Ημ/νίες Εκδήλωσης:
1/4/2005 12:00 πμ - 3/4/2005 12:00 πμ Export event
5η συνάντηση για τη θεατρική αγωγή στην εκπαίδευση
Ηράκλειο, 1-3/4/2005, Εργαστήρια για εκπαιδευτικούς
"Όταν τα κείμενα μιλούν.."
Ηράκλειο, 1-3 Απριλίου 2005
Σε συνεργασία με την Περιφερειακή Δ/νση Α/βάθμιας & Β/βάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης, τη Δ/νση Β/βάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ηρακλείου, την Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Ν. Ηρακλείου, την Ένωση Φιλολόγων Ν. Ηρακλείου, τη Θεατρική Ομάδα Καθηγητών Ν. Ηρακλείου
Διαβάστε περισσότερα
5η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Όταν τα κείμενα μιλούν…»
Ηράκλειο
Παρασκευή 1, Σάββατο 2 & Κυριακή 3 Απριλίου 2005
36ο Δημοτικό Σχολείο (Γιακουμάκη 41)
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ Δ/ΝΣΗ Π/ΘΜΙΑΣ & Δ/ΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
Δ/ΝΣΗ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ,
ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ,
ΕΝΩΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ,
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Παρασκευή 1η Απριλίου 2005
08:30 – 09:00 Παραλαβή φακέλων, εγγραφές στα εργαστήρια
09:00 – 09:30 Έναρξη – Χαιρετισμοί (Αίθουσα πολλαπλών χρήσεων)
09:30 – 11:30 Πρώτη Ολομέλεια
Συντονιστής : Τηλέμαχος Μουδατσάκις, Σκηνοθέτης, Αναπλ. Καθηγητής
Θεατρολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης
Εισηγήσεις:
Προφορά και ακρόαση στην ομηρική Οδύσσεια
Με αφορμή τρεις θεατρικές παραστάσεις της οδυσσειακής Νέκυιας και τις πρόσφατες αναγνώσεις μου στο Χυτήριο, όπου ακούγεται σε συνέχειες μεταφρασμένο όλο το κείμενο της Οδύσσειας, προτίθεμαι να υποδείξω πώς εντός του σχολείου αλλά και στην περιοχή του θεάτρου, προφέρεται και ακούγεται ένα αφηγηματικό έργο. Ειδικότερα πώς λειτουργεί στις περιπτώσεις αυτές ως συναιρετική αίσθηση η ακοή μέσω της οποίας συμβάλλονται και οι υπόλοιπες αισθήσεις, ως φαντάσματα της πραγματικότητας, αποβάλλοντας το υλικό τους βάρος.
Η περιπέτεια της ανάγνωσης
Ο τρόπος που μπορεί να διαβάσει ο καθένας μας μιαν αφήγηση, είναι υπόθεση προσωπική. Είναι η ατομική περιπέτεια της ανάγνωσης που συμπορεύεται με τα βιώματα και την παιδεία του αναγνώστη, του θεατή. Είναι η απάντηση στα ερωτήματα που συνειδητά ή όχι εκείνος-εμείς θέτουμε. Αλλά είναι και η περιπέτεια της επανεύρεσης των άλλων, του συνόλου.
«Ο χαμένος διάλογος του Πλάτωνα»
Ένας μαθηματικός πληροφορείται από άρθρο κυριακάτικης εφημερίδας τη διαμάχη που έχει ξεσπάσει στους κύκλους της επιστημονικής κοινότητας για τη γνησιότητα διαλόγου του Πλάτωνα, ο οποίος ανακαλύφθηκε τυχαία σε αρχαιολογικό χώρο. Ο επιστήμονας ο οποίος υποστηρίζει τη γνησιότητα του κειμένου, κατά ευτυχή σύμπτωση είναι παλιός γνώριμος πράγμα, που επιτρέπει να αποκτήσει την ίδια κιόλας μέρα πρόσβαση στη μετάφραση του κειμένου μέσω Internet. Αφοσιώνεται αμέσως μετά τη λήψη στην ανάγνωση του κειμένου. Ο χαμένος κατά τα φαινόμενα διάλογος του Πλάτωνα, αναφέρεται σε περιστατικά της ζωής του Πυθαγόρα λίγο πριν η σχολή του υποστεί διώξεις. Όπως διηγείται ένας απόγονος μαθητών του, φαίνεται ότι ο Πυθαγόρας ανακάλυψε ένα μεγάλο σφάλμα που είχε διαπράξει με τις θεωρίες του με συνέπειες μοιραίες όχι μόνο για τις μαθηματικές του απόψεις αλλά και για τις γενικότερες αντιλήψεις του.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Αρετή Σπαχή, φιλόλογος.
*Τάσου Λειβαδίτη «ΕΞΕΓΕΡΣΗ»
*Τάσου Λειβαδίτη «ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΥΠΟ ΑΙΡΕΣΙΝ»
*Κώστα Βάρναλη «Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ»
*Federico Garcia Lorca «ΚΑΒΓΑΣ» (Romancero Gitano)
11:30 – 12:00 Διάλειμμα
12:00 – 14:00 Δεύτερη Ολομέλεια
Συντονιστής : Αντώνης Σανουδάκης, Προϊστάμενος Επιστημονικής –
Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Δ.Ε. Περιφέρειας Κρήτης
Εισηγήσεις:
Θεατρικές δραστηριότητες – σχέσεις εμπιστοσύνης και καλλιέργεια συλλογικότητας
(2003-2004 : Ενιαίο Λύκειο Μελεσών – Προμηθέας δεσμώτης, Αισχύλου
2004-2005 : Μουσικό Σχολείο Ηρακλείου – Αντιγόνη, Σοφοκλή)
Μερικές σκέψεις για τους δρόμους που διανύει ένας δάσκαλος και μία τυχαία ή «τυχαία»; - ομάδα παιδιών προκειμένου να συναντηθούν σε ένα σκηνικό αποτέλεσμα. Για ποιους λόγους να επιδιώξουμε κάτι τέτοιο; Αυτού του είδους η δράση αποτελεί δείκτη δημοκρατικής παιδείας σε μία σχολική κοινότητα; Αποτελεί μαρτυρία σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ όλων των μελών της σχολικής κοινότητας; Σε ποιο βαθμό; Ποια είναι η κοινωνική ταυτότητα των παιδιών που συνήθως συμμετέχουν σε τέτοιες δραστηριότητες; Ενότητα δράσης ή αποσπασματικότητα;
Ακροβατώντας μεταξύ ελευθερίας και χάους.
Όταν η φαντασία απελευθερωθεί, όταν η ευαισθητοποίηση αυξηθεί, όταν το μυαλό και η καρδιά ανοίξουν τότε ένα απλό συμβάν, μια παρόρμηση, μετατρέπονται σε δημιουργία.
Ο άνθρωπος καθηγητής /-τρια συχνά βιώνει τη μιζέρια και το ανούσιο, άλλοτε ξεδιπλώνει την αυταρχικότητά του, αλλά όμως δε σταματάει να οραματίζεται ένα μέλλον που η εκπαίδευση θα είναι διαφορετική. Μέσα στα πλαίσια των δυνατοτήτων μας προσπαθούμε να δώσουμε τη δυνατότητα στους μαθητές /-τριες να αντικρίσουν και άλλες οπτικές της ζωής η οποία είναι πολυδιάστατη και πρέπει να μπορούμε να απολαύσουμε όλες τις εκφάνσεις και εκδοχές της. Προσπαθούμε να δημιουργούμε περισσότερα ερεθίσματα με στόχο να μπορέσουμε να ζούμε και όχι απλά να επιβιώνουμε. Γι’ αυτό γινόμαστε ταξιδευτές. Καράβι μας το θεατρικό παιχνίδι. Μας δημιουργεί αίσθημα ελευθερίας, συνεργασίας και ισότητας. Βοηθάει να γίνονται αποδεκτά όρια και περιορισμοί που από ανάγκη ανακαλύπτει και εφαρμόζει. Κάνει τον καθένα και την καθεμιά από εμάς να αισθάνεται ξεχωριστός.
Το δραματικό κείμενο και η ερμηνεία του καλλιτέχνη
Αναφορές στην ερμηνεία του «Άμλετ». Συγκεκριμένα, μέσα από το έργο των α) Λώρενς Ολιβιέ, β) Φράνκο Τζεφιρέλι, γ) Κέννεθ Μπράνα. Γιατί, πολλές φορές, το ίδιο κείμενο αποδίδεται με διαφορετική οπτική από τους καλλιτέχνες.
α) «Βιο…λογία» Καλλιτεχνικό Σχολείο Ηρακλείου
Δραματοποίηση μαθήματος της βιολογίας Α' Γυμνασίου, με γνωστικό αντικείμενο το ζωικό κύτταρο ως δομική μονάδα ζωής. Στόχος: να κατανοήσουν οι μαθητές έννοιες, όπως: κύτταρο, μεμβράνη, πυρήνας, μιτοχόνδριο, ενέργεια, κ.α. Η εργασία βασίστηκε στην ιδέα του καθηγητή Φυσικής Αγωγής Σπύρου Στιβακτάκη, που διδάσκει το μάθημα.
Σκηνοθετικές οδηγίες : Σπύρος Στιβακτάκης
Θεατρικοί διάλογοι : Βασιλική Αλεξάκη
Θεατρική απόδοση : Κορίννα Βαφειάδου
Χορογραφίες : Ρενή Παπαδάκη-Πλουμίδου (μοντέρνο)- Γιούλη Χατζάκη (κλασικό)
Εικαστική παρέμβαση : Ειρήνη Τσιμπουκίδου
Συμμετέχουν μαθητές του Καλλιτεχνικού Γυμνασίου.
Μαρία Καλουδιώτη Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, Δ/τρια Καλλιτεχνικού Σχολείου Ηρακλείου
«Κάποτε τα λόγια ριζώνουν…»
β) «Η Αλίκη στη χώρα των….κλασμάτων»
Δραματοποίηση μαθήματος των Μαθηματικών της Α΄ Γυμνασίου με γνωστικό αντικείμενο τα κλάσματα. Στόχος: να κατανοήσουν οι μαθητές έννοιες, όπως ολόκληρο, μισό, τέταρτο, όγδοο κ.α. Η εργασία βασίστηκε στην ιδέα του καθηγητή Μαθηματικών Στέφανου Γιαταγάνα, που έφερε στο σχολείο το περιοδικό «Ευκλείδης» τχ. Α λστ και την πρόταση της Λέλας Λυμπεροπούλου.
Σκηνοθετικές οδηγίες : Μαρία Καλουδιώτη
Θεατρικοί διάλογοι : Βασιλική Αλεξάκη
Θεατρική απόδοση : Κορίννα Βαφειάδου
Χορογραφίες : Ρενή Παπαδάκη-Πλουμίδου (μοντέρνο)- Γιούλη Χατζάκη (κλασικό)
Εικαστική παρέμβαση : Ειρήνη Τσιμπουκίδου
Συμμετέχουν μαθητές του Καλλιτεχνικού Γυμνασίου.
14:15 – 14:30 Συζήτηση – Παρεμβάσεις
14:30 – 14:45 Κλείσιμο των εργασιών – ανακοινώσεις
18:00 – 21:00 Παράλληλα εργαστήρια (Σε διάφορες αίθουσες)
18:00 – 20:00 Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων (Ισόγειο)
Από τον ήχο στην λέξη
Το εργαστήριο θα διερευνήσει πώς ο ανθρώπινος ήχος γίνεται λέξη και πώς ο ρυθμός της αναπνοής καθορίζει το ρυθμό των λέξεων και κατ’ επέκταση το ρυθμό του κειμένου. Ρυθμός είναι η ανάσα και η ανάσα καθορίζεται από την κατάσταση. Όταν το κατανοήσουμε αυτό στην πράξη, τα μυστικά των κειμένων μας ξεδιπλώνονται και τότε μπορούμε να τα ερμηνεύσουμε, μπορούμε να τα διασκευάσουμε, χωρίς να τα τραυματίζουμε, μπορούμε να αναγνωρίσουμε την θεατρική τους υπόσταση, ακόμα κι αν πρόκειται για κείμενα λογοτεχνίας.
18:00 – 21:00 Αίθουσα Θεατρικού Παιχνιδιού (Υπόγειο)
«Όταν χορεύεις ζεϊμπέκικο, μιλάς με το θεό»
2000 και… Ένας αιώνας που αλλάζει τα πάντα, ακόμα και το χορό.
Ζεϊμπέκικος (διαδρομή με νότες – βήματα – χορό) : ένας χορός που εξελίσσεται από χορό αυτοέκφρασης και εσωτερικής ψυχικής διεργασίας, σε χορό τυποποιημένο και μαζικής διασκέδασης. Ένας χορός, όμως, που εξακολουθεί να «μιλά» σε άντρες και…γυναίκες.
18:00 – 21:00 Βιβλιοθήκη (Υπόγειο)
-
Χριστιάνα Λαναρά, Καθηγήτρια Γαλλικής Γλώσσας, Πρόγραμμα «Μουσείο-Εκπαίδευση, ΔΔΕ Αν. Αττικής
-
Μπέττυ Γιαννούλη, Κοινωνιολόγος, Υποψήφια διδάκτωρ, Πανεπιστημίου Αιγαίου, Εταιρικό μέλος Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Commedia dell’ Arte: ένα ταξίδι εκφραστικής δημιουργίας με εργαλεία το σώμα και το κείμενο.
Το εργαστήρι αυτό θα είναι ένα εισαγωγικό ταξίδι στην Commedia Dell’ Arte. Στόχος μας είναι να γνωρίσουν οι συμμετέχοντες τα βασικά θεωρητικά ιστορικά στοιχεία αυτού του είδους λαϊκού θεάτρου με τον έντονα αυτοσχεδιαστικό χαρακτήρα, που παιζόταν από επαγγελματίες ηθοποιούς με μάσκες, στον 16ο αι. στην Ιταλία, αλλά κυρίως με την τεχνική και την σωματική άσκηση, να αισθανθούν τη δυναμική των εκφραστικών κωδίκων, όταν το σώμα έχει το προβάδισμα. Η δημιουργία τύπων της Commedia με τη βοήθεια της στάσης του σώματος, του κέντρου βάρους, της κίνησης που με τη σειρά τους επηρεάζουν τον ήχο της φωνής, τον τρόπο βαδίσματος είναι ανάμεσα στους στόχους αυτού του εργαστηρίου. Πέρα από τη σωματική άσκηση, θα γίνει και κατασκευή μάσκας με την οποία θα μπορεί να δουλέψει ο κάθε συμμετέχων. Τα σημεία στα οποία θα εστιάσουμε είναι α) η κίνηση κι ο ρυθμός του σώματος β) οι χαρακτήρες της Commedia, ο Arlecchino, o Pantalone, o Dottore κ.ά. γ) η χρήση της μάσκας στο σκηνικό χώρο, η χρήση της φωνής μέσα από τη μάσκα δ) αυτοσχεδιασμοί, σύνθεση του "canovaccio" (μικρό σενάριο-κείμενο που θα δουλευτεί αυτοσχεδιαστικά από την ομάδα). Απευθύνεται σε κάθε εκπαιδευτικό που θέλει να βιώσει τι σημαίνει Commedia dell’ Arte και να αξιοποιήσει τις δυνατότητές της δουλεύοντας με τους μαθητές του. Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να φορούν άνετα ρούχα και μαλακά παπούτσια.
18:00 – 21:00 Κλειστό Γυμναστήριο (Υπόγειο)
Η ιστορία του Μπίμπο
Η διδασκαλία της νέας πολυπολιτισμικής πραγματικότητας με την πρόκληση του αυτοσχεδιασμού, της δραματοποίησης, της ελεύθερης καλλιτεχνικής έκφρασης… Μια ιστορία που ξετυλίγει το μαυριδερό κουβάρι του ρατσισμού, γίνεται η αφορμή για μια αλλιώτικη περιπλάνηση… και τα θρανία μετατρέπονται σε εφαλτήρια απογείωσης της φαντασίας… ο μαυροπίνακας γίνεται χάρτης… ίσως και οθόνη όπου εκτυλίσσονται γεγονότα… Τι έκπληξη! Οι μαθητές εκφράζονται! Λένε τα πράγματα «αλλιώς»… Προφανώς καλύτερα. Κι εμείς; Θεατές τους; Μάλλον στη θέση τους… Γιατί έτσι παίζονται οι ρόλοι… Κι η σκηνή είναι ανοιχτή…
18:00 – 21:00 Αίθουσα Μουσικής (Υπόγειο)
«Όταν οι νότες μιλούν…»
Το τραγούδι είναι επικοινωνία περισσότερο ενισχυμένη συγκινησιακά από το λόγο (πρόζα), γιατί πέρα από το καθαρά λεκτικό επίπεδο υπάρχει η μουσική που από μόνη της δημιουργεί έντονο συγκινησιακό περιβάλλον. Έτσι, το τραγούδι αποκτά ιδιαίτερη σημασία, αφού το μήνυμα «περνά» από διπλό εκφραστικό κανάλι, το λόγο και τη μουσική. Ταυτόχρονα όμως αυτό δημιουργεί περιορισμούς στις δυνατότητες εκφραστικού χρωματισμού σε σύγκριση με τον λόγο (πρόζα), αφού στο τραγούδι η «εκφραστική οδός» είναι περισσότερο προδιαγεγραμμένη απ’ ότι στην πρόζα. Επιπλέον ενέχεται η πρόσθετη δυσκολία της κατάκτησης μιας επαρκούς τεχνικής του τραγουδιού, απαραίτητης προϋπόθεσης για να μπορέσει στη συνέχεια ο τραγουδιστής να επικεντρωθεί στο επικοινωνιακό μέρος.
Στο εργαστήρι αυτό θα γίνει κατ’ αρχήν μια πρώτη προσέγγιση σε θέματα σχετικά με τη λειτουργία του φωνητικού οργάνου και την τεχνική της σωστής φώνησης. Σκοπός του εργαστηρίου είναι η συνειδητοποίηση ενός «οργάνου» που είναι αόρατο και μας ειδοποιεί με αίσθηση. Επίσης, η βελτίωση της ποιότητας της φωνής και η φώνηση χωρίς κόπο. Θα εντοπιστούν αποτελέσματα κακής ή υπερβολικής χρήσης της φωνής, ασθένειες που σχετίζονται με τη φωνή και τρόποι πρόληψης αλλά και αντιμετώπισής τους. Η επικοινωνία, που είναι και ο τελικός σκοπός του τραγουδιού, σημαίνει τη μεταφορά του μηνύματος από τον συνθέτη στον ακροατή, με τον τραγουδιστή να παίζει τον ενδιάμεσο και απόλυτα καθοριστικό ρόλο. Αυτό μετατοπίζει το ενδιαφέρον του τραγουδιστή από την αποκλειστική ενασχόληση με την τεχνική αρτιότητα στην έκφραση και απόδοση συναισθημάτων και μηνυμάτων. Με γνωστά τραγούδια ως μουσικά παραδείγματα θα προσπαθήσουμε να ανιχνεύσουμε τρόπους και δυνατότητες ερμηνείας.
Σάββατο 2 Απριλίου 2005
(ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ & 36ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ)
09:00 – 09:30 Προσέλευση
09:30 – 11:00 Πρώτη Ολομέλεια (Ιστορικό Μουσείο)
Εισήγηση :
Η μνήμη των τοίχων (Ο τοίχος, σκηνικό της καθημερινότητάς μας: η εισήγηση θα περιλαμβάνει ξενάγηση στην έκθεση «Η μνήμη των τοίχων» και προβολή διαφανειών με ιστορική αναδρομή για τη χρήση του τοίχου από την προϊστορική εποχή μέχρι σήμερα.)
H πόλη είναι ένας τόπος ανταλλαγών και συναντήσεων και όχι μόνο ένας δομημένος χώρος με κατοικίες και υπηρεσίες. Είναι ένας πολιτισμικός τόπος που μετουσιώνει συχνά την ενέργειά του μέσα από καλλιτεχνικές εκδοχές σε νέους τρόπους αντίληψης της ζωής. Σε μια προσπάθεια επαναπροσδιορισμού της σχέσης μου με το Ηράκλειο, διερεύνησα ένα κίνητρο προσέγγισης γι' αυτήν την αισθητικά ταλαιπωρημένη πόλη. Έψαξα να βρω μικρά κι ασήμαντα πράγματα, σαν αυτά που προσπερνάμε απαρατήρητα, για να εγγράψω τη δική τους συμμετοχή στην ιστορία της καθημερινότητας.
Η ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΝ είναι μια φωτογραφική αποτύπωση των σοβάδων ερειπωμένων σπιτιών, της παλιάς πόλης του Ηρακλείου που εξελίσσεται μέσα από μια χρωματική τοπιογραφία σε μια γραμμική και γεωμετρική τοπογραφία.
Με τη θεματική αυτή ενότητα ανακάλυψα την άγνωστη όψη της πόλης εντός των τειχών, την αθέατη, και μεταφέρθηκα στο παρελθόν μέσα από τα ξεθωριασμένα χρώματα τοίχων και μέσα από μεγέθη όγκων, φιλικών προς τον άνθρωπο.
Η εικαστική προσέγγιση επικεντρώνεται στην ποικιλία των χρωματικών διαβαθμίσεων και της υφής των τοίχων, ενώ η εννοιολογική προσέγγιση προεκτείνεται σε θέματα απώλειας της συλλογικής μνήμης.
Η φωτογραφική απεικόνιση μπορεί να είναι η καταγραφή της πραγματικότητας αλλά ενδεχομένως και μια νέα αυτόνομη υπερβατική πραγματικότητα.
11:00 – 12:00 Δεύτερη Ολομέλεια (36ο Δημοτικό Σχολείο – Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων)
Συντονιστής : Μαρία Κοξαράκη, Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Ηρακλείου
Διαβάζοντας την εικόνα του κόσμου - Η αφηγηματική δύναμη του χάρτη
Η προσπάθεια κατανόησης των διαστάσεων και της φυσιογνωμίας των άγνωστων μακρινών τόπων, των άλλων χωρών, από τα αρχαία ακόμα χρόνια, δημιούργησε θαυμαστές εικόνες του κόσμου, τους χάρτες, που με γλαφυρό τρόπο αφηγούνται πραγματικά και φανταστικά γεγονότα και ήρωες, πλάσματα άγνωστα και φοβερά θεριά, πεδιάδες και πέλαγα που προβάλλουν μέσα από την αχλύ του ονείρου, μια εικόνα του «άλλου», αντανάκλαση του εσώτερου ιδανικού κόσμου που ανέκαθεν πόθησε ο άνθρωπος.
Από το κείμενο στα κείμενα και στο συγκείμενο. Ιστορικές αναγνώσεις των κειμένων
H παρούσα ανακοίνωση αποσκοπεί στη συσχέτιση του κειμένου με την ιστορική εκπαίδευση. Επιχειρείται αρχικά ο προσδιορισμός και η εννοιολόγηση της μάθησης στην ιστορία και αναδεικνύεται ο διαμεσολαβητικός ρόλος του κειμένου στη διαδικασία της οικοδόμησής της. Το κείμενο προσλαμβάνεται συνεπώς ως ιστορική πηγή και προσεγγίζονται τα διαφορετικά είδη του κειμένου που συγκροτούν το πολύτιμο σώμα των ιστορικών μαρτυριών. Διερευνάται στη συνέχεια το ζήτημα της ανάγνωσης των κειμένων στην ιστορική εκπαίδευση και εισάγεται η έννοια του συγκειμένου ως απαραίτητου πλαισίου για την ιστορική αναγνωσιμότητα των κειμένων.
Η χρήση των αντι-κειμένων μέσα το «σώμα» της παράστασης ως ενθυμήματα ζωής
Στην αναζήτηση ενός διαλόγου ηθοποιού-θεατή (;), το θεατρικό κείμενο βρίσκεται στο κέντρο της οικουμενοποίησης του συγκεκριμένου, επειδή εύκολα «μιμείται» τη ζωή, νοηματοδοτεί την αναπαράστασή της και διευκολύνει την συμπλήρωση των κενών της πραγματικότητας με τη βίωση «αυθεντικών» θεατρικών εμπειριών. Πολλές φορές συμβαίνει τα αντικείμενα να μιλούν στη θέση του ανθρώπου ή οι άνθρωποι να μιλούν τη γλώσσα των αντικειμένων (πχ. Το σώμα του ηθοποιού ως τέλειο βιομηχανικό εργαλείο), ξεσκεπάζοντας με αυτό τον τρόπο τις αδυναμίες των κειμένων να διεγείρουν τη φαντασία του κοινού, ώστε να συνθέσει το «κείμενο» της παράστασης, χωρίς να νοιώθει αμηχανία μπροστά στην «έκρηξη» μέσων, μορφών και κωδίκων. Η ρητορική του σύγχρονου θεάτρου επιβάλλει νέους όρους στην παραγωγική διαδικασία του κειμένου, ανατροπές στις παραδεδεγμένες έννοιες του χωροχρόνου και διαρκή αντιπαράθεση του ανθρώπινου στοιχείου με το φυσικό και υλικό περιβάλλον: υλικά ενός «ζωντανού» θεάτρου που επαναπροσδιορίζει τη σχέση του θεατή με τη σκηνή ,ώστε να διηγηθούν μαζί την «ιστορία» του ανθρώπου.
12:15 – 12:30 Συζήτηση - κλείσιμο των εργασιών –ανακοινώσεις
12:30 – 13:30 Πρόχειρο φαγητό
13:30 – 17:30 Παράλληλα εργαστήρια (Σε διάφορες αίθουσες)
13:30 - 16:30 Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων (Ισόγειο)
«Διάλογος στο έπος – αφήγηση στο δράμα»
13:30 - 16:30 Αίθουσα Μουσικής (Υπόγειο)
Το «ρητόν» της συγκινήσεως - Εργαστήριο υποκριτικής τέχνης
Ο ηθοποιός μπορεί να εκφράσει τη συγκίνηση ως «αφηγηματική πεμπτουσία» που περιέχεται σ' ένα κείμενο. Άσκηση πάνω σε κείμενα από τον κύκλο της Νεοελληνικής Ποίησης και Λογοτεχνίας.
13:30 – 16:30 Κλειστό Γυμναστήριο (Υπόγειο)
Δημήτρης Ζαϊμάκης Μουσικός
Olivier Py «Επιστολή προς νέους ηθοποιούς για την επιστροφή του Λόγου στον λόγο» (Μετάφραση: Αντώνης Περαντωνάκης)
Μέσα από τον αφοριστικό και ανατρεπτικό λόγο του Olivier Py, ενός από τους πιο δημιουργικούςσύγχρονους ευρωπαίους σκηνοθέτες, επιχειρούμε μια πρώτη «σκηνική» περιπλάνηση στο κείμενό του, με ηθοποιούς το «κοινό» που θα συμμετάσχει στο εργαστήριο αυτό. Στόχος μας μια πρώτη προσέγγιση με το κείμενό του ως προαναγγελία μιας επερχόμενης παράστασης…
13:30 – 17:30 Αίθουσα Θεατρικού Παιχνιδιού (Υπόγειο)
Από τον ήχο στην λέξη (συνέχεια)
13:30 – 16:30 Βιβλιοθήκη (Υπόγειο)
Commedia dell’ Arte: ένα ταξίδι εκφραστικής δημιουργίας με εργαλεία το σώμα και το κείμενο (συνέχεια)
21:30 Θεατρική Παράσταση (Θέατρο Φοιτητικού Κέντρου Πανεπιστημίου Κρήτης, πίσω από τα κτήρια Φυσικού-Βιολογίας, Βούτες)
«Σας αρέσει ο Μπραμς;»
Κείμενο : Μάρω Δούκα – Ιρίνα : Κάτια Γέρου – Σκηνοθέτης : Κυριάκος Κατζουράκης Κίνηση : Βάλια Παπαχρήστου – Μουσική : Δημήτρης Θεοχάρης
Ο θεατρικός μονόλογος της Μάρως Δούκα «Σας αρέσει ο Μπραμς;» περιγράφει την ιστορία της Ιρίνας, μιας Ρωσίδας που μεταναστεύει στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια των γεγονότων του '90 και πέφτει θύμα του trafficking (του σύγχρονου δουλεμπορίου με σκοπό τη σεξουαλική εκμετάλλευση).
Η Ιρίνα μιλάει για τη χαμένη της πατρίδα, τη χαμένη της κουλτούρα και τα ανεκπλήρωτα όνειρα, ξεδιπλώνοντας, μέσα από την προσωπική της ιστορία, την αιώνια περιπέτεια του ξένου.
ΚΥΡΙΑΚΗ 3 ΑΠΡΙΛΙΟΥ
(36ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ)
09:30 – 10:00 Προσέλευση
10:00 – 14:00 Παράλληλα εργαστήρια (Σε διάφορες αίθουσες)
10:00 – 14:00 Αίθουσα Θεατρικού Παιχνιδιού (Υπόγειο)
Από τον ήχο στην λέξη (συνέχεια – ολοκλήρωση εργαστηρίου)
10:00 – 13:00 Κλειστό Γυμναστήριο (Υπόγειο)
Δημήτρης Ζαϊμάκης Μουσικός
Olivier Py «Επιστολή προς νέους ηθοποιούς για την επιστροφή του Λόγου στον λόγο» (Μετάφραση: Αντώνης Περαντωνάκης)(επανάληψη)
10:00 – 13:00 Αίθουσα Μουσικής (Υπόγειο)
14:00 – 14:30 Ανοιχτές παρουσιάσεις (Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων)
14:30 – 14:45 Κλείσιμο των εργασιών της 5ης Συνάντησης
ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ :
Αρκάδιος Σπανουδάκης Περιφερειακός Δ/ ντής Π/ θμιας & Δ/θμιας Εκπ/ σης Κρήτης
Γιώργος Τζωρμπατζάκης Δ/ντής Δ/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Ηρακλείου
Νίκος Αλεξάκης Δ/ντής 4ου ΤΕΕ Ηρακλείου, μέλος Δ.Σ. ΕΛΜΕ Ηρακλείου
Λάζαρος Μάρκου Καθηγητής Φυσικής Αγωγής, πρόεδρος ΕΛΜΕ Ν. Ηρακλείου
Μανόλης Αλεξάκης Φιλόλογος, γενικός γραμματέας ΕΛΜΕ Ν. Ηρακλείου
Ελένη Φαραγκουλιτάκη Καθηγήτρια Αγγλικής Γλώσσας, Υπεύθυνος Πολιτιστικών Θεμάτων Δ/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Ηρακλείου
Μαρία Καλουδιώτη Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, Δ/ντρια Καλλιτεχνικού Σχολείου Ηρακλείου
Μαρία Τσικανδηλάκη Φιλόλογος, μέλος ΘΟΚΝΗ
Τηλέμαχος Μουδατσάκις Σκηνοθέτης, Αναπλ. Καθηγητής Θεατρολογίας, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Κρήτης
Μαρία Φραγκιαδάκη Φιλόλογος, πρόεδρος Ένωσης Φιλολόγων Νομού Ηρακλείου
Ζαχαρίας Κατσακός Φιλόλογος, DEA Νεοελληνικής Φιλολογίας, μέλος ΘΟΚΝΗ
Αγγελική Ζαχαράτου-Τζιρίτα Καθηγήτρια Αγγλικής Γλώσσας, Θεατρολόγος
Αντώνης Περαντωνάκης Καθηγητής Γαλλικής Γλώσσας, μέλος ΘΟΚΝΗ
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ :
Τηλέμαχος Μουδατσάκις, Σκηνοθέτης, Αναπλ. Καθηγητής Θεατρολογίας, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Κρήτης
ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ 5ης ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ :
Αγγελική Ζαχαράτου-Τζιρίτα, καθηγήτρια Αγγλικής Γλώσσας, Θεατρολόγος
Αντώνης Περαντωνάκης, καθηγητής Γαλλικής Γλώσσας, μέλος ΘΟΚΝΗ
ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ :
Μαρία Τσικανδηλάκη, Μαρία Φραγκιαδάκη, Ελένη Γιαμαλάκη, Ευαγγελία Πετρουγάκη, Βέρα Βελετζάκου, Μαρία Κουτσιμανή, Στέλλα Κουσκουμπεκάκη
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ :
Τον Διευθυντή του Ιστορικού Μουσείου Ηρακλείου, καθηγητή κ. Αλέξη Καλοκαιρινό
Την Υπεύθυνη του Φοιτητικού Κέντρου Πανεπιστημίου Κρήτης κα Αντωνία Κωνσταντέλη
Την Διευθύντρια του 36ου Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου κα Μαρία Μακάκη
Το τυπογραφείο ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΔΕΤΟΡΑΚΗΣ ΑΕΒΕ
Τον Πρόεδρο του Δικτύου Εκπαιδευτικών για το Θέατρο στην Εκπαίδευση κ. Νίκο Γκόβα
Το Κέντρο Κρητικής Λογοτεχνίας για τη στήριξή του
Τον κ. Μανόλη Παπουτσάκη και το βιβλιοπωλείο «ΑΝΑΛΟΓΙΟ»
Τον τεχνικό του Φοιτητικού Κέντρου κ. Μανόλη Ψυχογιουδάκη
Ευχαριστούμε επίσης όλους τους συναδέλφους που στήριξαν και στηρίζουν τις προσπάθειές μας και βοηθούν, ώστε να πραγματοποιούνται οι Θεατρικές Συναντήσεις.
ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΜΕ ΤΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ