Ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων 
με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος

 


ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣΤΙ ΕΙΝΑΙ - ΔΡΑΣΕΙΣ - ΧΡΗΣΙΜΟ ΥΛΙΚΟ - Η ΟΜΑΔΑ
η επιμόρφωση 2024-2025

«κι αν ήσουν εσύ;» - στόχοι, μεθοδολογία, δράσεις»
(εισαγωγικό σεμινάριο)

Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και μελών τοπικής κοινωνίας

Στο πλαίσιο του προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ;" το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες διοργανώνουν δωρεάν επιμορφωτικά σεμινάρια και εργαστήρια, μικρής ή μεγάλης διάρκειας, για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, φοιτητές, εμψυχωτές ομάδων, στελέχη τοπικών ανθρωπιστικών οργανώσεων και μέλη της τοπικής κοινωνίας (οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ενώσεις γονέων, στελέχη δημοτικών αρχών, ενώσεις εκπαιδευτικών κ.ά).

 

 


«κι αν ήσουν εσύ;» - στόχοι, μεθοδολογία, δράσεις»
(εισαγωγικό σεμινάριο)

Διάρκεια: 3,5 ώρες
Τρόπος παρουσίασης: Διαδικτυακά ή δια ζώσης
Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων
Σχεδιασμός-Εμψύχωση: Κατερίνα Αλεξιάδη, Νίκος Γκόβας, Χριστίνα Ζώνιου, Χριστίνα Κρίθαρη, Γιώργος Μπεκιάρης, Αντιγόνη Τσαρμποπούλου
Υπεύθυνοι για την ασύγχρονη εκπαίδευση: Άρτεμις Παπακωνσταντινοπούλου, Γιάννης Πούλιος
Προσκεκλημένος: Διονύσης Παύλου

Σύντομη περιγραφή Το εργαστήριο «κι αν ήσουν εσύ; - στόχοι, μεθοδολογία, δράσεις»  (Α1α) μαζί  με το εργαστήριο ««εγώ κι ο άλλος» -  θέματα ταυτότητας, διαπολιτισμική εκπαίδευση» (Α1β) αποτελούν το εισαγωγικό σεμινάριο Α1 της Επιμόρφωσης του  «κι αν ήσουν εσύ;». 

Έχει ως στόχο να ορίσουν από κοινού οι συμμετέχουσες/-οντες ποια είναι τα επείγοντα ζητήματα που αντιμετωπίζει η εκπαιδευτική κοινότητα σήμερα γύρω από το προσφυγικό και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Επιπλέον, στοχεύει α) να γνωρίσει στους συμμετέχοντες το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και ειδικότερα το πρόγραμμα «κι αν ήσουν εσύ;», β) να αποσαφηνίσει τη διαδικασία και τους όρους της «επιμόρφωσης 100 ωρών», γ) να σκιαγραφήσει το πλαίσιο μέσα στο οποίο καλούνται οι εκπαιδευτικοί να σχεδιάσουν ανάλογα  πρότζεκτ.

Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, βίντεο, προσκεκλημένους και αναστοχαστική συζήτηση θα αναδειχθούν τα βασικά ερωτήματα που πραγματεύεται το πρόγραμμα και που απασχολούν τις/τους συμμετέχουσες/-οντες, όπως οι εκτοπισμένοι άνθρωποι, η ξενοφοβία, ο πολιτισμός, η ταυτότητα, η ετερότητα και η διαχείρισή της, καθώς και η παιδαγωγική προσέγγιση που προτείνεται με βάση τις αρχές της κριτικής διαπολιτισμικής εκπαίδευσης.

Μετά το τέλος του τετράωρου εργαστηρίου οι συμμετέχουσες/-οντες αναμένεται να έχουν λύσει τις βασικές απορίες τους για τη λειτουργία και το περιεχόμενο της επιμόρφωσης και ειδικά της Α΄ ενότητας και της ασύγχρονης εκπαίδευσης και να έχουν έρθει σε μια πρώτη επαφή με τις βιωματικές μεθόδους που θα χρησιμοποιηθούν κατά την επιμόρφωση καθώς και με τις βασικές αρχές του προγράμματος.

Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα
Πληροφορίες: www.TheatroEdu.gr / 2106541600 / info@theatroedu.gr / humanrights@theatroedu.gr

 


 

Σεμινάρια Εκπαιδευτικών - «κι αν ήσουν εσύ;» - στόχοι, μεθοδολογία, δράσεις

Τεχνικές θεάτρου για θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και προσφύγων

Τεχνικές θεάτρου για θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και προσφύγων

Καστρί Αρκαδίας, 3-4/12/2022, Σεμινάριο 12 ωρών για εκπαιδευτικούς Νίκος Γκόβας, Χριστίνα Ζώνιου,

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 3/12/2022 9:00 πμ - 4/12/2022 2:00 μμ Export event


Σεμινάριο 12 ωρών για εκπαιδευτικούς, εμψυχωτές νεανικών ομάδων

«κι αν ήσουν εσύ; - τεχνικές θεάτρου και βιωματικής μάθησης για τα ανθρώπινα δικαιώματα και για θέματα προσφύγων»

Καστρί Αρκαδίας, Σάββατο 3 & Κυριακή 4 Δεκεμβρίου 2022

Ώρες: Σάββατο: 9:30 - 20:30 (με διάλειμμα) και Κυριακή: 09.30:00-14:00

Τόπος: Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καστρίου, Καστρί Αρκαδίας
Δωρεάν για περιορισμένο αριθμό εκπαιδευτικών και εμψυχωτών νεανικών ομάδων.

Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και το Γραφείο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα (Υ.Α.), σε συνεργασία με Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καστρίου Αρκαδίας στο πλαίσιο του προγράμματός τους «Κι αν ήσουν εσύ;» - ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος, διοργανώνουν 12ωρο επιμορφωτικό βιωματικό σεμινάριο υποστήριξης εκπαιδευτικών που υλοποιούν το πρόγραμμα ή που ενδιαφέρονται να υλοποιήσουν ανάλογα προγράμματα με τίτλο: «κι αν ήσουν εσύ; - τεχνικές θεάτρου και βιωματικής μάθησης για τα ανθρώπινα δικαιώματα και για θέματα προσφύγων».

Εμψύχωση: Νίκος Γκόβας & Χριστίνα Ζώνιου, θεατροπαιδαγωγοί  
Συνεργασία Πηνελόπη Καζακώνη

Eιδική καλεσμένη:  Σόνια Βλάχου

Το σεμινάριο/εργαστήριο είναι μέρος του ευρύτερου επιμορφωτικού κύκλου με τίτλο ΄κι αν ήσουν εσύ;  - επιμόρφωση εκπαιδευτικών και εμψυχωτών νεανικών ομάδων για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων με την αξιοποίηση παραστατικών τεχνών και βιωματικών δραστηριοτήτων’  που υπό προϋποθέσεις οδηγεί  σε Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης.  Δείτε περισσότερα ΕΔΩ (& www.theatroedu.gr)

Αιτήσεις συμμετοχής: Οι θέσεις είναι περιορισμένες. Προτεραιότητα έχουν τα μέλη του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, καθώς και οι εκπαιδευτικοί που υλοποιούν ή σχεδιάζουν να υλοποιήσουν ανάλογα προγράμματα. Οι ενδιαφερόμενοι/ενδιαφερόμενες μπορούν να υποβάλουν ΕΔΩ φόρμα ΑΙΤΗΣΗΣ έως τις 21 Νοεμβρίου 2022, και θα ειδοποιηθούν το αργότερο μέχρι 23/11/2022 για τη συμμετοχή τους στο προσωπικό τους email.

Σύντομη περιγραφή σεμιναρίου: Το σεμινάριο καλύπτει τρεις θεματικές του επιμορφωτικού κύκλου του προγράμματος «κι αν ήσουν εσύ;» (βλ, όλες τις θεματικές εδώ). Συγκεκριμένα:

α) Στόχοι, μεθοδολογία, δράσεις του προγράμματος (κωδ. Α1α)

  • Ποια είναι τα επείγοντα ζητήματα που αντιμετωπίζει η εκπαιδευτική κοινότητα σήμερα γύρω από το προσφυγικό και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
  • Η θεματική και οι στόχοι του προγράμματος «κι αν ήσουν εσύ;» (οι εκτοπισμένοι άνθρωποι, η ξενοφοβία, ο πολιτισμός, η ταυτότητα, η ετερότητα και η διαχείρισή της, η παιδαγωγική προσέγγιση που προτείνεται με βάση τις αρχές της κριτικής διαπολιτισμικής εκπαίδευσης κ.ά.).
  •  Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στο πρόγραμμα (όροι και δυνατότητες συμμετοχής στην επιμόρφωση, αξιοποίηση στη σχολική τάξη, συμμετοχή σε Ημέρα Δράσης/Μαθητικά Φεστιβάλ).

β) Βιωματικό εργαστήριο: «πες το δυναμικά με εικόνες!» (κωδ. Β15)

Θα αξιοποιηθεί το «θέατρο εικόνων», και ειδικότερα οι «δυναμικές εικόνες» σε συνδυασμό με βασικές τεχνικές εκπαιδευτικού δράματος, για τη διερεύνηση απόψεων, έκφραση ιδεών και συναισθημάτων αλλά και ως διαδικασίας που οδηγεί σε παραστασιακό γεγονός. Ως πρώτη ύλη θα χρησιμοποιηθεί το σώμα μας και οι ιστορίες μας, λογοτεχνικά κείμενα και ντοκουμέντα. Οι συμμετέχοντες/-ουσες θα γνωρίσουν ένα δημιουργικό τρόπο  για να δουλεύουν θεατρικά με νέους και να προσεγγίσουν διερευνητικά θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ζητήματα προσφύγων.

γ) Σχεδιασμός προγραμμάτων στο σχολείο (κωδ. 3α).

Oι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες θα κληθούν να συζητήσουν και σχεδιάσουν δραστηριότητες κατάλληλες στο πλαίσιο της εργασίας τους. 

Το σεμινάριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων καθώς και σε εμψυχωτές ομάδων νέων με μικρή ή καθόλου εμπειρία σε θεατροπαιδαγωγικές τεχνικές.

Προσοχή: Το σεμινάριο είναι βιωματικό, έχει τη μορφή θεατρικού εργαστηρίου, περιλαμβάνει ασκήσεις, παιχνίδια, αυτοσχεδιασμούς, παιχνίδια ρόλων και άλλες δραστηριότητες. Γι’ αυτό οι συμμετέχοντες είναι απαραίτητο:

  • να φορούν άνετα ρούχα και παπούτσια για κινητικές ασκήσεις στον χώρο
  • να φέρουν μαζί τους … κέφι και όρεξη για πειραματισμούς!

Το πρόγραμμα «Κι αν ήσουν εσύ;» είναι εγκεκριμένο από το ΙΕΠ και το Υπουργείο Παιδείας και πιστοποιημένο από τον Διεθνή Οργανισμό για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (IDEA).

 Θα δοθούν στους συμμετέχοντες υλικά του προγράμματος μετά το τέλος του σεμιναρίου.

 

Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Ύπατη Αρμοστεία ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα.

Συνεργασία: Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καστρίου Αρκαδίας

Πληροφορίες: info@theatroedu.gr / 2106541600

 

Βιογραφικά σημειώματα εμψυχωτών

Ο Νίκος Γκόβας είναι παιδαγωγός θεάτρου και εκπαιδευτής ενηλίκων, με μεγάλη εμπειρία στην εμψύχωση ομάδων. Σπούδασε μαθηματικά, θέατρο και παιδαγωγικά στην Ελλάδα, στην Αγγλία και στην Αυστραλία και έχει συνεργαστεί ως ηθοποιός, μουσικός, σκηνοθέτης και εμψυχωτής νεανικών θεατρικών εργαστηρίων με Δημοτικά Θέατρα, ΔΗΠΕΘΕ, Πανεπιστήμια και ανεξάρτητες ομάδες. Το 1994 ιδρύει στο Λονδίνο το Theatre Lab Company (Hellenic Foundation Award 1997) και σκηνοθετεί τις παραστάσεις του μέχρι το 1998 (European Festival of Theatre in Camden London, Διεθνές Φεστιβάλ «Θεατρική Άνοιξη» στη Θεσσαλονίκη, κ.α.). Ως Υπεύθυνος Πολιτιστικών Θεμάτων στην Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής (1998- 2014) αναπτύσσει τοπικά πολιτιστικά δίκτυα με έμφαση το θέατρο, τα οπτικοακουστικά (φωτογραφία, κινηματογράφος), τη λογοτεχνία, τα ανθρώπινα δικαιώματα κ.α. Ιδρυτής και εκδότης (2001-2021) του περιοδικού «Εκπαίδευση & Θέατρο», μέλος της Διεθνούς Συντακτικής Επιτροπής του περιοδικού Research in Drama Education (RiDE) (2011-2017). Ιδρυτής και πρόεδρος (1992008) της επιστημονικής ένωσης «Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση». Από το 2015 συντονίζει το πρόγραμμα «Κι αν ήσουν εσύ;» που υλοποιεί το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Σκηνοθέτης και Εμψυχωτής, επίσης, στο πρόγραμμα «Διαφυγές» ένα θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα-παράσταση θεάτρου φόρουμ για σχολεία για τη λήψη αποφάσεων και την πρόληψη. Έχει γράψει και επιμεληθεί πολλά βιβλία και άρθρα για το θέατρο και την εκπαίδευση.

Η Χριστίνα Ζώνιου διδάσκει Υποκριτική, Σκηνική Πρακτική και Κοινωνικό Θέατρο σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο ως μέλος του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, από το 2005. Το ακαδημαϊκό έτος 2018/2019 δίδαξε ως επισκέπτρια καθηγήτρια στα Πανεπιστήμια της Πίζας και της Ρώμης. Υπήρξε μέλος της Επιτροπής Σπουδών του Λυκείου Επιδαύρου, διεθνούς θερινού σχολείου αρχαίου δράματος του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Το ερευνητικό της ενδιαφέρον περιλαμβάνει τις σύγχρονες προσεγγίσεις στη σκηνοθεσία, την υποκριτική και τη δραματουργία, την εκπαίδευση ηθοποιών, τις παραστατικές τέχνες στην εκπαίδευση, το εφαρμοσμένο/κοινωνικό θέατρο και το Θέατρο του Καταπιεσμένου. Έχει προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές θεάτρου, με εξειδίκευση στη σύγχρονη θεατρική πρακτική (σκηνοθεσία, υποκριτική, δραματουργία και θεατροπαιδαγωγική), στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (1997), στο Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης (1998) και τη δραματική σχολή Laboratorio Nove στη Φλωρεντία (2002), ενώ έχει παρακολουθήσει και πολυάριθμα διεθνή σεμινάρια κατάρτισης. Κατέχει Διδακτορικό Δίπλωμα από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (2016) με θέμα την ανάπτυξη της διαπολιτισμικής ικανότητας των εκπαιδευτικών μέσω του Θεάτρου του Καταπιεσμένου.