Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
στο Κέντρο της ActionAid στην Αθήνα


 

2018-2019

Από το Μάιο του 2017 το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση εγκαινιάζει μια νέα συνεργασία με την ActionAid Hellas στην Αθήνα. Πρόκειται για ​ το ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ, ​έναν πολυχώρο δράσης και αλλαγής που παρέχει δωρεάν υπηρεσίες σε ενήλικες και καινοτόμα προγράμματα σε παιδιά και εφήβους, με στόχο την επίλυση των προβλημάτων που η πολυετής οικονομική κρίση έχει επιφέρει στη ζωή τους. 
Βρίσκεται στον Κολωνό, στην οδό Πέτρας 93, και στη δημιουργία του συνεργάστηκαν ​πολλοί και διαφορετικοί φορείς.

Οι δράσεις που πραγματοποίησε το 2018-2019 στο Επίκεντρο το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση είναι:


Δράση 1: «Θεατροπαιχνίδια!» για παιδιά 6-9 χρονών

Ά ΚΎΚΛΟΣ – «Παίζοντας μαζί»
Στόχοι: Επικοινωνία λεκτική και μη λεκτική, συνεργασία, κατανόηση των άλλων και του εαυτού.
Σε αυτό το εργαστήρι θα παίξουμε. Αφετηρία για ένα παιχνίδι μπορεί να αποτελέσει ένα αντικείμενο, μια εικόνα, ένα τραγούδι, ένα παραμύθι, μια σκέψη, κάτι που παρατηρούμε, μια καλή διάθεση, μια κακή διάθεση, ένα βλέμμα, μια λέξη, ένα χρώμα, ένας ήχος κλπ. Μέσα από τεχνικές εκπαιδευτικού θεάτρου, τα παιδιά θα μάθουν να λειτουργούν ομαδικά, να συνεργάζονται, να εμπιστεύονται το ένα το άλλο και να εκφράζονται σωματικά και λεκτικά. Και όλα αυτά πάντα μέσα από τη διαδικασία του παιχνιδιού. 

Β ΚΥΚΛΟΣ – «απογειώνοντας τη φαντασία!»
Στόχοι: Διεύρυνση φαντασίας, καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων, δημιουργικότητα ατομική και ομαδική.
Σε αυτόν τον κύκλο η φαντασία μπαίνει στο επίκεντρο! Θα φανταστούμε και θα χτίσουμε από το μηδέν πολλούς και διαφορετικούς χαρακτήρες και κόσμους. Με όχημα το θέατρο και τα παιχνίδια αυτοσχεδιασμών, θα δημιουργήσουμε κόσμους μέσα στους οποίους θα μπλέκονται αυτοί οι χαρακτήρες. Και όσο πιο πολύ θα μπλέκονται μεταξύ τους, τόσο πιο πολύ θα εκτοξεύεται η φαντασία μας!

Γ ΚΥΚΛΟΣ - «ταξιδεύοντας…»
Στόχοι: Φαντασία, συνεργασία, διερεύνηση πολλαπλών οπτικών, διαπραγμάτευση.
Σε αυτόν τον κύκλο θα παρασυρθούμε σε ένα μεγάλο απολαυστικό ταξίδι: σε τόπους που μάς οδηγεί η φαντασία μας, σε σκέψεις κρυφές, σε ήχους μακρινούς, σε μυρωδιές μοναδικές. Με όχημα το θέατρο κάθε φορά θα ταξιδεύουμε σε μια άλλη ιστορία, με διαφορετικούς ήρωες και τις μοναδικές κάθε φορά διαδρομές τους. Οι ιστορίες μας θα δημιουργούν ερωτήματα αλλά δεν θα δίνουν απαντήσεις. Γιατί αυτό κάνει το θέατρο. Δημιουργεί ερωτήματα, χωρίς να δίνει απαντήσεις. Τις απαντήσεις τις αναζητούν τα παιδιά, γνωρίζοντας κάθε φορά τον ήρωα της ιστορίας, ακολουθώντας τη διαδρομή του, προσπαθώντας να τον βοηθήσουν και να βρουν μια λύση σε αυτό που τον απασχολεί.


Δράση 2: «Με τα φτερά του Θεάτρου» για παιδιά 10-12 ετών 

Α ΚΥΚΛΟΣ - «ήρωες…»
Στόχοι: Φαντασία, ενδόσκόπηση, δημιουργικότητα, στοχασμός, αυτοπεποίθηση
Τι κάνει έναν χαρακτήρα ήρωα; Και τί σημαίνει να είσαι ήρωας; Σε αυτό το εργαστήριο θα μελετήσουμε χαρακτηριστικούς ήρωες βιβλίων, ταινιών, κινουμένων σχεδίων. Θα αναζητήσουμε χαρακτηριστικά των ηρώων που μας ενδιαφέρουν περισσότερο και θα προσπαθήσουμε να εντοπίσουμε τον ήρωα μέσα μας.

Β ΚΥΚΛΟΣ - «ταξιδεύοντας…»
Στόχοι: Φαντασία, συνεργασία, διερεύνηση πολλαπλών οπτικών, διαπραγμάτευση
Σε αυτόν τον κύκλο θα παρασυρθούμε σε ένα μεγάλο απολαυστικό ταξίδι: σε τόπους που μάς οδηγεί η φαντασία μας, σε σκέψεις κρυφές, σε ήχους μακρινούς, σε μυρωδιές μοναδικές. Με όχημα το θέατρο κάθε φορά θα ταξιδεύουμε σε μια άλλη ιστορία, με διαφορετικούς ήρωες και τις μοναδικές κάθε φορά διαδρομές τους. Οι ιστορίες μας θα δημιουργούν ερωτήματα αλλά δεν θα δίνουν απαντήσεις. Γιατί αυτό κάνει το θέατρο. Δημιουργεί ερωτήματα, χωρίς να δίνει απαντήσεις. Τις απαντήσεις τις αναζητούν τα παιδιά, γνωρίζοντας κάθε φορά τον ήρωα της ιστορίας, ακολουθώντας τη διαδρομή του, προσπαθώντας να τον βοηθήσουν και να βρουν μια λύση σε αυτό που τον απασχολεί.

Γ ΚΥΚΛΟΣ - «το μαγικό σύμπαν των τεχνών»
Στόχοι: Δημιουργικότητα, φαντασία, συνθετική σκέψη, πολλαπλές ερμηνείες, ομαδική δημιουργία
Ανακαλύπτουμε την προσωπική αξία που μπορεί να αποκτά ένα έργο τέχνης για αυτόν που το παρατηρεί! Πόσο διαφορετικά μπορεί να βλέπουμε έναν πίνακα ζωγραφικής; Ποια ιστορία πιστεύουμε ότι μας λέει μια σελίδα ενός βιβλίου; Πως νιώθουμε όταν ακούμε ένα μουσικό κομμάτι και πως μπορούμε να αποδώσουμε τα συναισθήματα που αυτό μας δημιουργεί; Σε αυτό το ταξίδι συνδυάζονται, συνδιαλέγονται και μπερδεύονται σε ένα δημιουργικό κουβάρι στοιχεία από το θέατρο και τις άλλες τέχνες!


Δράση 3: «Εσύ όπως και Εγώ!» για έφηβους 13-18 ετών 

Α ΚΥΚΛΟΣ - «Συναντήσεις επί σκηνής»
Στόχοι: Διερεύνηση εαυτού, ενδυνάμωση, συνεργασία, κατανόηση διαφορετικότητας, επικοινωνία, δημιουργία, ενσυναίσθηση
Σε αυτό το εργαστήριο ανακαλύπτουμε θεατρικά παιχνίδια και δραστηριότητες ενδοσκόπησης και συνεργασίας. Θα χρησιμοποιήσουμε τη γλώσσα του θεάτρου (αυτοσχεδιασμός, παιχνίδια ρόλων, δραματοποίηση κ.α.), θα βρούμε τρόπους επικοινωνίας με λόγια ή χωρίς, θα διερευνήσουμε κομμάτια του εαυτού μας και θα αναζητήσουμε κοινά και διαφορές μεταξύ μας, μέσα από ομαδοσυνεργατικές δημιουργίες.

Β ΚΥΚΛΟΣ - «Πειραματισμοί επί σκηνής»
Στόχοι: Επικοινωνία, καλλιέργεια εμπιστοσύνης, ενδυνάμωση ομάδας, διερεύνηση πολλαπλών οπτικών, διαπραγμάτευση, σύνθεση
Στην ενότητα αυτή θα παίξουμε παιχνίδια επικοινωνίας (λεκτικής κ μη λεκτικής) και εμπιστοσύνης. Θα διερευνήσουμε θεματικές και ιδέες που χωρούν πολλαπλές ερμηνείες και οπτικές και θα πειραματιστούμε με διαφορετικά είδη θεάτρου, ανακαλύπτοντας τις προσωπικές επιθυμίες μας πάνω και κάτω από τη σκηνή. 


Δράση 4: Εργαστήρια Ενηλίκων

Δράση 4.1: Ας μιλήσουμε για εμάς!

Α ΚΥΚΛΟΣ - «Εγώ: αυτή η άγνωστη»
Στόχοι: Ενδοσκόπηση, επικοινωνία, απελευθέρωση, εκφραστικότητα, ενδυνάμωση, ενσυναίσθηση
Στο εργαστήρι αυτό θα αξιοποιήσουμε στοιχεία και δραστηριότητες από το θέατρο για να διερευνήσουμε πτυχές του εαυτού μας που μπορεί να κρύβονται. Θα εξεικοιωθούμε ξανά με την έμφυτη φαντασία μας, θα πειραματιστούμε με διαφορετικούς τρόπους έκφρασης, θα επικοινωνήσουμε και θα δημιουργήσουμε ομαδικά. Κι όλα αυτά για να μιλήσουμε για αυτά που μας απασχολούν, που μας φοβίζουν, που μας αγχώνουν, γι αυτά που μας ηρεμούν, που μας αρέσουν, που αγαπάμε, που θέλουμε.

Β ΚΥΚΛΟΣ - «Μπορούμε τα πάντα μαζί»
Στόχοι: Επικοινωνία, διερεύνηση του άλλου, ενδυνάμωση, αυτοσχεδιασμός, ατομική και ομαδική δημιουργία, σύνθεση
Στην ενότητα αυτή θα προχωρήσουμε από την ενδοσκόπηση στη διερεύνηση του άλλου. Θα αναζητήσουμε κοινά και διαφορές, τα στοιχεία που κάνουν καθεμιά μας διαφορετική, θα αναζητήσουμε αλληλοσυμπληρωματικά στοιχεία και θα καλλιεργήσουμε δεξιότητες συνεργασίας και ομαδικής δημιουργίας/δράσης. Στόχος του εργαστηρίου είναι να διερευνήσουμε τις ατομικές αλλά και τις συλλογικές δυνάμεις που έχει η ομάδα μας.

Δράση 4.2: Αυτοτελή εργαστήρια ενηλίκων

Στόχοι: Πειραματισμοί στην επικοινωνία, χαλάρωση, διερεύνηση πολλαπλών οπτικών, διαπραγμάτευση, συνεργασία, συνδημιουργία
Κατά τη διάρκεια της χρονιάς θα διοργανώνονται αυτοτελή εργαστήρια για γυναίκες ή/και μικτά ενηλίκων, με διαφορετική θεματική κάθε φορά.


Δράση 5: Θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα βραχείας διάρκειας

Στόχοι: Εισαγωγή στο πρόγραμμα και στις τεχνικές, προσέλκυση νέων μαθητών.

Πρόκειται για αλληλεπιδραστικά εργαστήρια, τα οποία ξεκινούν από παιχνίδια προετοιμασίας του κοινού, των συμμετεχόντων. Ακολουθεί σύντομη παράσταση που πραγματοποιείται από θεατροπαιδαγωγούς/ ηθοποιούς και πραγματεύεται κάποιο θέμα κοινωνικό, όπως είναι η διαφορετικότητα και η αποδοχή της, οι εξαρτήσεις, ο ρατσισμός κ.α. Στην συνέχεια οι θεατές/ συμμετέχοντες καλούνται να πάρουν θέση είτε βιωματικά, συμμετέχοντας στην παράσταση, είτε θεωρητικά εκφράζοντας τις σκέψεις τους.


Δράση 6: Πρωινά εργαστήρια για σχολεία

Με αυτοτελή θεατρικά εργαστήρια για μαθητές από την προσχολική, την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Από μια ευρεία γκάμα θεματικών και εστιάσεων, οι μαθητές θα συμμετέχουν σε θεατρικά παιχνίδια και δραστηριότητες με στόχο την επικοινωνία, την ενσυναίσθηση, την ευαισθητοποίηση γύρω από κοινωνικά θέματα, τη διερεύνηση πολλαπλών οπτικών, τη διαπραγμάτευση κ.α.

Συντονίστρια των προγραμμάτων στο "Επίκεντρο" του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση​: Δέσποινα Μιτσιάλη 

​Εργαστήρια παιδιών-εφήβων: 
​Νικολέττα Δημοπούλου, Ιωάννα Κυρίτση, Δέσποινα Μιτσιάλη, Ηρώ Ποταμούση

Εργαστήριο γυναικών:
Ηρώ Ποταμούση

Αυτοτελή Εργαστήρια ενηλίκων:
Τζωρτζίνα Κακουδάκη, Έλενα Μαρσίδου, Ηρώ Ποταμούση, Νάσια Χολέβα

Δείτε περισσότερα εδώ: http://epikentro.actionaid.gr & https://www.youtube.com/watch?v=HOmB4Y6Wge4 


 

Παράσταση - θεατροπαιδαγωγικό εργαστήριο «349’ ακόμα…»

Παράσταση - θεατροπαιδαγωγικό εργαστήριο «349’ ακόμα…»

Αθήνα, 20/12/2018, Παράσταση θεάτρου φόρουμ, στο Επίκεντρο

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 20/12/2018 1:00 μμ - 4:00 μμ Export event


Παράσταση Θεάτρου Φόρουμ - «349΄ακόμα...»

«Δεν φοβάμαι, έχω φίλους, εσύ;»

Αθήνα, 20/12/2018

στο Επίκεντρο, Πέτρας 93, Κολωνός

Πληροφορίες της παράστασης
Παράσταση που απευθύνεται σε μαθητές Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού, σε εφήβους Γυμνασίου και Λυκείου. 
Πλήθος μαθητών: 28
Διάρκεια παράστασης: 2 ώρες και 45 λεπτά


Μια παράσταση «Φόρουμ» για την ενδοσχολική βία και την αντιμετώπισή της.

Από τη θεατροπαιδαγωγική ομάδα ΠΑιΘέΑ (Παιδαγωγική και Θέατρο)

Στο έργο «349΄ ακόμα…» κεντρικό πρόσωπο είναι ένας ευαίσθητος και μοναχικός μαθητής της Στ΄ τάξης, ο Μαρίνος. Του αρέσει να ζωγραφίζει, αλλά δεν τα καταφέρνει όμως το ίδιο καλά και στο ποδόσφαιρο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να γίνει στόχος από μια ομάδα συμμαθητών του, με αρχηγό τον Γρηγόρη, οι οποίοι τον κοροϊδεύουν, τον εκφοβίζουν και τον χτυπούν. Ο Μαρίνος επιχειρεί να ζητήσει βοήθεια από τη δασκάλα του, αλλά διστάζει να αποκαλύψει όλα τα περιστατικά που του συμβαίνουν. Η δασκάλα του δεν αντιλαμβάνεται τις διαστάσεις του προβλήματος και του δίνει κάποιες γενικές συμβουλές. Ένας συμμαθητής του που παρατηρεί την κατάσταση προσπαθεί να τον προσεγγίσει, αλλά ο Μαρίνος από φόβο δε δέχεται τη βοήθειά του και παραμένει απομονωμένος. Παράλληλα, συχνά αρνείται να πάει στο σχολείο προφασιζόμενος αδιαθεσία γεγονός που ερμηνεύεται ως τεμπελιά από την πολυάσχολη μητέρα του. Αδυνατώντας να χειριστεί αποτελεσματικά την κατάσταση και να ξεφύγει από το αδιέξοδο, στο τέλος της παράστασης, κάνει δραματική έκκληση στο κοινό να τον βοηθήσει. Αυτή είναι και η αφορμή για να συμμετέχουν οι ενεργοποιημένοι από την παράσταση θεατές στη δράση, κατά την επανάληψη των σκηνών, προκειμένου, παίζοντας τον ρόλο του Μαρίνου, να προτείνουν με την παρέμβασή τους νέες στρατηγικές που θα μπορούσαν να μεταβάλλουν την κατάσταση. 

Περισσότερα στο: http://www.paithea.gr/


Οργάνωση: Θεατροπαιδαγωγική Ομάδα ΠΑιΘέΑ σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

Σε συνεργασία με την ActionAid Hellas

Γραμματεία/Πληρ. 2106541600 / humanrights@theatroedu.gr / www.TheatroEdu.gr