Περιοδικό Εκπαίδευση και Θέατρο

Περιοδική επιστημονική έκδοση για την προώθηση του θεάτρου, του εκπαιδευτικού δράματος, του θεατρικού παιχνιδιού και των άλλων παραστατικών τεχνών στην εκπαίδευση

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΡΘΡΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ 26 (2025)
Το περιοδικό Εκπαίδευση & Θέατρο δέχεται υποβολές άρθρων για το νέο του τεύχος (26, 2025), μέχρι τις
15 Ιανουαρίου, 2025.
Παρακαλούμε δείτε τις θεματικές, τις στήλες και τις προδιαγραφές υποβολής, συμβουλευτείτε την λίστα κριτηρίων και στη συνέχεια υποβάλετε το κείμενό σας προς κρίση.
Η Συντακτική Επιτροπή είναι στην διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.

Υποβολές άρθρων: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/edth/about/submissions
Κεντρικός σύνδεσμος περιοδικού: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/edth/index

 

 

Ιδρυτής περιοδικού: Νίκος Γκόβας (Υπεύθυνος Έκδοσης 2001-2021)

Υπεύθυνοι Τεύχους 25 (2024) & 26 (2025: Αντώνης Λενακάκης, Νάσια Χολέβα

Συντακτική Επιτροπή: Κατερίνα Αλεξιάδη, Μπέττυ Γιαννούλη, Μαίρη Kαλδή, Αντώνης Λενακάκης, Ηρώ Ποταμούση, Χαρά Τσουκαλά, Νάσια Χολέβα


Επιστημονική-Συμβουλευτική Επιτροπή: Brendon Burns σκηνοθέτης, Λέκτορας, Ινστιτούτο Παραστατικών Τεχνών Λίβερπουλ Ηνωμένο Βασίλειο, Αντώνης Βάος Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Πατρών, Kathleen Gallagher Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Τορόντο Καναδά, Μπέττυ Γιαννούλη Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Νίκος Γκόβας θεατροπαιδαγωγός,Guido di Palma Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Ρώμης "Sapienza” Ιταλία, Χριστίνα Ζώνιου Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Ulrike Hentschel Ομότιμη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Τεχνών Βερολίνου, Γερμανία, Γεωργία (Τζίνα) Καλογήρου Καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Άλκηστις Κοντογιάννη Ομότιμη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Επίκουρος Καθηγητής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αντώνης Λενακάκης Αναπληρωτής Καθηγητής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Τηλέμαχος Μουδατσάκις σκηνοθέτης, Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστήμιο Κρήτης, David Pammenter σκηνοθέτης θεάτρου, παιδαγωγός θεάτρου, Ηνωμένο Βασίλειο, Αντιγόνη Παρούση Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μυρτώ Πίγκου-Ρεπούση Επίκουρη Καθηγήτρια, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Tim Prentki  Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Γουίντσεστερ Ηνωμένο Βασίλειο, Τάκης Τζαμαργιάς, σκηνοθέτης, Ειδικό Επιστημονικό  Προσωπικό, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Άννα Τσίχλη σκηνοθέτις, Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό , Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Chris Vine  Ακαδημαϊκός Διευθυντής ΜΑ στο Εφαρμοσμένο Θέατρο, Πανεπιστήμιο της Πόλης της Νέας Υόρκης (CUNY), ΗΠΑ, Κλειώ Φανουράκη, σκηνοθέτις, Επίκουρη Καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μαρία Φραγκή, σκηνοθέτις, Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό, Πανεπιστήμιο Πατρών

Ιδιοκτησία: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Επικοινωνία-παραγγελίες τευχών: info@theatroedu.gr / 2106541600
Το Τεύχος 1 εκδόθηκε το 2001 στα Ελληνικά. Το Τεύχος 9 (2008) και το Τεύχος 19 (2018) εκδόθηκαν Ελληνικά και Αγγλικά
Από το 2020 (Τεύχος  21) το περιοδικό εκδίδεται Ελληνικά και  Αγγλικά

 ISSN 1109-821X​


 

Στην σελίδα αυτή μπορείτε να δείτε τα περιεχόμενα όλων των τευχών του περιοδικού Εκπαίδευση & Θέατρο. 

Από το 2023 (τ.24), το περιοδικό φιλοξενείται στην πλατφόρμα e-journals του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης σε δίγλωσση έκδοση (ελληνικά και αγγλικά): https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/edth/index

Η συνεργασία του  Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση με το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) θα επιτρέψει στα περιεχόμενα του Ε & Θ να είναι πιο ορατά στη διεθνή κοινότητα μέσω μηχανών εντοπισμού και ειδικών DOI numbers.

Στον παραπάνω σύνδεσμο θα βρείτε τα περιεχόμενα του Τευχους 24 (2023) σε ελληνικά και αγγλικά.
Μπορείτε επίσης να εγγραφείτε στην πλατφόρμα του ΕΚΤ για να λαμβάνετε ενημερώσεις και να διαβάσετε οδηγίες προς συγγραφείς αν ενδιαφέρεστε να υποβάλετε το άρθρο σας.

Όλα τα τεύχη του Περιοδικού Εκπαίδευση και Θέατρο

Κατηγορίες: Προγράμματα

Πέντε μουτζουρωμένα απογεύματα

Πρόγραμμα "Πέντε μουτζουρωμένα απογεύματα"

θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα για τη διαφορετικότητα 
Κομοτηνή 2007

Πέντε μουτζουρωμένα απογεύματα

Πέντε μουντζουρωμένα απογεύματα
Θεατροπαιδαγωγικό Πρόγραμμα
Κομοτηνή, Ιαν-Μαίος. 2007
Σχεδιασμός-Διδασκαλία: Λαμπρίδου Σοφία, Άντζελ Δαβίδ
Έρευνα: Λιάγκης Μάριος, Κολάση Δήμητρα, Ταλέας Κώστας
Εμψύχωση: Άντζελ Δαβίδ, Κυριακίδης Γιώργος, Μαρνά Ειρήνη, Μεβουλιώτης Μάριος, Πουρσανίδου Μπέττυ

Σύντομος απολογισμός από την εφαρμογή του στην Κομοτηνή 7-11 Μαΐου 2007
Επιστρέψαμε από την Κομοτηνή έχοντας νέο υλικό στις αποσκευές μαςΤο θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα «5 μουντζουρωμένα απογεύματα» παρουσιάστηκε σε 10 σχολικά τμήματα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της περιοχής της Ροδόπης και η ανταπόκριση των μαθητών και των καθηγητών-συνοδών ήταν πολύ θετική. Στόχος του προγράμματος ήταν η καλλιέργεια του σεβασμού απέναντι στο διαφορετικό.

Οι μαθητές παρακολούθησαν ένα μικρής διάρκειας παραστατικό μέρος και στην συνέχεια κλήθηκαν να συμμετάσχουν βιωματικά σε δραστηριότητες εκπαιδευτικού δράματος. Πολλές οπτικές του ίδιου προβλήματος, η αλήθεια μοιρασμένη σε όλους τους ήρωες του έργου, το αδιέξοδο επιβλητικό. Οι ισορροπίες που έπρεπε να κρατηθούν, αναλογιζόμενοι το θέμα του προγράμματος που «καίει» στην περιοχή, ήταν εξαιρετικά λεπτές.  Ποτέ, ούτε κατά την διάρκεια της έρευνας, ούτε στο σχεδιασμό ή τις πρόβες δε λησμονήσαμε το στοιχείο αυτό, πράγμα που είχε ως αποτέλεσμα τη συγγραφή ενός σεναρίου μοιρασμένου ουσιαστικά σε πέντε κέντρα βάρους -τα οποία αντιπροσωπεύουν οι πέντε ήρωες του έργου- και τα οποία συναντιούνται/τέμνονται στο πρόσωπο του πρωταγωνιστή.  Έτσι, αποφύγαμε την όποια μονομέρεια θα μπορούσε να προκύψει στην εξέταση του θέματος της διαφορετικότητας.  Σαν ασφαλιστική δικλείδα, η σκιαγράφηση των χαρακτήρων έγινε με τέτοιο τρόπο, ώστε από μόνοι τους αυτοί να μπορούν να σταθούν στα πόδια τους με την αλήθεια τους, το δίκιο των απόψεων και των θέσεών τους, την ευθύνη των πράξεών τους.  Τέλος, η συνολική φόρμα που διατηρήσαμε στο κείμενο, στηρίχθηκε σε βασικές μπρεχτικές αρχές αποστασιοποίησης, όπως είναι οι σύντομες κινηματογραφικές σκηνές ή η εισαγωγή των σκηνών με ένα σύντομο ποιητικό απόσπασμα, το όποιο προετοίμαζε το θεατή γι’ αυτό που επρόκειτο να επακολουθήσει, υπογραμμίζοντας χωρίς διδακτισμό την ανάγκη για κριτική στάση απέναντι στα πράγματα. Όλα τα παραπάνω συζητήθηκαν, σχεδιάστηκαν, δοκιμάστηκαν στις πρόβες, αλλά το ζήτημα της εφαρμογής τους ήταν ένα καθημερινό στοίχημα για τους εμψυχωτές.  Με την ψευδαίσθηση, λοιπόν, ενός διχτυού ασφαλείας, οι εμψυχωτές από τη μια και οι μαθητές από την άλλη πορεύθηκαν πάνω στο τεντωμένο σχοινί που τους οδήγησε στην άλλη μεριά, όπου συναντήθηκαν με τον Άλλον.

Πόσο εύκολο είναι να αλλάξει μία κατάσταση; Οι ήρωες είναι αυτοί που είναι και οι απόψεις τους δύσκολα αλλάζουν. Αν όμως χειρίζονταν τα πράγματα λίγο διαφορετικά, μήπως το μέλλον διαγραφόταν λιγότερο ζοφερό; Τα παιδιά ταυτίστηκαν με τον πρωταγωνιστή του έργου, έναν έφηβο που του αρέσει η σύγχρονη μουσική και τρελαίνεται για το ποδόσφαιρο και προσπάθησαν να τον βοηθήσουν στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει. «Το μόνο που θέλω είναι να σέβεστε τις επιλογές μου» φωνάζει στα κοντινά του πρόσωπα. «Εγώ με ακούω. Εσείς ακούτε εσάς;» ρωτάει διεκδικώντας επικοινωνία.
Τα σχόλια των μαθητών στο τέλος κάθε εφαρμογής του προγράμματος έρχονταν να αποφορτίσουν τη γεμάτη ένταση ατμόσφαιρα. «Επηρεάστηκα», «Σήμερα έμαθα κάποια πράγματα που δε θα μπορούσα να τα μάθω με άλλο τρόπο», «Παίξαμε ρόλους, βιώσαμε καταστάσεις», «Το έζησα», «Δείξατε τη ζωή μου», «Δεν είχα σκεφτεί πιο πριν όλα αυτά», «Πότε θα ξαναέρθετε;», μερικές κουβέντες τους που παίρνουμε μαζί μας για να συνεχίσουμε την προσπάθεια για αυτό τον εναλλακτικό τρόπο μάθησης μέσω θεάτρου και δράματος, που για άλλη μια φορά μας έκανε να αισθανθούμε τη δύναμή του και ενίοτε τη μαγεία του.  Οι μαγικές στιγμές, λοιπόν, δεν έλειψαν και άλλοτε έβρισκαν αντανάκλαση στα χαμόγελα των μαθητών κι άλλοτε στα υγρά από συγκίνηση μάτια των εμψυχωτών.

Ευχαριστούμε θερμά όλους τους συνεργάτες που υπηρέτησαν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το πρόγραμμα, τους φορείς που μας στήριξαν με ποικίλους τρόπους, τους καθηγητές-συνοδούς που αφιέρωσαν τον πολύτιμο εκπαιδευτικό τους χρόνο και κυρίως τους μαθητές που αγκάλιασαν την προσπάθειά μας!
Δ.Α. & Σ.Λ

Οργάνωση: Λιάγκης Μάριος, Λαντζουράκη Μυρσίνη (βοηθός)
Φορείς Υλοποίησης: ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κομοτηνής, ΔΕΠΑΚ
Φορέας Υποστήριξης: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, μέλος του IDEA (International Drama/Theatre &  Education Association)

Πέντε μουτζουρωμένα απογεύματα
Πέντε μουντζουρωμένα απογεύματα
Θεατροπαιδαγωγικό Πρόγραμμα
Κομοτηνή, Ιαν-Μαίος. 2007
Σχεδιασμός-Διδασκαλία: Λαμπρίδου Σοφία, Άντζελ Δαβίδ
Έρευνα: Λιάγκης Μάριος, Κολάση Δήμητρα, Ταλέας Κώστας
Εμψύχωση: Άντζελ Δαβίδ, Κυριακίδης Γιώργος, Μαρνά Ειρήνη, Μεβουλιώτης Μάριος, Πουρσανίδου Μπέττυ

Σύντομος απολογισμός από την εφαρμογή του στην Κομοτηνή 7-11 Μαΐου 2007
Επιστρέψαμε από την Κομοτηνή έχοντας νέο υλικό στις αποσκευές μας. Το θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα «5 μουντζουρωμένα απογεύματα» παρουσιάστηκε σε 10 σχολικά τμήματα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της περιοχής της Ροδόπης και η ανταπόκριση των μαθητών και των καθηγητών-συνοδών ήταν πολύ θετική. Στόχος του προγράμματος ήταν η καλλιέργεια του σεβασμού απέναντι στο διαφορετικό.

Οι μαθητές παρακολούθησαν ένα μικρής διάρκειας παραστατικό μέρος και στην συνέχεια κλήθηκαν να συμμετάσχουν βιωματικά σε δραστηριότητες εκπαιδευτικού δράματος. Πολλές οπτικές του ίδιου προβλήματος, η αλήθεια μοιρασμένη σε όλους τους ήρωες του έργου, το αδιέξοδο επιβλητικό. Οι ισορροπίες που έπρεπε να κρατηθούν, αναλογιζόμενοι το θέμα του προγράμματος που «καίει» στην περιοχή, ήταν εξαιρετικά λεπτές.  Ποτέ, ούτε κατά την διάρκεια της έρευνας, ούτε στο σχεδιασμό ή τις πρόβες δε λησμονήσαμε το στοιχείο αυτό, πράγμα που είχε ως αποτέλεσμα τη συγγραφή ενός σεναρίου μοιρασμένου ουσιαστικά σε πέντε κέντρα βάρους -τα οποία αντιπροσωπεύουν οι πέντε ήρωες του έργου- και τα οποία συναντιούνται/τέμνονται στο πρόσωπο του πρωταγωνιστή.  Έτσι, αποφύγαμε την όποια μονομέρεια θα μπορούσε να προκύψει στην εξέταση του θέματος της διαφορετικότητας.  Σαν ασφαλιστική δικλείδα, η σκιαγράφηση των χαρακτήρων έγινε με τέτοιο τρόπο, ώστε από μόνοι τους αυτοί να μπορούν να σταθούν στα πόδια τους με την αλήθεια τους, το δίκιο των απόψεων και των θέσεών τους, την ευθύνη των πράξεών τους.  Τέλος, η συνολική φόρμα που διατηρήσαμε στο κείμενο, στηρίχθηκε σε βασικές μπρεχτικές αρχές αποστασιοποίησης, όπως είναι οι σύντομες κινηματογραφικές σκηνές ή η εισαγωγή των σκηνών με ένα σύντομο ποιητικό απόσπασμα, το όποιο προετοίμαζε το θεατή γι’ αυτό που επρόκειτο να επακολουθήσει, υπογραμμίζοντας χωρίς διδακτισμό την ανάγκη για κριτική στάση απέναντι στα πράγματα. Όλα τα παραπάνω συζητήθηκαν, σχεδιάστηκαν, δοκιμάστηκαν στις πρόβες, αλλά το ζήτημα της εφαρμογής τους ήταν ένα καθημερινό στοίχημα για τους εμψυχωτές.  Με την ψευδαίσθηση, λοιπόν, ενός διχτυού ασφαλείας, οι εμψυχωτές από τη μια και οι μαθητές από την άλλη πορεύθηκαν πάνω στο τεντωμένο σχοινί που τους οδήγησε στην άλλη μεριά, όπου συναντήθηκαν με τον Άλλον.

Πόσο εύκολο είναι να αλλάξει μία κατάσταση; Οι ήρωες είναι αυτοί που είναι και οι απόψεις τους δύσκολα αλλάζουν. Αν όμως χειρίζονταν τα πράγματα λίγο διαφορετικά, μήπως το μέλλον διαγραφόταν λιγότερο ζοφερό; Τα παιδιά ταυτίστηκαν με τον πρωταγωνιστή του έργου, έναν έφηβο που του αρέσει η σύγχρονη μουσική και τρελαίνεται για το ποδόσφαιρο και προσπάθησαν να τον βοηθήσουν στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει. «Το μόνο που θέλω είναι να σέβεστε τις επιλογές μου» φωνάζει στα κοντινά του πρόσωπα. «Εγώ με ακούω. Εσείς ακούτε εσάς;» ρωτάει διεκδικώντας επικοινωνία.
Τα σχόλια των μαθητών στο τέλος κάθε εφαρμογής του προγράμματος έρχονταν να αποφορτίσουν τη γεμάτη ένταση ατμόσφαιρα. «Επηρεάστηκα», «Σήμερα έμαθα κάποια πράγματα που δε θα μπορούσα να τα μάθω με άλλο τρόπο», «Παίξαμε ρόλους, βιώσαμε καταστάσεις», «Το έζησα», «Δείξατε τη ζωή μου», «Δεν είχα σκεφτεί πιο πριν όλα αυτά», «Πότε θα ξαναέρθετε;», μερικές κουβέντες τους που παίρνουμε μαζί μας για να συνεχίσουμε την προσπάθεια για αυτό τον εναλλακτικό τρόπο μάθησης μέσω θεάτρου και δράματος, που για άλλη μια φορά μας έκανε να αισθανθούμε τη δύναμή του και ενίοτε τη μαγεία του.  Οι μαγικές στιγμές, λοιπόν, δεν έλειψαν και άλλοτε έβρισκαν αντανάκλαση στα χαμόγελα των μαθητών κι άλλοτε στα υγρά από συγκίνηση μάτια των εμψυχωτών.

Ευχαριστούμε θερμά όλους τους συνεργάτες που υπηρέτησαν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το πρόγραμμα, τους φορείς που μας στήριξαν με ποικίλους τρόπους, τους καθηγητές-συνοδούς που αφιέρωσαν τον πολύτιμο εκπαιδευτικό τους χρόνο και κυρίως τους μαθητές που αγκάλιασαν την προσπάθειά μας!
Δ.Α. & Σ.Λ

Οργάνωση: Λιάγκης Μάριος, Λαντζουράκη Μυρσίνη (βοηθός)
Φορείς Υλοποίησης: ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κομοτηνής, ΔΕΠΑΚ
Φορέας Υποστήριξης: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, μέλος του IDEA (International Drama/Theatre &  Education Association)

Σχετικά έγγραφα

Print
 

 

Το Περιοδικό “Έκπαίδευση & Θέατρο” γιορτάζει τα 20 τεύχη!
 Aθήνα, 2 Δεκεμβριου 2019

 

Ίδρυση και συντελεστές

Οι συντακτικές επιτροπές ανά τεύχος

Δείτε εδώ

Οι συγγραφείς

Όλοι οι συγγραφείς από την ίδρυση του περιοδικού μέχρι σήμερα

Δείτε εδώ

Αποστολή Εργασιών

Οδηγίες για αποστολή άρθρων προς δημοσίευση

Δείτε εδώ

Επιστημονική - Συμβουλευτική Επιτροπή

Η Επιστημονική-Συμβουλευτική Επιτροπή 

Δείτε εδώ

Ειδικοί επιστημονικοί συνεργάτες & μέλη προηγούμενων επιτροπών

Σύστημα APA Βιβλιογραφικών αναφορών