2018 Θεατρική Καλοκαιρινή Κατασκήνωση - Πήλιο

17η ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗ "ΠΗΛΙΟ 2018"
26 Αυγούστου έως 1 Σεπτεμβρίου 2018,
ΑΓ. ΙΩΑΝΝΗΣ, ΠΗΛΙΟ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Συμπληρωματικά Εργαστήρια "Πήλιο 2018"

Τα παρακάτω σύντομης διάρκειας εργαστήρια πραγματοποιούνται τα απογεύματα και είναι αυτοτελή.
Δηλώσεις συμμετοχής θα γινουν κατα την άφιξη

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 30/11/2013 9:00 πμ - 6:30 μμ Export event
Ημερίδα - Παγκόσμια Ημέρα για το Θέατρο στην Εκπαίδευση 2013

Ημερίδα - Παγκόσμια Ημέρα για το Θέατρο στην Εκπαίδευση 2013

Αθήνα, 30/11/2013, Το πρόγραμμα της ημερίδας

ΗΜΕΡΙΔΑ-ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 2013 & 15χρόνια Δίκτυο! (1998-2013)
ΑΘΗΝΑ, 30 Νοεμβρίου 2013

Στο 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθήνας, Οδ. Τσόχα, ΜΕΤΡΟ "Αμπελόκηποι"
Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση - Γραφείο Αθήνας

"Εκπαίδευση & Θέατρο: αντιρατσιστική εκπαίδευση, σχολικός εκφοβισμός, εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα"
 είσοδος ελεύθερη

Βιωματικά Εργαστήριαπαρουσίαση Εκπαιδευτικού ΥλικούΣυζητήσεις, Θεατρική Παράσταση.
Έκθεση Εκπαιδευτικού Υλικού φορέων. 
Έκθεση υλικού Θεατρικών Ομάδων

Θα παρουσιαστούν επίσης
α) το ειδικό Τεύχος 14 του Περιοδικού «Εκπαίδευση & Θέατρο» που είναι αφιερωμένο στην αντιρατσιστική εκπαίδευση και τα δικαιώματα, και
β) το νέο βιβλίο «Θέατρο & Εκπαίδευση: δεσμοί αλληλεγγύης» -πρακτικά από την 7η Διεθνή Συνδιάσκεψη για το θέατρο στην Εκπαίδευση 201

Οι εγγραφές στα Εργαστήρια θα γίνουν κατά την άφιξη και με σειρά προτεραιότητας-θα δοθούν βεβαιώσεις συμμετοχής 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΘΗΝΑ 30/11/2013

09:00-09: 30 Προσέλευση-Εγγραφές

09:30-12:00 Εργαστήρια (σε διάφορες αίθουσες)

12:00-12:30 Διάλειμμα-Περιήγηση στα πόστερ και στο υλικό των διαφόρων φορέων & ομάδων

12:30-13:30 Παράσταση «Γδαρμένος»

13:30-13:45 Διάλειμμα

13:45-15:15 Κεντρική ολομέλεια: 15 χρόνια Δίκτυο & καλεσμένοι εισηγητές

15:30-18:00 Εργαστήρια

18:00-18:15 Λήξη, παραλαβή βεβαιώσεων

Καλεσμένοι εισηγητές: Γιώργος Μόσχος -Συνήγορος του Παιδιού, Κωστής Παπαϊωάννου-Πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, εκπαιδευτικός, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος -σκηνοθέτης, Θέατρο του Νέου Κόσμου

Συνεργαζόμενοι φορείς-Φορείς που εκθέτουν υλικό:  Ελληνικό Κέντρο Θεάτρου για Παιδιά και Νέους-ASSITEJ GREECE, Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Θεατρολόγων, Συνήγορος του Παιδιού, Διεθνής Αμνηστία, Ύπατη Αρμοστεία ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες Κέντρο Προάσπισης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΚΕΠΑΔ), Θέατρο του Νέου Κόσμου, Θεατρική Ομάδα «Η συντεχνία του γέλιου», Ομάδα 4Frontal, Θέατρο Νέων, Σχολείο Παιχνιδιού, Εικαστικό Θέατρο Κούκλας «Πράσσειν Άλογα», Θέατρο του Παπουτσιού πάνω στο Δέντρο, Μαγικές Σβούρες, Καλλιτεχνικός Οργανισμός "Κοχύλι, Ομάδα"art is life".

Η παράσταση: Ο Καλλιτεχνικός Οργανισμός "Κοχύλι" παρουσιάζει τη θεατρική παράσταση "ΓΔΑΡΜΕΝΟΣ" του Mats Kjelbye. Μια παράσταση με θέμα την εφηβική και νεανική παραβατικότητα. Μετάφραση: Εύα Στυλάντερ, Σκηνοθεσία: Στρατής Πανούριος. Το ρόλο του Έντ ερμηνεύει ο Νικόλας Αναστασόπουλος.

 ΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ (εγγραφές κατά την άφιξη και με σειρά προτεραιότητας)

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΣΑΒΒΑΤΟ ΠΡΩΙ  09:30-12:00

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1: «Βασικές αρχές εμψύχωσης - διαφορετικές τεχνικές κούκλας: για μετάδοση μηνυμάτων αντιρατσιστικής εκπαίδευσης, σχολικού εκφοβισμού και ανθρώπινων δικαιωμάτων»

Εμμανουέλα Καποκάκη, Εικαστικό Θέατρο Κούκλας «Πράσσειν Άλογα»

Σάββατο: 09:30-12:00

Σύντομη περιγραφή: Η θεατρική κούκλα είναι ένα δυνατό μέσο για να μεταδώσεις μηνύματα σε παιδιά ακόμα και σε ενήλικες. Στο εργαστήριο αυτό με αφορμή κείμενα  και παραμύθια ή καταστάσεις για τη αντιρατσιστική εκπαίδευση, το σχολικό εκφοβισμό και τα ανθρώπινα δικαιώματα θα μάθουμε τις βασικές αρχές εμψύχωσης (κίνησης) της κούκλας. Οι συμμετέχοντες  θα ήταν ευπρόσδεκτο να προτείνουν παραμύθια, κείμενα και καταστάσεις με σχετική θεματολογία. Βασικές αρχές κίνησης της κούκλας – εμψύχωση κούκλας  ώστε να φαίνεται ζωντανή: τρόπος που κοιτάζει, κινείται, σκέφτεται, εκφράζει συναισθήματα. Κάθε κούκλα: γαντόκουκλα, δακτυλόκουκλα, μαρότα, μαριονέτα, κούκλα άμεσης κίνησης και αντικείμενο, ζωντανεύει με τους ίδιους κανόνες. Θα δοθούν απλοί  κανόνες και θα γίνει εφαρμογή σε διαφορετικούς τύπους κούκλας. Επίσης θα συζητηθεί η σχέση κουκλοπαίχτη-κούκλας, βασική συνάρτηση του θεάματος που μαγεύει τους θεατές.

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2: «Η Σχολική Διαμεσολάβηση ως μέσον ειρηνικής επίλυσης των συγκρούσεων και πρόληψης της βίας στο σχολείο»

Αγγελική Γιαννάτου, Φιλόλογος, Διευθύντρια του 2ου Γυμνασίου Ασπροπύργου, Σύμβουλος Ομάδων και Οργανισμών

Σάββατο: 09:30-12:00

Σύντομη περιγραφή: Το εργαστήριο θα είναι δομημένο σε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος θα γίνει γνωριμία της ομάδας, ασκήσεις επικοινωνίας, εισαγωγή στις τεχνικές διαμεσολάβηση, καταιγισμός ιδεών σε σχέση με τρόπους αντιμετώπισης των συγκρούσεων. Στο δεύτερο μέρος θα γίνει ορισμός του διαμεσολαβητή, θα αναφερθούμε στις ικανότητας του διαμεσολαβητή και θα αναλυθούν τα βήματα  που ακολουθούνται στη συγκεκριμένη μέθοδο. Θα ακολουθήσει παιχνίδι ρόλων με σενάριο σύγκρουσης και εικονική διαμεσολάβηση. Στη συνέχεια θα γίνει συζήτηση στην ολομέλεια.

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3: «Θέατρο και Διαχείριση Συγκρούσεων»

Μυρτώ Πίγκου-Ρεπούση, Θεατρολόγος – Θεατροπαιδαγωγός (Δρ. Εκπαιδευτικού Θεάτρου – Πανεπιστήμιο Warwick)

Σάββατο: 09:30-12:00

Σύντομη περιγραφή: Το συγκεκριμένο θεατρικό εργαστήριο στοχεύει στην εξερεύνηση του ζητήματος της σύγκρουσης ανάμεσα σε κοινωνικές ομάδες που διαφέρουν ως προς την εθνική, την πολιτισμική ή πολιτική τους ταυτότητα. Βασικός σκοπός είναι να δώσει τη δυνατότητα στους νέους ανθρώπους να εξερευνήσουν, να αποκωδικοποιήσουν και να σκεφτούν κριτικά για το θέμα της σύγκρουσης έτσι όπως εκφράζεται και καθορίζει το δημόσιο βίο.  Στόχος, επίσης, είναι να αποτελέσει μία θεατροπαιδαγωγική πρόταση για τους εκπαιδευτικούς προκειμένου να προσεγγίσουν στις τάξεις τους το συγκεκριμένο ζήτημα. Σε αυτό το πλαίσιο, οπτικό και ακουστικό υλικό (φωτογραφίες, τίτλοι εφημερίδων, video και μαρτυρίες) θα συγκροτήσουν το σημείο εκκίνησης του εργαστηρίου και θα λειτουργήσουν σαν αφορμές για διάλογο και δημιουργία αναπαραστάσεων από τους συμμετέχοντες. Μία σειρά θεατροπαιδαγωγικών συμβάσεων θα αποτελέσουν τόσο τα μέσα εξερεύνησης του αρχικού υλικού καθώς και τα εργαλεία για τη δημιουργία νέων αφηγήσεων και εικόνων από την πλευρά της ομάδας.

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4: «Πακετάρω και τρέχω»

Ράνια Ελ Αμπάσυ, Υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων Διεθνούς Αμνηστίας

Σάββατο: 09:30-12:00

Σύντομη περιγραφή: Το ‘Πακετάρω και Τρέχω’ είναι ένα βιωματικό εργαστήριο πάνω στη θεματική των ανθρώπων σε κίνηση, που τοποθετεί τους συμμετέχοντες νοερά σε ένα πλαίσιο γεωγραφικά, πολιτικά και κοινωνικά διαφορετικό, μέσα στο οποίο καλούνται να λάβουν σημαντικές αποφάσεις που αφορούν την ασφάλειά τους. Οι συμμετέχοντες κατανοούν τις περιορισμένες δυνατότητες που έχει κανείς σε μια επείγουσα κατάσταση όπως αυτή του πολέμου, την ευάλωτη θέση των κατατρεγμένων από αυτόν και την παντελή έλλειψη προγραμματισμού της εν λόγω φυγής. Κατανοούνται βαθύτερα τα αίτια που προκαλούν την προσφυγιά, τα κίνητρα των προσφύγων και γίνεται η απόπειρα αποτίναξης στερεοτύπων που αφορούν εν γένει τους ανθρώπους σε κίνηση.

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5:  «Ένας καλόκαρδος… καρχαρίας!» - όταν η Ζωγραφική και το Εκπαιδευτικό Δράμα συνεργάζονται για να αντιμετωπίσουν το ρατσισμό

Λήδα Βαρβαρούση, Συγγραφέας, Εικονογράφος
Θάλεια Καλλιαντά, Δασκάλα, Δασκάλα Δράματος

Σάββατο, 09:30-12:00

Σύντομη περιγραφή: Με αφορμή το παραμύθι της Λήδας Βαρβαρούση «Ένας καλόκαρδος… καρχαρίας!», οι συμμετέχοντες θα γνωρίσουν ένα καρχαρία, διαφορετικό από τους συνηθισμένους! Ένα καρχαρία που «κανένας δεν τον πλησιάζει, γιατί η όψη του τρομάζει», ο οποίος, όμως, «αυτό που θέλει μοναχά είναι ένα φίλο στα βαθιά»! Πώς αντιμετωπίζουμε το διαφορετικό; Θετικά ; Αρνητικά; Πότε το απορρίπτουμε; Πόσο σκληρή είναι η απόρριψη γι’ αυτόν που τη δέχεται; Τι σημαίνει για εμάς που απορρίπτουμε; Στο πρώτο μέρος του εργαστηρίου θα παρουσιαστεί το θέμα της απόρριψης και του ρατσισμού μέσα από τα μάτια άλλων καλλιτεχνών, ενώ στο δεύτερο και κύριο μέρος η Λήδα Βαρβαρούση θα ζωγραφηγηθεί» το παραμύθι αναλύοντας του συμβολισμούς και κάνοντας τις συνδέσεις με την καθημερινή μας ζωή και η Θάλεια Καλλιαντά θα προτείνει πώς μπορούμε μέσα από τις τεχνικές του Εκπαιδευτικού Δράματος να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναλογιστούν τη σημαντικότητα της συμπεριφοράς τους απέναντι στο διαφορετικό τόσο για τα ίδια όσο και για τους άλλους.

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 6 :  «Απόπειρες προσέγγισης του «άλλου» μέσα από το παιχνίδι των ρόλων. Εργαστήριο θεατρικού παιχνιδιού»

Στέλιος Βγαγκές, δάσκαλος θεατρικού παιχνιδιού

Σάββατο 09:30-12:00

Σύντομη περιγραφή: Το θεατρικό παιχνίδι δημιουργεί εκείνο το πλαίσιο που είναι απαραίτητο για την επικοινωνία μέσα από συναισθήματα αποδοχής και συνεργασίας χωρίς ανταγωνισμούς και αντιπαλότητες. Το εργαστήρι θα εστιάσει σε παιχνίδια ρόλων. Η πορεία του θα αναπτυχθεί στον άξονα όπου κάθε παίχτης μιμείται ένα πρότυπο, έναν άλλον ρόλο. Αποπειράται να διευρύνει το «εγώ» του καθώς θέτει μέσα σ’ αυτό και στοιχεία ενός άλλου «εγώ» , του άλλου ρόλου. Έτσι γίνεται προσπάθεια να συντονιστούν τα δύο «εγώ», ώστε να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και από κοινού να φέρουν ένα αποτέλεσμα μέσω μιας διαδικασίας σύνθεσης. Αυτό οδηγεί στην προσέγγιση του «άλλου» και καθίστανται και οι δύο κοινωνοί μιας προσπάθειας αλληλεπίδρασης και αλληλόδρασης. 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΣΑΒΒΑΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ 15:30-18:00

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 7: Εργαστήρι Θεάτρου Forum : “Μπορείς να καταλάβεις τι φοβάμαι;”

Γιάννα Πιτούλη, Δασκάλα-Θεατροπαιδαγωγός

Σάββατο 15:30-18:00

Σύντομη περιγραφή: Το Εργαστήρι αποτελεί εφαρμογή των καίριων σημείων ενός εικοσάωρου προγράμματος ενδοσχολικής παρέμβασης για τον σχολικό εκφοβισμό. Υλοποιήθηκε με τη ΣΤ΄τάξη του 4ου Δημοτικού Σχολείου Θήβας το Μάιο του 2012 και παρουσιάστηκε με τη μορφή 15λεπτης παράστασης σε ημερίδα με θέμα: ΄Ολιστικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Διαπροσωπικών Σχέσεων στο Σχολικό Περιβάλλον. Η παρέμβαση στηρίχθηκε σε τεχνικές του Θεάτρου Forum τη διδασκαλία των οποίων θα ακολουθήσουμε βήμα-βήμα. Αρχικά προσεγγίζουμε το στάδιο της προετοιμασίας της ομάδας με παιχνίδια-ασκήσεις ζεστάματος, συντονισμού-συνενοχής και εμπιστοσύνης. Ακολουθεί η διδασκαλία τεχνικών του Θεάτρου Εικόνων. Καταλήγουμε-ακολουθώντας τις επιλογές των μαθητών-στο στάδιο της δημιουργίας της παράστασης-μοντέλου θεάτρου Forum.

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 8: «Ευαισθητοποίηση των νέων σε ζητήματα προσφύγων»

Στέλλα Νάνου, Εύα Σαββοπούλου - Τομέας Ενημέρωσης Ύπατης Αρμοστείας ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες

Σάββατο 15:30-18:00

Σύντομη παρουσίαση: Παρουσίαση ενδεικτικών δράσεων από το παιχνίδι προσομοίωσης
"Περάσματα" και το εκπαιδευτικό εγχειρίδιο "Δεν είναι μόνο αριθμοί" της Υ.Α. Θα διανεμηθεί σχετικό εκπαιδευτικό υλικό.

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 9 «Παιδιά της ίδιας γης: Υπάρχει τρόπος, τόπος και χρόνος γέννησης του ρατσισμού;»

Βασίλης Κουκαλάνι, ηθοποιός,  σκηνοθέτης, Έφη Βλαχογιάννη, θεατρολόγος, ηθοποιός

Σάββατο 15:30-18:00

Σύντομη περιγραφή: Ένα βιωματικό εργαστήριο βασισμένο στα θέματα του έργου του Volker Ludwig «Μια γιορτή στου Νουριάν». Με κύριο εργαλείο το συγκεκριμένο έργο που θίγει την στάση μας απέναντι στο «άλλο», στο «διαφορετικό», στόχος του εργαστηρίου είναι να γίνει μέσα από τη χρήση θεατρικών τεχνικών, η διερεύνηση της δημιουργίας του φαινομένου του ρατσισμού ως ένα γέννημα των κοινωνικών συνθηκών. Ο ρατσισμός και οι προκαταλήψεις είναι εγγεγραμμένα στο DNA μας ή κυοφορούνται όταν οι συνθήκες είναι πρόσφορες; Πως εν τέλει αποδομείται ο ρατσισμός μέσα από την διαλεκτική των ίδιων των παιδιών; Επιχειρείται ουσιαστικά η εμβάθυνση σε ένα μείζον κοινωνικό ζήτημα μέσα από την θεματική προσέγγιση του έργου και την θεατροπαιδαγωγική μέθοδο που θα ακολουθηθεί.

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 10: «εγώ μέσα στον κόσμο που ζώ»

Τζωρτζίνα Κακουδάκη, θεατρολόγος, σκηνοθέτης

Σάββατο 15:30-18:00

Σύντομη περιγραφή: Στον αιώνα της λογικής και των άπειρων δυνατοτήτων που σήμερα ζούμε εμφανίζεται μια δυστοπία:  αυτά που ξέρουμε δεν αρκούν, οι πόλεις που ζούμε δεν είναι δίκαιες, ο κόσμος γύρω μας μοιάζει ακατανόητος, δεν είμαστε ικανοποιημένοι, και έτσι δημιουργούνται διλήμματα διαρκείας: ποιός είμαι, τι μου ταιριάζει να είμαι, τι συνέπειες έχουν οι αποφάσεις μου, τι τίμημα έχει η μελλοντική μου επιτυχία. Αξίζει να δράσω, να προσηλυτιστώ, ή να μείνω απαθής; Με αφορμή το έργο του Γκαίτε Φάουστ, ένα βιωματικό σεμινάριο που συνδέεται με τον σχολικό επαγγελματικό προσανατολισμό στο Γυμνάσιο και τα βιβλία ψυχολογίας και φιλοσοφίας στο Λύκειο.

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 11"Εγώ και εσύ, εδώ και εκεί"
Αλεξάνδρα Ανδρούσου
, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στη Προσχολική Ηλικία, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Αναστασία Δημητρίου, Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας
Βίκυ Λαγοπούλου, Εκπαιδευτικός Πρωτόβαθμιας

Σάββατο 15:30-18:00

Σύντομη περιγραφή: Τα εργαστήριο έχει ως στόχο να εξοικειώσει τους συμμετέχοντες/συμμετέχουσες με την παιδαγωγική βαλίτσα «Εγώ κι εσύ, εδώ κι εκεί», Εκδόσεις Θεμέλιο, 1996. Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι  που στόχο έχει να κατανοήσουν την έννοια της διαφοράς και της ομοιότητας με τον άλλο, τον οικείο και τον μακρινό. Πρόκειται για ένα υλικό ευέλικτο που επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων να το χρησιμοποιήσουν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στο εργαστήριο θα παίξουμε το παιχνίδι και θα επεξεργαστούμε συμπληρωματικές διδακτικές προτάσεις με διάφορα εκπαιδευτικά υλικά.

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 12: «Η μη τυπική εκπαίδευση ως εργαλείο των εκπαιδευτικών για την καταπολέμηση των διακρίσεων»

Ευτυχία Σημιακάκη, εκπαιδεύτρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων, επιστημονικός συνεργάτης του Κέντρου Προάσπισης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΚΕΠΑΔ)
Ειρήνη Καραμήτσα, εκπαιδεύτρια του ΚΕΠΑΔ

Σάββατο: 09:30-12:00

Σύντομη περιγραφή: Βιωματική εκπαίδευση πάνω στα εκπαιδευτικά εργαλεία του Συμβουλίου της Ευρώπης (Compass, Compassito, Educational Pack-All different All equal) με ανάλυση της προσέγγισης των εργαλείων αυτών από τους εκπαιδευτικούς. Διανέμεται δωρεάν το έντυπο υλικό "Μη τυπική εκπαίδευση για την καταπολέμηση των διακρίσεων σε παιδιά σχολικής ηλικίας" - ΚΕΠΑΔ (2011). 

Print