Περιοδικό Εκπαίδευση και Θέατρο

Περιοδική επιστημονική έκδοση για την προώθηση του θεάτρου, του εκπαιδευτικού δράματος, του θεατρικού παιχνιδιού και των άλλων παραστατικών τεχνών στην εκπαίδευση

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΡΘΡΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ 26 (2025)
Το περιοδικό Εκπαίδευση & Θέατρο δέχεται υποβολές άρθρων για το νέο του τεύχος (26, 2025), μέχρι τις
15 Ιανουαρίου, 2025.
Παρακαλούμε δείτε τις θεματικές, τις στήλες και τις προδιαγραφές υποβολής, συμβουλευτείτε την λίστα κριτηρίων και στη συνέχεια υποβάλετε το κείμενό σας προς κρίση.
Η Συντακτική Επιτροπή είναι στην διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.

Υποβολές άρθρων: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/edth/about/submissions
Κεντρικός σύνδεσμος περιοδικού: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/edth/index

 

 

Ιδρυτής περιοδικού: Νίκος Γκόβας (Υπεύθυνος Έκδοσης 2001-2021)

Υπεύθυνοι Τεύχους 25 (2024) & 26 (2025: Αντώνης Λενακάκης, Νάσια Χολέβα

Συντακτική Επιτροπή: Κατερίνα Αλεξιάδη, Μπέττυ Γιαννούλη, Μαίρη Kαλδή, Αντώνης Λενακάκης, Ηρώ Ποταμούση, Χαρά Τσουκαλά, Νάσια Χολέβα


Επιστημονική-Συμβουλευτική Επιτροπή: Brendon Burns σκηνοθέτης, Λέκτορας, Ινστιτούτο Παραστατικών Τεχνών Λίβερπουλ Ηνωμένο Βασίλειο, Αντώνης Βάος Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Πατρών, Kathleen Gallagher Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Τορόντο Καναδά, Μπέττυ Γιαννούλη Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Νίκος Γκόβας θεατροπαιδαγωγός,Guido di Palma Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Ρώμης "Sapienza” Ιταλία, Χριστίνα Ζώνιου Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Ulrike Hentschel Ομότιμη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Τεχνών Βερολίνου, Γερμανία, Γεωργία (Τζίνα) Καλογήρου Καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Άλκηστις Κοντογιάννη Ομότιμη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Επίκουρος Καθηγητής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αντώνης Λενακάκης Αναπληρωτής Καθηγητής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Τηλέμαχος Μουδατσάκις σκηνοθέτης, Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστήμιο Κρήτης, David Pammenter σκηνοθέτης θεάτρου, παιδαγωγός θεάτρου, Ηνωμένο Βασίλειο, Αντιγόνη Παρούση Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μυρτώ Πίγκου-Ρεπούση Επίκουρη Καθηγήτρια, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Tim Prentki  Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Γουίντσεστερ Ηνωμένο Βασίλειο, Τάκης Τζαμαργιάς, σκηνοθέτης, Ειδικό Επιστημονικό  Προσωπικό, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Άννα Τσίχλη σκηνοθέτις, Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό , Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Chris Vine  Ακαδημαϊκός Διευθυντής ΜΑ στο Εφαρμοσμένο Θέατρο, Πανεπιστήμιο της Πόλης της Νέας Υόρκης (CUNY), ΗΠΑ, Κλειώ Φανουράκη, σκηνοθέτις, Επίκουρη Καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μαρία Φραγκή, σκηνοθέτις, Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό, Πανεπιστήμιο Πατρών

Ιδιοκτησία: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Επικοινωνία-παραγγελίες τευχών: info@theatroedu.gr / 2106541600
Το Τεύχος 1 εκδόθηκε το 2001 στα Ελληνικά. Το Τεύχος 9 (2008) και το Τεύχος 19 (2018) εκδόθηκαν Ελληνικά και Αγγλικά
Από το 2020 (Τεύχος  21) το περιοδικό εκδίδεται Ελληνικά και  Αγγλικά

 ISSN 1109-821X​


 

Στην σελίδα αυτή μπορείτε να δείτε τα περιεχόμενα όλων των τευχών του περιοδικού Εκπαίδευση & Θέατρο. 

Από το 2023 (τ.24), το περιοδικό φιλοξενείται στην πλατφόρμα e-journals του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης σε δίγλωσση έκδοση (ελληνικά και αγγλικά): https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/edth/index

Η συνεργασία του  Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση με το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) θα επιτρέψει στα περιεχόμενα του Ε & Θ να είναι πιο ορατά στη διεθνή κοινότητα μέσω μηχανών εντοπισμού και ειδικών DOI numbers.

Στον παραπάνω σύνδεσμο θα βρείτε τα περιεχόμενα του Τευχους 24 (2023) σε ελληνικά και αγγλικά.
Μπορείτε επίσης να εγγραφείτε στην πλατφόρμα του ΕΚΤ για να λαμβάνετε ενημερώσεις και να διαβάσετε οδηγίες προς συγγραφείς αν ενδιαφέρεστε να υποβάλετε το άρθρο σας.

Όλα τα τεύχη του Περιοδικού Εκπαίδευση και Θέατρο

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 21/3/2025 4:30 μμ - 7:00 μμ Export event

Το θεατρικό εκπαιδευτικό μοντέλο μέσα από την νευρολογική προσέγγιση της υποκριτικής

Αθήνα, 21/03/2025, εργαστήριο για εκπαιδευτικούς, Αννίτα Καπουσίζη

Το θεατρικό εκπαιδευτικό μοντέλο μέσα από την νευρολογική προσέγγιση της υποκριτικής

Αννίτα Καπουσίζη
Εκπαιδεύτρια συμπεριληπτικών παραστατικών τεχνών,
Καλλιτεχνική υπεύθυνη θεατρικής ομάδας ARTimeleia


 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

Στο Διεθνές Συνέδριο "Θέατρο & Συμπεριληπτική Εκπαίδευση"

Αθήνα 21, 22, 23 Μαρτίου 2025

Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

 

Γλώσσα: Ελληνικά

Θέσεις περιορισμένες
 

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Θεωρητικό υπόβαθρο

Η έννοια της συμπερίληψης, που τόσο επιτακτικά διεκδικεί πλέον τον χώρο της, αφορά όχι μόνο στις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες’ όπως συνηθίζουμε ν’ αναφερόμαστε, αλλά και σε μια γενικότερη αναδιάρθρωση που φέρνει κοντά ανθρώπους, τομείς, πεδία, ο συγκερασμός των οποίων μπορεί να οδηγήσει σε μια μεγαλύτερη κοινωνική ισονομία και ισοτιμία.

Η ολιστική προσέγγιση που επιτάσσουν οι κοινωνικές αλλαγές, επηρεάζει και οφείλει να επηρεάσει πρώτα απ’ όλα το εκπαιδευτικό σύστημα μέσα από το οποίο μπορεί να γεννηθεί μια καινούργια πραγματικότητα.

Βασικό επιχείρημα της διαλεκτικής γύρω από την συμπεριληπτική εκπαίδευση αποτελεί η πεποίθηση ότι όταν θέματα, αντικείμενα και μελέτες συνδυάζονται και προσεγγίζονται ταυτόχρονα, οι εκπαιδευόμενοι αρχίζουν και βλέπουν τις διασυνδέσεις, τις ‘εκλεκτικές συγγένειες’ των πληροφοριών, των προερχόμενων από φαινομενικά ‘ξένους’ μεταξύ τους κλάδους. Έτσι αναπτύσσεται ο μηχανισμός του συσχετισμού -γονιδιακά καταγεγραμμένος τρόπος μάθησης στους ανθρώπους-και επιπλέον το υλικό που συγκεντρώνεται χρησιμοποιείται ως μέσο γνώσης και όχι σαν ένα λεύκωμα πληροφοριών. Έτσι, οι εκπαιδευόμενοι δεσμεύονται σε μια νοηματοδοτούμενη από την ίδια την εμπειρία εκπαιδευτική πράξη.

Ο στόχος της πρωταρχικής διεπιστημονικής έρευνας του συγκεκριμένου εργαστηρίου ήταν, μέσα από τη νευρολογική παρατήρηση και καταγραφή, να δημιουργηθεί ένα πρακτικό μοντέλο εξάσκησης, μια μέθοδος, που θα μπορεί να εφαρμόζεται σε ηθοποιούς με και χωρίς αναπηρία. Ο λόγος που επιλέχθηκε η νευρολογική παρατήρηση ήταν, διότι η νευρομυϊκή λειτουργία και κατ’ επέκταση η εξωτερική εκδήλωσή της, έχουν πολύ περισσότερα κοινά (παρά διαφορές) μεταξύ των ανθρώπων, απ’ ό,τι φανταζόμαστε.

Το αποτέλεσμα είναι η θέσπιση της συμπεριληπτικής μεθόδου υποκριτικής «νευρολογική προσέγγιση της υποκριτικής» μέσα από την οποία βασικές αρχές της υποκριτικής εξετάζονται και αναλύονται νευρολογικά έτσι ώστε, η θεώρησή και η μελέτη τους ν’ αποκτά ένα πρακτικό συμπεριληπτικό υπόβαθρο.

 

Μεθοδολογία

Το εργαστήριο περιλαμβάνει την ανάλυση μέσα από τη νευρολογική παρατήρηση 7 βασικών αρχών της υποκριτικής: Χαλάρωση, Συγκέντρωση, Δράση, Συναισθητική-συναισθηματική ανάκληση, Δεδομένες Συνθήκες, Τέμπο-Ρυθμός, Φαντασία.

Οι αρχές αυτές προσεγγίζονται και ερευνώνται σε δυο επίπεδα: θεωρητικό και πρακτικό.

Στο θεωρητικό επίπεδο εξετάζουμε τις αρχές αυτές σε νευρολογική βάση και αναλύουμε πάνω στην εννοιολογική τους ερμηνεία, την εφαρμογή που έχουν στο νευρομυϊκό μας σύστημα. Έτσι, έννοιες που μέχρι χθες έμεναν σ ένα θεωρητικό επίπεδο προσέγγισης με αποτέλεσμα την κατά το δοκούν πρακτική τους, να γίνονται μέσα από τη νευρολογική παρατήρηση μια οπτικοποιημένη και προσβάσιμη πληροφορία.

Έπειτα μεταφέρουμε τις πληροφορίες αυτές, στο πρακτικό επίπεδο. Χρησιμοποιώντας ασκήσεις της υποκριτικής αναλυμένες και σχεδιασμένες με βάση τη νευρολογική προσέγγιση αλλά και νευροδιαγνωστικές ασκήσεις προσαρμοσμένες στην υποκριτική κατεύθυνση, δοκιμάζουμε την εφαρμογή της νευρολογικής προσέγγισης ως συμπεριληπτική πρακτική προετοιμασίας στο θέατρο.

Η νευρολογική προσέγγιση της υποκριτικής είναι η πρωτότυπη μέθοδος δουλειάς της συμπεριληπτικής θεατρικής ομάδας ARTimeleia και η πρώτη καταγεγραμμένη συμπεριληπτική μέθοδος υποκριτικής στην Ελλάδα.

 

Εφαρμογές-Αποτελέσματα

Εφαρμόζοντας τη μεθοδολογία της νευρολογικής προσέγγισης της υποκριτικής τόσο σε εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και στη διαδικασία των προβών μέσα σ’ ένα χρονικό διάστημα 6 μηνών, παρατηρήθηκαν τα ακόλουθα:

- Αρμονικότερη συνεργασία ανάπηρων-νευροτυπικών ηθοποιών.

- Αποκτήθηκε πολύ πιο γρήγορα ένας κοινός ρυθμός και μια κοινή γλώσσα επικοινωνίας.

- Οι ανάπηροι ηθοποιοί διεύρυναν τα σωματικά τους όρια, δοκιμάζοντας κινήσεις που μέχρι τότε, φοβόντουσαν ή θεωρούσαν ότι δεν μπορούν να κάνουν.

- Έδειξαν περισσότερη εμπιστοσύνη σωματικά και ψυχικά σ’ έναν ευρύτερο κύκλο ανθρώπων, ενώ μέχρι τότε στηρίζονταν για τη σωματική τους διευκόλυνση και μεταφορά μόνο σε δικούς τους ανθρώπους.

Πρέπει να τονίσουμε εδώ ότι μέσα από την εφαρμογή του συμπεριληπτικού εκπαιδευτικού προγράμματος της νευρολογικής προσέγγισης της υποκριτικής δεν αξιώνουμε ιατρικά δεδομένα, καταγράφεται όμως μια βελτίωση της σωματικής και ψυχικής κατάστασης των ανθρώπων με αναπηρία, τέτοια που στη συγκεκριμένη ομάδα των νευρομυϊκών παθήσεων, λειτουργεί καταλυτικά στη σταθεροποίηση των συμπτωμάτων, πράγμα σημαντικό για τη βραδύτερη εξέλιξη των παθήσεων. Παράλληλα:

- Οι νευροτυπικοί ηθοποιοί διεύρυναν το βαθμό αντίληψης και ενσυναίσθησης.

- Έδειξαν μεγαλύτερη τόλμη και εμπιστοσύνη στον εαυτό τους.

- Υπήρξαν πιο γενναιόδωροι σκηνικά.

 

 

Προϋποθέσεις συμμετοχής

 Το πρακτικό μέρος περιλαμβάνει σωματική πρακτική (χειροπρακτική) της εισηγήτριας στους συμμετέχοντες αλλά και των συμμετεχόντων μεταξύ τους.

 Άνετα ρούχα.

 

 

Η Αννίτα Καπουσίζη είναι σκηνοθέτης και εκπαιδεύτρια συμπεριληπτικών παραστατικών τεχνών. Μέχρι το 2017 ήταν υπεύθυνη του θεατρικού εργαστηρίου του MDA HELLAS (Σωματείο ανθρώπων με νευρομυϊκές παθήσεις). Αυτή ήταν η αρχή της έρευνας που συνέχισε στην Αμερική ως Υπότροφος Καλλιτέχνης του Ιδρύματος Fulbright 2016-2017. Στην Αμερική συνεργάστηκεμετο Carolinas Healthcare System Neurosciences Institute καιτο American Center for the Alexander Technique. Αποτέλεσμα ήταν η καταγραφή μιας συμπεριληπτικής μεθόδου υποκριτικής με τον όρο «Νευρολογική προσέγγιση της Υποκριτικής». Το εγχειρίδιο: «Το θεατρικό εκπαιδευτικό μοντέλο μέσα από τη νευρολογική προσέγγιση της υποκριτικής- Δουλεύοντας με ανθρώπους με νευρομυϊκές παθήσεις» εκδόθηκε τον Μάιο του 2023 από τις εκδόσεις ΊΩΝ και αποτελεί την πρώτη καταγεγραμμένη συμπεριληπτική μέθοδο υποκριτικής στην Ελλάδα. Είναι η ιδρύτρια και καλλιτεχνική υπεύθυνη της συμπεριληπτικής θεατρικής ομάδας ARTimeleia (www.artimeleia.com)

 

Print
 

 

Το Περιοδικό “Έκπαίδευση & Θέατρο” γιορτάζει τα 20 τεύχη!
 Aθήνα, 2 Δεκεμβριου 2019

 

Ίδρυση και συντελεστές

Οι συντακτικές επιτροπές ανά τεύχος

Δείτε εδώ

Οι συγγραφείς

Όλοι οι συγγραφείς από την ίδρυση του περιοδικού μέχρι σήμερα

Δείτε εδώ

Αποστολή Εργασιών

Οδηγίες για αποστολή άρθρων προς δημοσίευση

Δείτε εδώ

Επιστημονική - Συμβουλευτική Επιτροπή

Η Επιστημονική-Συμβουλευτική Επιτροπή 

Δείτε εδώ

Ειδικοί επιστημονικοί συνεργάτες & μέλη προηγούμενων επιτροπών

Σύστημα APA Βιβλιογραφικών αναφορών