Θέατρο και Πρόληψη της Εξάρτησης

 


- Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (ΠΔΘΕ) από το 2000 υλοποιεί για σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης το θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα φόρουμ
"Διαφυγές...από κάθε εξάρτηση" .... σε συνεργασία με φορείς όπως ΚΕΘΕΑ, Κέντρα Πρόληψης/ΟΚΑΝΑ, ψυχολόγους, Συμβουλευτικούς Σταθμούς Νέων, Δήμους, Συλλόγους Γονέων κ.ά.

- Στις 29 Σεπτεμβριου 2022 το ΠΔΘΕ έγινε δεκτό ως μέλος στο
Πανελλήνιο Δίκτυο Φορέων Πρόληψης της Εξάρτησης (εδω το πλαισιο λειτουργίας)

 (Τακτικός εκπρόσωπος από το ΠΔΘΕ: Κρίθαρη Χριστίνα Αναπληρ. εκπρόσωπος: Νίκος Γκόβας)

Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση  - Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας
Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (ΠΔΘΕ) και το Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας (ΠΠΑ) του ΑΠΘ  συνεργάζονται για την ανάπτυξη δράσεων βασισμένων στο Θέατρο του Καταπιεσμένου (ΘτΚ) και στο Θέατρο Φόρουμ (ΘΦ). Η έναρξη της συνεργασίας  έγινε στην πόλη της Σητείας τον Μάιο του 2022 με την υλοποίηση διήμερης εκπαίδευσης για εκπαιδευτικούς και την παρουσίαση του θεατροπαιδαγωγικού προγράμματος «Κι αν ήσουν εσύ» στην οποία περιλαμβάνονταν και η παράσταση φόρουμ «η πολύχρωμη μετανάστευση της πεταλούδας». Στη συνέχεια, τον Απρίλιο του 2023, οι δύο φορείς προχώρησαν στη δημιουργία τοπικής ομάδας ΘτΚ στη Σητεία και την εκπαίδευσή της στο θεατρικό έργο φόρουμ «Διαφυγές.. από κάθε εξάρτηση». Το έργο παρουσιάστηκε σε τάξη του Γενικού Λυκείου Σητείας και στο «Θέατρο της Σητείας», στο πλαίσιο των δράσεων πρόληψης των εξαρτήσεων και άλλων ψυχοκοινωνικών προβλημάτων που αναπτύσσει το ΠΠΑ Σητείας. Από τον Ιανουάριο του 2024, το ΠΔΘΕ συνεργάζεται με τα ΠΠΑ Θεσσαλονίκης και Λάρισας με στόχο την εκπαίδευση μελών των προγραμμάτων –ανθρώπων που βρίσκονται σε διαδικασία απεξάρτησης- στο Θέατρο του Καταπιεσμένου. Στόχοι των εκπαιδευτικών εργαστηρίων είναι η επαφή και εξοικείωση των μελών στη φιλοσοφία και τις πρακτικές εφαρμογές του ΘτΚ και Θεάτρου Φόρουμ καθώς και η εκπαίδευσή τους στη δημιουργία μιας θεατρικής παράστασης φόρουμ. Σύμφωνα με τη φιλοσοφία του ΠΠΑ, στην ψυχοκοινωνική υποστήριξη των ανθρώπων με προβλήματα εξάρτησης σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν δράσεις που αφορούν στην κινητοποίησή τους σε πολιτιστικά και κοινωνικά ζητήματα. Καθώς η απεξάρτηση δεν αποτελεί απλά μια διαδικασία αποχής από τις ουσίες, αλλά μια διαδικασία επαναδιαπαιδαγώγησης, δράσεις που στοχεύουν στην επαφή των ανθρώπων με δίκτυα/ ομάδες που προάγουν τον κοινωνικό προβληματισμό και την επανασύνδεσή τους με το κοινωνικό και φυσικό περιβάλλον, κατέχουν σημαντική θέση στην απεξαρτητική διαδικασία. Παράλληλα το ΠΔΘΕ μέσα από τις παραστάσεις- προγράμματα Θέατρου Φόρουμ που υλοποιεί δίνει την ευκαιρία στο κοινό να πάρει μέρος στη δράση προτείνοντας λύσεις και δοκιμάζοντας ιδέες στη πράξη αντί στα λόγια. Πρόκειται για μια μορφή «αλληλεπιδραστικού» θεάτρου το οποίο χρησιμοποιεί τεχνικές που έχουν την αναφορά τους στο έργο του Augusto Boal. Οι τεχνικές αυτές δεν αποσκοπούν στο να οδηγήσουν το κοινό να πάρει τελεσίδικη θέση σε αμφιλεγόμενα θέματα όσο στο να αναδείξουν τις πολλές πλευρές με τις οποίες αυτά μπορεί να προσεγγιστούν.
Και οι δύο φορείς είναι μέλη του 
Πανελλήνιου Δίκτυου Φορέων Πρόληψης της Εξάρτησης
ΕΔΩ ΟΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

Εργαστήριο Θεάτρου Φόρουμ - Διαφυγές

Εργαστήριο Θεάτρου Φόρουμ - Διαφυγές

Πάτρα, 27/11/2016, Εργαστήρια για εκπαιδευτικούς, Γιώργος Μπεκιάρης, Κατερίνα Στεφάνου

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 27/11/2016 11:00 πμ - 3:00 μμ Export event


2008_11_27Afisa-pagkosmia-iΠαγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση 2016

«Μπροστά στις νέες προκλήσεις 2016»
Θέατρο - Εκπαίδευση - Κοινωνική Παρέμβαση

ΠΑΤΡΑ 27 Νοεμβρίου 2016

ΗΜΕΡΙΔΑ-ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

Τοποθεσία: 210 Γυμνάσιο Πάτρας (Θεοδότου και Ανθεμίου, Πάτρα,
2610-433400, mail@21gym-patras.ach.sch.gr)
ελεύθερη είσοδος

Διοργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση - Γραφείο Πάτρας

Συνεργασία: Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες

Συνεργαζόμενοι Φορείς: Τμήματα  Αγωγής Υγείας Α/βάθμιας  και Β/βάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας, Τμήμα Περιβαλλοντικής Α/βάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας, Τμήμα Πολιτιστικών Α/βάθμιας και  Β/βάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας,  Θεατροπαιδαγωγική Ομάδα ΠΑιΘέΑ, 210 Γυμνάσιο Πάτρας, Σύλλογος Αποφοίτων Θεατρολόγων Πάτρας, Θεατρικό εργαστήρι για παιδιά και εφήβους ΔΗΠΕΘΕ ΠΑΤΡΑΣ,  Διαπολιτισμικό Εργαστήρι ΔΗΠΕΘΕ ΠΑΤΡΑΣ.

Εργαστήριο Β΄: «Διαφυγές», Θεατροπαιδαγωγικό Πρόγραμμα με τεχνικές Θεάτρου Φόρουμ για την πρόληψη & τη λήψη αποφάσεων

Το Θεατροπαιδαγωγικό Πρόγραμμα «Διαφυγές … από κάθε εξάρτηση» σχεδιάστηκε και οργανώθηκε από μέλη του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και εφαρμόστηκε πρώτη φορά σε σχολεία της Ανατολικής Αττικής το 2000-2001. Το 2010 επανασχεδιάστηκε και υλοποιείται σε Γυμνάσια και Λύκεια από τη Θεατροπαιδαγωγική Ομάδα δρΑΝ (Χριστίνα Κρίθαρη, Αλίνα Σαπρανίδου, Χάρης Χιώτης) σε διδασκαλία εμψύχωση Νίκου Γκόβα. Σκοπός του είναι να θέσει ερωτήματα που σχετίζονται με το θέμα της πρόληψης και της λήψης αποφάσεων στους εφήβους. Στο εργαστήριο θα παρουσιαστεί το πρόγραμμα με τεχνικές Θεάτρου Φόρουμ (Augusto Boal), όπως παρουσιάζεται σε σχολεία: α) θεατρικό εργαστήριο με ασκήσεις γνωριμίας και ενεργοποίησης των μαθητών, β) διερεύνηση του θέματος με χρήση τεχνικών εκπαιδευτικού δράματος και του «πακέτου εξερεύνησης» (John Somers), γ) παρουσίαση της παράστασης «διαφυγές» από την Ομάδα δρΑΝ δ) εμβάθυνση στους χαρακτήρες του έργου με τεχνικές εκπαιδευτικού δράματος ε) θέατρο Φόρουμ, όπου οι συμμετέχοντες καλούνται να ξαναπαίξουν μερικές σκηνές του έργου και να δώσουν μια διαφορετική λύση-διέξοδο στα διλήμματα της ηρωίδας στ) αποτίμηση-συζήτηση. Η Θεατροπαιδαγωγική Ομάδα εφοδιάζει τον εκπαιδευτικό με υλικό και προτάσεις για δραστηριότητες που μπορεί να κάνει στην τάξη.

Ο Γιώργος Μπεκιάρης είναι δάσκαλος και θεατρολόγος. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια Θεατρικού Παιχνιδιού και Εκπαιδευτικού Δράματος. Ασχολείται με το Θέατρο στην Εκπαίδευση ως πράξη τέχνης και ως πράξη διδασκαλίας αξιοποιώντας θεατρικές τεχνικές, θεατρικό παιχνίδι και βιωματικούς τρόπους μάθησης. Εμψυχώνει ομάδες θεατρικού παιχνιδιού μαθητών δημοτικού και εφήβων. Είναι μέλος της Θεατροπαιδαγωγικής Ομάδας ΠΑιΘέΑ, στο πλαίσιο της οποίας αξιοποίησε τεχνικές του Εκπαιδευτικού Δράματος και του Θεάτρου Φόρουμ για τη δημιουργία του θεατροπαιδαγωγικού προγράμματος «349’ ακόμα…» σε σχέση με το σχολικό εκφοβισμό για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με την αξιοποίηση του θεάτρου σκιών στην εκπαίδευση και με τις εναλλακτικές χρήσεις της σκιάς στο θέατρο. Στο πλαίσιο αυτό, σκηνοθέτησε τη θεατρική παράσταση της ομάδας «Το γαϊτανάκι των σκιών και των χρωμάτων..». Ως εμπειρογνώμονας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για το Νέο Σχολείο στο πεδίο του Πολιτισμού έχει πάρει μέρος στη συγγραφή των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών και του Οδηγού Εκπαιδευτικού για το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής στην υποχρεωτική εκπαίδευση και του Οδηγού Εκπαιδευτικού για το μάθημα Θεατρικό Παιχνίδι & Δραματοποίηση κειμένων στα Καλλιτεχνικά Σχολεία. Είναι μέλος του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Συμμετέχει από το 2015 ως επιμορφωτής στο πρόγραμμα «κι αν ήσουν εσύ;» του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα.

Η Κατερίνα Στεφάνου είναι απόφοιτος του τμήματος Φιλοσοφικής  Σχολής, Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και του Μεταπτυχιακού Τμήματος του ίδιου Πανεπιστημίου με θέμα: «Λογοθεραπεία: αντιμετώπιση δυσκολιών  προφορικού και γραπτού λόγου (μαθησιακές  δυσκολίες)».  Έχει παρακολουθήσει βιωματικά σεμινάρια θεατρικών τεχνικών. Είναι μέλος της Θεατροπαιδαγωγικής Ομάδας ΠΑιΘέΑ και του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Συμμετείχε στο θεατρικό εργαστήρι θεάτρου φόρουμ της ομάδας Ώσμωσης σε συνεργασία με την Ένωση Αφρικανών Γυναικών υπό το συντονισμό της Χριστίνας Ζώνιου. Συμμετέχει ως εμψυχώτρια στο πρόγραμμα «κι αν ήσουν εσύ;» του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα.

Συντελεστές παράστασης «Διαφυγές… από κάθε εξάρτηση»:  Η ομάδα αποτελείται από τους φοιτητές του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών Ελένη Κίτσου, Γιάννης Κουτρουμάνης, Χρήστος Χασκής, Χρήστος Μπουρνάκας, Νίκη Φραγκέλλη. Τα μέλη της έχουν παρακολουθήσει εργαστήρια θεατρικών τεχνικών (θεατρικό παιχνίδι, τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος, Θέατρο του Καταπιεσμένου κ.ά.) και συμμετέχουν ως βοηθοί εμψυχωτές στο πρόγραμμα «κι αν ήσουν εσύ;» του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα.