Αποτελέσματα αναζήτησης

Εφαρμογή της μεθόδου του “θεάτρου του καταπιεσμένου” ως εργαλείο στην ενημέρωση των μαθητών του σχολείου για τη σχολική βία και τον εκφοβισμό

Ερευνητική Εργασία στη Β’ Λυκείου

Εφαρμογή της μεθόδου του “θεάτρου του καταπιεσμένου” ως εργαλείο στην ενημέρωση των μαθητών του σχολείου για τη σχολική βία και τον εκφοβισμό.
Ερευνητική Εργασία στη Β’ Λυκείου

Αναστασία Πάτσιου
κοινωνιολόγος -εκπαιδευτικός 1ο ΓΕΛ Κοζάνης
2014-2015

Εισαγωγή
Τον Οκτώβριο 2014 παρακολούθησα το πρόγραμμα «διαφυγές» σε σεμινάριο στην Κοζάνη  από το Νίκο Γκόβα, το οποίο με ενθουσίασε. Στη συνέχεια προσπάθησα να εφαρμόσω τη διαδικασία στο μάθημά μου. Στα πλαίσια του μαθήματος «ερευνητική εργασία» με τους μαθητές της Β τάξης Λυκείου Κοζάνης διαπραγματευτήκαμε το θέμα της σχολικής βίας, συνθέτοντας και παρουσιάζοντας ως θεατρικό δρώμενο μια υπόθεση σχολικού εκφοβισμού, βασισμένη στο
«θεάτρου φόρουμ» του Αουγούστο Μπόαλ.
Συνθέσαμε θεατρικό δρώμενο με θέμα τη σχολική βία, σε πέντε σκηνές.

Το δρώμενο / «σκηνή μοντέλο»
Ένας μαθητής δέχεται τη σχολική βία και  σκέφτεται να εγκαταλείψει το σχολείο .

Σκηνή 1η: «η χαμένη σάκα».
Μια μαθήτρια βρίσκει μια εγκαταλελειμμένη σάκα στο σχολείο και την παραδίδει σε μια καθηγήτρια. Η καθηγήτρια ανακοινώνει στο κοινό το γεγονός και μαζί ερευνούν τη σάκα, όπου βρίσκουν σημειώματα απειλητικά, σκισμένα βιβλία και ενημερωτικά φυλλάδια για το μπούλιγκ. 
Σκηνή 2η: «το επεισόδιο»
Ένας μαθητής γίνεται θύμα σωματικής και λεκτικής βίας από συμμαθητή του, με την ανοχή και ενθάρρυνση των παρατηρητών-συμμαθητών του. 
Σκηνή 3η: «οι παρατηρητές συνομιλούν»
Οι παρατηρητές συνομιλούν για το γεγονός του εκφοβισμού, αποδίδοντας ευθύνη  στο θύμα, σχολιάζοντας τη συμπεριφορά του θύτη. Ένας μαθητής διαφοροποιείται και αναφέρεται θετικά στο θύμα, αλλά τελικά  δεν προβαίνουν  σε καμία ενέργεια.
Σκηνή 4η: «οι συμμαθήτριες προβληματίζονται»
Δυο κοπέλες συζητούν για το γεγονός του εκφοβισμού που παρατηρείται στο σχολείο, εκφράζουν το φόβο τους  και γι αυτό δεν αντιδρούν.
Σκηνή 5η: «το ημερολόγιο του μαθητή».
Ο μαθητής θύμα του εκφοβισμού γράφει σε μια σελίδα του ημερολογίου του τα συναισθήματά του και την απόφασή του να διακόψει το σχολείο.

Το Φόρουμ και η συζήτηση
1) Οι σκηνές ξαναπαίζονται με τη σειρά και παρεμβαίνουν οι θεατές όπου κρίνουν οι ίδιοι απαραίτητο. Δηλ. κατά τη διάρκεια του 2ου μέρους κατά το παίξιμο των
σκηνών οι θεατές αντικαθιστούν τον πρωταγωνιστή ώστε να δοθεί η καλύτερη δυνατή λύση στο πρόβλημα. 
2) Ακολουθεί συζήτηση των θεατών με τους ηθοποιούς-μαθητές (παρέμβαση του εκπαιδευτικού όπου χρειάζεται)-Εξαγωγή συμπερασμάτων-ανατροφοδότηση.

Συμπερασματικά σχόλια
Tο παραπάνω εγχείρημα λειτούργησε ως η βάση για την ευαισθητοποίηση των μαθητών για το πρόβλημα του εκφοβισμού. Η παρέμβαση από μαθητές, σε άλλους μαθητές πέτυχε καλύτερη αλληλεπίδραση. Είναι τελικά μια εναλλακτική πρόταση αλληλεπίδρασης μεταξύ των μαθητών του σχολείου, όπου οι μαθητές αναλαμβάνουν να παρέμβουν στην ενημέρωση για το φαινόμενο σε συμμαθητές τους αλλά και σε μαθητές του γειτονικού γυμνασίου.
Εφαρμόστηκε στη διάρκεια ολόκληρης της σχολικής χρονιάς 2014-15.
Παίχτηκε 8 φορές, σε 8 διαφορετικά τμήματα του 1ου Λυκείου Κοζάνης και του 6ου Γυμνασίου Κοζάνης.
Οι μαθητές-ηθοποιοί ήταν 12. Οι διάλογοι, η επιλογή της μουσικής επένδυσης, η σκηνική υποστήριξη έγινε από το τμήμα συνολικά (22 μαθητές)

Παρατηρήθηκαν τα εξής:
Αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών του τμήματος, καλύτερες σχέσεις, συμμετοχή στη διαδικασία ακόμα και από παραδοσιακά αδιάφορους, συνεργασία, βελτίωση των δεξιοτήτων τους.
Ευαισθητοποίηση για το θέμα του εκφοβισμού, εκμάθηση αποτελεσματικών τρόπων διαχείρισης της εκφοβιστικής συμπεριφοράς.
Οι μαθητές από τη διαδικασία ένιωσαν  χαρά, ευχαρίστηση, αίσθηση ότι βοήθησαν, ένιωσαν σημαντικοί, συνεργάστηκαν με τους συμμαθητές τους. Η τάξη λειτούργησε με ομαδικότητα και συνεργασία.
Οι μαθητές λειτούργησαν ως μέντορες στους μαθητές των άλλων τμημάτων, αλληλεπίδρασαν, τους ενημέρωσαν και τους καθοδήγησαν, χωρίς τελικά να κρίνεται απαραίτητη η παρέμβαση του εκπαιδευτικού. Δηλ. αυτενέργησαν αποτελεσματικά.
Αυτό αποδεικνύει τη χρησιμότητα του θεάτρου στην εκπαιδευτική διαδικασία και της δικής σας συμβολής σε αυτό.

Ευχαριστώ τον κο Γκόβα για τις γνώσεις που έλαβα.

Αναστασία Πάτσιου, κοινωνιολόγος Κοζάνη, 2015

 

Print

Number of views (3171)/Σχόλια (0)

Αρχείο

«Φεβρουάριος 2025»
ΔευΤριΤετΠεμΠαρΣαβΚυρ
2728
2930
Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

Διαδικτυακά 30/01/2025, Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση
31
Το "Πρόγραμμα TIM2" (Θέατρο και Μαθηματικά): Διδάσκοντας μαθηματικά  με τη χρήση τεχνικών θεάτρου και βιωματικής μάθησης

Το "Πρόγραμμα TIM2" (Θέατρο και Μαθηματικά): Διδάσκοντας μαθηματικά με τη χρήση τεχνικών θεάτρου και βιωματικής μάθησης

Θεσσαλονίκη 31/1 & 1-2/2/2025, εργαστήριο για εκπαιδευτικούς, Χριστίνα Ζουρνά, Αντιγόνη Τσαρμποπούλου
1
2
3
«Να τους πάρετε στα σπίτια σας!» - Διαδραστική παράσταση θεάτρου φόρουμ & θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα

«Να τους πάρετε στα σπίτια σας!» - Διαδραστική παράσταση θεάτρου φόρουμ & θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα

Διαδικτυακά, 3/2/2025, Γιώργος Μπεκιάρης, Λάμπρος Αραπάκος, Νίκος Γκόβας, Χριστίνα Κρίθαρη, Γιώργος Μόσχος, Διονύσης Παύλου, Ευγενία Ζάγουρα
4
Παιδαγωγική - Οργανωτική συνάντηση

Παιδαγωγική - Οργανωτική συνάντηση

Διαδικτυακά 4/2/2025, πρόγραμμα "κι αν ήσουν εσύ;" Συντονιστική Ομάδα και Σύμβουλοι. Συντονίζουν Νίκος Γκόβας
5
"Καλώς ήρθες παράΞενε στον τόπο μας"

"Καλώς ήρθες παράΞενε στον τόπο μας"

Ρέθυμνο 5/2/2025 Σεμινάριο για εκπαιδευτικούς, Χρήστος Ραχιώτης
6
Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

Ζάκυνθος, 06/02/2025, Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση
78
9
10
11
12
13
Εργαστήριο "κι αν ήσουν εσύ;- Δράση «Μαζί»"

Εργαστήριο "κι αν ήσουν εσύ;- Δράση «Μαζί»"

Ιωάννινα, 13/2/2025 Εργαστήριο σε σχολείο. Δράση «Μαθητικά Φεστιβάλ Μαζί», Γυμνάσιο Πεδινής Ιωαννίνων
14
15

Η έμφυλη διάσταση της φροντίδας

Μεσσήνη Μεσσηνίας, 14-15-16 Φεβρουαρίου & 19 Μαρτίου 2025, σεμινάριο για εκπαιδευτικούς, πρόγραμμα DISC
16

Η έμφυλη διάσταση της φροντίδας

Μεσσήνη Μεσσηνίας, 14-15-16 Φεβρουαρίου & 19 Μαρτίου 2025, σεμινάριο για εκπαιδευτικούς, πρόγραμμα DISC
1718
Παιδαγωγική - Οργανωτική συνάντηση

Παιδαγωγική - Οργανωτική συνάντηση

Διαδικτυακά 18/2/2025, πρόγραμμα "κι αν ήσουν εσύ;" Συντονιστική Ομάδα και Σύμβουλοι. Συντονίζει Νίκος Γκόβας
192021
TiM2-Theatre in Mathematics2  Διδάσκοντας μαθηματικά  με τη χρήση τεχνικών θεάτρου και βιωματικής μάθησης

TiM2-Theatre in Mathematics2 Διδάσκοντας μαθηματικά  με τη χρήση τεχνικών θεάτρου και βιωματικής μάθησης

Ηράκλειο, 21-23 Φεβρουαρίου 2025 σεμιναριο εκπαιδευτικών. Ιωάννα Μούντριζα, Θοδωρής Παράσχου
22
23
2425
Παιδαγωγική - Οργανωτική συνάντηση

Παιδαγωγική - Οργανωτική συνάντηση

Διαδικτυακά 25/2/2025, πρόγραμμα "κι αν ήσουν εσύ;" Συντονιστική Ομάδα και Σύμβουλοι. Συντονίζει Νίκος Γκόβας
26272812
34
Παιδαγωγική - Οργανωτική συνάντηση

Παιδαγωγική - Οργανωτική συνάντηση

Διαδικτυακά 4/3/2025, πρόγραμμα "κι αν ήσουν εσύ;" Συντονιστική Ομάδα και Σύμβουλοι. Συντονίζει Νίκος Γκόβας
567
«Ηχορροές»

«Ηχορροές»

Αθήνα, 7/3/2025 εργαστήριο. Φοίβος-Άγγελος Κόλλιας, Χριστίνα Στουραίτη
89

Κατηγορίες

Αναζήτηση με φίλτρα

Αναζήτηση με λέξεις κλειδιά