«Μπροστά στις Νέες Προκλήσεις»

Ημέρα για το Θέατρο στην Εκπαίδευση 2005


 

Από το 2008 ο Διεθνής Οργανισμός για το Θέατρο στην Εκπαίδευση IDEA (International Drama/Theatre & Education Association) έχει ορίσει την 27η Νοεμβρίου ως Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση (IDEA Day) και καλεί τα μέλη του αλλά και όλους όσοι εμπλέκονται με το θέατρο, το εκπαιδευτικό δράμα, το θεατρικό παιγνίδι σε οποιαδήποτε διαδικασία τυπικής ή μη τυπικής εκπαίδευσης να το γιορτάζουν με εκδηλώσεις, παραστάσεις, επιμορφωτικές συναντήσεις, παρεμβάσεις σε σχολεία κάθε βαθμίδας κά..

Στην Ελλάδα τις κεντρικές εκδηλώσεις συντονίζει και προωθεί το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (τακτικό μέλος του IDEA και από τους πρωτεργάτες της καθιέρωσης της Παγκόσμιας Ημέρας). Στο "χρήσιμο υλικό" της ιστοσελίδας μας υπάρχουν προτάσεις και ιδέες για αναλογες εκδηλώσεις.

Στην Ελλάδα η Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση-27 Νοεμβρίου είναι από το 2008 η συνέχεια και εξέλιξη της ετήσιας ημερίδας "Μπροστά στις Νέες Προκλήσεις" που από το 1999  οργάνωνε το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση κάθε Φθινόπωρο καθώς και της "Ημέρας για το Θέατρο στην Εκπαίδευση" που γίορταζε στις 28/3 από το 2005 μέχρι και το 2007.

 

Η "Διακύρηξη του IDEA Europe για τη θέση του Θεάτρου στην Εκπαίδευση" (Αθήνα 2010)

Η "Seoul Agenta: Goals for the Development of Arts Education" (Seoul 2010)

O "Οδικός Χάρτης για τις Τέχνες στην Εκπαίδευση" (UNESCO, Λισαβώνα 2006)



 

Ημέρα για το Θέατρο στην Εκπαίδευση 2005 - Θεσσαλονίκη

Θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα στα σχολεία

Θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα στα σχολεία

Θεσσαλονίκη, 3-5/10/2005, Εργαστήρια για εκπαιδευτικούς, John Somers

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 3/10/2005 5:30 μμ - 5/10/2005 9:00 μμ Export event

 


Σε συνεργασία με Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης-Τμήμα Θεάτρου και το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης.

Σεμινάρια-Εργαστήρια επιμόρφωσης

με τον John Somers, Exeter University

Θεσσαλονίκη 3,4,5 Οκτωβρίου 2005

Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην εκπαίδευση οργάνωσε την επίσκεψη του John Somers, καθηγητή  του Πανεπιστημίου του Exeter, στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Η επίσκεψη περιελάμβανε ημερίδες και εργαστήρια διάρκειας 13 διδακτικών ωρών.

ΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

Τίτλος: «ΘΕΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ  ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ: θεωρία και πρακτική, οι ρόλοι και οι ευθύνες των θεατροπαιδαγωγών και των εκπαιδευτικών για την επιτυχία ενός προγράμματος»

Στα εργαστήρια ασχοληθήκαμε με τη βασική θεωρία και πρακτική ενός Θεατροπαιδαγωγικού Προγράμματος (TiE Project) προκειμένου να κατανοήσουμε πώς λειτουργεί αυτή η μορφή θεάτρου και ποιες είναι οι ομοιότητες και οι διαφορές της από άλλες μορφές θεάτρου και δράματος.

Τα εργαστήρια αυτά είναι το πρώτο βήμα της προετοιμασίας ενός μακροπρόθεσμου προγράμματος που σχεδιάζει να υλοποιήσει το Πανελλήνιο Δίκτυο και στο οποίο θα έχουν τη δυνατότητα να εμπλακούν οι συμμετέχοντες στο σεμινάριο.

Τα εργαστήρια απευθύνονταν σε εκπαιδευτικούς, απόφοιτους παιδαγωγικών σχολών ή σχολών θεατρικών σπουδών, νέους καλλιτέχνες και σε όλους όσοι θέλουν να γνωρίσουν αυτή την εναλλακτική μορφή θεάτρου και τις τεχνικές της και ενδιαφέρονται μελλοντικά να συμμετάσχουν στο σχεδιασμό και την υλοποίηση τέτοιων προγραμμάτων.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Στο εργαστήριο διερευνήσαμε με ποιο τρόπο ένα Θεατροπαιδαγωγικό Πρόγραμμα (TiE Project) χρησιμοποιεί διάφορες θεατρικές και διδακτικές ή παιδαγωγικές προσεγγίσεις, για να δημιουργήσει μια αξιομνημόνευτη εμπειρία μάθησης στο κοινό-μαθητές στο οποίο απευθύνεται. Διερευνήσαμε το πρόγραμμα τόσο από την πλευρά του σχολείου και του εκπαιδευτικού όσο και από την πλευρά της Θεατροπαιδαγωγικής Ομάδας που θα το σχεδιάσει και θα το παρουσιάσει στα σχολεία.

Επίσης, εξετάσαμε τη σημασία που έχει για την επιτυχία του προγράμματος ο εκπαιδευτικός της τάξης στη φάση της προετοιμασίας και της δουλειάς μετά την επίσκεψη της Θεατροπαιδαγωγικής Ομάδας.

Στo εργαστήριο παρουσιάστηκαν συγκεκριμένα παραδείγματα από προγράμματα που έχουν υλοποιηθεί.

Πολλές από τις τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν (ανακριτική καρέκλα, θέατρο εικόνων, θέατρο forum κ.λ.π), μπορούν να αξιοποιηθούν από τον εκπαιδευτικό και σε άλλες εφαρμογές στο σχολείο.


Πρόγραμμα  Θεσσαλονίκης

Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη 3,4,5 Οκτωβρίου , 17.30 – 21.00

ΟΡΓΑΝΩΣΗ

Πανελλήνιο ΔΙΚΤΥΟ για το ΘΕΑΤΡΟ στην ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Α.Π.Θ- Τμήμα Θεάτρου

Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης


ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

To ΘΕΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ (αγγλικά TIE Project: Theatre in Education Project) είναι ένα είδος θεάτρου που συνδέεται άμεσα με την εκπαίδευση.

Δεν είναι μόνο μια παράσταση αλλά ένα καλά οργανωμένο πακέτο δραστηριοτήτων, ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που σχεδιάζεται γύρω από ένα θέμα κοινωνικό, περιβαλλοντικού περιεχομένου, ιστορικό ή άλλο άμεσα συνδεδεμένο με τα ενδιαφέροντα, τις ευαισθησίες και τη ζωή των μαθητών. Το πρόγραμμα πραγματοποιείται μέσα στο σχολείο και μπορούν να συμμετέχουν σ’ αυτό έως 30 μαθητές.

Συνήθως περιλαμβάνει μια θεατρική παράσταση– δρώμενο βασισμένη σε τεχνικές «επινοητικού θεάτρου» (devised) από μια ομάδα που αποτελείται από ηθοποιούς– παιδαγωγούς και συνδυάζεται με εργαστήρια πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την παράσταση. Καθοριστικός είναι και ο ρόλος του εκπαιδευτικού της τάξης  στη φάση της προετοιμασίας και της δουλειάς μετά την παράσταση. 

Χρησιμοποιεί τεχνικές θεάτρου, εκπαιδευτικού δράματος και τεχνικές Θεάτρου Forum, εμπλέκει απευθείας τους μαθητές σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων και κριτικής αντιμετώπισης προβλημάτων, θέτει ζητήματα αυτοεκτίμησης, επικοινωνίας κλπ. Το Θεατροπαιδαγωγικό Πρόγραμμα στοχεύει στη δημιουργική βιωματική μάθηση.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

O John Somers είναι Senior Lecturer in Applied Drama στη Σχολή Παραστατικών Τεχνών του Πανεπιστήμιου του Exeter και ιδρυτής και αρχισυντάκτης του επιστημονικού ερευνητικού περιοδικού Research in Drama and Theatre in Education και διευθύνει το Διεθνές Συνέδριο Researching Drama and Theatre in Education. Διευθύνει το MA Applied Drama (Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στο Εφαρμοσμένο Δράμα) και είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Extream Theatre Company, η οποία ειδικεύεται στο Αλληλεπιδραστικό Θέατρο (Interactive Theatre) σε μη συμβατικούς θεατρικούς χώρους.

Ο John Somers έχει μακρά εμπειρία στην εφαρμογή θεατρικών προγραμμάτων με διαφορετικό περιεχόμενο και σε διαφορετικά περιβάλλοντα,  μεταξύ των οποίων και σχολεία. Πρόσφατα έγραψε και σκηνοθέτησε ένα έργο πάνω στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η βρετανική γεωργία, το οποίο παρουσιάστηκε σε αγροκτήματα από επαγγελματίες και ερασιτέχνες ηθοποιούς, μέλη των συγκεκριμένων τοπικών κοινοτήτων. Έχει δημιουργήσει ένα νέο αλληλεπιδραστικό (interactive) έργο με θέμα τις διατροφικές διαταραχές. Το έργο του “On the Edge” έκανε περιοδεία στην Αγγλία για 6 μήνες και πρόσφατα κέρδισε ένα σημαντικό βραβείο για την προσφορά του στην βαθύτερη κατανόηση ζητημάτων που αφορούν στην  ψυχική υγεία. Έχει εργαστεί στη Βρετανία και σε άλλες χώρες, όπως Βραζιλία, Σλοβακία, Τσεχία, Φινλανδία, Ελλάδα, Πολωνία, Ιαπωνία, Νότια Κορέα, Ουγγαρία, και Ταϊβάν. Προτού συνεργαστεί με το πανεπιστήμιο του Exeter, δούλεψε για 12 χρόνια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση διδάσκοντας εκπαιδευτικό δράμα. Το 2003 κέρδισε το βραβείο Ειδικής Αναγνώρισης της ΑΑΤΕ, της Αμερικανικής Ένωσης για το Θέατρο και την Εκπαίδευση. Ο John Somers είναι επίτιμο μέλος του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.