Αποτελέσματα αναζήτησης

(ALL SEATS ARE FILLED) The Power of Play: Ensemble pedagogy, playfulness and the creation of ‘3rd spaces’ in education

(ALL SEATS ARE FILLED) The Power of Play: Ensemble pedagogy, playfulness and the creation of ‘3rd spaces’ in education

Athens, 25/11/2018, Workshop, Jennifer Kitchen

Event date: 11/25/2018 9:30 AM - 12:00 PM Export event

Only registered users can register for an event. Please login or register.

 The Power of Play: Ensemble pedagogy, playfulness and the creation of ‘3rd spaces’ in education

Athens, 25/11/2018

Jennifer Kitchen, PhD candidate in Arts Education, University of Warwick, UK

Workshop 2,5 hours
Part of the 2018 ATHENS GREECE INTERNATIONAL THEATRE/DRAMA & EDUCATION CONFERENCE
organised by the Hellenic Theatre/Drama & Education Network (TENet-Gr) 

Language: English 

‘Ensemble pedagogy’ is an approach to teaching grounded in progressive education and collaborative theatre traditions, but applicable to a variety of education contexts. My Ph.D. research utilises socio-cultural theories of play to shed new light on the power of this approach.Through case studies of UK schools participating the Shakespeare Schools Foundation festival, I utilised critical social and discourse theories to explore how playfulness functions within ensemble pedagogy. Data analysis demonstrated playfulness was a central discursive device through which participants challenged normative regulations of the classroom; creating ‘3rd spaces’ in which new creative, educational and social possibilities opened up.  In this workshop I seek to share and collaboratively consider some of the findings of this research which demonstrate how – via play – the social power of theatre education practices can move beyond a utopia to a pedagogic reality, and hence avoid ‘domestication’ within the increasingly audit-driven machine of normative western schooling. Taking the conference question of how can theatre as an expression of the principles of Critical Pedagogy, assist in raising awareness so that teachers, artists and students may develop collective cultural action and praxis for social change as my launching point, I invite participants to collaboratively explore the potential significance of play in their own research, teaching and learning contexts. Through a series of practical exercises and discussion tasks we will consider the power of playful ‘3rd spaces’ in education. In particular, the workshop asks how playfulness can engender egalitarian cooperation at a time of global conflict and individualistic neo-liberal values. The workshop is open to all teaching, research and artistic practitioners in the broadest sense, with the expectation of invigorating a new appreciation of the power of play within their practice and diverse contexts.

Image

Jennifer Kitchen is a PhD candidate in Arts Education at The University of Warwick, UK. Her research, funded by the Economic and Social Research Council (ESRC) asks how socio-cultural theories of playfulness can be used to explore the processes of ensemble-based approaches to teaching Shakespeare. Her research was carried out with the national UK educational charity Shakespeare Schools Foundation. She has presented internationally on this topic, and in 2016 took part in an extended visiting scholarship to Emerson College, Boston USA. She has also taught and provided dissertation supervision on the Warwick Business School Masters in The Advanced Teaching of Shakespeare. Prior to beginning her doctorate she was a theatre education practitioner for several years, including a year’s residence with Shakespeare’s Globe Theatre, and continues to practice on a freelance basis in areas relating to Shakespeare, storytelling and early years’ theatre education.
 

Print

Number of views (2191)/Comments (0)

Αρχείο

«April 2024»
MonTueWedThuFriSatSun
25
«349’ ακόμα…»

«349’ ακόμα…»

Πάτρα 25/3/2024, εκπαίδευση στελεχών, θεάτρου φόρουμ
26
Freedom Theatre "Η υπόσχεση της επανάστασης"

Freedom Theatre "Η υπόσχεση της επανάστασης"

Διαδικτυακά, 26/3/2024 εκδήλωση Συμμετέχουν: Ορφέας Αυγουστίδης, Γιώργος Καραμίχος, Δωδέκατος Πίθηκος, Μαρία Πρωτόπαππα, Κλέλια Ρένεση, Γιάννης Στάνκογλου
27
  • Δράση «Μαζί»

    Ηράκλειο, 27/3/2024 Δράση «Μαζί», στο 30ο ΔΣ Ηρακλείου & 49ο ΔΣ Ηρακλείου

  • Δράση «Μαζί»

    Ηράκλειο, 27/3/2024 Δράση «Μαζί», στο 41ο Νηπιαγωγείο Ηρακλείου

  • Δράση «Μαζί»

    Ηράκλειο, 27/3/2024 Δράση «Μαζί», 1ο Δημοτικό Σχολείο και 2ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου

  • Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

    Διαδικτυακά 27/3/2024 Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ;" Συντονίζει ο Γιάννης Πούλιος

2829
30
31
Δρόμοι συμπερίληψης - Ρέθυμνο

Δρόμοι συμπερίληψης - Ρέθυμνο

Ρέθυμνο, 29-30-31/3/2024 εκδήλωση, δημόσια συζήτηση, εργαστήρια
1
“Παίζει, παίζει… ο ενήλικας;”

“Παίζει, παίζει… ο ενήλικας;”

Αθήνα, 1/4/2024, εργαστήριο για εκπαιδευτικούς, γονείς, Εύη Θανέλλα
2
Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

Διαδικτυακά 2/4/2024 Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ;" Συντονίζει η Αλεξιάδη Κατερίνα, Δήμητρα Σκέμπη
3
4
«Η πολύχρωμη μετανάστευση της πεταλούδας»

«Η πολύχρωμη μετανάστευση της πεταλούδας»

Διαδικτυακά, 21/3/2024 Παράσταση θεάτρου φόρουμ για σχολεία
5
6
7
8
9
10
11
«349’ ακόμα…»

«349’ ακόμα…»

Πάτρα 11/4/2024, εκπαίδευση στελεχών, θεάτρου φόρουμ
1213
14
15
16
17
18
19
Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Εβδομάδα Δράσης 2024 - Σερρών

Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Εβδομάδα Δράσης 2024 - Σερρών

Σέρρες 15-19/4/2024 Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Εβδομάδα Δράσης 2024 σχολείων Σερρών
20
21
22
23
24
25262728
293012345

Κατηγορίες

Αναζήτηση με φίλτρα

Αναζήτηση με λέξεις κλειδιά