Μαθητικό θεατρικό φεστιβάλ - «κι αν ήσουν εσύ;»
Κοζάνη, Σάββατο 11 Μαΐου 2019, 12:00μ
Κεντρική Πλατεία Κοζάνης
ΕΞΙ ΣΧΟΛΕΙΑ
«συν – εργάζονται, συν – διαλέγονται, συν – υπάρχουν, συν-κινούν»
Συμμετείχαν: 65 μαθητές/τριες και 11 εκπαιδευτικοί από 6 σχολεία
Παρακολούθησαν 80 μαθητές/τριες και 150 γονείς και εκπαιδευτικοί
Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα, σε συνεργασία με σχολεία του Νομού Κοζάνης, διοργάνωσαν Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ-Ημέρα Δράσης, το Σάββατο 11 Μαΐου 2019, ώρα 12.00 μ. στην Κεντρική Πλατεία Κοζάνης. Το Φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος ευαισθητοποίησης για τα ανθρώπινα δικαιώματα και για ζητήματα προσφύγων «Κι αν ήσουν εσύ;». 65 μαθητές και μαθήτριες όλων των σχολικών βαθμίδων με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών τους και θεατροπαιδαγωγών του προγράμματος οργάνωσαν μία γιορτή για τον σεβασμό της ανθρώπινης ελευθερίας, της αρμονικής συνύπαρξης και της ανάπτυξης της συλλογικότητας θέτοντας το ερώτημα «Κι αν ήσουν εσύ;» με τρόπους που μόνο τα παιδιά και οι νέοι μπορούν να το κάνουν.
Με συνεργασία και αλληλοστήριξη τα καταφέραμε και έτσι το πρώτο φεστιβάλ της Κοζάνης πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή έξι σχολείων και περιλάμβανε μικρά θεατρικά δρώμενα και τραγούδια. Ακούστηκαν Ποντιακά, Ραπ, με στίχους των μαθητών, αλλά και τραγούδια των προσφύγων στη γλώσσα urdu.
Το τραγούδι των The Who «See Me, Feel Me, Touch me» σηματοδότησε την έναρξη του Φεστιβάλ. Υπό το άκουσμα του τραγουδιού οι συμμετέχοντες μαθητές και μαθήτριες, οι οποίοι ήταν διασκορπισμένοι σε διάφορα σημεία της κεντρικής πλατείας της Κοζάνης άρχισαν να κατευθύνονται προς το κέντρο αυτής, όπου και συναντήθηκαν όλοι μαζί. Το ελεύθερο σχολείο της Άρσις ξεκίνησε παρουσιάζοντας παγωμένες εικόνες σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα καθώς και ένα μικρό θεατρικό δρώμενο περί αποδοχής ή μη της διαφορετικότητας. Εν συνεχεία εμφανίστηκε το 2ο ΕΠΑΛ με γνωστό Rap τραγούδι αλλά και με ένα τραγούδι του οποίου ο στίχος ήταν δικός τους και αφορούσε στην διαφορετικότητα. Στο τέλος διάβασαν ένα κείμενο
που συνέταξαν από επιλεγμένα χωρία των «Μονόλογων από το Αιγαίο» ενώ παράλληλα μοίρασαν μπαλόνια με μηνύματα. Το 4ο Εσπερινό ΕΠΑΛ στο οποίο φοιτούν και επτά ανήλικοι πρόσφυγες συμμετείχε με μια δράση για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Οι μαθητές σχηματίζοντας ημικύκλιο και κρατώντας πινακίδες με γραμμένα ανθρώπινα δικαιώματα έδωσαν το έναυσμα σ' έναν μαθητή-πρόσφυγα να τραγουδήσει στη γλώσσα Ούρντου. Τέλος το 13ο Δημοτικό σχολείο παρέστη με χορωδία που τραγούδησε ένα ποντιακό τραγούδι «Την πατρίδα μ΄ έχασα» και συνέχισε με ένα θεατρικό δρώμενο για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Η δράση ολοκληρώθηκε σχηματίζοντας το ουράνιο τόξο και τραγουδώντας το τραγούδι «Manu Chao-Today is raining» . Το 12ο Δημοτικό σχολείο συνέβαλε με τη δημιουργία δύο κολάζ για τα ανθρώπινα δικαιώματα των παιδιών και για την Ειρήνη. Το Ειδικό νηπιαγωγείο κατασκεύασε ένα λουλούδι με πολύχρωμα πέταλα που συμβόλιζε τις ανάγκες των παιδιών ειδικής αγωγής και τα δικαιώματα τους. Στο κέντρο του λουλουδιού υπήρχε το σύνθημα «Μην αφήσεις αυτό το λουλούδι να
μαραθεί» (Μονόλογοι από το Αιγαίο».
Η μεγαλύτερη επιτυχία έγκειται στο γεγονός ότι το Φεστιβάλ έγινε παρά τις αντιξοότητες και μάλιστα στο κεντρικότερο σημείο της πόλης με τη συμμετοχή προσφύγων.
Σχόλια - Εντυπώσεις
Θεατές, που τυχαία παρακολουθήσαν και γι’ αυτό τους θεωρούμε αντικειμενικούς, δήλωσαν συγκινημένοι και μας επιβράβευσαν. Κρατάμε αυτό και συνεχίζουμε δυναμικά.
Με το πέρας των παρουσιάσεων χαρακτηριστική ήταν η αντίδραση ενός κυρίου φανερά συγκινημένου που πλησιάζοντας ανέφερε
«με συγκινήσατε πολύ σήμερα και εγώ είμαι πρόσφυγας, ξεριζωμένος από τον τόπο μου. Πόντιος είμαι και η μάνα μου έχασε τέσσερα παιδιά μέχρι να έρθει εδώ. Μόνο εγώ έμεινα».
Ακόμη οι θερμές ευχαριστίες των εκπαιδευτικών και το γεγονός ότι τους ευχαρίστησε το αποτέλεσμα της συμμετοχής τους αποτέλεσε ενθαρρυντικό παράγοντα για το φεστιβάλ. Τέλος η εκπαιδευτικός του 2ου ΕΠΑΛ τόνισε πως το κλίμα της τάξης της έχει αλλάξει μετά τη συμμετοχή των παιδιών στο φεστιβάλ. Συγκεκριμένα ανέφερε πως την εκτιμούν πιο πολύ και την αισθάνονται πιο «δική» τους. Αναφέρουν διαρκώς την εμπειρία τους από τη δράση τους στο φεστιβάλ κάνοντας πολλούς συμμαθητές τους να δηλώσουν πως μετάνιωσαν που δεν δήλωσαν συμμετοχή και πως ανυπομονούν για του χρόνου.
Το πρόγραμμα «Κι αν ήσουν εσύ;»
Το πρόγραμμα «Κι αν ήσουν εσύ;» υλοποιείται για πέμπτη χρονιά φέτος από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα. Είναι ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος. Είναι εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας και πιστοποιημένο από τον IDEA, τον Διεθνή Οργανισμό για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Τα σχολεία που συμμετέχουν στο φεστιβάλ
Μαθητές και μαθήτριες που φοιτούν στο 12ο Δημοτικό Σχολείο Κοζάνης, το 13ο Δημοτικό Σχολείο Κοζάνης, το Ειδικό Νηπιαγωγείο Κοζάνης, το Γυμνάσιο Γαλατινής, το 2ο ΕΠΑΛ Κοζάνης, το 4ο Εσπερινό Κοζάνης
Οι εκπαιδευτικοί: Σπυριάδου Αλεξία, Ξανθίππη Τσίτσα, Θεοδωρίδου Αλεξία, Παπαδημητρίου Ιωάννη, Δινοπούλου Ελένη, Δεληαγγέλου Μαργαρίτα, Μαυρομάτη Αικατερίνη, Φάσσα Θεοδοσία, Σιαλβέρα Ελένη, Γοράντη Βενετία, Βουλογεώργου Αθανασία, Μπλιούμης Κωνσταντίνος, Κωνσταντινίδου Σεβαστή, Άννα Γκατζόφλια, Αικατερίνη Γκαντιά, Μαργαρίτη Σοφία, Πουταχίδου Μαρία.
Υποστήριξη σχολείων – Συντονισμός: Αφροδίτη Μαδίκα, Άννα Δουγαλή
Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες
Πληρ.: 210-6541600 / www.Theatroedu.gr
Με την Υποστήριξη του Δήμου Κοζάνης
Κατηγορία Δράσης | |
Προγράμματα | |
Έτος | |
Πόλεις | |
Εμψυχωτές | - Δουγαλή Άννα
- Μαδίκα Αφροδίτη
|
Συνεργαζόμενοι | |
Σχολεία | - 12ο ΔΣ Κοζάνης
- 13ο ΔΣ Κοζάνης
- Ειδικό Νηπιαγωγείο Κοζάνης
- Γυμνάσιο Γαλατινής
- ΕΠΑΛ Κοζάνης
- 4ο Εσπερινό Κοζάνης
|