
Η τέχνη αντίδοτο στη βία
Θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα
για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της βίας στο σχολείο
Οργάνωση-Υλοποίηση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Το θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα «Η τέχνη αντίδοτο στη βία» για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της βίας στο σχολείο, προσφέρει τη δυνατότητα σε παιδιά και εφήβους να διερευνήσουν το θέμα της ενδοσχολικής βίας, μέσα από μορφές του σύγχρονου θεάτρου, να συνεργαστούν και να συνδημιουργήσουν θεατρικά δρώμενα/ παραστατικές δράσεις βασισμένες στις εμπειρίες τους. Αναμένεται ότι με τη συμμετοχή των μαθητών στην κοινή δημιουργία θα αναπτυχθούν δεσμοί αλληλοσεβασμού και αλληλεγγύης και θα καλλιεργηθεί κλίμα ενότητας και ειρηνικής συνύπαρξης μέσα στη σχολική κοινότητα. Αποτελεί συνέχεια, κατά κάποιον τρόπο, του θεατροπαιδαγωγικού προγράμματος «Γιατί βία;» το οποίο εφαρμόστηκε πιλοτικά την προηγούμενη χρονιά και σημείωσε μεγάλη επιτυχία.
Το πρόγραμμα «Η τέχνη αντίδοτο στη βία» έχει ενταχτεί στο τακτικό πρόγραμμα επιχορηγήσεων του Υπουργείου Πολιτισμού «Δημιουργική Ελλάδα – Επιχορηγήσεις Σύγχρονου Πολιτισμού από το Σύγχρονο Πολιτισμό». 2025
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ - ΜΟΡΦΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ
Το πρόγραμμα βασίζεται στις παρακάτω μορφές του σύγχρονου θεάτρου που θεωρούνται παιδαγωγικά κατάλληλες για θεατρικά εργαστήρια σε παιδιά και εφήβους: Εκπαιδευτικό Δράμα, Θέατρο του Καταπιεσμένου, Προσωπικές Αφηγήσεις, Θέατρο της Επινόησης, TAP (Teacher Artist Partnership).
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Ο σχεδιασμός του προγράμματος βασίζεται στη Θετική Ψυχολογία, στη βιωματική μάθηση και στην Κριτική Παιδαγωγική.
ΟΙ ΦΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί το σχολικό έτος 2025-2026 και θα αναπτυχθεί σε τρεις φάσεις.
Στην πρώτη φάση θα πραγματοποιηθεί επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, η οποία θα περιλαμβάνει μια σειρά θεατροπαιδαγωγικών εργαστηρίων από θεατροπαιδαγωγούς και θεατρικά εργαστήρια από καλλιτέχνες, καθώς επίσης και σχετικές εισηγήσεις από ψυχολόγους.
Στη δεύτερη φάση, θα ακολουθήσει η εφαρμογή από τις επιμορφούμενες εκπαιδευτικούς οι οποίες θα αξιοποιήσουν στην τάξη τους τις γνώσεις και την εμπειρία που αποκόμισαν από την επιμόρφωση.
Στην τρίτη φάση, οι εκπαιδευτικοί με την ομάδα τους, σε συνεργασία με τους καλλιτέχνες, θα προχωρήσουν στη δημιουργία θεατρικών δρωμένων.
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος προβλέπεται αναστοχασμός των εμπλεκομένων σχετικά με την εφαρμογή και τα αποτελέσματα της δράσης.
Χώρος διεξαγωγής του προγράμματος
α) για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών: 36ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης-ΜΙΛΤΟΣ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑΣ
β) για την εφαρμογή από τους εκπαιδευτικούς: Σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης.
ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΣΕΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι οποίοι κατά το σχολικό έτος 2025-2026 θα διδάξουν στην Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού και στο Γυμνάσιο, γιατί, σύμφωνα με ερευνητικές μελέτες, το φαινόμενο του εκφοβισμού είναι ορατό κυρίως κατά τη μετάβαση από την Πρωτοβάθμια προς τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Pellegrini, Long 2002). Το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί σε δώδεκα σχολεία. Προτείνεται να συμμετάσχουν δύο εκπαιδευτικοί από το κάθε ένα από τα 12 σχολεία.
ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ-ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Συνεργάζονται στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση του προγράμματος οι παρακάτω:
Θεατροπαιδαγωγοί: Άβρα Αυδή, Ειρήνη Ζώη, Ειρήνη Μαρνά, Αντιγόνη Τσαρμποπούλου, Γιάννα Τσόκου, Μελίνα Χατζηγεωργίου.
Καλλιτέχνες: Καλλιτεχνικός Υπεύθυνος ο Τάσος Ράτζος, σκηνοθέτης, Διευθυντής της Θεατρικής ομάδας «Μικρός Βορράς», σε συνεργασία με μέλη της ομάδας.
Ψυχολόγοι: Ματίνα Γαβριήλογλου, ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια, Λητώ-Ελένη Μιχαλοπούλου, Επίκουρη καθηγήτρια Σχολικής Ψυχολογίας Α.Π.Θ, Φωτεινή Παπαχαραλάμπους, ψυχολόγος MSc-ψυχοθεραπεύτρια, επόπτρια.
Εθελοντές: Φοιτητές του Τμήματος Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. και του Τμήματος Θεάτρου του Α.Π.Θ.
ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ
- Εταιρεία θεάτρου «Μικρός Βορράς»
- Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ.
- Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ.
- Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Ψυχολογίας του Τμήματος Ψυχολογίας του Α.Π.Θ.
Συντονισμός: Αντιγόνη Τσαρμποπούλου, Ειρήνη Μαρνά
Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ