Διαδικαστικό δράμα, ο μανδύας του ειδικού, κυλιόμενος ρόλος, θέατρο δωματίου
Αθήνα, 22&23/3/2008, Master Workshop Συνδιάσκεψη 2008, Dorothy Heathcote
Διεθνής Συνδιάσκεψη 2008
Θέατρο και εκπαίδευση στο κέντρο της σκηνής
MASTER WORKSHOPS
Αθήνα, Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο Κρήτης
1. «Διαδικαστικό δράμα, ο μανδύας του ειδικού, κυλιόμενος ρόλος, θέατρο δωματίου»
Dorothy Heathcote, Ηνωμένο Βασίλειο
Αθήνα, Σάββατο 22 & Κυριακή 23 Μαρτίου 2008
Στο εργαστήριο θα ασχοληθούμε με τους παρακάτω τέσσερις τρόπους διδασκαλίας με θεατρικές μεθόδους.
1) Διαδικαστικό/εκπαιδευτικό δράμα (Process Drama)
Οι μαθητές διερευνούν πώς λογοτεχνικά κείμενα μπορούν να αποτελέσουν αφετηρία της θεατρικής διερεύνησης. Βοηθά τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές να δουν πώς μπορούν να συνδυάζονται και να αλληλοσυμπληρώνονται το θέατρο και η λογοτεχνία προς όφελος και των δύο.
2) Ο μανδύας του ειδικού (Mantle of the Expert)
Αυτό το σύστημα αλλάζει τη σχέση δάσκαλος/καθοδηγητής-μαθητής. Δάσκαλος και μαθητής δουλεύουν μαζί ως διαχειριστές μιας επιχείρησης/ενός φορέα, ο οποίος επιλέγεται κάθε φορά από το δάσκαλο, με στόχο να καλυφθεί συγκεκριμένη διδακτέα ύλη.
3) Κυλιόμενοι ρόλοι (Rolling Role)*
Ένας χρήσιμος τρόπος να δουλέψουν οι εκπαιδευτικοί στα πλαίσια του καθημερινού τους ωρολόγιου προγράμματος και του εκάστοτε αντικειμένου που έχουν να διδάξουν, ενώ παράλληλα συνεργάζονται σε ομάδες με ένα κοινό πλαίσιο/θέμα και χρησιμοποιούν θεατρικές μεθόδους. Μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά σε σχολεία στα οποία υπάρχει δυσκολία αλλαγής του ωρολογίου προγράμματος και της διδακτέας ύλης.
4) Θέατρο δωματίου (Chamber Theatre)
Δίνει τη δυνατότητα σε βάθος ανάλυσης και εξερεύνησης λογοτεχνικών κειμένων. Μελετάμε το γραπτό κείμενο για να αναδείξουμε τη δράση στο «εδώ και τώρα» του θεάτρου και του θεάτρου/δράματος. Μαθητές χωρίς εμπειρία στο θέατρο μπορούν να ανταποκριθούν στη δράση, χωρίς να υποστούν την αμηχανία, την οποία ίσως προκαλεί σε κάποιους η υποκριτική.
Οι συμμετέχοντες παρακαλούνται να φέρουν ένα μικρό κείμενο το οποίο θα ήθελαν να χρησιμοποιήσουν στην τάξη στο σχολείο τους. Το κείμενο μπορεί να προέρχεται από κάποιο βιβλίο, να είναι μια μικρή ιστορία, ένα ποίημα, ένα τραγούδι ή μια μπαλάντα, παλιά ή σύγχρονη. Θεατρικό κείμενο δε θα είναι κατάλληλο για το συγκεκριμένο εργαστήριο.
* ταυτόχρονη εφαρμογή του μανδύα του ειδικού σε περισσότερες από μια τάξεις ενός σχολείου με συνεργασία των εκπαιδευτικών.