Ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων 
με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος

 


ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣΤΙ ΕΙΝΑΙ - ΔΡΑΣΕΙΣ - ΧΡΗΣΙΜΟ ΥΛΙΚΟ - Η ΟΜΑΔΑ
η επιμόρφωση 2024-2025

Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και μελών τοπικής κοινωνίας

 

Στο πλαίσιο του προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ;" το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες διοργανώνουν δωρεάν επιμορφωτικά σεμινάρια και εργαστήρια, μικρής ή μεγάλης διάρκειας, για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, φοιτητές, εμψυχωτές ομάδων, στελέχη τοπικών ανθρωπιστικών οργανώσεων και μέλη της τοπικής κοινωνίας (οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ενώσεις γονέων, στελέχη δημοτικών αρχών, ενώσεις εκπαιδευτικών κ.ά).

 

 


Τα σεμινάρια βασίζονται σε τεχνικές θεάτρου, εκπαιδευτικού δράματος και θεατρικού παιχνιδιού προσαρμοσμένες στο εκπαιδευτικό υλικό του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση («Εσύ όπως κι Εγώ», «Μονόλογοι από το Αιγαίο», "Μονόλογοι σε καραντίνα" κ.ά), της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες («Δραστηριότητες βιωματικής μάθησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα των προσφύγων, «Περάσματα», «Δεν είναι μόνο αριθμοί», Σκληρό Καρύδι κ.ά.) και άλλων φορέων για τα ανθρώπινα δικαιώματα, την αποδοχή της διαφορετικότητας, την πολιτειότητα κ.ά. 

Τα σεμινάρια στοχεύουν:

  • στην ευαισθητοποίηση σε ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων γενικότερα και θέματα προσφύγων ειδικότερα, 

  • στην εξοικείωση με τη χρήση τεχνικών θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος, που μπορούν να αξιοποιηθούν στο σχεδιασμό προγραμμάτων ή μαθημάτων με ανάλογη θεματολογία, 

  •  στην παρουσίαση εκπαιδευτικού υλικού διαφόρων φορέων που ασχολούνται με τα ανθρώπινα δικαιώματα,

  • στην ενημέρωση για τις εκπαιδευτικές και γενικότερες δράσεις της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και των άλλων συνεργαζόμενων φορέων.


Τα σεμινάρια είναι βιωματικά, έχουν τη μορφή θεατρικού εργαστηρίου, περιλαμβάνουν ασκήσεις, παιχνίδια, αυτοσχεδιασμούς, παιχνίδια ρόλων και άλλες δραστηριότητες, γι’ αυτό οι συμμετέχοντες είναι απαραίτητο:
  • να φορούν άνετα ρούχα και παπούτσια για κινητικές ασκήσεις στο χώρο

  • να φέρουν μαζί τους … κέφι και όρεξη για πειραματισμούς!

Τα σεμινάρια έχουν προσαρμοστεί και για διαδικτυακή εφαρμογή.

Όλα τα σεμινάρια είναι δωρεάν και προσφέρονται από ειδικά εκπαιδευμένους και πιστοποιημένους στο πρόγραμμα θεατροπαιδαγωγούς και εμψυχωτές

Προτεραιότητα έχουν τα μέλη του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

 

 

Τεχνικές θεάτρου και βιωματικής μάθησης για τα ανθρώπινα δικαιώματα και για θέματα προσφύγων

Αναζητώντας τη δική μου φωνή

Το όνομά μου είναι... δικό μου

World cinema

Πατάμε γερά!

Το σώμα αφηγείται (ή Δεν είναι Τραγωδία)

Εγώ και ο άλλος…

Ειδήσεις... αλλιώς

Έχω, έχεις, έχει, έχουμε Δικαιώματα

... εγώ είμαι Εγώ

Μπλοκάρουμε το ρατσισμό στο σχολείο

Κλικ – Ο κόσμος μέσα από τα μάτια μου

Ο εαυτός μου ως ντοκουμέντο

Μονόλογοι και αντηχήσεις

Κινώντας το Νομαδικό Σώμα

Ο ήχος της πέτρας

Βιωματική μάθηση με τη μέθοδο εκπαιδευτικού δράματος

Τα χέρια

Με λογισμό και μ’ όνειρο

Από τον Μπρεχτ... στον Δαρείο 2800 μίλια δρόμος

Ειρήνη - Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα

Πες το δυναμικά με εικόνες!

Σκληρό καρύδι

Σεμινάρια Εκπαιδευτικών - Όλα τα σεμινάρια

Σεμινάρια για εκπαιδευτικούς

"κι αν ήσουν εσύ; - πες το  δυναμικά με εικόνες!" (α' μέρος)

"κι αν ήσουν εσύ; - πες το δυναμικά με εικόνες!" (α' μέρος)

Ιωάννινα,12/2/2025, Σεμινάριο για εκπαιδευτικούς. Νίκος Γκόβας, Χριστίνα Ζώνιου,

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 12/2/2025 5:00 μμ - 8:00 μμ Export event


Δωρεάν σεμινάριο/εργαστήριο για εκπαιδευτικούς,
εμψυχωτές/εμψυχώτριες νεανικών ομάδων, φοιτητές/φοιτήτριες

«κι αν ήσουν εσύ;» "πες το δυναμικά με εικόνες (α μέρος) 

ΙΩΑΝΝΙΝΑ Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2025
Ώρες: 17:00 – 20:00.
Τόπος: 5ο Γυμνάσιο Ιωαννίνων

Εμψύχωση: 
Χριστίνα Ζώνιου, σκηνοθέτρια-εμψυχώτρια, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
Νίκος Γκόβας, θεατροπαιδαγωγός, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση/Γραφείο Ιωαννίνων στο πλαίσιο του προγράμματις "κι αν ήσουν εσύ;"  διοργανώνει εργαστήριο στην πόλη των Ιωαννίνων 

Η συμμετοχή είναι δωρεάν αλλά χρειάζεται δήλωση συμμετοχής λόγω περιορισμένου αριθμού θέσεων. Προτεραιότητα έχουν τα μέλη του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (Π.Δ.Θ.Ε.) και όσοι/ες προτίθενται να συμμετάσχουν στο Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ «Μαζί» 
Δήλωση συμμετοχής εδώ

Το εργαστήριο γίνεται στο πλαίσιο του προγράμματος “Κι αν ήσουν εσύ;” του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και του Γραφείου της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα (Υ.Α.). Ειδικά φέτος, η καλλιτεχνική επιμέλεια των Φεστιβάλ «Μαζί» υποστηρίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού (Πρόγραμμα «Δημιουργική Ελλάδα - Επιχορηγήσεις Σύγχρονου Πολιτισμού 2024 - Πολυθεματικά φεστιβάλ/δράσεις»).

Στόχος  είναι να μυηθούν οι εκπαιδευτικοί στη διαδικασία και τις αρχές επινόησης μαθητικών παραστάσεων ξεκινώντας και εξελίσσοντας ιδέες των μαθητών/ριών, που προέρχονται από την έρευνα της πραγματικότητας γύρω μας και μέσα μας, ώστε να συμμετάσχουν στο Πανελλήνιο Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ «Μαζί». 

Εργαστήριο Α΄ μέρος: Θέατρο Ντοκουμέντο (Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2025, 5μμ-8μμ)
Στις μαθητικές δημιουργίες κεντρικό είδος αποτελεί το Θέατρο-ντοκουμέντο. Βασικά σημεία του είναι ότι δεν βασίζεται στη μυθοπλασία αλλά στην κατά λέξη αυτούσια χρήση ντοκουμέντων (τεκμηρίων) καθώς επίσης ότι η ιστορία που αφηγούμαστε λέγεται από πολλαπλές αφηγηματικές φωνές. Οι μαθητές-ηθοποιοί αλλάζουν εντελώς λειτουργία και γίνονται ηθοποιοί-ερευνητές, ηθοποιοί-δραματουργοί και επινοητές της παράστασης.
Εργαστήριο Β΄μέρος: Θέατρο της Επινόησης (Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2025, 5μμ-8μ.μ.)
Ένα άλλο βασικό είδος για τις μαθητικές δημιουργίες είναι το Θέατρο της Επινόησης. Οι βασικές αρχές του θεάτρου της επινόησης είναι η συλλογικότητα, η συμμετοχικότητα, το δημοκρατικό μοντέλο συνδημιουργίας και διαχείρισης της δημιουργικής διαδικασίας αλλά και των ευθυνών στην ομάδα. Οι αφετηρίες της επινόησης μπορεί να είναι μια ιδέα, λέξεις κλειδιά, φωτογραφίες, κοστούμια/ρούχα, λεζάντες από εφημερίδες, αντικείμενα, κινήσεις, οι επαναλήψεις, οι λίστες, τα αντικείμενα, η συλλογική και ατομική μνήμη. Δημιουργούμε ιδέες και μετά τις αποκλείουμε, στήνουμε σκηνές και μετά τις αναθεωρούμε και, τέλος, συνθέτουμε το υλικό μας και φτιάχνουμε αφηγήσεις. Στο εργαστήριο θα περιηγηθούμε στα στάδια της επινόησης, εκκινώντας από ντοκουμέντα του προγράμματος «Κι αν ήσουν εσύ;»: αφηγήσεις, μαρτυρίες, ποίηση που προέρχονται από τους εκτοπισμένους ανθρώπους και το προσφυγικό.

Μαθητικό-Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ «Μαζί» στα Ιωάννινα
Τα Μαθητικά-Καλλιτεχνικά Φεστιβάλ «Μαζί» είναι ένα θεσμός που διοργανώνεται τα τελευταία χρόνια σε 18 και πλέον πόλεις σε όλη την Ελλάδα στο πλαίσιο του προγράμματος «Κι αν ήσουν εσύ;», το οποίο υλοποιείται από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο θεσμός αυτός φέρνει στο προσκήνιο το έργο των σχολείων πάνω σε θεματικές ανθρωπίνων δικαιωμάτων και σε θέματα γύρω από τους πρόσφυγες. Στόχος είναι τα παιδιά μαζί με τους εκπαιδευτικούς τους να συν-δημιουργήσουν και να παρουσιάσουν την δουλειά τους υπό το πρίσμα των αξιών της αλληλεγγύης, της ενσυναίσθησης, της αλληλοϋποστήριξης, της συμπερίληψης, της αποδοχής, της συνεργασίας και της συλλογικής δράσης.
Τα έργα που θα παρουσιάσουν τα σχολεία στο πλαίσιο του Φεστιβάλ μπορεί να περιλαμβάνουν: αφίσα, βίντεο, έκθεση φωτογραφίας, έκθεση ζωγραφικής, θεατρικό δρώμενο μικρής διάρκειας, τραγούδι,  παρουσίαση βιβλίου, δημιουργία εργαστηρίου από μαθητές για μαθητές κ.ά.

Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση/Γραφείο Ιωαννίνων, Ύπατη Αρμοστεία ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα.

Γραμματεία/Πληρ.  info@theatroedu.gr/ 2106541600

Βιογραφικά σημειώματα εμψυχωτών

Ο Νίκος Γκόβας είναι παιδαγωγός θεάτρου και εκπαιδευτής ενηλίκων, με μεγάλη εμπειρία στην εμψύχωση ομάδων. Σπούδασε μαθηματικά, θέατρο και παιδαγωγικά στην Ελλάδα, στην Αγγλία και στην Αυστραλία και έχει συνεργαστεί ως ηθοποιός, μουσικός, σκηνοθέτης και εμψυχωτής νεανικών θεατρικών εργαστηρίων με Δημοτικά Θέατρα, ΔΗΠΕΘΕ, Πανεπιστήμια και ανεξάρτητες ομάδες. Το 1994 ιδρύει στο Λονδίνο το Theatre Lab Company (Hellenic Foundation Award 1997) και σκηνοθετεί τις παραστάσεις του μέχρι το 1998 (European Festival of Theatre in Camden London, Διεθνές Φεστιβάλ «Θεατρική Άνοιξη» στη Θεσσαλονίκη, κ.α.). Ως Υπεύθυνος Πολιτιστικών Θεμάτων στην Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής (1998-2014) αναπτύσσει τοπικά πολιτιστικά δίκτυα με έμφαση το θέατρο, τα οπτικοακουστικά (φωτογραφία, κινηματογράφος), τη λογοτεχνία, τα ανθρώπινα δικαιώματα κ.α. Ιδρυτής και εκδότης (2001-2021) του περιοδικού «Εκπαίδευση & Θέατρο», μέλος της Διεθνούς Συντακτικής Επιτροπής του περιοδικού Research in Drama Education (RiDE) (2011-2017). Ιδρυτής και πρόεδρος (1998- 2008) της επιστημονικής ένωσης «Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση» και από το 2024 μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Διεθνούς Οργανισμού για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (IDEA). Από το 2015 συντονίζει το πρόγραμμα «Κι αν ήσουν εσύ;» που υλοποιεί το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Σκηνοθέτης και Εμψυχωτής στο πρόγραμμα «Διαφυγές: ένα θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα- παράσταση θεάτρου φόρουμ για σχολεία για τη λήψη αποφάσεων και την πρόληψη. Εμψυχωτής στα προγράμματα εκπαίδευσης στελεχών Θεάτρου Φόρουμ.  Έχει γράψει, συγγράψει και επιμεληθεί πολλά βιβλία και άρθρα για το θέατρο στην εκπαίδευση.

Η Χριστίνα Ζώνιου διδάσκει Υποκριτική, Σκηνική Πρακτική και Κοινωνικό Θέατρο σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο ως μέλος του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, από το 2005. Το ακαδημαϊκό έτος 2018/2019 δίδαξε ως επισκέπτρια καθηγήτρια στα Πανεπιστήμια της Πίζας και της Ρώμης. Υπήρξε μέλος της Επιτροπής Σπουδών του Λυκείου Επιδαύρου, διεθνούς θερινού σχολείου αρχαίου δράματος του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Το ερευνητικό της ενδιαφέρον περιλαμβάνει τις σύγχρονες προσεγγίσεις στη σκηνοθεσία, την υποκριτική και τη δραματουργία, την εκπαίδευση ηθοποιών, τις παραστατικές τέχνες στην εκπαίδευση, το εφαρμοσμένο/κοινωνικό θέατρο και το Θέατρο του Καταπιεσμένου. Έχει προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές θεάτρου, με εξειδίκευση στη σύγχρονη θεατρική πρακτική (σκηνοθεσία, υποκριτική, δραματουργία και θεατροπαιδαγωγική), στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (1997), στο Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης (1998) και τη δραματική σχολή Laboratorio Nove στη Φλωρεντία (2002), ενώ έχει παρακολουθήσει και πολυάριθμα διεθνή σεμινάρια κατάρτισης. Κατέχει Διδακτορικό Δίπλωμα από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (2016) με θέμα την ανάπτυξη της διαπολιτισμικής ικανότητας των εκπαιδευτικών μέσω του Θεάτρου του Καταπιεσμένου.