτε αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση, την οργάνωση και την παραγωγή), που μπήκε για τα καλά στη ζωή της πόλης της Θεσσαλονίκης. Μέχρι σήμερα ο “Μικρός Βορράς” παρουσίασε πάνω από 20 παιδικές και εφηβικές παραστάσεις εκπαιδευτικού χαρακτήρα, που παίζονται σε χώρους πολιτισμού αλλά και μέσα στις σχολικές μονάδες. Παραστάσεις των έργων του έχουν παιχτεί σε φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό (σε Βερολίνο, Σκόπια, Κύπρο, Αλβανία).
Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Πληρ. info@theatroedu.gr / 2106541600
Κατηγορία Δράσης | - Επιμορφωτικά Σεμινάρια - Εργαστήρια
|
Έτος | |
Πόλεις | |
Εμψυχωτές | |