7η ΔΙΕΘΝΗΣ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Θέατρο & Εκπαίδευση: δεσμοί αλληλεγγύης»
Λογοτεχνία και θεατροπαιδαγωγική: Η Τρικυμία αλλιώς
Μάρθα Κατσαρίδου, δασκάλα, παιδαγωγός θεάτρου, δρ. ΑΠΘ.,
Koldobika G. Vío, παιδαγωγός θεάτρου, σκηνοθέτης
Εργαστήριο 3 ωρών
Συνδυάζοντας τη λογοτεχνία, τη θεατροπαιδαγωγική και την ανάλυση κοινωνικών ζητημάτων, το συγκεκριμένο εργαστήριο επιχειρεί να προτείνει τρόπους για την προώθηση της φιλαναγνωσίας και τη δημιουργία κινήτρων για ανάγνωση πρωτίστως σε μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων του δημοτικού σχολείου και του γυμνασίου.
Σύμφωνα με τα νέα Προγράμματα Σπουδών, η ανάγνωση αποτελεί τον θεμέλιο λίθο του μαθήματος της λογοτεχνίας. Βασικός σκοπός της διδασκαλίας της λογοτεχνίας είναι «η κριτική αγωγή στον σύγχρονο πολιτισμό», η κατανόηση του κόσμου καθώς και η συγκρότηση της υποκειμενικότητάς μας. Πόσο κοντά σε όλα τα παραπάνω είναι το θέατρο; Όπως ο αναγνώστης έτσι και ο ηθοποιός ή ο θεατής εισχωρούν στους φανταστικούς κόσμους της λογοτεχνίας και του θεάτρου: βλέπουν πράγματα που υπάρχουν ή δεν υπάρχουν, κρίνουν και νοηματοδοτούν καταστάσεις, προσθέτοντας πάντα τις προσωπικές εμπειρίες και την ιδιοσυγκρασία τους. Οι δύο κόσμοι συνδέονται αναπόδραστα.
Έτσι, με κύριο εργαλείο το θέατρο (εκπαιδευτικό δράμα και τεχνικές κοινωνικού θεάτρου) και έχοντας ως υλικό ένα βιβλίο, τη γνωστή Τρικυμία του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, θα προτείνουμε θεατρικούς τρόπους και δραματικές τεχνικές για τη νοηματοδότησή του, την ανάλυση σημαντικών κοινωνικών θεμάτων που τίθενται στο έργο και τη σύνδεσή του με τις ανάγκες και εμπειρίες της εκάστοτε τάξης. Θέματα εξουσίας, φιλίας, προδοσίας, συγχώρεσης, διαφορετικότητας που θίγονται στο κείμενο δημιουργούν πλειάδα ενδιαφερόντων που θα μπορούσαν να προσελκύσουν μαθητές διαφόρων ηλικιών. Θα προσεγγίσουμε το σαιξπηρικό έργο μέσα από ποικίλες εκδοχές και μέσα: διασκευή για παιδιά, σύγχρονη μετάφραση του πρωτότυπου κειμένου, μεταφορά σε κόμικ και κινηματογραφικές ταινίες, καθώς και μουσική που γράφτηκε με έναυσμα την ιστορία του μεγάλου δραματουργού.
Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί ότι τόσο η θεματική προσέγγιση του βιβλίου, όσο και η θεατροπαιδαγωγική μέθοδος που θα ακολουθηθεί λαμβάνουν υπόψη τους τις αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και τις θέτουν σε προτεραιότητα.
Η Μάρθα Κατσαρίδου είναι δασκάλα σε σχολείο διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Η διδακτορική διατριβή της (Α.Π.Θ.) εξετάζει τη μέθοδο της δραματοποίησης στη διδασκαλία της λογοτεχνίας. Υπότροφος του Ωνασείου Ιδρύματος, σπούδασε Θέατρο στην εκπαίδευση (MA, Goldsmith’s College) και υποκριτική (Κέντρο Θεατρικής Έρευνας Θεσσαλονίκης). Έχει σχεδιάσει θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα για το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, το Διεθνές Φεστιβάλ Κουκλοθεάτρου και Παντομίμας Κύπρου και το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, στο οποίο είναι αντιπρόεδρος. Έχει συνεργαστεί ως εμψυχώτρια με τα National Theatre και Tricycle Theatre (Λονδίνο), με πολιτιστικούς συλλόγους και σχολεία, και ως ηθοποιός σε παραστάσεις. Άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε διεθνή περιοδικά.
Ο Koldobika G. Vío (Μαθητής του Georges La Ferriere, Καναδάς) είναι ένας από τους βασικούς εκπροσώπους αυτής της Παιδαγωγικής της Έκφρασης στην Ισπανία, όπου δίνει μαθήματα και σεμινάρια. Αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα του Universidad del País Vasco. Διδάσκει στο Μεταπτυχιακό Τμήμα Κοινωνικού Θεάτρου στα Πανεπιστήμια Ramon Llull στη Βαρκελώνη και Porto στην Πορτογαλία. Έχει σκηνοθετήσει και συμμετάσχει σε διάφορες θεατρικές παραστάσεις. Έχει εργαστεί σε διάφορες χώρες: Παλαιστίνη, Ελ Σαλβαδόρ, Νικαράγουα, Γουατεμάλα, Βραζιλία, Νότιο-Αφρική. Δίδαξε Θέατρο Δρόμου και Κουκλοθέατρο στη Δραματική Σχολή του ΚΘΒΕ. Είναι μόνιμος συνεργάτης του Φεστιβάλ Κουκλοθεάτρου-Παντομίμας του Κιλκίς. Έχει εκδώσει τρία βιβλία σχετικά με το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Είναι μέλος του Δ.Σ. του Δικτύου.