Περιφερειακή Συνδιάσκεψη Δωδεκανήσου 2007

Θέατρο στην Εκπαίδευση: Γνωρίζοντας τον εαυτό μας και τους άλλους

Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
σε συνεργασία με τη ΚΕ.Σ.Υ.Υ-Ν.Ε.Λ.Ε. Δωδεκανήσου
και το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Προσχολικής Αγωγής Δωδεκανήσου


 

Εργαστήρια - Εισηγήσεις

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ

Σάββατο 5/5/2007
09.30  13.00

Σάββατο 5/5/2007
14.30 – 18.00

Κυριακή 6/5/2007
09.30  13.30

Αν. Αμανίτου

Σμ. Γρηγοριάδου
Α. Μπινιάρης-Παντελέων

Δ. Βασιλείου

Γ. Οικονόμου

Δ. Βασιλείου

Κ. Τσαρούχη

Σ. Καρδούλια

Α. Τσίχλη

Σμ. Γρηγοριάδου
Α. Μπινιάρης-Παντελέων

Σ. Μελισσουργού

Γ. Μπινιάρης

Γ. Μπινιάρης

Α. Τσίχλη

Κ. Τσαρούχη

Σ. Καρδούλια

 


 

Ξένοι τόποι – οικεία δεινά

Ξένοι τόποι – οικεία δεινά

Ρόδος, 5-6/5/2007, Εργαστήριο, Γιώργος Μπινιάρης

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 5/5/2007 2:30 μμ - 6/5/2007 1:30 μμ Export event


Θέατρο στην Εκπαίδευση

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ

2ο Επιστημονικό Σεμινάριο για το Θέατρο και τις Παραστατικές Τέχνες στην Εκπαίδευση

Ρόδος 4, 5 & 6 Μαΐου 2007

«Θέατρο στην Εκπαίδευση: Γνωρίζοντας τον εαυτό μας και τους άλλους»

Γιώργος Π. Μπινιάρης, ηθοποιός, σκηνοθέτης

«Ξένοι τόποι – οικεία δεινά»

«Ο άνθρωπος είναι άνθρωπος κι έχει ένα δικαίωμα που δεν χαρίζεται και με καμιάν αγάπη με καμιά συμφορά δεν αλλάζει και δεν πεθαίνει», «Ο γάμος»Γιώργος Χειμωνάς. Ας επιχειρήσουμε να ζωντανέψουμε στιγμές και εικόνες που συμβαίνουν σήμερα στα σύνορα της χώρας, στις παρυφές των πόλεων, στις ακτές και στα λιμάνια των νησιών του Αιγαίου από τα κύματα των προσφύγων που φθάνουν στον τόπο μας από μακρινές πατρίδες. Αυτό το ανθρώπινο ποτάμι των απελπισμένων, κινητοποιεί άραγε την ευαισθησία μας; Mας δίνει έναυσμα για καλλιτεχνική δράση; Είναι άραγε αρκετό για να διαμαρτυρηθούμε για τον εξευτελισμό του ανθρώπου από τον «πολιτισμένο» κόσμο; Ας αναρωτηθούμε: η λέξη ΠΡΟΣΦΥΓΑΣ ποιες εικόνες μας γεννά, ποιες ιδέες, συναισθήματα ή ιστορικούς συνειρμούς; Ποια λογοτεχνικά κείμενα, κυρίως Ελλήνων ποιητών, ποιες μαρτυρίες, φωτογραφίες, μουσικές και τραγούδια φωτίζουν το θέμα και εμπλουτίζουν τη δράση; Ας δοκιμάσουμε, λοιπόν, να επινοήσουμε μια ιστορία με θεατρικούς αυτοσχεδιασμούς και με τις τεχνικές του κοινωνικού θεάτρου, να εξελίξουμε την ιστορία αυτή με τις βασικές συνθήκες του τόπου, του χρόνου και των προσώπων. Ποιες συνεργασίες μπορούμε να επιχειρήσουμε στον κοινωνικό χώρο που ζούμε και με ποιες κοινωνικές ομάδες, π.χ. επιτροπές αλληλεγγύης, καλλιτεχνικά σχήματα, κοινότητες προσφύγων, μπορούμε να συνομιλήσουμε; Οι παραστατικές τέχνες στην εκπαίδευση μπορούν να συνυπάρξουν σε ένα τέτοιο πρόγραμμα, για να δώσουν μια σφαιρική εικόνα του θέματος, όπως θεατρική δράση, ζωντανή μουσική, χορός, ζωγραφική, γκράφιτις, φωτογραφία κ.ά. Μπορούμε να μελετήσουμε τις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας για το θέμα των προσφύγων, το ύψος του δείκτη του ρατσισμού και το πώς μια καλλιτεχνική δράση μπορεί να συμβάλει στη μείωση του φαινόμενου της ξενοφοβίας. Αυτού του είδους η προσέγγιση, στα πλαίσια του μαθητικού θεάτρου, βοηθάει τους νέους να κατανοήσουν την πραγματική ζωή γύρω τους και να κινητοποιηθούν γύρω από το θέμα. Καλούνται οι συμμετέχοντες να φέρουν μαζί τους μια είδηση, μια μαρτυρία, μια φωτογραφία, ένα ποίημα ή ένα τραγούδι για να συμβάλουν δημιουργικά στη συνάντησή μας.

 

Print

Number of views (1267)/Σχόλια (0)


ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ


Μαρία Καμπουροπούλου, Λέκτορας του Παιδαγωγικού Tμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Αιγαίου

Ευαγγελία Μουλά, φιλόλογος, διδάκτωρ Παιδικής Λογοτεχνίας

«Διάλογοι τέχνης»

Ο στόχος «της γνωριμίας με τον εαυτό μας και με τους άλλους» προσεγγίζεται σε αυτήν την εργασία διαθεματικά-διακειμενικά. Με αφορμή έναν εικαστικό πίνακα του Δημήτρη Μυταρά (Καθρέφτης 1987, λάδι σε μουσαμά 100Χ150, στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου-Νεστορίδειο Μέλαθρο), η ζωγραφική συνδιαλέγεται με το μύθο, το παραμύθι και τη σύγχρονη μυθοπλασία και τελικά εκβάλλει σε εικαστικά παράγωγα και ποικίλες δραματικές εκφράσεις.

Ως κεντρικό θέμα της εργασίας είναι το πρόσωπο που κοιτάζεται μέσα στον καθρέφτη. Ο καθρέφτης με το συμβολικό του φορτίο, προσφέρεται για πολλαπλές ερμηνείες. Το είδωλο που σχηματίζεται μπορεί να είναι μια αντικειμενική αναπαράσταση, μια πλασματική εξιδανίκευση, η κοινωνική εικόνα μας μέσα από τη ματιά των άλλων, ή ακόμα και η προβολή μιας εσωτερικής μας επιθυμίας ή συναισθηματικής μας κατάστασης. Η ζωή μοιάζει περισσότερο με ένα θρυμματισμένο καθρέφτη, τα θραύσματα του οποίου διαθλούν και πολλαπλασιάζουν τις ολοένα διαφορετικές εικόνες του εαυτού και του κόσμου μας. Το κοίταγμα στον καθρέφτη, με έναυσμα τον πίνακα του Μυταρά, επιτρέπει τον ελεύθερο συνειρμό,  στα όρια μεταξύ ρεαλισμού και υπερρεαλισμού και αποτελεί τον ενοποιητικό άξονα, πάνω στον οποίο θα κινηθεί η εκπαιδευτική μας πρόταση.

Μέσα από ένα  ειδικά σχεδιασμένο  βιωματικό project, όπου μπορούν να συνεργαστούν το  Μουσείο, μια ομάδα παιδιών, (φοιτητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου και παιδιά του δημοτικού σχολείου) και εμψυχωτές (εκπαιδευτικός, καλλιτέχνης και λογοτέχνης), τα παιδιά καλούνται να προσεγγίσουν τον εαυτό τους και τους άλλους, αφού όμως πρώτα:

  • εξοικειωθούν με τα έργα τέχνης (πίνακες, μύθοι, παραμύθια, λογοτεχνία) και υιοθετήσουν θετική στάση, αναπτύσσοντας προσωπικό αισθητικό κριτήριο
  • αντιληφθούν  ότι η τέχνη πραγματώνεται μέσα από το διάλογο που ανοίγει με τον εκάστοτε αποδέκτη και ότι δεν υπάρχουν μονοσήμαντες ερμηνείες
  • αποκωδικοποιήσουν τα έργα ώστε να μυηθούν στους συμβολισμούς τους, να μπορούν να τα επανερμηνεύουν αλλά και να υιοθετούν νέες αξίες και στάσεις τόσο για τον εαυτό τους όσο και για τους άλλους.

Μαρία Κλαδάκη, εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και Διδάσκουσα (Π.Δ.407/80) στο Τμήμα Διαχείρισης Πολιτισμικού Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

«Το θεατρικό παιχνίδι και η συμβολή του στην ανάπτυξη του παιδιού»

Η παρούσα εργασία εστιάζεται στη μελέτη των παραμέτρων του θεατρικού παιχνιδιού που συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού. Ειδικότερα, σκοπός της εργασίας ήταν, από τη μια, να καταδειχθούν τα στάδια δομικής συγκρότησης του θεατρικού παιχνιδιού που προτείνονται στην ελληνική και τη διεθνή βιβλιογραφία και να σημειωθούν τα σημεία σύγκλισης και απόκλισης μεταξύ τους και από την άλλη, να καταδειχθούν οι δυνατότητες εφαρμογής του θεατρικού παιχνιδιού στη σχολική τάξη. Για την ανάλυση του υλικού της μελέτης ακολουθήθηκε η βιβλιογραφική έρευνα. Έγινε αξιολογικός σχολιασμός των δημοσιευμένων σχεδίων ανάπτυξης θεατρικού παιχνιδιού και βάσει αυτών δομήθηκε μια πρόταση οργάνωσης του θεατρικού παιχνιδιού η οποία, ακολούθως, προτείνεται στην εκπαιδευτική πράξη όπου το θεατρικό παιχνίδι δύναται να διδαχθεί ως μάθημα στα πλαίσια του προγράμματος σπουδών για τη θεατρική αγωγή ή να χρησιμοποιηθεί ως διδακτικό εργαλείο για την διδασκαλία άλλων γνωστικών αντικειμένων.


Άννα Τσίχλη-Μπουασσοννά, σκηνοθέτις, θεατρολόγος

«Το Χαρούμενο Λιβάδι και άλλα όμορφα τοπία»

Η δραματοποίηση του παραμυθιού "Το Χαρούμενο Λιβάδι" από τα μέλη της θεατρικής ομάδας του Ανοικτού Θεραπευτικού Προγράμματος ΔΙΑΒΑΣΗ ως εργαλείο εξοικείωσης πρώην χρηστών με την θεατρική πρακτική και ο διττός εκπαιδευτικός χαρακτήρας της προετοιμασίας μιας παιδικής παράστασης με συντελεστές τους ίδιους τους πρώην χρήστες, αποτελεί το αντικείμενο της εισήγησης. Αναλύεται η πορεία και η εξέλιξη των προβών-συναντήσεων και οι τρόποι προσέγγισης του παραμυθιού ως κειμένου της  παράστασης και ως αφετηρίας για αυτοσχεδιασμούς, συνεργασία και αυτοπραγμάτωση των μελών της θεατρικής ομάδας στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος της ΔΙΑΒΑΣΗΣ.