«ΕΠΙΝΟΗΜΕΝΟ ΘΕΑΤΡΟ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ:
Στρατηγικές ανάπτυξης της πρώτης ιδέας»
Βιωματικό Σεμινάριο
Εμψυχωτής: Βασίλης Ραΐσης
εκπαιδευτικός, συγγραφέας
ΑΘΗΝΑ, Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2006
ώρες 10.00-17.00
Σχολή Μωραΐτη
Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Σε συνεργασία με τη Σχολή Μωραΐτη
Στόχος
Το σεμινάριο στοχεύει σε μια πρώτη εισαγωγή στις αρχές του επινοημένου θεάτρου (devised theater), δηλαδή στη δημιουργία μιας θεατρικής παράστασης με βάση τη ομάδα των συμμετεχόντων, ξεκινώντας από το μηδέν, καθώς και στη συγγραφή σεναρίου. Το σεμινάριο, πέρα από τους κλασικούς θεατρικούς τρόπους (θεατρικό παιχνίδι – αυτοσχεδιασμός) θα χρησιμοποιήσει θεωρητικά εργαλεία από το χώρο της δραματουργίας και της δημιουργικής γραφής.
Το Σεμινάριο απευθύνεται σε ηθοποιούς, θεατρολόγους και εκπαιδευτικούς οι οποίοι έχουν πείρα βιωματικών σεμιναρίων και θεατρικής δουλειάς με τους μαθητές. Επίσης, απευθύνεται σε όσους ασχολούνται με τη συγγραφή (θέατρο-σενάριο).
Ημερομηνία: Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2006, ώρες 10.00 -13.00 & 14.00-17.00 με διάλειμμα μιας ώρας για ελαφρύ γεύμα
Χώρος: Σχολή Μωραΐτη, Αγ.Δημητρίου και Παπαναστασίου, Παλαιό Ψυχικό.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ
Θα δούμε καταρχήν πώς μερικά κλασικά θεατρικά παιχνίδια μπορούν να μετασχηματιστούν με τέτοιο τρόπο, ώστε μέσα από αυτά να προκύπτουν ιδέες για την πλοκή ή τους χαρακτήρες ενός έργου. Μόλις βρεθεί κάτι ενδιαφέρον, θα αρχίσουμε να χτίζουμε το σκελετό του έργου δουλεύοντας ταυτόχρονα σε τέσσερεις άξονες:
Επινόηση χαρακτήρων (μέσω σωματικών χαρακτηριστικών, αντικειμένων και αυτοσχεδιασμού - τρόποι προσαρμογής των ρόλων στα μέλη της ομάδας ).
Διαμόρφωση της πλοκής (τρόποι χειρισμού του «καταιγισμού ιδεών» -στοιχεία δραματουργίας - βασικές αρχές ανάπτυξης μιας ιστορίας με διαλόγους)
Κεντρικό θέμα (το ηθικό δίλημμα μπροστά στο οποίο βρίσκονται οι ήρωες του έργου και το οποίο οφείλουν να απαντήσουν στην πράξη)
«Δυνατές» σκηνές (εικόνες, μικροί διάλογοι ή πράξεις χαρακτήρων που «υπόσχονται» μια καλή ιστορία ή συμπυκνώνουν έναν ενδιαφέροντα και, σε ένα βαθμό, απροσδιόριστο συμβολισμό)
Θα δούμε ότι κάθε ιδέα εκκίνησης ουσιαστικά εντάσσεται σε μια από τις παραπάνω τέσσερεις κατηγορίες και ο καλύτερος τρόπος για να προκύψει το τελικό κείμενο, είναι η δουλειά και στους υπόλοιπους άξονες, ώστε το τελικό προϊόν να λειτουργεί καλά και στα τέσσερα επίπεδα. Με αυτό τον τρόπο προκύπτει η ιστορία ως σειρά διαδοχικών σκηνών. Γνωρίζοντας τι γίνεται σε κάθε σκηνή, θα δοκιμάσουμε να γράψουμε μια από αυτές χρησιμοποιώντας τη συζήτηση και τον αυτοσχεδιασμό.
Έχοντας το κείμενο της σκηνής, θα δοκιμάσουμε εναλλακτικούς τρόπους σκηνοθεσίας, ώστε μέσα από αυτό το μικρό δείγμα να πάρουμε μια γεύση από τους βασικούς παράγοντες που διαμορφώνουν το τελικό θεατρικό αποτέλεσμα.
Βιογραφικό σημείωμα
O Βασίλης Ραΐσης είναι πτυχιούχος του Φυσικού τμήματος και τμήματος Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (Πανεπιστημίου Ιωαννίνων). Κατέχει πτυχίο Master και PhD στη Φιλοσοφία και Ιστορία των Επιστημών (ΕΜΠ, Πανεπιστήμιο Αθηνών). Έχει γράψει τα θεατρικά έργα 2006: «ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΓΑΜΟΦΟΒΙΚΟΥΣ» σε σκηνοθεσία Μαριάννας Κάλμπαρη, Θέατρο Τέχνης-Κάρολος Κουν (τρία μονόπρακτα-τα υπόλοιπα κείμενα παράστασης της Μαριάννας Κάλμπαρη), 2005: «HUMAN BEANS» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Ζάιμπελ, «Άδειος χώρος» - Εθνικό Θέατρο, 2003: «ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΑΔΕΛΦΕΣ ΚΑΙ Ο ΑΝΤΡΑΣ-ΤΣΟΥΚΑΛΙ», μονόπρακτο στα πλαίσια της παράστασης «ΚΟΙΤΑ ΜΕ» από την ομάδα μουσικού θεάτρου «OPERA» (σκηνοθεσία Θ. Αμπαζής), 2002: «ΣΕ ΧΑΜΗΛΟ ΠΟΤΗΡΙ», σπονδυλωτό κείμενο, στις «Γραμμές», με τους ΣΜΠΑΡΑΚΟΥΑΚ, σε σκηνοθεσία Π.Καψάλη, 1999 : «ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ» με την Ομάδα XAXEC, σε σκηνοθεσία Δ. Σκλάβου, θέατρο «Πολύτεχνο», 1994: «ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ» σε σκηνοθεσία Θ. Παπαγεωργίου, θέατρο ΣΤΟΑ. Έχει γράψει σενάρια, σε συνεργασία με άλλους συγγραφείς, για ντοκιμαντέρ, ταινίες μεγάλου και μικρού μήκους (ταινίες μεγάλου μήκους: 2006: «Ο Γιος του Φύλακα» σε σκηνοθεσία Δ.Κουτσιαμπασάκου, ΕΚΚ- CL Productions, 2005: «Είναι ο Θεός Μάγειρας;» σε σκηνοθεσία Σ. Νιζήρη, ΕΚΚ- Cinegram). Ο Β. Ραΐσης εργάζεται ως φυσικός και εμψυχωτής θεατρικών ομάδων στη Σχολή Μωραΐτη.
Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Σε συνεργασία με τη Σχολή Μωραΐτη
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
www.TheatroEdu.gr , theatro@TheatroEdu.gr
ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2006