Όλα τα εργαστήρια/σεμινάρια επιμόρφωσης

Δρόμοι συμπερίληψης - Ρέθυμνο

Δρόμοι συμπερίληψης - Ρέθυμνο

Ρέθυμνο, 29-30-31/3/2024 εκδήλωση, δημόσια συζήτηση, εργαστήρια

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 29/3/2024 5:30 μμ - 31/3/2024 2:00 μμ Export event


"Δρόμοι συμπερίληψης"

είμαστε εδώ, για ασφαλή σχολεία, ανοιχτή κοινωνία, δημοκρατία

ΡΕΘΥΜΝΟ 29-30-31 ΜΑΡΤΙΟΥ 2024 
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ
Χώρος: Φοιτητικό Πολιτιστικό Κέντρο Ξενία, Σοφοκλή Βενιζέλου 10, (είσοδος από οδ.Ψαρρού)
Παρασκευή 29/3/2024 17:30, "Διακρίσεις και αποκλεισμοί στην εκπαίδευση"
Σάββατο 30/3/2024, 18:30 : 
«Η δημοκρατία μπροστά στη νέα ακροδεξιά απειλή»

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
Χώρος: 7ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου, Αποστολάκη 6, Ρέθυμνο
Σάββατο 30/3/2024, 10:00-14:00 Εργ1) “καλώς ήρθες παράΞΕΝΕ στον τόπο μας” & Εργ2) Προβολή ταινίας- Συζήτηση : “The shower boysτου Christian Zetterberg
Κυριακή 31/3/2024, 10:00-14:00 Εργ3) «Μιλώντας για τις ιδέες του μίσους στην τάξη» & Εργ4) “Είμαι παιδί και έχω δικαιώματα”

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29/3/2024 17:30, Φοιτητικό Πολιτιστικό Κέντρο Ξενία, Σοφοκλή Βενιζέλου 10, (είσοδος από οδ.Ψαρρού)
Δημόσια συζήτηση: "Διακρίσεις και αποκλεισμοί στην εκπαίδευση"
Θα συζητήσουν:
Χρήστος Ανεσιάδης, Δ/ντής-10ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου
Γιώργος Τζανέτος, εκπαιδευτικός, 7ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων
- Ευαγγελία Γούλα, εκπαιδευτικός, 3ο Δημοτικό Σχολείο Αλικαρνασσού Ηρακλείου,  Σκηνοθέτης
- Γιώργος Σεραφειμόπουλος, Διαμεσολαβητής Παραρτήματος ΡΟΜΑ Ηρακλείου
- Χριστίνα Κοκκώνη, διαμεσολαβήτρια Ρομά, μέλος της ΑΜΚΕ R.E.V.M.A. (Roma Educational Vocational Maintainable Assistance)
- Σελατίν Μουσταφά Ογλού, Δάσκαλος, Μειονότητα Θράκης
Συντονίζει: Κώστας  Κοντάκος,  Μαθηματικός-Πειραματικό Γυμνάσιο Ρεθύμνου, Αντιπρόεδρος Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων 10ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου


ΣΑΒΒΑΤΟ 30/3/2024 10:00-14:00 στο 7ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου, Αποστολάκη 6, Ρέθυμνο
Εργαστήριο 1“καλώς ήρθες παράΞΕΝΕ στον τόπο μας”
για εκπαιδευτικούς /εμψυχωτές/ριες ή ανοιχτό στην κοινότητα
Εμψύχωση: Αγλαΐα Νάκα & Χρήστος Ραχιώτης
Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

Το εργαστήριο έχει ως στόχο την ευαισθητοποίηση των συμμετεχόντων σε ζητήματα ετερότητας, ρατσισμού και ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Διαπραγματεύεται την έννοια του μη οικείου, του ξένου και τη μετατόπισή του στη σφαίρα του παράΞΕΝΟΥ.  Ως βασικό στόχο θέτει την παρατήρηση και την αναγνώριση από τους συμμετέχοντες του παραπάνω  δίπολου  (ξένο/παράΞΕΝΟ), ενώ στη συνέχεια οδηγούνται σε στοχασμό και διερεύνηση αυτού του δίπολου προκειμένου να βρεθούν τρόποι αλλαγής. Για τα παραπάνω ενεργοποιούνται τα εργαλεία του εκπαιδευτικού δράματος, του θεάτρου των εικόνων και η χρήση ψηφιακών μέσων (βίντεο, μουσική, ντοκιμαντέρ) τα οποία γίνονται η βασική αφόρμηση για το εργαστήριο. Το εργαστήριο ανήκει στο πρόγραμμα “Κι αν ήσουν εσύ;”, ένα πρόγραμμα για την ευαισθητοποίηση της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων με την αξιοποίηση βιωματικών δραστηριοτήτων και τεχνικών θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος. Άρχισε να υλοποιείται τον Φεβρουάριο του 2015 από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες. 
Ανώτατο όριο συμμετοχών: 30  Αίτηση συμμετοχής ΕΔΩ

Εργαστήριο 2: Προβολή ταινίας- Συζήτηση : “The shower boysτου Christian Zetterberg
για γονείς,  εκπαιδευτικούς  όλων των βαθμίδων 
Εμψύχωση:  Απόστολος Αδαμίδης & Ανέστης Δεληγιάννης,  εκαιδευτικοί στο 16ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου, Δρ. Μαργαρίτα Γερούκη Διευθύντρια 16ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου, Μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής για τη Σεξουαλική Εκπαίδευση της Παγκόσμιας Ένωσης Σεξουαλικής Υγείας (WAS) και Πρόεδρος της Α.ΞΕ.Π.Τ. 
Το καλοκαίρι του 2023 μια θεατρολόγος επιλέγει να προβάλλει την πολυβραβευμένη ταινία “The Shower Boys” σε μαθητές  δημοτικού στα πλαίσια του μαθήματος. Τα γεγονότα που ακολουθούν θυμίζουν μια δυστοπική πραγματικότητα τόσο για την ίδια όσο και για τα όρια της παιδαγωγικής ελευθερίας και της ελευθερίας του λόγου που τίθενται σε αμφισβήτηση. Το εργαστήρι έχει διττό χαρακτήρα. Σε πρώτο επίπεδο  συζητά πάνω στις φανερές αλλά και τις αθέατες πτυχές του παιδαγωγικού “θρίλερ”, εστιάζοντας στο θέμα της σεξουαλικής εκπαίδευσης ,του ηθικού πανικού που προκλήθηκε και στο ρόλο των γονέων και εκπαιδευτικών. Σε δεύτερο επίπεδο σας καλεί να συμμετέχετε ενεργά  σε ένα παιδαγωγικό μοντέλο αξιοποίησης της ταινίας προσομοιάζοντας μια πραγματική σχολική τάξη . Διερευνούμε βιωματικά (παίζουμε) τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουμε την ταινία στην τάξη και στο σπίτι μέσα από τις αρχές του κινηματογραφικού εγγραμματισμού. 
Ανώτατο όριο συμμετοχών: 30 Αίτηση συμμετοχής ΕΔΩ

ΣΑΒΒΑΤΟ 30/3/2024 18:30, Φοιτητικό Πολιτιστικό Κέντρο Ξενία, Σοφοκλή Βενιζέλου 10, (είσοδος από οδ.Ψαρρού) 
Δημόσια συζήτηση: «Η δημοκρατία μπροστά στη νέα ακροδεξιά απειλή» 
Ποιο είναι σήμερα το περιεχόμενο της δημοκρατίας; Πώς αγωνιζόμαστε απέναντι στην «ανελεύθερη» δημοκρατία;  Πώς λειτουργούν ΜΜΕ και social media σε θέματα ελευθερίας και δικαιωμάτων;  Ποιες μορφές παίρνει η ρατσιστική βία και πώς συνδέεται με τη ρητορική του μίσους;  Πώς εκμεταλλεύεται η ακροδεξιά τον ηθικό πανικό;  Πώς (ανα)παράγεται ο σεξισμός, ο ρατσισμός και η ομοφοβία στα σχολεία; Πώς εκπαιδεύουμε δημοκρατικούς πολίτες ; 
Θα συζητήσουν: 
-Κωστής Παπαϊωάννου, Σημείο για τη μελέτη και την αντιμετώπιση της ακροδεξιάς
-Αθηνά Σκουλαρίκη, Τμήμα Κοινωνιολογίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης
-Δέσποινα Νικολάου, Φιλόλογος, Γραμματέας ΕΛΜΕ Ρεθύμνου
Συντονίζει: Στέλιος Ορφανουδάκης, Πρόεδρος ΣΕΠΕ Ρεθύμνου


ΚΥΡΙΑΚΗ 31/3/2024 10:00-14:00 στο 7ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου, Αποστολάκη 6, Ρέθυμνο
Εργαστήριο 3: «Μιλώντας για τις ιδέες του μίσους στην τάξη»
για εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης 
Εμψύχωση: Κωστής Παπαϊωάννου & Ασπασία Καλησώρα
Σημείο για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς

Πώς μιλάμε για τον ρατσισμό, τα στερεότυπα, τον σεξισμό και ευρύτερα για τον λόγο του μίσους στην σχολική τάξη; Ποιος είναι ο ρόλος των εκπαιδευτικών σε μια εποχή που τα παιδιά έρχονται σε επαφή σχεδόν καθημερινά με τον τοξικό λόγο και κάθε είδους βία; Πώς μπορούμε να τα ενδυναμώσουμε ώστε να σταθούν κριτικά, να προβληματιστούν και να αμφισβητήσουν  αντιλήψεις, ιδέες  και συμπεριφορές που εμπεριέχουν οποιαδήποτε μορφή ρατσισμού; Στο εργαστήρι μας αυτό, βιωματικά, και με αφετηρία στιγμές της σχολικής μας καθημερινότητας που σχετίζονται με κάποια μορφή διάκρισης, συζητάμε σε ομάδες και συλλογικά δημιουργούμε ένα πλέγμα ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης και ενεργοποίησης της σχολικής κοινότητας, χρησιμοποιώντας μια ποικιλία παιδαγωγικών εργαλείων. 
Ανώτατο όριο συμμετοχών: 30 Αίτηση συμμετοχής ΕΔΩ

Εργαστήριο 4: “Είμαι παιδί και έχω δικαιώματα” 
για παιδιά 6-12 χρονών  
Εμψύχωση: Δίκτυο Συνεργατικών Σχολείων Χανίων και Ηρακλείου με την Παιδαγωγική Φρενέ 
Με βάση επιλεγμένα βιβλία παιδικής λογοτεχνίας που διαπραγματεύονται θέματα δικαιωμάτων θα υλοποιηθούν δημιουργικές δραστηριότητες που περιλαμβάνουν συζήτηση με βάση τα βιβλία που θα διαβαστούν, συγγραφή κειμένων από τα παιδιά, παραγωγή ραδιοφωνικής εκπομπής, εικαστικές δραστηριότητες.
Ανώτατο όριο συμμετοχών: 30 παιδιά, που θα συνοδεύεται το καθένα από έναν ενήλικα. Αίτηση συμμετοχής ΕΔΩ


ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
-
Οι θέσεις στα εργαστήρια του Σαββάτου και Κυριακής είναι περιορισμένες. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας και λίστα αναμονής σε περίπτωση ακύρωσης συμμετοχής. Οι ενδιαφερόμενοι/ενδιαφερόμενες θα πρέπει να δηλώσουν τη συμμετοχή τους συμπληρώνοντας τις αιτήσεις συμμετοχής μέχρι Τετάρτη, 27/3/2024. Θα ειδοποιηθούν με e-mail σε   κάθε περίπτωση. Τα εργαστήρια κάθε μέρας θα διεξάγονται παράλληλα.
-
-Τα παιδιά που θα συμμετέχουν στα εργαστήρια  πρέπει να συνοδεύονται από τους γονείς ή τους κηδεμόνες τους!
-Όλα τα εργαστήρια είναι βιωματικά, συμμετοχικά, περιλαμβάνουν ασκήσεις, αυτοσχεδιασμούς, παιχνίδια ρόλων και άλλες δραστηριότητες με σωματική επαφή και κίνηση στο χώρο και στο έδαφος. Οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες είναι απαραίτητο να φορούν άνετα ρούχα και παπούτσια για κινητικές ασκήσεις στον χώρο (και στο έδαφος) και να φέρουν μαζί τους … κέφι και όρεξη για πειραματισμούς!


ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ 10ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου (κλειστά εργαστήρια για τα μέλη της σχολικής κοινότητας)
Παρασκευή, 29/3/2024, 10πμ - 1μμ στο 10ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου
Εργαστήρι για παιδιά - Διαδραστική ανάγνωση του παραμυθιού “ Η πεταλούδα Ειρήνη και η μαγική συνταγή”

Εμψυχώνουν: Χριστίνα Κοκκώνη, διαμεσολαβήτρια Ρομά, μέλος της ΑΜΚΕ R.E.V.M.A. (Roma Educational Vocational Maintainable Assistance), Σελατίν Μουσταφά Ογλού, Δάσκαλος, Μειονότητα Θράκης
Η συγκεκριμένη παρέμβαση έχει σαν στόχο την προώθηση  της αξίας της εκπαίδευσης, τη συμπερίληψη,  την άμβλυνση των  στερεότυπων κατά των Ρομά,  την ενθάρρυνση της  τακτικής φοίτησης,  τον αποστιγματισμό  της ταυτότητας και την ενίσχυση της ενσυναίσθησης.
Περιγραφή: Το παραμύθι μιλά για την πεταλούδα Ειρήνη που ξεκινά από το τσαντίρι της και μέσω της γνώσης που της προσφέρει το σχολείο καταφέρνει και ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο. Η Ειρήνη όσο μαθαίνει άλλο τόσο ομορφαίνουν και μεγαλώνουν τα φτερά της αλλά και το σπίτι της ακολουθώντας πιστά τη μαγική συνταγή “να ρωτάς κάθε μέρα...κάθε μέρα πιο πολύ”. Έτσι, μια μικρή πεταλούδα γίνεται μεγάλη και τρανή κι από ένα τσαντίρι ξεκινά ένα φανταστικό ταξίδι σε όλη τη Γη. Κύριος στόχος του παραμυθιού είναι να προβάλλει έναν θετικό πρωταγωνιστικό ήρωα με τσιγγάνικη καταγωγή σε αντίθεση προς τις συνήθεις έως τώρα αρνητικές στερεοτυπικές εικόνες. 
Ειδικότερες ενέργειες: α) Ανάγνωση παραμυθιού μέσα στην τάξη. β) Διάδραση με τους μαθητές:  διάλογος/ ερωτήσεις κατανόησης  συμμετοχή μαθητών στην αφήγηση με το πουγκί της πεταλούδας και το μήνυμα “να ρωτάς κάθε μέρα πιο πολύ”. γ)  Zωγραφική ή χειροτεχνίες γύρω από το θέμα του παραμυθιού με σκοπό οι μαθητές να ετοιμάσουν κάτι για να διακοσμήσουν την τάξη τους.
*Οι δράσεις της παρέμβασης προσαρμόζονται ανάλογα με την ηλικία των μαθητών.

Σάββατο, 30/3/2024, 10πμ - 1μμ, στο 10ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου   
Βιωματικό εργαστήριο για τους εκπαιδευτικούς: Συνάντηση στο πεδίο
Εμψυχώνει: Σελατίν Μουσταφά Ογλού, Δάσκαλος, Μειονότητα Θράκης
Περιγραφή: Το εργαστήριο αφορά μία σειρά από παραλλαγές βιωματικών δραστηριοτήτων του “Compass - Εγχειρίδιο για την εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα με νέους/-ες”. Σκοπός είναι να αναστοχαστούμε ομαδικά πάνω στην καθημερινότητα των μαθητών/τριών μας. Η συνάντηση επιδιώκει παρατήρηση στο πεδίο, αυθεντικό διάλογο και διαμοιρασμό σχετικών εμπειριών και γνώσεων ώστε η διαδικασία αυτή να ενδυναμώσει τους/τις συμμετέχοντες/ουσες εκπαιδευτικούς στο να “ακούνε” όσο το δυνατόν περισσότερο τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών/ριών.  


ΟΡΓΑΝΩΣΗ-ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
"Δρόμοι Συμπερίληψης" Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην ΕκπαίδευσηΠαιδαγωγική Ομάδα «Το Σκασιαρχείο»Σημείο για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς

Το πρόγραμμα του Ρεθύμνου γίνεται σε συνεργασία με:

ΣΕΠΕ Ρεθύμνου
ΕΛΜΕ Ρεθύμνου

Αντιφασιστική Ομάδα Εκπαιδευτικών Α/θμιας & Β/θμιας Ρεθύμνου
10ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου 
Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 10ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνου 
7ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου
Τμήμα Κοινωνιολογίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Το εργαστήριο « “καλώς ήρθες παράΞΕΝΕ στον τόπο μας”» είναι μέρος του επιμορφωτικού κύκλου του προγράμματος «κι αν ήσουν εσύ;», που υλοποιεί το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες.

Η συμμετοχή του Σημείου γίνεται με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ρόζα Λούξεμπουργκ.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ: Ευχαριστούμε ιδιαιτέρως θερμά τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου (ΣΕΠΕΡ), την Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Ρεθύμνου (ΕΛΜΕΡ) και τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του 10ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνου για την οικονομική τους υποστήριξη

Για περισσότερες πληροφορίες, 210-6541600 / info@theatroedu.gr / contact@simeio.org.gr


"Δρόμοι συμπερίληψης"
είμαστε εδώ, για ασφαλή σχολεία, ανοιχτή κοινωνία, δημοκρατία

Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, η Παιδαγωγική ομάδα «Σκασιαρχείο» και το «Σημείο για τη μελέτη και την αντιμετώπιση της ακροδεξιάς» οργανώνουν δράσεις παρέμβασης ανά την Ελλάδα, με σκοπό την ευαισθητοποίηση των τοπικών κοινωνιών και ειδικότερα τη στήριξη των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας. Σκοπός μας είναι να αναδείξουμε τη δύναμη της συμπερίληψης και της συνύπαρξης σε ασφαλείς κοινότητες, σε ασφαλή σχολεία. Η άγνοια και ο φόβος του διαφορετικού, οι αντιδραστικές ιδέες υπονομεύουν το ανοιχτό συμπεριληπτικό σχολείο και στερούν όλα τα παιδιά από τον πλούτο της ανταλλαγής και της συνύπαρξης. Απέναντι στις ιδέες αυτές προτάσσουμε τον αλληλοσεβασμό, τη γνώση των δικαιωμάτων του ανθρώπου, την ενεργή στάση απέναντι σε κάθε μορφής διάκριση και ρητορική του μίσους.

Οι δράσεις μας (μπορούν να) περιλαμβάνουν:

• επιμορφωτικά και βιωματικά εργαστήρια υποστήριξης εκπαιδευτικών για τη συμπερίληψη και τον αλληλοσεβασμό

• συζητήσεις με γονείς/κηδεμόνες

• βιωματικά εργαστήρια για παιδιά και εφήβους

• δημόσιες εκδηλώσεις στην πόλη (σε συνεργασία με Τμήματα του τοπικού Πανεπιστημίου ή/και με τοπικές οργανώσεις)