Αποτελέσματα αναζήτησης

Εφαρμογή της μεθόδου του “θεάτρου του καταπιεσμένου” ως εργαλείο στην ενημέρωση των μαθητών του σχολείου για τη σχολική βία και τον εκφοβισμό

Ερευνητική Εργασία στη Β’ Λυκείου


Εφαρμογή της μεθόδου του “θεάτρου του καταπιεσμένου” ως εργαλείο στην ενημέρωση των μαθητών του σχολείου για τη σχολική βία και τον εκφοβισμό.
Ερευνητική Εργασία στη Β’ Λυκείου

Αναστασία Πάτσιου
κοινωνιολόγος -εκπαιδευτικός 1ο ΓΕΛ Κοζάνης
2014-2015

Εισαγωγή
Τον Οκτώβριο 2014 παρακολούθησα το πρόγραμμα «διαφυγές» σε σεμινάριο στην Κοζάνη  από το Νίκο Γκόβα, το οποίο με ενθουσίασε. Στη συνέχεια προσπάθησα να εφαρμόσω τη διαδικασία στο μάθημά μου. Στα πλαίσια του μαθήματος «ερευνητική εργασία» με τους μαθητές της Β τάξης Λυκείου Κοζάνης διαπραγματευτήκαμε το θέμα της σχολικής βίας, συνθέτοντας και παρουσιάζοντας ως θεατρικό δρώμενο μια υπόθεση σχολικού εκφοβισμού, βασισμένη στο
«θεάτρου φόρουμ» του Αουγούστο Μπόαλ.
Συνθέσαμε θεατρικό δρώμενο με θέμα τη σχολική βία, σε πέντε σκηνές.

Το δρώμενο / «σκηνή μοντέλο»
Ένας μαθητής δέχεται τη σχολική βία και  σκέφτεται να εγκαταλείψει το σχολείο .

Σκηνή 1η: «η χαμένη σάκα».
Μια μαθήτρια βρίσκει μια εγκαταλελειμμένη σάκα στο σχολείο και την παραδίδει σε μια καθηγήτρια. Η καθηγήτρια ανακοινώνει στο κοινό το γεγονός και μαζί ερευνούν τη σάκα, όπου βρίσκουν σημειώματα απειλητικά, σκισμένα βιβλία και ενημερωτικά φυλλάδια για το μπούλιγκ. 
Σκηνή 2η: «το επεισόδιο»
Ένας μαθητής γίνεται θύμα σωματικής και λεκτικής βίας από συμμαθητή του, με την ανοχή και ενθάρρυνση των παρατηρητών-συμμαθητών του. 
Σκηνή 3η: «οι παρατηρητές συνομιλούν»
Οι παρατηρητές συνομιλούν για το γεγονός του εκφοβισμού, αποδίδοντας ευθύνη  στο θύμα, σχολιάζοντας τη συμπεριφορά του θύτη. Ένας μαθητής διαφοροποιείται και αναφέρεται θετικά στο θύμα, αλλά τελικά  δεν προβαίνουν  σε καμία ενέργεια.
Σκηνή 4η: «οι συμμαθήτριες προβληματίζονται»
Δυο κοπέλες συζητούν για το γεγονός του εκφοβισμού που παρατηρείται στο σχολείο, εκφράζουν το φόβο τους  και γι αυτό δεν αντιδρούν.
Σκηνή 5η: «το ημερολόγιο του μαθητή».
Ο μαθητής θύμα του εκφοβισμού γράφει σε μια σελίδα του ημερολογίου του τα συναισθήματά του και την απόφασή του να διακόψει το σχολείο.

Το Φόρουμ και η συζήτηση
1) Οι σκηνές ξαναπαίζονται με τη σειρά και παρεμβαίνουν οι θεατές όπου κρίνουν οι ίδιοι απαραίτητο. Δηλ. κατά τη διάρκεια του 2ου μέρους κατά το παίξιμο των
σκηνών οι θεατές αντικαθιστούν τον πρωταγωνιστή ώστε να δοθεί η καλύτερη δυνατή λύση στο πρόβλημα. 
2) Ακολουθεί συζήτηση των θεατών με τους ηθοποιούς-μαθητές (παρέμβαση του εκπαιδευτικού όπου χρειάζεται)-Εξαγωγή συμπερασμάτων-ανατροφοδότηση.

Συμπερασματικά σχόλια
Tο παραπάνω εγχείρημα λειτούργησε ως η βάση για την ευαισθητοποίηση των μαθητών για το πρόβλημα του εκφοβισμού. Η παρέμβαση από μαθητές, σε άλλους μαθητές πέτυχε καλύτερη αλληλεπίδραση. Είναι τελικά μια εναλλακτική πρόταση αλληλεπίδρασης μεταξύ των μαθητών του σχολείου, όπου οι μαθητές αναλαμβάνουν να παρέμβουν στην ενημέρωση για το φαινόμενο σε συμμαθητές τους αλλά και σε μαθητές του γειτονικού γυμνασίου.
Εφαρμόστηκε στη διάρκεια ολόκληρης της σχολικής χρονιάς 2014-15.
Παίχτηκε 8 φορές, σε 8 διαφορετικά τμήματα του 1ου Λυκείου Κοζάνης και του 6ου Γυμνασίου Κοζάνης.
Οι μαθητές-ηθοποιοί ήταν 12. Οι διάλογοι, η επιλογή της μουσικής επένδυσης, η σκηνική υποστήριξη έγινε από το τμήμα συνολικά (22 μαθητές)

Παρατηρήθηκαν τα εξής:
Αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών του τμήματος, καλύτερες σχέσεις, συμμετοχή στη διαδικασία ακόμα και από παραδοσιακά αδιάφορους, συνεργασία, βελτίωση των δεξιοτήτων τους.
Ευαισθητοποίηση για το θέμα του εκφοβισμού, εκμάθηση αποτελεσματικών τρόπων διαχείρισης της εκφοβιστικής συμπεριφοράς.
Οι μαθητές από τη διαδικασία ένιωσαν  χαρά, ευχαρίστηση, αίσθηση ότι βοήθησαν, ένιωσαν σημαντικοί, συνεργάστηκαν με τους συμμαθητές τους. Η τάξη λειτούργησε με ομαδικότητα και συνεργασία.
Οι μαθητές λειτούργησαν ως μέντορες στους μαθητές των άλλων τμημάτων, αλληλεπίδρασαν, τους ενημέρωσαν και τους καθοδήγησαν, χωρίς τελικά να κρίνεται απαραίτητη η παρέμβαση του εκπαιδευτικού. Δηλ. αυτενέργησαν αποτελεσματικά.
Αυτό αποδεικνύει τη χρησιμότητα του θεάτρου στην εκπαιδευτική διαδικασία και της δικής σας συμβολής σε αυτό.

Ευχαριστώ τον κο Γκόβα για τις γνώσεις που έλαβα.

Αναστασία Πάτσιου, κοινωνιολόγος Κοζάνη, 2015

 

Print

Number of views (2379)/Comments (0)

Αρχείο

«May 2024»
MonTueWedThuFriSatSun
29301
Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

Διαδικτυακά 1/5/2024 Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ;" Συντονίζει η Μαρία Διβανέ και η Βικτώρια Κοεμτζοπούλου
2345
6789
Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

Διαδικτυακά 9/5/2024 Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ;" Συντονίζει η Μαρία Διβανέ και η Βικτωρια Κοεμτζοπούλου
101112
1314
Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 Διαδικτυακά

Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 Διαδικτυακά

Διαδικτυακά 14/5/2024 Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 σχολείων
15
16
Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 - Αρκαδία

Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 - Αρκαδία

Τρίπολη 16/5/2024 Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 σχολείων Αρκαδίας
17
Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 - Αττικής (Γυμνάσια-Λύκεια)

Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 - Αττικής (Γυμνάσια-Λύκεια)

Αθήνα 17/5/2024 Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 σχολείων Αττικής
1819
202122
Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 - Ιωαννίνων

Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 - Ιωαννίνων

Ιωάννινα 22/5/2024 Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 σχολείων Ιωαννίνων (Δημοτικά-Νηπιαγωγεία)
23
Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 - Αττικής (Νηπιαγωγεία-Δημοτικά)

Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 - Αττικής (Νηπιαγωγεία-Δημοτικά)

Αθήνα 23/5/2024 Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 σχολείων Αττικής
242526
Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 - Ζάκυνθος

Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 - Ζάκυνθος

Ζάκυνθος 26/5/2024 Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 σχολείων Ζακύνθου
27282930
Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 - Αμφιλοχία

Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 - Αμφιλοχία

Αμφιλοχία 30/5/2024 Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ - Ημέρα Δράσης 2024 σχολείων Αμφιλοχίας
3112
3456789

Κατηγορίες

Αναζήτηση με φίλτρα

Αναζήτηση με λέξεις κλειδιά