Εργαστήρια Συνεδρίου 2025

Τα ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

ΕΓΓΡΑΦΗ: Tα εργαστηρια είναι διάρκειας 2,5 ωρών. Οι θέσεις στα Εργαστήρια είναι περιορισμένες. Η εγγραφή σε αυτά θα γίνει μετά την γενική εγγραφή στο Συνέδριο και θα τηρηθεί σειρα προτεραιότητας.
Συγκεκριμένα: Όταν αναρτηθούν τα εργαστήρια στην ιστοσελίδα του Συνεδρίου, και εφόσον έχετε ολοκληρώσει την διαδικασία  εγγραφής, θα σταλεί στο email σας προσωπικό μήνυμα, κατά προτεραιότητα ανάλογα με την ημερομηνία εγγραφής, που θα σας δίνει τη δυνατότητα να επιλέξετε ποιο εργαστήριο θα θέλετε να παρακολουθήσετε.
Σημείωση: πριν δηλώσετε, ελέξτε τη γλώσσα εργαστηρίου.

Σημ. Ο αστερίσκος ακολουθούμενος από το θηλυκό γένος χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει όλα τα φύλα.


 

 

 

«Εγώ, Εσύ, Μαζί!»

Αθήνα, 23/03/2025, εργαστήριο για εκπαιδευτικούς, Ειρήνη Ζώη, Φωτεινή Παπαχαραλάμπους, Μελίνα Χατζηγεωργίου

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 23/3/2025 9:30 πμ - 11:30 πμ Export event


 

«Εγώ, Εσύ, Μαζί!»

Ειρήνη Ζώη, εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός,

Φωτεινή Παπαχαραλάμπους, ψυχολόγος, ψυχοθεραπεύτρια

Μελίνα Χατζηγεωργίου, εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

Στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου "Θέατρο & Συμπεριληπτική Εκπαίδευση"

Αθήνα 22 Μαρτίου 2025

Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

Γλώσσα: Ελληνικά

Θέσεις περιορισμένες
 

 

Σημείωση για τη χρήση του γένους: Ο αστερίσκος ακολουθούμενος από το θηλυκό γένος χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει όλα τα φύλα.

Στόχος

Σκοπός του εργαστηρίου είναι να παρέχει στ*ις συμμετέχ*ουσες με βιωματικό τρόπο θεατροπαιδαγωγικά εργαλεία, ώστε να τα αξιοποιήσουν στην ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας εφήβων με διαφορετικό υπόβαθρο (πρόσφυγες, μετανάστες, ντόπιους) και στη σύνδεση μεταξύ τους. Πιο συγκεκριμένα, στοχεύει να βοηθήσει τους εφήβους:

  • να αναγνωρίσουν τα δυνατά στοιχεία τόσο της δικής τους προσωπικότητας όσο και των άλλων,

  • να εκφράσουν τις ελπίδες και τα όνειρά τους για το μέλλον,

  • να σκεφτούν και να δράσουν σύμφωνα με τις αξίες που πιστεύουν ότι είναι απαραίτητες για την ειρηνική συμβίωση.

Θεωρητικό υπόβαθρο

Το εργαστήριο βασίστηκε στις αρχές της Θετικής Ψυχολογίας, του Εκπαιδευτικού Δράματος και της Προσωπικής Αφήγησης. Πιο συγκεκριμένα, εστιάζει στις βασικές αρχές της Θετικής Ψυχολογίας, σύμφωνα με τις οποίες η αναγνώριση και η ενίσχυση των θετικών συναισθημάτων και ποιοτήτων των ατόμων ενισχύει τη συναισθηματική τους ευημερία. Από τη μέθοδο του Εκπαιδευτικού Δράματος το εργαστήριο αντλεί τη διερεύνηση θεμάτων μέσα από τη βίωση και τον αναστοχασμό της εμπειρίας των συμμετεχ*ουσών, η οποία οδηγεί στην κατανόηση του εαυτού και του κόσμου. Ο ρόλος της Προσωπικής Αφήγησης είναι σημαντικός στη διαμόρφωση της ταυτότητας, στη νοηματοδότηση των εμπειριών, στη σύνδεση με τους άλλους και στην ενίσχυση της ελπίδας για το μέλλον.

Μεθοδολογία της παρέμβασης

Η μεθοδολογία που προτείνεται, αξιοποιεί τις Προσωπικές Αφηγήσεις των συμμετεχ*ουσών και θεατρικές τεχνικές του Εκπαιδευτικού Δράματος, για να δώσει την ευκαιρία στ*ις συμμετέχ*ουσες να αναγνωρίσουν, να εκφράσουν, να βιώσουν και να αναστοχαστούν πάνω στα θέματα του εργαστηρίου.

Τεκμηρίωση της καινοτομίας

Το εργαστήριο συνδυάζει τις αρχές της Θετικής Ψυχολογίας με θεατρικές τεχνικές από το Εκπαιδευτικό Δράμα και προσωπικές αφηγήσεις των συμμετεχ*ουσών. Διερευνώνται τα προσωπικά χαρίσματα των νέων και τους δίνεται η ευκαιρία να εκφράσουν τις ελπίδες και τα όνειρά τους για το μέλλον, ώστε να συνειδητοποιήσουν τις δυνατότητες και την προοπτική που έχουν. Παράλληλα, οδηγούνται σταδιακά από το «εγώ» και το «εσύ» στο «μαζί».

Ως τώρα εφαρμογές εφόσον υπάρχουν

Το εργαστήριο βασίζεται στους τρεις κύκλους θεατρικών εργαστηρίων που εφαρμόστηκαν στο ΚΘΒΕ από το 2018-2020 σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του Ο.Η.Ε., το ΚΥΤ & ΕΔΠΦΑΑ Διαβατών και τον Δήμο Θεσσαλονίκης, με τη συμμετοχή εφήβων με προσφυγικό υπόβαθρο και νέων ελληνικής καταγωγής.

Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα

  • Να συνδεθούν οι συμμετέχ*ουσες σε ένα πλαίσιο εμπιστοσύνης και ασφάλειας.

  • Να κατανοήσουν και να αξιοποιήσουν τη συγκεκριμένη μεθοδολογία, και να αναγνωρίσουν τη σημασία των χαρισμάτων του εαυτού και του άλλου, των προσωπικών ονείρων και των ελπίδων, καθώς και της ατομικής ευθύνης για την ειρηνική συνύπαρξη.

Ομάδα στόχο στην οποία απευθύνεται

Εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και ειδικοτήτων (Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού, Α΄ και Β΄ Γυμνασίου), θεατροπαιδαγωγούς, θεατρολόγους, φοιτ*ήτριες, εμψυχ*ώτριες ομάδων.

Προϋποθέσεις συμμετοχής

Δεν είναι απαραίτητη προηγούμενη εμπειρία στο Θέατρο. Συστήνουμε οι συμμετέχ*ουσες να φορούν άνετα ρούχα. Το εργαστήριο περιλαμβάνει ασκήσεις με πιθανή σωματική επαφή.

Συνάφεια με το αντικείμενο και με μία ή περισσότερες από τις κύριες Κατευθύνσεις, Θεματικές ή Πρακτικές του Συνεδρίου

  • Συμπεριληπτική εκπαίδευση

  • Εκπαίδευση για τη διαφορετικότητα

  • Αντιρατσιστική Εκπαίδευση και καταπολέμηση της ξενοφοβίας

  • Εκπαίδευση για μαθ*ητές με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Αυδή, Ά. & Χατζηγεωργίου, Μ. (2007). Η τέχνη του Δράματος στην εκπαίδευση. 48

προτάσεις για εργαστήρια θεατρικής αγωγής. Μεταίχμιο.

Balfour, M., Bundy, P., Burton, B., Dunn, J., Woodrow, N. (2015). Applied Theatre.

Resettlement. Drama, Refugees and Resilience. Bloomsbury Methuen.

Baraitser, M. (2014). Reading and Expressive Writing With Traumatised Children, Young

Refugees and Asylum Seekers: Unpack My Heart With Words. Jessica Kingsley

Publishers.

Gable, S., & Haidt, J. (2005). What (and why) is positive psychology? Review of General

Psychology, 9(2)

Πίγκου-Ρεπούση, Μ. (2016). Συλλογικό Θέατρο και Θέατρο της Πραγματικής Αφήγησης

ως μεθοδολογίες για συμμετοχή των νέων στα κοινά. Εκπαίδευση και Θέατρο, 17, 70-75. https://theatroedu.gr/Portals/0/main/images/stories/files/Magazine/T17/T17_WEB_Pigkou-Repoush%20Gr.pdf?ver=2020-04-01-173215-550

Rutledge, P. (2016). Everything is Story: Telling Stories and Positive Psychology. In E. M.

Gregory & P. Rutledge, Exploring Positive Psychology: The Science of Happiness and

Well-Being (pp. 1-23). ABC-Clio Praeger.

https://www.researchgate.net/publication/343921003_Everything_is_Story_Telling_Stories_and_Positive_Psychology

Slivinske, J. & Slivinke, L. (2014). Therapeutic storytelling for adolescents and young adults.

Oxford University Press.

 

Η Ειρήνη Ζώη είναι φιλόλογος και θεατροπαιδαγωγός με μεταπτυχιακές σπουδές στην Πολιτιστική Πολιτική και Διαχείριση. Σχεδίασε και υλοποίησε θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα για μουσεία και άλλους φορείς (Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ κ.ά.). Από το 2014 έως το 2020 συνεργάστηκε με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας ως θεατροπαιδαγωγός στο σχεδιασμό και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εργαστηρίων για παιδιά. Συμμετείχε σε επιμορφωτικά σεμινάρια ως επιμορφώτρια σε φορείς και το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Στο διάστημα 2014-2020 εργάστηκε στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ως δασκάλα Θεατρικής Αγωγής, ενώ από το 2021 εργάζεται ως φιλόλογος σε Γυμνάσια και Λύκεια.

Η Φωτεινή Παπαχαραλάμπους είναι Ψυχολόγος MSc-Ψυχοθεραπεύτρια και Επόπτρια. Ολοκλήρωσε τις σπουδές Ψυχολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια εξειδικεύτηκε στο Ψυχόδραμα (πιστοποίηση από την Ομοσπονδία Ευρωπαϊκών Εκπαιδευτικών Οργανισμών για το Ψυχόδραμα, FEPTO). Παράλληλα, διαθέτει κλινική κατάρτιση στη Ψυχοδιαγνωστική και Μεταπτυχιακό τίτλο στην Εκπαίδευση Ενηλίκων από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Έχει συνεργαστεί με ιδιωτικές και δημόσιες δομές ψυχικής υγείας στο χώρο της ειδικής αγωγής, της ψυχοκοινωνικής υποστήριξης παιδιών και εφήβων και της πρόληψης. Από το 2015 έως το 2020 συνεργάστηκε με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος στην εποπτεία και υλοποίηση εργαστηρίων για ενήλικες και παιδιά και στο σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

Η Μελίνα Χατζηγεωργίου είναι εκπαιδευτικός και θεατροπαιδαγωγός με μεταπτυχιακές σπουδές στο Εκπαιδευτικό Δράμα (Μ.Α. Drama in Education). Δίδαξε επί 14 έτη στο Τμήμα Θεάτρου του Α.Π.Θ. τα μαθήματα «Δραματοποίηση» και «Το Θέατρο στο σχολείο». Εργάστηκε ως θεατροπαιδαγωγός στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στο Παιδικό Στέκι του Εθνικού Θεάτρου, στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ιωαννίνων, σε σχολεία, κ.α. Δίδαξε σε επιμορφωτικά σεμινάρια που οργανώθηκαν από πανεπιστήμια, από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, τη θεατρική ομάδα «Μικρός Βορράς», το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης, τη Future Library, κ.ά.. Σχεδίασε και συντόνισε θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα σε μουσεία και άλλους φορείς. Συνέγραψε με την Άβρα Αυδή τα βιβλία «Η τέχνη του Δράματος στην εκπαίδευση» (Μεταίχμιο 2007) και «Όταν ο δάσκαλος μπαίνει σε ρόλο» (Μεταίχμιο 2018).

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ σε Τίτλους

"Who Was My Granny"
Sunčica Milosavljević, theatre director, drama pedagogue, Serbia
Nataša Milojević, drama and dance pedagogue, Serbia
Mladen Brekić, Youth Drama Club POKUS, Serbia
Sara Prodanović, Youth Drama Club POKUS, Serbia
Γλώσσα: Αγγλικά

"Koffa - the bassinet"
Chabchoub Taoufik
, Artist, Theater Animator, Tunisia
Γλώσσα: Αγγλικά/Γαλλικά

«Το θεατρικό εκπαιδευτικό μοντέλο μέσα από την νευρολογική προσέγγιση της υποκριτικής»
Αννίτα Καπουσίζη, Εκπαιδεύτρια συμπεριληπτικών παραστατικών τεχνών, Καλλιτεχνική υπεύθυνη θεατρικής ομάδας ARTimeleia
Γλώσσα: Ελληνικά

«Της Γης ο Αφαλός – Ένα Πρόγραμμα για την Συμπερίληψη»
Μαρία Φραγκή,
Μέλος ΕΕΠ στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πατρών
Γλώσσα: Ελληνικά

"POWER!- Εξερευνώντας και μπλοκάροντας τους ρατσισμούς μέσα μας και γύρω μας"
Γιώργος Μόσχος,
Διευθυντής του Προγράμματος Νεανικής Συμμετοχής YES, ΠΨΥΠΕ
Όλγα Ορφανίδου, δασκάλα σε δημοτικό σχολείο
Γλώσσα: Ελληνικά

"Lotus Project yoga meets poetry"
Bruno Freyssinet
artistic director of Transplanisphere France
Foteini Dimitriou Yoga Family Violet Alignment school, Greece
Γλώσσα: Αγγλικά/Ελληνικά/Γαλλικά

«Το Παιχνίδι της Σχεδίας ή αλλιώς Παρά λίγη καρδιά θα' ταν ο κόσμος άλλος»
Γεωργία Αντωνίου, εκπαιδευτικός, 5ο Γυμνάσιο Κέρκυρας 
Αγγελική Κλάδη, εκπαιδευτικός, 5ο Γυμνάσιο Κέρκυρας 
Γλώσσα: Ελληνικά

«Χίλιες γλώσσες του χορού: Ο χορός ως εργαλείο συμπερίληψης»
Μαρία Παπαδοπούλου
, εκπαιδευτικός κίνησης, InDancEdu
Γλώσσα: Ελληνικά

"Journey to the Water"
Tríona Stokes,
Drama Lecturer, Maynooth University, Ireland
Γλώσσα: Αγγλικά

«Μπορώ, μπορείς, μπορούμε... για την υποστήριξη της διαφορετικότητας μέσα από την ενίσχυση της γενικής αυτοπεποίθησης των εφήβων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση»
Αικατερίνη Ασημίδου, εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής, μουσικός 
Αντώνιος Λενακάκης, Καθηγητής Θεατρικής Τέχνης και Αγωγής, Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Παιδαγωγική Σχολή, ΑΠΘ 
Άγγελος Σουλιώτης, εκπαιδευτικός, καθηγητής μουσικής
Γλώσσα: Ελληνικά 

"Oficina Manta plus democracy and modern slavery"
Hugo Miguel Coelho
, ExQuorum, Portugal
Γλώσσα: Αγγλικά

"Biography Based Language Teaching Through Creative Drama"
Ferah Burgul Adıgüzel Assoc. Prof. Gazi University Gazi Faculty of Education, Turkey
Γλώσσα: Αγγλικά

"Αποσταθεροποιούμε τα καθιερωμένα αποδομώντας τις ρίζες του φασισμού"
Κατερίνα Αλεξιάδη, Βασίλης Κλησιάρης

Γλώσσα: Ελληνικά

«Θέατρο της επινόησης - νέα νοήματα και νέα αφηγήματα»
Σοφία Βγενοπούλου παιδοψυχίατρος, σκηνοθέτρια, θεατροπαιδαγωγός-εμψυχώτρια ομάδων
Γλώσσα: Ελληνικά

"The Red Lantern Festival, or How the Emperor’s Maidservant changed his Mind and Saved the People"
John O’ Toole, Professor University of Melbourn, Australia
Γλώσσα: Αγγλικά


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΣΑΒΒΑΤΟΥ σε Τίτλους

«Κώδικες Υπό Σκιάν»
Αγλαΐα Νάκα
  Θεατρολόγος
Χρήστος Ραχιώτης Ηθοποιός, Εμψυχωτής, Εκπαιδευτικός
Γλώσσα: Ελληνικά

"Elements of applied theater and technique by Ivana Chubbuk 12 Tools in drama pedagogy on examples of scenes from plays by A.P. Chekhov"
Arma Tanovic Brankovic Professor on Academy of Performing Arts, Bosnia and Herzegovina
Γλώσσα: Αγγλικά

"I am Malala - a process drama approach to address gender-based violence in classrooms"
Adam Cziboly,
associate professor Western Norway University of Applied Sciences, Norway
Γλώσσα: Αγγλικά

"One Well, One World: Activating Water Justice in the Global Textile Industry"
Philip Valle 
Lecturer - Department of Theatre and Dance, California Polytechnic State University, USA
Phyllis Wong Lecturer - Department of Theatre and Dance, California Polytechnic State University, USA
Amani Arellano Student and Research Assistant - California Polytechnic State University, USA
Jenna Brock Student, Research and Teaching Assistant - California Polytechnic State University, USA
Sara Sjoblom Student and Research Assistant - California Polytechnic State University USA
Γλώσσα: Αγγλικά

«Το θέατρο ως πρακτική επίγνωσης: 1955 - 2024, μια διαδρομή με λεωφορείο»
Μαρία Όλγα Αθηναίου
, Πρακτικός του θεάτρου, Processworker
Γλώσσα: Αγγλικά/Ελληνικά

«Καθημερινές ιστορίες μέσα από το ίχνος, την κίνηση και τον ήχο» - Μια συμπεριληπτική προσέγγιση εμπνευσμένη από την παιδαγωγική του τόπου, την κινησιολογία και το έργο της Trisha Brown
Βαγγέλης Κολότσιος
, εκπαιδευτικός
Ελίνα Βαφειάδη, εκπαιδευτικός
Γλώσσα: Ελληνικά

"Embodied Storytelling: Exploring Kathabhinaya for Empowering Vulnerable Social Groups"
Janardan Ghosh,
story performer, creative director, education officer, India
Γλώσσα: Αγγλικά

"Play Jam"
Eleni Papaioannou, Movement Educator, Choreographer, Performer, Greece
Γλώσσα: Αγγλικά

"Oratio Mix, intercultural dialog at school"
Noémie Besace
, artist, pedagogue, France
Bruno Freyssinet, artistic director Transplanisphère, France
Γλώσσα: Αγγλικά/Γαλλικά

"The things couldn't fit in my suitcase"
Ömer Adıgüzel, Prof. University Faculty of Educational Sciences, Turkey
Zeki Özen, Assoc. Prof.  Ankara University Faculty of Educational Sciences, Turkey
Γλώσσα: Αγγλικά / Τουρκικά / Γερμανικά (με μετάφραση στα ελληνικά)

«Εγώ κι άλλος…»
Γιώργος Μπεκιάρης,
 εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός
Γλώσσα: Ελληνικά

Truth or Lie’ - simple responses to a complex world
Lutz Pickardt
, director, theatre pedagogue, BuT, Germany
Γλώσσα: Αγγλικά

«Το όνομά μου είναι…δικό μου!»
Αντιγόνη Τσαρμποπούλου εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός
Γλώσσα: Ελληνικά

«Θέατρο με όχημα το τραγούδι»
Άρης Μπινιάρης, 
σκηνοθέτης, ηθοποιός
Γλώσσα: Ελληνικά

«Η αποδοχή του εαυτού/ της εαυτής  μέσα από την επιβεβαίωση των άλλων»
Λάμπρος Αραπάκος, κοινωνικός λειτουργός
Γιούλη Δούβου, θεατρολόγος, θεατροπαιδαγωγός
Γλώσσα: Ελληνικά


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ σε Τίτλους

«Εγώ, Εσύ, Μαζί!»
Ειρήνη Ζώη,
εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός,
Φωτεινή Παπαχαραλάμπους, ψυχολόγος, ψυχοθεραπεύτρια
Μελίνα Χατζηγεωργίου, εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός
Γλώσσα: Ελληνικά

"Theatre of the Oppressed in Education"
Alessandro Tolomelli
Professor of General and SocialPedagogy at the Department of Education Alma Mater Studiorum, University of Bologna, Italy
Γλώσσα: Αγγλικά

"Changing Horizons - How do you relate to your new environment?"
Tom Willems,
Academy for Theatre and Dance, Amsterdam, Netherlands
Γλώσσα: Αγγλικά / Γαλλικά

«Μιλώντας για τις ιδέες του μίσους στην τάξη»
Κωστής Παπαϊωάννου,
διευθυντής «ΣΗΜΕΙΟ για την μελέτη και αντιμετώπιση της ακροδεξιάς»
Ασπασία Καλησώρα, εκπαιδευτικός, μέλος «ΣΗΜΕΙΟ για την μελέτη και αντιμετώπιση της ακροδεξιάς»
Γλώσσα: Ελληνικά 

«‘Πού είναι η μαμά;’ Το θέατρο/δράμα στην εκπαίδευση για την ισότητα των φύλων»
Μάρθα Κατσαρίδου 
Επίκουρη Καθηγήτρια Θεάτρου στην Εκπαίδευση,  Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Koldo Vío, Θεατροπαιδαγωγός, Σκηνοθέτης, Ελλάδα/Ισπανία
Γλώσσα: Αγγλικά/Ελληνικά
 
"Devising as a Process of Inclusion and Developing Group Harmony" 
Sanja Krsmanović Tasić, 
choreographer, dance-theatre practitioner, Serbia 
Γλώσσα: Αγγλικά


 

Επιτροπές - Συνεργαζόμενοι φορείς

Εγγραφές - Επικοινωνία

Πρόγραμμα

Ανακοινώσεις

Ομάδες εργασίας/Θεματικά τραπέζια

Κεντρικές ομιλίες

Δρώμενα