Περιφερειακή Συνδιάσκεψη Δωδεκανήσου 2007

Θέατρο στην Εκπαίδευση: Γνωρίζοντας τον εαυτό μας και τους άλλους

Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
σε συνεργασία με τη ΚΕ.Σ.Υ.Υ-Ν.Ε.Λ.Ε. Δωδεκανήσου
και το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Προσχολικής Αγωγής Δωδεκανήσου


 

Εργαστήρια - Εισηγήσεις

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ

Σάββατο 5/5/2007
09.30  13.00

Σάββατο 5/5/2007
14.30 – 18.00

Κυριακή 6/5/2007
09.30  13.30

Αν. Αμανίτου

Σμ. Γρηγοριάδου
Α. Μπινιάρης-Παντελέων

Δ. Βασιλείου

Γ. Οικονόμου

Δ. Βασιλείου

Κ. Τσαρούχη

Σ. Καρδούλια

Α. Τσίχλη

Σμ. Γρηγοριάδου
Α. Μπινιάρης-Παντελέων

Σ. Μελισσουργού

Γ. Μπινιάρης

Γ. Μπινιάρης

Α. Τσίχλη

Κ. Τσαρούχη

Σ. Καρδούλια

 


 

«...εγώ είμαι Εγώ!»

«...εγώ είμαι Εγώ!»

Χιλιομόδι Κορινθίας 24/8/2024, εργαστήριο για ενήλικες, Αντιγόνη Τσαρμποπούλου

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 24/8/2024 5:30 μμ - 8:30 μμ Export event


«... εγώ είμαι Εγώ!»
Τεχνικές θεάτρου και βιωματικής μάθησης για τα ανθρώπινα δικαιώματα και για θέματα προσφύγων​​

Χιλιομόδι Κορινθίας 24/8/2024, 5.30μμ-8.30μμ

Συμπληρωματικό/απογευματινό εργαστήριο ενηλίκων στο πλαίσιο της Θεατρικής Καλοκαιρινής Κατασκήνωσης 2024

Εμψύχωση: Αντιγόνη Τσαρμποπούλου

Το εργαστήριο «... εγώ είμαι Εγώ!» είναι ένα από τα πιστοποιημένα εργαστήρια για εκπαιδευτικούς (και παιδιά) που περιλαμβάνονται στον επιμορφωτικό κύκλο του προγράμματος «κι αν ήσουν εσύ; - ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος». Το πρόγραμμα «κι αν ήσουν εσύ» υλοποιείται από το 2015 από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (ΠΔΘΕ) σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και περιλαμβάνει δωρεάν α) επιμορφωτικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς, φοιτητές/φοιτήτριες, στελέχη τοπικών ανθρωπιστικών οργανώσεων και μέλη της τοπικής κοινωνίας (οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ενώσεις γονέων, στελέχη δημοτικών αρχών, ενώσεις εκπαιδευτικών κ.ά, β) εργαστήρια για παιδιά σε σχολεία, γ) εκπαίδευση στελεχών, δ) παρουσιάσεις παραστάσεων θεάτρου φόρουμ, ε) Μαθητικά Φεστιβάλ, στ) δράσεις «μαζί» δηλ από κοινού δράσεις με άτομα προσφυγικού και ντόπιου πληθυσμού. Επίσης δημιουργεί χρήσιμο εκπαιδευτικό υλικό το οποίο αναρτά με ελεύθερη πρόσβαση στον ιστοχώρο το ΠΔΘΕ Περισσότερα ΕΔΩ
Το εργαστήριο "...εγω είμαι Εγώ!" σχεδιάστηκε από Ελπίδα Κομιανού, Ειρήνη Μαρνά, Αντιγόνη Τσαρμποπούλου

ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Αξιοποιώντας δημιουργικά το βιβλίο Το Μικρό εγώ είμαι Εγώ της Μira Lobe σε μετάφραση Αναστασίας Καλαντζή-Αζίζι και το οποίο  απευθύνεται σε παιδιά 4-8 ετών (γραμμένο σε τέσσερις γλώσσες Ελληνικά, Γερμανικά, Αραβικά, Φαρσί), οι συμμετέχοντες θα πάρουν μέρος σε ένα ολοκληρωμένο θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα και θα πάρουν ιδέες για συμμετοχικές δραστηριότητες και εφαρμογή στο εκπαιδευτικό πλαίσιο στο οποίο δραστηριοποιούνται.

Μέσα από διάφορες περιπέτειες στο λιβάδι με τα ζώα, ένα μικρό ζωάκι με ασαφή χαρακτηριστικά, ανακαλύπτει τη μοναδικότητα του εαυτού του, την αναγνωρίζει και την αποδέχεται. Προσπαθώντας να βρει τη θέση του σε έναν κόσμο όπου όλοι έχουν τα δικά τους μοναδικά γνωρίσματα, γίνεται μαχητής της ζωής και δίνεται σε ένα παιχνίδι αυτοπραγμάτωσης.
 

Στόχος του εργαστηρίου είναι οι συμμετέχουσες, μέσα από τεχνικές εκπαιδευτικού δράματος και βιωματικά παιχνίδια ρόλων, να ενισχύσουν την αυτοεκτίμηση τους, να προσεγγίσουν το διαφορετικό, και να δώσουν χώρο για «άλλο ένα ζωάκι στο λιβάδι της ζωής» διερευνώντας ζητήματα ταυτότητας, ετερότητας, αυτοεκτίμησης και ενσυναίσθησης.  


Η Αντιγόνη Τσαρμποπούλου είναι απόφοιτη του Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής ΑΠΘ και του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ, με μεταπτυχιακές σπουδές στις Επιστήμες  της Αγωγής και κατεύθυνση Διδακτική της Γλώσσας/Λογοτεχνίας. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια εκπαιδευτικού δράματος και εργαστήρια για το θέατρο και τις παραστατικές τέχνες στην εκπαίδευση στην Ελλάδα και το εξωτερικό και μαθήματα θεάτρου στο Εργαστήριο Υποκριτικής και Θεατρικής Έκφρασης της Πειραματικής Σκηνής της «Τέχνης» Θεσσαλονίκης. Έχει πάρει μέρος στον σχεδιασμό και την υλοποίηση ποικίλων επιμορφωτικών προγραμμάτων για εκπαιδευτικούς και στην παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού, στο οποίο αξιοποιούνται τεχνικές εκπαιδευτικού δράματος και θεατρικού παιχνιδιού στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας. Ενδεικτικά: «Η κωμική σκηνή-Α΄ Γυμνασίου» και «Η τραγική σκηνή-Β΄Λυκείου», στον τόμο Διαβάζοντας λογοτεχνία στο σχολείο: μια νέα πρόταση διδασκαλίας, «Το παιχνίδι στη λογοτεχνία» και «Η περιπέτεια της ενηλικίωσης» στο Υλικό για τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας Α΄ και Β΄ Γυμνασίου, Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων Θράκης, ΕΚΠΑ, Ψηφιακός Φάκελος ΕΚΕΒΙ: Ο ξένος, εικόνες του άλλου στη λογοτεχνία, Ψηφιακά εκπαιδευτικά σενάρια για τα γλωσσικά μαθήματα Πρωτέας, http://proteas.greek-language.gr/ και Ψηφίδες για την ελληνική γλώσσα & τη γλωσσική  εκπαίδευση: Εξερευνώ τις ιστορίες, http://www.e-istories.gr/, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Από το 2016 είναι  εμψυχώτρια και επιμορφώτρια στο πρόγραμμα «Κι αν ήσουν εσύ;» που υλοποιεί το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα. Εργάζεται ως δασκάλα στη δημόσια πρωτοβάθμια εκπαίδευση.


Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση,  σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα.
Γραμματεία/Πληρ.: info@theatroedu.gr / 2106541600


 

Print

Number of views (810)/Σχόλια (0)


ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ


Μαρία Καμπουροπούλου, Λέκτορας του Παιδαγωγικού Tμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Αιγαίου

Ευαγγελία Μουλά, φιλόλογος, διδάκτωρ Παιδικής Λογοτεχνίας

«Διάλογοι τέχνης»

Ο στόχος «της γνωριμίας με τον εαυτό μας και με τους άλλους» προσεγγίζεται σε αυτήν την εργασία διαθεματικά-διακειμενικά. Με αφορμή έναν εικαστικό πίνακα του Δημήτρη Μυταρά (Καθρέφτης 1987, λάδι σε μουσαμά 100Χ150, στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου-Νεστορίδειο Μέλαθρο), η ζωγραφική συνδιαλέγεται με το μύθο, το παραμύθι και τη σύγχρονη μυθοπλασία και τελικά εκβάλλει σε εικαστικά παράγωγα και ποικίλες δραματικές εκφράσεις.

Ως κεντρικό θέμα της εργασίας είναι το πρόσωπο που κοιτάζεται μέσα στον καθρέφτη. Ο καθρέφτης με το συμβολικό του φορτίο, προσφέρεται για πολλαπλές ερμηνείες. Το είδωλο που σχηματίζεται μπορεί να είναι μια αντικειμενική αναπαράσταση, μια πλασματική εξιδανίκευση, η κοινωνική εικόνα μας μέσα από τη ματιά των άλλων, ή ακόμα και η προβολή μιας εσωτερικής μας επιθυμίας ή συναισθηματικής μας κατάστασης. Η ζωή μοιάζει περισσότερο με ένα θρυμματισμένο καθρέφτη, τα θραύσματα του οποίου διαθλούν και πολλαπλασιάζουν τις ολοένα διαφορετικές εικόνες του εαυτού και του κόσμου μας. Το κοίταγμα στον καθρέφτη, με έναυσμα τον πίνακα του Μυταρά, επιτρέπει τον ελεύθερο συνειρμό,  στα όρια μεταξύ ρεαλισμού και υπερρεαλισμού και αποτελεί τον ενοποιητικό άξονα, πάνω στον οποίο θα κινηθεί η εκπαιδευτική μας πρόταση.

Μέσα από ένα  ειδικά σχεδιασμένο  βιωματικό project, όπου μπορούν να συνεργαστούν το  Μουσείο, μια ομάδα παιδιών, (φοιτητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου και παιδιά του δημοτικού σχολείου) και εμψυχωτές (εκπαιδευτικός, καλλιτέχνης και λογοτέχνης), τα παιδιά καλούνται να προσεγγίσουν τον εαυτό τους και τους άλλους, αφού όμως πρώτα:

  • εξοικειωθούν με τα έργα τέχνης (πίνακες, μύθοι, παραμύθια, λογοτεχνία) και υιοθετήσουν θετική στάση, αναπτύσσοντας προσωπικό αισθητικό κριτήριο
  • αντιληφθούν  ότι η τέχνη πραγματώνεται μέσα από το διάλογο που ανοίγει με τον εκάστοτε αποδέκτη και ότι δεν υπάρχουν μονοσήμαντες ερμηνείες
  • αποκωδικοποιήσουν τα έργα ώστε να μυηθούν στους συμβολισμούς τους, να μπορούν να τα επανερμηνεύουν αλλά και να υιοθετούν νέες αξίες και στάσεις τόσο για τον εαυτό τους όσο και για τους άλλους.

Μαρία Κλαδάκη, εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και Διδάσκουσα (Π.Δ.407/80) στο Τμήμα Διαχείρισης Πολιτισμικού Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

«Το θεατρικό παιχνίδι και η συμβολή του στην ανάπτυξη του παιδιού»

Η παρούσα εργασία εστιάζεται στη μελέτη των παραμέτρων του θεατρικού παιχνιδιού που συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού. Ειδικότερα, σκοπός της εργασίας ήταν, από τη μια, να καταδειχθούν τα στάδια δομικής συγκρότησης του θεατρικού παιχνιδιού που προτείνονται στην ελληνική και τη διεθνή βιβλιογραφία και να σημειωθούν τα σημεία σύγκλισης και απόκλισης μεταξύ τους και από την άλλη, να καταδειχθούν οι δυνατότητες εφαρμογής του θεατρικού παιχνιδιού στη σχολική τάξη. Για την ανάλυση του υλικού της μελέτης ακολουθήθηκε η βιβλιογραφική έρευνα. Έγινε αξιολογικός σχολιασμός των δημοσιευμένων σχεδίων ανάπτυξης θεατρικού παιχνιδιού και βάσει αυτών δομήθηκε μια πρόταση οργάνωσης του θεατρικού παιχνιδιού η οποία, ακολούθως, προτείνεται στην εκπαιδευτική πράξη όπου το θεατρικό παιχνίδι δύναται να διδαχθεί ως μάθημα στα πλαίσια του προγράμματος σπουδών για τη θεατρική αγωγή ή να χρησιμοποιηθεί ως διδακτικό εργαλείο για την διδασκαλία άλλων γνωστικών αντικειμένων.


Άννα Τσίχλη-Μπουασσοννά, σκηνοθέτις, θεατρολόγος

«Το Χαρούμενο Λιβάδι και άλλα όμορφα τοπία»

Η δραματοποίηση του παραμυθιού "Το Χαρούμενο Λιβάδι" από τα μέλη της θεατρικής ομάδας του Ανοικτού Θεραπευτικού Προγράμματος ΔΙΑΒΑΣΗ ως εργαλείο εξοικείωσης πρώην χρηστών με την θεατρική πρακτική και ο διττός εκπαιδευτικός χαρακτήρας της προετοιμασίας μιας παιδικής παράστασης με συντελεστές τους ίδιους τους πρώην χρήστες, αποτελεί το αντικείμενο της εισήγησης. Αναλύεται η πορεία και η εξέλιξη των προβών-συναντήσεων και οι τρόποι προσέγγισης του παραμυθιού ως κειμένου της  παράστασης και ως αφετηρίας για αυτοσχεδιασμούς, συνεργασία και αυτοπραγμάτωση των μελών της θεατρικής ομάδας στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος της ΔΙΑΒΑΣΗΣ.