Εργαστήρια Συνεδρίου 2025

Τα ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

ΕΓΓΡΑΦΗ: Tα εργαστηρια είναι διάρκειας 2,5 ωρών. Οι θέσεις στα Εργαστήρια είναι περιορισμένες. Η εγγραφή σε αυτά θα γίνει μετά την γενική εγγραφή στο Συνέδριο και θα τηρηθεί σειρα προτεραιότητας.
Συγκεκριμένα: Όταν αναρτηθούν τα εργαστήρια στην ιστοσελίδα του Συνεδρίου, και εφόσον έχετε ολοκληρώσει την διαδικασία  εγγραφής, θα σταλεί στο email σας προσωπικό μήνυμα, κατά προτεραιότητα ανάλογα με την ημερομηνία εγγραφής, που θα σας δίνει τη δυνατότητα να επιλέξετε ποιο εργαστήριο θα θέλετε να παρακολουθήσετε.
Σημείωση: πριν δηλώσετε, ελέξτε τη γλώσσα εργαστηρίου.

Σημ. Ο αστερίσκος ακολουθούμενος από το θηλυκό γένος χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει όλα τα φύλα.


 

 

 

«Της Γης ο Αφαλός» – Ένα Πρόγραμμα για την Συμπερίληψη

Αθήνα, 21/03/2025, εργαστήριο για εκπαιδευτικούς, Μαρία Φραγκή

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 21/3/2025 4:30 μμ - 7:00 μμ Export event


Της Γης ο Αφαλός – Ένα Πρόγραμμα για την Συμπερίληψη

 

Μαρία Φραγκή

Μέλος ΕΕΠ στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πατρών

 

 

 ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

Στο Διεθνές Συνέδριο "Θέατρο & Συμπεριληπτική Εκπαίδευση"

Αθήνα 21, 22, 23 Μαρτίου 2025

Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

 

Γλώσσα: Ελληνικά

Θέσεις περιορισμένες
 

Σύντομη περιγραφή εργαστηρίου

Ο στόχος του εργαστηρίου "Της Γης ο Αφαλός" είναι οι συμμετέχοντες να γνωρίσουν, να κατανοήσουν και να ευαισθητοποιηθούν στα ζητήματα της συμπερίληψης, όπως αυτά αναδεικνύονται μέσα από τα λαϊκά παραδοσιακά παραμύθια.

 

Η παράδοση και ο πολιτισμός συνδέονται στενά και μεταφέρουν δημιουργικά τα χαρακτηριστικά τους από γενιά σε γενιά. Στην παγκόσμια ιστορία το παραμύθι θεωρήθηκε ένας πολυδιάστατος φορέας γνώσης, τέχνης, θεραπείας και καλλιέργειας. Ωστόσο, οι σύγχρονες κοινωνίες έχουν απλουστεύσει αυτό το μέσο, επικεντρώνοντας στη μορφή του, στην απλουστευμένη αφήγηση, και συχνά απομακρύνοντάς το από τον συμβολισμό του. Έτσι, η εικόνα κυριάρχησε έναντι του λόγου, οδηγώντας σε μια επιφανειακή ανάγνωση των παραμυθιών. Στόχος της δουλειάς μας είναι η επανεξέταση της αξίας του λαϊκού παραμυθιού χωρίς προκαταλήψεις ή φόβο, αναγνωρίζοντας την προοπτική του για την προώθηση της συμπερίληψης, όπως αυτή περιγράφεται στη Διακήρυξη της Σαλαμάνκα 1994 (Salamanca Statement)

 

Έτσι λοιπόν αντλούμε αρχές και διατυπώσουμε τις δικές μας, όπως αυτές προκύπτουν μέσα από το λαϊκό παραμύθι:

  • Κάθε παιδί και κάθε ενήλικος έχει το βασικό δικαίωμα στην εκπαίδευση και την κοινωνικοποίηση, ανεξάρτητα από το φύλο, το χρώμα, τη γλώσσα, τη θρησκεία, την εθνικότητα, ή τη νοητική και σωματική ικανότητα.

  • Κάθε παιδί και κάθε ενήλικος διαθέτει μοναδικά χαρακτηριστικά, ενδιαφέροντα, ικανότητες, ιδιαιτερότητες και μαθησιακές ανάγκες, αποτελώντας μια μοναδική και ανεπανάληπτη οντότητα στον κόσμο απολύτως απαραίτητη σ’ αυτόν.

  • Κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, της εργασίας και της κοινωνικής δράσης θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη αυτά τα διαφορετικά χαρακτηριστικά και οι ανάγκες των ανθρώπων χωρίς διάκριση και με πλήρη αποδοχή.

  • Τα παιδιά και οι ενήλικες με ειδικές ανάγκες πρέπει να έχουν πρόσβαση στα σχολεία γενικής αγωγής καθώς η πολιτική της ενσωμάτωσης στην κοινωνία υποστηρίζει ότι το σχολείο για όλους είναι η πιο ενδεικτική και συνάμα η πιο αποτελεσματική προσέγγιση για την αντιμετώπιση της διαφοροποίησης και της απομόνωσης των παιδιών με ειδικές ανάγκες από τις συνήθεις εκπαιδευτικές διαδικασίες. Τα λαϊκά παραμύθια υπονομεύουν την «διάκριση» και αποδέχονται την ετερότητα. Έτσι μπορούν να αξιοποιηθούν και ως δίαυλοι για να επιτευχθεί ένας γνήσιος συμπεριληπτικός και διαπολιτισμικός διάλογος.

 

To εργαστήριο μέσα από μια σύντομη αναδρομή στις βασικές θεωρίες για τα λαϊκά παραδοσιακά παραμύθια θα επιδιώξει να καταστήσει σαφή την εικόνα του «διαφορετικού» με παραδείγματα μέσα από την αφήγηση του παραδείγματος «Της γης ο αφαλός». Η δραματοποίηση επιλεγμένων μερών θα έχει ως αντικείμενο την ανάδειξη της βαθύτερης συμπεριληπτικής στάσης στην παράδοση ότι όλοι είναι αποδεκτοί και συχνά τα διαφορετικά πλάσματα φέρνουν λύσεις σε σοβαρά προβλήματα των πρωταγωνιστών. Το εργαστήριο θα είναι βιωματικό, με θεατροπαιδαγωγικές μεθόδους που στηρίζονται στο σώμα, τον αυτοσχεδιασμό, την επικοινωνία και την αφήγηση.

 

Σημείωση: Προτείνεται άνετος ρουχισμός, χωρίς παπούτσια κατά προτίμηση και χαρτί και μολύβι για σημειώσεις. Το εργαστήριο περιλαμβάνει ασκήσεις με πιθανή σωματική επαφή.

 

Μαρία Φραγκή, Διδάκτωρ, Σκηνοθέτις-Θεατρολόγος, Μέλος ΕΕΠ του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πατρών με αντικείμενο: Εκπαίδευση, Θεσμοί και Παραγωγή Θεάτρου-Θέατρο για παιδιά και εφήβους. Αποφοίτησε από την Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης του Ωδείου Πειραϊκού Συνδέσμου και από την Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι Διδάκτωρ Γραμμάτων και Ανθρωπιστικών Επιστημών με ειδίκευση στις Τέχνες του Θεάματος - Θέατρο του Πανεπιστημίου Paris X-Nanterre (1996). Εκπόνησε μεταδιδακτορική έρευνα στο Πανεπιστήμιο Paris IV-Sorbonne για το Θέατρο για παιδιά και εφήβους. Διδάσκει σε ΑΕΙ της Ελλάδας και του εξωτερικού από το 1997. Είναι συγγραφέας άρθρων, βιβλίων για το θέατρο (Θεατρική Αγωγή για την Ε΄-Στ΄Δημοτικού, Η σκηνική πράξη στην εκπαίδευση) και Προγραμμάτων Σπουδών – Οδηγών για τον Εκπαιδευτικό γύρω από την Τέχνη του Ηθοποιού, την Καλλιτεχνική Παιδεία, το Θέατρο στην Εκπαίδευση και την Κοινωνία. Διδάσκει στα Μεταπτυχιακά Προγράμματα: 1. "Θρησκευτική εκπαίδευση και αγωγή" στο Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας & Θρησκειολογίας του ΕΚΠΑ : Θέατρο και παραστατικές τέχνες στη Θρησκευτική Εκπαίδευση 2.Τμήμα Νεοελληνικής

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ σε Τίτλους

"Who Was My Granny"
Sunčica Milosavljević, theatre director, drama pedagogue, Serbia
Nataša Milojević, drama and dance pedagogue, Serbia
Mladen Brekić, Youth Drama Club POKUS, Serbia
Sara Prodanović, Youth Drama Club POKUS, Serbia
Γλώσσα: Αγγλικά

"Koffa - the bassinet"
Chabchoub Taoufik
, Artist, Theater Animator, Tunisia
Γλώσσα: Αγγλικά/Γαλλικά

«Το θεατρικό εκπαιδευτικό μοντέλο μέσα από την νευρολογική προσέγγιση της υποκριτικής»
Αννίτα Καπουσίζη, Εκπαιδεύτρια συμπεριληπτικών παραστατικών τεχνών, Καλλιτεχνική υπεύθυνη θεατρικής ομάδας ARTimeleia
Γλώσσα: Ελληνικά

«Της Γης ο Αφαλός – Ένα Πρόγραμμα για την Συμπερίληψη»
Μαρία Φραγκή,
Μέλος ΕΕΠ στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πατρών
Γλώσσα: Ελληνικά

"POWER!- Εξερευνώντας και μπλοκάροντας τους ρατσισμούς μέσα μας και γύρω μας"
Γιώργος Μόσχος,
Διευθυντής του Προγράμματος Νεανικής Συμμετοχής YES, ΠΨΥΠΕ
Όλγα Ορφανίδου, δασκάλα σε δημοτικό σχολείο
Γλώσσα: Ελληνικά

"Lotus Project yoga meets poetry"
Bruno Freyssinet
artistic director of Transplanisphere France
Foteini Dimitriou Yoga Family Violet Alignment school, Greece
Γλώσσα: Αγγλικά/Ελληνικά/Γαλλικά

«Το Παιχνίδι της Σχεδίας ή αλλιώς Παρά λίγη καρδιά θα' ταν ο κόσμος άλλος»
Γεωργία Αντωνίου, εκπαιδευτικός, 5ο Γυμνάσιο Κέρκυρας 
Αγγελική Κλάδη, εκπαιδευτικός, 5ο Γυμνάσιο Κέρκυρας 
Γλώσσα: Ελληνικά

«Χίλιες γλώσσες του χορού: Ο χορός ως εργαλείο συμπερίληψης»
Μαρία Παπαδοπούλου
, εκπαιδευτικός κίνησης, InDancEdu
Γλώσσα: Ελληνικά

"Journey to the Water"
Tríona Stokes,
Drama Lecturer, Maynooth University, Ireland
Γλώσσα: Αγγλικά

«Μπορώ, μπορείς, μπορούμε... για την υποστήριξη της διαφορετικότητας μέσα από την ενίσχυση της γενικής αυτοπεποίθησης των εφήβων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση»
Αικατερίνη Ασημίδου, εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής, μουσικός 
Αντώνιος Λενακάκης, Καθηγητής Θεατρικής Τέχνης και Αγωγής, Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Παιδαγωγική Σχολή, ΑΠΘ 
Άγγελος Σουλιώτης, εκπαιδευτικός, καθηγητής μουσικής
Γλώσσα: Ελληνικά 

"Oficina Manta plus democracy and modern slavery"
Hugo Miguel Coelho
, ExQuorum, Portugal
Γλώσσα: Αγγλικά

"Biography Based Language Teaching Through Creative Drama"
Ferah Burgul Adıgüzel Assoc. Prof. Gazi University Gazi Faculty of Education, Turkey
Γλώσσα: Αγγλικά

"Αποσταθεροποιούμε τα καθιερωμένα αποδομώντας τις ρίζες του φασισμού"
Κατερίνα Αλεξιάδη, Βασίλης Κλησιάρης

Γλώσσα: Ελληνικά

«Θέατρο της επινόησης - νέα νοήματα και νέα αφηγήματα»
Σοφία Βγενοπούλου παιδοψυχίατρος, σκηνοθέτρια, θεατροπαιδαγωγός-εμψυχώτρια ομάδων
Γλώσσα: Ελληνικά

"The Red Lantern Festival, or How the Emperor’s Maidservant changed his Mind and Saved the People"
John O’ Toole, Professor University of Melbourn, Australia
Γλώσσα: Αγγλικά


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΣΑΒΒΑΤΟΥ σε Τίτλους

«Κώδικες Υπό Σκιάν»
Αγλαΐα Νάκα
  Θεατρολόγος
Χρήστος Ραχιώτης Ηθοποιός, Εμψυχωτής, Εκπαιδευτικός
Γλώσσα: Ελληνικά

"Elements of applied theater and technique by Ivana Chubbuk 12 Tools in drama pedagogy on examples of scenes from plays by A.P. Chekhov"
Arma Tanovic Brankovic Professor on Academy of Performing Arts, Bosnia and Herzegovina
Γλώσσα: Αγγλικά

"I am Malala - a process drama approach to address gender-based violence in classrooms"
Adam Cziboly,
associate professor Western Norway University of Applied Sciences, Norway
Γλώσσα: Αγγλικά

"One Well, One World: Activating Water Justice in the Global Textile Industry"
Philip Valle 
Lecturer - Department of Theatre and Dance, California Polytechnic State University, USA
Phyllis Wong Lecturer - Department of Theatre and Dance, California Polytechnic State University, USA
Amani Arellano Student and Research Assistant - California Polytechnic State University, USA
Jenna Brock Student, Research and Teaching Assistant - California Polytechnic State University, USA
Sara Sjoblom Student and Research Assistant - California Polytechnic State University USA
Γλώσσα: Αγγλικά

«Το θέατρο ως πρακτική επίγνωσης: 1955 - 2024, μια διαδρομή με λεωφορείο»
Μαρία Όλγα Αθηναίου
, Πρακτικός του θεάτρου, Processworker
Γλώσσα: Αγγλικά/Ελληνικά

«Καθημερινές ιστορίες μέσα από το ίχνος, την κίνηση και τον ήχο» - Μια συμπεριληπτική προσέγγιση εμπνευσμένη από την παιδαγωγική του τόπου, την κινησιολογία και το έργο της Trisha Brown
Βαγγέλης Κολότσιος
, εκπαιδευτικός
Ελίνα Βαφειάδη, εκπαιδευτικός
Γλώσσα: Ελληνικά

"Embodied Storytelling: Exploring Kathabhinaya for Empowering Vulnerable Social Groups"
Janardan Ghosh,
story performer, creative director, education officer, India
Γλώσσα: Αγγλικά

"Play Jam"
Eleni Papaioannou, Movement Educator, Choreographer, Performer, Greece
Γλώσσα: Αγγλικά

"Oratio Mix, intercultural dialog at school"
Noémie Besace
, artist, pedagogue, France
Bruno Freyssinet, artistic director Transplanisphère, France
Γλώσσα: Αγγλικά/Γαλλικά

"The things couldn't fit in my suitcase"
Ömer Adıgüzel, Prof. University Faculty of Educational Sciences, Turkey
Zeki Özen, Assoc. Prof.  Ankara University Faculty of Educational Sciences, Turkey
Γλώσσα: Αγγλικά / Τουρκικά / Γερμανικά (με μετάφραση στα ελληνικά)

«Εγώ κι άλλος…»
Γιώργος Μπεκιάρης,
 εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός
Γλώσσα: Ελληνικά

Truth or Lie’ - simple responses to a complex world
Lutz Pickardt
, director, theatre pedagogue, BuT, Germany
Γλώσσα: Αγγλικά

«Το όνομά μου είναι…δικό μου!»
Αντιγόνη Τσαρμποπούλου εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός
Γλώσσα: Ελληνικά

«Θέατρο με όχημα το τραγούδι»
Άρης Μπινιάρης, 
σκηνοθέτης, ηθοποιός
Γλώσσα: Ελληνικά

«Η αποδοχή του εαυτού/ της εαυτής  μέσα από την επιβεβαίωση των άλλων»
Λάμπρος Αραπάκος, κοινωνικός λειτουργός
Γιούλη Δούβου, θεατρολόγος, θεατροπαιδαγωγός
Γλώσσα: Ελληνικά


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ σε Τίτλους

«Εγώ, Εσύ, Μαζί!»
Ειρήνη Ζώη,
εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός,
Φωτεινή Παπαχαραλάμπους, ψυχολόγος, ψυχοθεραπεύτρια
Μελίνα Χατζηγεωργίου, εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός
Γλώσσα: Ελληνικά

"Theatre of the Oppressed in Education"
Alessandro Tolomelli
Professor of General and SocialPedagogy at the Department of Education Alma Mater Studiorum, University of Bologna, Italy
Γλώσσα: Αγγλικά

"Changing Horizons - How do you relate to your new environment?"
Tom Willems,
Academy for Theatre and Dance, Amsterdam, Netherlands
Γλώσσα: Αγγλικά / Γαλλικά

«Μιλώντας για τις ιδέες του μίσους στην τάξη»
Κωστής Παπαϊωάννου,
διευθυντής «ΣΗΜΕΙΟ για την μελέτη και αντιμετώπιση της ακροδεξιάς»
Ασπασία Καλησώρα, εκπαιδευτικός, μέλος «ΣΗΜΕΙΟ για την μελέτη και αντιμετώπιση της ακροδεξιάς»
Γλώσσα: Ελληνικά 

«‘Πού είναι η μαμά;’ Το θέατρο/δράμα στην εκπαίδευση για την ισότητα των φύλων»
Μάρθα Κατσαρίδου 
Επίκουρη Καθηγήτρια Θεάτρου στην Εκπαίδευση,  Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Koldo Vío, Θεατροπαιδαγωγός, Σκηνοθέτης, Ελλάδα/Ισπανία
Γλώσσα: Αγγλικά/Ελληνικά
 
"Devising as a Process of Inclusion and Developing Group Harmony" 
Sanja Krsmanović Tasić, 
choreographer, dance-theatre practitioner, Serbia 
Γλώσσα: Αγγλικά


 

Επιτροπές - Συνεργαζόμενοι φορείς

Εγγραφές - Επικοινωνία

Πρόγραμμα

Ανακοινώσεις

Ομάδες εργασίας/Θεματικά τραπέζια

Κεντρικές ομιλίες

Δρώμενα