Μπορώ, μπορείς, μπορούμε... για την υποστήριξη της διαφορετικότητας μέσα από την ενίσχυση της γενικής αυτοπεποίθησης των εφήβων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Αθήνα, 21/03/2025, εργαστήριο για εκπαιδευτικούς, Αικατερίνη Ασημίδου, Αντώνης Λενακάκης, Άγγελος Σουλιώτης
Μπορώ, μπορείς, μπορούμε...
για την υποστήριξη της διαφορετικότητας μέσα από την ενίσχυση της γενικής αυτοπεποίθησης των εφήβων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Αικατερίνη Ασημίδου, εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής, μουσικός, Μουσικό Σχολείο Πειραιά
Αντώνιος Λενακάκης, Καθηγητής Θεατρικής Τέχνης και Αγωγής, Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Παιδαγωγική Σχολή, ΑΠΘ
Άγγελος Σουλιώτης, εκπαιδευτικός, μουσικός, Μουσικό Σχολείο Πειραιά
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
Στο Διεθνές Συνέδριο "Θέατρο & Συμπεριληπτική Εκπαίδευση"
Αθήνα 21, 22, 23 Μαρτίου 2025
Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Γλώσσα: Ελληνικά
Θέσεις περιορισμένες
Λέξεις κλειδιά: εφηβεία, αυτοπεποίθηση, διαφορετικότητα, σχολικός εκφοβισμός
Σύντομη περιγραφή εργαστηρίου
Ένα από τα συνηθέστερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι έφηβοι στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι, μεταξύ άλλων, η πίεση και η επιθετικότητα των συμμαθητών τους η οποία εκδηλώνεται μέσω των διαφόρων μορφών σχολικού εκφοβισμού (Bullying). Ένας από τους παράγοντες που κινητοποιεί τέτοιου είδους παραβατικές συμπεριφορές είναι και το στοιχείο της διαφορετικότητας (λόγω καταγωγής, κάποιου ιδιαίτερου ταλέντου, κάποιου ιδιαίτερου σωματικού χαρακτηριστικού κλπ.) το οποίο στην εφηβική ηλικία είναι ιδιαίτερα έντονο και συχνά τροφοδοτείται από την απουσία αυτοπεποίθησης τόσο της γενικής όσο και της ειδικής.
Μεθοδολογικά, ένας από τους τρόπους με τους οποίους η σύγχρονη παιδαγωγική πράξη επιχειρεί να προσεγγίσει και να αντιμετωπίσει κατά το δυνατό τέτοια προβλήματα είναι και η θεατροπαιδαγωγική μέθοδος.
Στόχος του εργαστηρίου είναι η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των εφήβων ως μέσου αποδοχής της διαφορετικότητας και της ιδιαιτερότητάς τους και κατ’ επέκταση της χρησιμοποίησής της ως όπλου κατά της στοχοποίησης και της θυματοποίησής τους με τη σχολική βία.
Στο εργαστήριο θα αξιοποιηθούν θεατροπαιδαγωγικές τεχνικές όπως διάδρομος σκέψης, παγωμένες εικόνες, παιχνίδια ρόλων, ομαδικό δρώμενο, δάσκαλος-σε-ρόλο, αφήγηση ιστορίας κλπ.
Ως πρώτη ύλη θα χρησιμοποιηθούν κείμενα, μουσικές, αφηγήσεις, αποσπάσματα από προσωπικά αναστοχαστικά κείμενα κ.λπ.
Θα ακολουθήσει συζήτηση/αναστοχασμός.
Στο τέλος του εργαστηρίου οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες θα έχουν γνωρίσει απλές τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος, που θα τους βοηθήσουν να οργανώσουν προγράμματα ή μαθήματα με σχετική θεματολογία. Ταυτόχρονα θα έχουν εξοικειωθεί με τις έννοιες του εαυτού και της αυτοπεποίθησης και πώς αυτές μπορούν να λειτουργήσουν ως μέσο αποδοχής του διαφορετικού και ως όπλο κατά της θυματοποίησης εφήβων μαθητών.
Το εργαστήριο απευθύνεται σε όσες/όσους επιθυμούν να εμπλουτίσουν τα εργαλεία τους στην κατεύθυνση της εμψύχωσης και της δημιουργικής ενδυνάμωσης των μαθητών/μαθητριών τους, καθιστώντας τους, ταυτόχρονα, ικανότερους να προλαμβάνουν και να αντιμετωπίζουν καταστάσεις σχολικού εκφοβισμού.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το εργαστήριο περιλαμβάνει ασκήσεις με πιθανή σωματική επαφή.
Η Κατερίνα Ασημίδου είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ και Διπλωματούχος κλασικής κιθάρας. Το 2020 απέκτησε Μεταπτυχιακό Τίτλο Σπουδών «Δραματική Τέχνη και Παραστατικές Τέχνες στην Εκπαίδευση και τη Δια Βίου Μάθηση» από το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Συνεχίζει τις σπουδές της ως υποψήφια διδάκτωρ του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης Α.Π.Θ. Από το 1996 εργάζεται ως εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν την ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των εφήβων στο σχολείο μέσω τεχνικών της θεατροπαιδαγωγικής. Ασχολείται συστηματικά με το ανέβασμα θεατρικών παραστάσεων στη σχολική μονάδα εργασίας της από το 2000 ενώ παράλληλα έχει δημοσιεύσει άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά με αντικείμενο τη θεατροπαιδαγωγική.
Ο Αντώνης Λενακάκης είναι Καθηγητής Θεατρικής Τέχνης και Αγωγής στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει σπουδές στις Επιστήμες της Αγωγής, τον Πολιτισμό, την Κοινωνιολογία, τη Διαπολιτισμική Παιδαγωγική, το Παιχνίδι και τη Θεατροπαιδαγωγική στις Σχολές Επιστημών Αγωγής των Πανεπιστημίων Κρήτης και Έσσεν Γερμανίας και στη Σχολή Παραστατικών Τεχνών του Πανεπιστημίου Καλών Τεχνών Βερολίνου. Έχει διδάξει σε προπτυχιακό ή/και μεταπτυχιακό επίπεδο στα Πανεπιστήμια Καλών Τεχνών Βερολίνου, Βιέννης, Κύπρου, Κρήτης, Θεσσαλίας, Αθήνας και Πελοποννήσου και έχει εμψυχώσει πλήθος θεατροπαιδαγωγικών εργαστηρίων με εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Έχει συμμετάσχει και συμμετέχει σε διεθνή ερευνητικά προγράμματα σε θέματα θεάτρου, κουκλοθέατρου και τεχνών στην εκπαίδευση. Στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα συμπεριλαμβάνει τη θεατροπαιδαγωγική θεωρία και πρακτική στην τυπική, μη τυπική και άτυπη εκπαίδευση και στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, ενώ μελετήματά του βρίσκονται σε ελληνικά και ξένα περιοδικά, σε πρακτικά συνεδρίων και σε συλλογικούς τόμους.
Ο Άγγελος Σουλιώτης είναι εκπαιδευτικός – καθηγητής μουσικής και από το 2015 εργάζεται στο Μουσικό Σχολείο Πειραιά. Σπούδασε στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου Σπουδών του Τμήματος Μουσικών Σπουδών Αθηνών, Μεταπτυχιακού Τίτλου Σπουδών του Τμήματος Μουσικών Σπουδών Ιονίου (Σύνθεση για τον Κινηματογράφο, το θέατρο και τις τέχνες της παράστασης) καθώς και Μεταπτυχιακού Τίτλου Σπουδών του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων (Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων).