logo_desmoi2012

7η ΔΙΕΘΝΗΣ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ  

«Θέατρο & Εκπαίδευση: δεσμοί αλληλεγγύης»

Προσκεκλημένοι ομιλητές, Ανακοινώσεις, Εργαστήρια, Ομάδες Εργασίας, Δρώμενα
Αθήνα, 23, 24, 25 Νοεμβρίου 2012

 


 

7η Συνδιάσκεψη 2012 - Εργαστήρια


 

Σοκολάτα πικρή

Σοκολάτα πικρή

Αθήνα, 24/11/2012, Εργαστήριο Συνδιάσκεψης 2012, Ελένη Σβορώνου

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 24/11/2012 3:30 μμ - 6:30 μμ Export event


7η ΔΙΕΘΝΗΣ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ  

«Θέατρο & Εκπαίδευση: δεσμοί αλληλεγγύης»

Σοκολάτα πικρή

 

Ελένη Σβορώνου, συγγραφέας παιδικής λογοτεχνίας,

Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης WWF Ελλάς

 

Εργαστήριο: 3 ώρες

Ένα εργαστήριο θεατρικού παιχνιδιού με θέμα το κρυμμένο κόστος των καταναλωτικών αγαθών. Με αφορμή τη σοκολάτα, οι συμμετέχοντες θα ανακαλύψουν τις αδικίες της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας και των κανόνων του διεθνούς εμπορίου. Θα διερευνήσουν επίσης την καταπάτηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων και των δικαιωμάτων του παιδιού και την περιβαλλοντική υποβάθμιση που συνιστούν το κρυμμένο κόστος πίσω από τις φτηνές τιμές των αγαθών που καταναλώνουμε. Στη συνέχεια θα καταθέσουν ιδέες και προτάσεις για δράση. Πώς μπορούμε να αντισταθούμε ως καταναλωτές αλλά και (κυρίως) ως ενεργοί πολίτες; Σε ποιες αξίες βασίζονται οι καταναλωτικές μας επιλογές; Είναι το «δίκαιο εμπόριο» η λύση; Θα ήταν εφικτή και επιθυμητή η ενσωμάτωση του περιβαλλοντικού και κοινωνικού κόστους στην τιμή ενός προϊόντος;

Πρόοδος ή ανάπτυξη είναι η έννοια – κλειδί για την ευημερία μιας κοινωνίας;

Σε επίπεδο αξιών θα διερευνήσουμε πώς η εκπαίδευση μπορεί να προάγει τους δεσμούς αλληλεγγύης ανάμεσα στους ανθρώπους. Και πώς προλαμβάνουμε και αντιμετωπίζουμε τις ανισότητες που εκκολάπτονται ήδη από τη σχολική τάξη.

Ξεκινώντας από ένα κομμάτι σοκολάτας θα ξεδιπλώσουμε μαζί το νήμα της ιστορίας της παραγωγής της μέσα από παιχνίδια. Καθώς η σοκολάτα είναι αγαπημένη τροφή μικρών και μεγάλων ενδείκνυται για την έγερση του ενδιαφέροντος σε παιδιά όλων των  ηλικιών.

Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και εμψυχωτές εκπαιδευτικών προγραμμάτων για μαθητές ηλικίας 8-17 ετών. Οι συμμετέχοντες καλό είναι να φοράνε άνετα ρούχα και να προσκομίσουν μία ή περισσότερες διαφημίσεις σοκολάτας. Το εργαστήριο βασίζεται σε παιδαγωγικό υλικό του WWF και στο παραμύθι Ο βυθός με τα σοκολατόδεντρα.

Η Ελένη Σβορώνου έχει σπουδάσει στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας) και έχει ειδίκευση (M.Sc.) στη Διαχείριση Πολιτιστικής Κληρονομιάς (University of Birmingham). Έχει καλλιεργήσει δεξιότητες αφήγησης, μουσειακής εκπαίδευσης, θεατρικού παιχνιδιού και εκπαίδευσης ενηλίκων παρακολουθώντας σταθερά βιωματικά σεμινάρια. Εργάζεται εδώ και 15 χρόνια στο WWF Ελλάς, τα τελευταία οκτώ ως Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Μαζί με την παιδαγωγική ομάδα του WWF σχεδιάζει και υλοποιεί εκπαιδευτικά προγράμματα για την αειφόρο ανάπτυξη και την προστασία περιβάλλοντος. Είναι επίσης συγγραφέας παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας. Έχει γράψει πάνω από 15 βιβλία (το βιβλίο της Στον Αστερισμό των Διδύμων ήταν υποψήφιο στα Κρατικά Βραβεία, στην κατηγορία των βιβλίων για μεγάλα παιδιά), ένα από τα οποία, ο Βυθός με τα σοκολατόδεντρα, πραγματεύεται το θέμα του εργαστηρίου. Αρθρογραφεί στην εφημερίδα Ερευνητές, της Καθημερινής και διδάσκει δημιουργική γραφή στον Πολυχώρο, στο Μεταίχμιο. Περισσότερα στο http://www.paramythistopodilato.blogspot.com και στο http://grafourgeio.blogspot.com


 

Print

Number of views (1063)/Σχόλια (0)

 Μήττα Δήμητρα/Φρυδά Αντιγόνη: "Από την παράκληση στην ικεσία"

Από την παράκληση στην ικεσία

 

Δήμητρα Μήττα 

συγγραφέας, φιλόλογος στο Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Αμπελοκήπων, Θεσσαλονίκη

Φρυδά Αντιγόνη, Ηθοποιός

Εργαστήριο 3 ωρών

Εκλαμβάνοντας ως σύγχρονους ικέτες τους ανθρώπους που φεύγουν από την πατρίδα τους, γιατί μπαίνει σε κίνδυνο η ζωή ή η τιμή τους, στο εργαστήριο θα επιχειρήσουμε να ανιχνεύσουμε:  α) τη διαφορά ανάμεσα στην παράκληση και την ικεσία, ανάμεσα σε μια καθημερινή κατάσταση επικοινωνίας και αίτησης (παράκληση) και στην ικεσία που τελείται σε έκτακτες καταστάσεις, β) τη διαφορά ανάμεσα στην ατομική πράξη της παράκλησης και της ικεσίας και την ομαδική, γ) τις συνθήκες και τις αιτίες που οδηγούν κάποιον να παρακαλέσει, κυρίως όμως να ικετεύσει, δ) στάσεις του σώματος του ικέτη και τη σωματική διάδραση με τον ικετευόμενο, ε) συναισθήματα τόσο του ικέτη όσο και του ικετευόμενου και πώς αυτά επιδρούν στο σώμα, στ) ζητήματα πολιτικής και ηθικής που εγείρονται με την ικεσία, καθώς και πώς η απουσία πολιτικής θέτει σε δοκιμασία την ηθική συνείδηση του πολίτη και τον ανθρωπισμό του, ζ) τη συνέπειά μας, που αποδεικνύεται στην πράξη, απέναντι στον πληθυντικό αριθμό της λέξης «πολιτισμός» έναντι του ενικού αριθμού «ο Πολιτισμός».

Μίτος σε αυτό το ταξίδι ανίχνευσης θα είναι κείμενα από την αρχαία γραμματεία (κυρίως το έπος και την τραγωδία) και έργα των τεχνών που θα λειτουργήσουν καθοδηγητικά στην κατανόηση της σωματικότητας της ικεσίας.

Το Εργαστήριο απευθύνεται σε όλους. Οι συμμετέχοντες δεν χρειάζεται να προσκομίσουν τίποτε, αρκεί μόνο να φορούν άνετα ρούχα και να είναι διατεθειμένοι να πάρουν ρίσκα.

Η Δήμητρα Μήττα σπούδασε Φιλοσοφία στη Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ., όπου έκανε προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές και έρευνα σε θέματα Φιλοσοφίας της Μυθολογίας. Είναι καθηγήτρια φιλόλογος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης με Λυκειακές Τάξεις) και εκπαιδεύτρια εκπαιδευτών ενηλίκων. Έχει ασχοληθεί με την ψηφιοποίηση διδακτικών εφαρμογών σε θέματα μυθολογίας και τέχνης, καθώς και με τη διαμόρφωση υλικού για τη λογοτεχνία για διδάσκοντες την ελληνική στο εξωτερικό. Διδάσκει Ιστορία του Αρχαίου Θεάτρου και Δραματολογία σε δημόσιες και ιδιωτικές σχολές Θεάτρου και είναι εισηγήτρια και εμψυχώτρια σε θεατρικά σεμινάρια. Δημοσιεύσεις: Ι. Επιστημονικές μελέτες: Απολογία για τον Μύθο. Μια ιστορικοκριτική προσέγγιση, 1997., Μύθοι της Αρχαίας Μακεδονίας, 2006., Μύθος και Τέχνη. Διάλογος για την απώλεια των ορίων, 2002., Όψεις του προσωπείου, 2004., Μυστήρια των Μεγάλων Θεών και των Καβείρων. Σαμοθράκη, Λήμνος, Θήβα, Θεσσαλονίκη, 2011 (σε συνεργασία με Κ. Σουέρεφ). ΙΙ. Λογοτεχνία: 1. Πεζογραφία: Γραμματοσειρές και Φωτογράμματα, 1999., Μυθιστορίες του εφήμερου, 2004., Ιοκάστη, 2006., Θυμάσαι τα όνειρά σου;, 2007., 2. Παιδικό παραμύθι: Ο χορτοφάγος λύκος, 2000., Ιστορίες του κυρ-Κούνελου, 2000., Με μάτια ζάχαρη, 2005. Ηλεκτρονικές σελίδες: 1. www.komvos.edu.gr/masks/masks, 2. www.komvos.edu.gr/mythology, 3. http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/education/workshop/dokimes/odyssea-cinema.html

 

Η Αντιγόνη Φρυδά είναι ηθοποιόςΣπουδές: ∆ραματική Σχολή ΚΘΒΕ. Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ. Πτυχίο Φλάουτου και Ανώτερων Θεωρητικών από το Μουσικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης. Έχει παρακολουθήσει μαθήματα στο Κέντρο Θεατρικής Έρευνας Θεσσαλονίκης, το θερινό τμήμα της Σχολής Stella Adler στη Νέα Υόρκη καθώς και σεμινάρια μπούτο, χορού και υποκριτικής με τους Ν. Σακαλίδη και Σ. Κακάλα. Πήρε μέρος στο Ευρωπαϊκό Φεστιβάλ ∆ραματικών Σχολών «Olive». Συμμετείχε στις παραστάσεις: Ελληνική Νομαρχία (σκην. Γ. Ρήγας), To Lose Lautrec (χορ.-σκην. sinequanon), Ο θρίαμβος του έρωτα (σκην. Ν. Σακαλίδης), Οι δούλες (σκην. Α. Θεοφανίδου), Πίστη, αγάπη, ελπίδα (σκην. Π. Ζηβανός), Mινέττι (σκην. Π. Ζηβανός).

 
 
Μεντβέντεβα Στέλλα, Θεατροπαιδαγωγός – Κινησιολόγος, Απόφοιτος Τμήματος Θεάτρου, ΑΠΘ MA Movement Studies, Ρομάνιταν Αλεξάντερ Δραματοθεραπευτής – Κινησιοθεραπευτής

Συν-Κινούμενοι: Η Δημιουργία Ισχυρών Δεσμών μέσω της Κινητικής και Σωματικής Εμπλοκής 

 

Στέλλα Μεντβέντεβα

Θεατροπαιδαγωγός – Κινησιολόγος, Απόφοιτος Τμήματος Θεάτρου, ΑΠΘ

MA Movement Studies 

Αλεξάντερ Ρομάνιταν

Δραματοθεραπευτής – Κινησιοθεραπευτής

MA Drama and Movement Therapy

 

Εργαστήριο 3 ωρών

Εμπνευσμένο από τη δουλειά ενός δραματοθεραπευτή και μίας θεατροπαιδαγωγού δίπλα σε παιδιά νεοαφιχθέντων προσφύγων, σε ένα περιβάλλον όπου η κοινή γλώσσα ήταν περιορισμένη ή ανύπαρκτη, το εργαστήρι αυτό εστιάζεται στην κίνηση ως μέσο ενδυνάμωσης της αλληλεπίδρασης μεταξύ των μαθητών, του δασκάλου και του μαθητή ή του μαθητή και της κοινωνίας.

Μέσα από την Αναπτυξιακή Κίνηση της Veronica Sherborne και τη μέθοδο Ανάλυσης της Κίνησης του Rudolf Laban το εργαστήρι αυτό θα εξερευνήσει τις δυνατότητες της κίνησης στην θεατροπαιδαγωγική διδασκαλία και θα προσφέρει εργαλεία για την ανάπτυξη της μη λεκτικής επικοινωνίας, της συνείδησης και της ευαισθησίας απέναντι στα μη λεκτικά μηνύματα και στη δημιουργία σχέσεων και ρόλων κατά την δραματοποίηση.

Συγκεκριμένα το εργαστήρι θα εστιάσει στην εύρεση τρόπων μη λεκτικής διδασκαλίας και καθοδήγησης, στηρίζονταν τον εκπαιδευτή να ισορροπήσει τη δυναμική της ομάδας των μαθητών δημιουργώντας παράλληλα την απαραίτητη δραματική ατμόσφαιρα για τη διδασκαλία του δράματος. Ακόμα, το εργαστήρι θα εξερευνήσει τους τύπους σχέσεων, όπως εκφράζονται στο σωματικό και κινητικό επίπεδο, προσφέροντας έναν πρακτικό οδηγό κατανόησης των άρρητων δυναμικών της ομάδας και ένα πολύτιμο εργαλείο για τη διαδικασία της δραματοποίησης. Τέλος, θα διερευνηθούν μέθοδοι δημιουργίας κινητικών ποιοτήτων, μία διαδικασία που οδηγεί στην δημιουργία ρόλων και χαρακτήρων μέσω της σωματικής εμπλοκής και στηρίζει την εκ βάθους εμπειρία του εκάστοτε δραματοποιημένου θέματος.

Το εργαστήρι φιλοδοξεί να κινητοποιήσει την συνείδηση και την ευαισθησία των θεατροπαιδαγωγών απέναντι στην κίνηση ως μέσο προσβάσιμης και άμεσης επικοινωνίας, οδηγώντας αυτούς και τους μαθητές τους στη σύναψη ισχυρότερων δεσμών αλληλεγγύης.

Το εργαστήρι είναι ανοιχτό σε όλους του θεατροπαιδαγωγούς, τους παιδαγωγούς που εργάζονται με παιδιά με ειδικές ανάγκες ή παιδιά άλλων πολιτισμών, δραματοθεραπευτές και φοιτητές αντίστοιχων κατευθύνσεων, ενώ δεν απαιτείται προηγούμενη εμπειρία με την κίνηση. Το εργαστήρι είναι βιωματικό και για το λόγο αυτό οι συμμετέχοντες καλούνται να φέρουν μαζί τους άνετα ρούχα που να επιτρέπουν την ελεύθερη κίνηση.

Η Στέλλα Μεντβέντεβα είναι Θεατροπαιδαγωγός, απόφοιτος του Τμήματος Θεάτρου, ΑΠΘ, Κινησιολόγος και Κινησιοθεραπεύτρια με τον τίτλο MA Movement Studies (University of London), μέλος του Association for Theatre Movement Educators. Ο Αλεξάντερ Ρομάνιταν και η Στέλλα Μεντβέντεβα συνεργάζονται, ειδικευόμενοι στην δραματοθεραπεία και κινησιοθεραπεία παιδιών και εφήβων με ή χωρίς ειδικές ανάγκες. Η εμπειρία τους περιλαμβάνει τη δουλειά με Οικογενειακά Κέντρα στο Λονδίνο και Κέντρα Μεταναστών στην Ελλάδα και στην Έρημο Σαχάρα. Τον τελευταίο χρόνο εργάζονται στην Αθήνα συνεργαζόμενοι με διάφορα κέντρα αφιερωμένα στο παιδί και την ψυχική υγεία.

Ο Αλεξάντερ Ρομανιτάν είναι Δραματοθεραπευτής και Κινησιοθεραπευτής με τίτλoυς στην Ψυχολογία (City University of New York) και MA in Drama and Movement Therapy (University of London), μέλος του Health Professions Council και του British Association of Dramatherapists. Ο Αλεξάντερ Ρομάνιταν και η Στέλλα Μεντβέντεβα συνεργάζονται, ειδικευόμενοι στην δραματοθεραπεία και κινησιοθεραπεία παιδιών και εφήβων με ή χωρίς ειδικές ανάγκες. Η εμπειρία τους περιλαμβάνει τη δουλειά με Οικογενειακά Κέντρα στο Λονδίνο και Κέντρα Μεταναστών στην Ελλάδα και στην Έρημο Σαχάρα. Τον τελευταίο χρόνο εργάζονται στην Αθήνα συνεργαζόμενοι με διάφορα κέντρα αφιερωμένα στο παιδί και την ψυχική υγεία.

 
Neelands Jonothan: "Αντιγόνη 2012"
Αντιγόνη 2012

Jonothan Neelands 
Καθηγητής, Warwick University, Ηνωμένο Βασίλειο

Εργαστήριο 3 ωρών
Γλώσσα: αγγλικά με βοήθεια στα ελληνικά

Η Αντιγόνη, που αγγίζει την καρδιά του δημοκρατικού ιδεώδους, είναι έργο διαχρονικό. Τώρα που η Ευρώπη βυθίζεται στο χάος τι μπορεί να μας διδάξει για το «ίσον φρονείν», το «μόνος φρονείν», την τυραννία και την ύβρι των «ηγετών» μας; Στο εργαστήριο θα αναζητήσουμε τα ίχνη της Αντιγόνης στην εποχή μας. Θα διερευνήσουμε επίσης πώς μπορεί το έργο να ξαναδώσει στους νέους τη δυνατότητα να αρθρώσουν λόγο για το ποιοι τρόποι συμμετοχής στα πράγματα της «πόλεως» απαιτούνται σήμερα!
 
 

 
 
Eijssen Linda: "The Visual Voice An exploration of Theatrical Images as a medium for Social Change"
The Visual Voice 
An exploration of Theatrical Images as a medium for Social Change


Linda Eijssen 
TfD Practitioner, Professional Costume Designer, The Netherlands

Workshop 3 hours
Language English

 
In theatre as well as in protest/ politics it is key the audience watches you. It is key you create attention. If nobody watches, if nobody is interested in what you have to say, there is no point in letting your voice be heard. A strong visual is necessary to force people to listen, to demand attention. The more collective this images is, the stronger. Examples can be found everywhere, the visual design of the nazis, or the masks that everybody wore at the recent protest of Occupy. All these examples are all seen in real life, but they are in essence theatrical images. The design of the nazis or the masks of Occupy represent solidarity. Visuals create solidarity. A small group with a shocking visual image demands more attention than a large crowd without a collective image. Due to internet, news coverage is fast, the image is taking over the written word. If you want people’s attention, theatre has to play by the rules of the audience or, in case of real life: the news. 

But how to create these theatrical signs? How do you visualize a concept such asdemocracy, or education? How do you spice up Theatre/Drama in Education to feed the minds of the young, fast and visual?

This workshop is aimed at those who know nothing about theatre design or how to create theatrical images. It is aimed at those who work in or study the field of Theatre/Drama in Education, but have never hold a paintbrush or a sewing machine. I will guide the participants in exploring their visual voice as well as looking at examples of strong visuals. We will discuss, explore and off course also actually collectively create a strong visual during the workshop.

Linda Eijssen before started working in the field of Theatre as Development she was designing costumes for artistic theatre productions. As a costume designer she is expressing her own artistic voice. As A TfD practitioner she gets a great big smile on her face when she sees other people find their voice. Education:2008‐ 2009 Master of Arts: Theatre and Media for Development Winchester University, Winchester, United Kingdom. Graduated with distinction. 1996‐ 1999 Bachelor of Arts: Stage and Costume Design National Theatre and Art Academy Maastricht, The Netherlands. 1995‐ 1996 Bachelor of Arts: Costume Design National Art Academy Antwerp, Belgium. Work: 2007‐ now: Freelance Practitioner ‘Theatre as Development’. Indonesia, worked with e.g. Red Cross and Unicef, urban streetkids and male prisoners. 1999‐ now: Freelance Professional Stage and Costume Designer (Youth) Theatre and Film. The Netherlands/ Germany, 35 professional productions up to date. 2008 Awarded Artist College Fund. 2002 Awarded Stipendium Starting Artists. 1999 UNESCO Student Group Price, Exposition Quadrennial Theatre Design, Prague.

        GI_60xronia_LOGO        logo_Delacroix