Εργαστήρια Συνεδρίου 2025

Τα ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

ΕΓΓΡΑΦΗ: Tα εργαστηρια είναι διάρκειας 2,5 ωρών. Οι θέσεις στα Εργαστήρια είναι περιορισμένες. Η εγγραφή σε αυτά θα γίνει μετά την γενική εγγραφή στο Συνέδριο και θα τηρηθεί σειρα προτεραιότητας.
Συγκεκριμένα: Όταν αναρτηθούν τα εργαστήρια στην ιστοσελίδα του Συνεδρίου, και εφόσον έχετε ολοκληρώσει την διαδικασία  εγγραφής, θα σταλεί στο email σας προσωπικό μήνυμα, κατά προτεραιότητα ανάλογα με την ημερομηνία εγγραφής, που θα σας δίνει τη δυνατότητα να επιλέξετε ποιο εργαστήριο θα θέλετε να παρακολουθήσετε.
Σημείωση: πριν δηλώσετε, ελέξτε τη γλώσσα εργαστηρίου.

Σημ. Ο αστερίσκος ακολουθούμενος από το θηλυκό γένος χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει όλα τα φύλα.


 

 

 

«Καθημερινές ιστορίες μέσα από το ίχνος, την κίνηση και τον ήχο»

Αθήνα, 22/03/2025, εργαστήριο για εκπαιδευτικούς, Βαγγέλης Κολότσιος, Ελίνα Βαφειάδη

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 22/3/2025 9:30 πμ - 12:00 μμ Export event


Καθημερινές ιστορίες μέσα από το ίχνος, την κίνηση και τον ήχο”
Μια συμπεριληπτική προσέγγιση εμπνευσμένη από την παιδαγωγική
του τόπου, την κινησιολογία και το έργο της Trisha Brown

 

Βαγγέλης Κολότσιος, εκπαιδευτικός
Ελίνα Βαφειάδη εκπαιδευτικός

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

Στο Διεθνές Συνέδριο "Θέατρο & Συμπεριληπτική Εκπαίδευση"

Αθήνα 21, 22, 23 Μαρτίου 2025

Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

Γλώσσα: Ελληνικά

Θέσεις περιορισμένες
 

Περιγραφή εργαστηρίου

Το συγκεκριμένο εργαστήριο συνδυάζει την παιδαγωγική του τόπου, την δημιουργία προσωπικών πολυτροπικών χαρτών μέσω κινησιολογικών και ηχομιμητικών πρακτικών και την καλλιτεχνική τεχνική της Trisha Brown από το έργο της «It’s a draw». Η πρόταση αυτή επικεντρώνεται στη δημιουργία μιας καλλιτεχνικής δράσης που θα επιτρέψει στις μαθητ(ρι)ες  να αποτυπώσουν πάνω σε μεγάλα χαρτιά τις προσωπικές τους εμπειρίες μέσω της ενσώματης εικαστικής δημιουργίας, χρησιμοποιώντας το σώμα τους. Στοχεύει στην διαπολιτισμική αλληλεπίδραση, εξερευνά και διαμορφώνει ένα χώρο ελεύθερης έκφρασης και συμπερίληψης.

 

Η πρόταση αντλεί έμπνευση ως προς την μεθοδολογία της από την παιδαγωγική του τόπου, που δίνει έμφαση στη σύνδεση των μαθητ(ρι)ών με τα τοπικά βιώματα και τη δημιουργία προσωπικών χαρτών. Τα παιδιά ανταλλάσσουν και εξερευνούν διαφορετικές εμπειρίες, ιστορίες και αξίες της καθημερινότητάς τους και παρατηρούν κοινούς ή διαφορετικούς σταθμούς, ανοίγοντας χώρο προς συζήτηση. Η τεχνική της Trisha Brown, που συνδυάζει τη χορογραφία με την εικαστική τέχνη, μετατρέπει τις κινήσεις του σώματος σε οπτικές αναπαραστάσεις. Αυτό επιτρέπει τη συναισθηματική και καλλιτεχνική έκφραση και ενισχύει την διαπολιτισμική επικοινωνία, παρακάμπτοντας γλωσσικά και πολιτισμικά εμπόδια.

 

H πρόταση όπως έχει σχεδιαστεί για εφήβους/ες αποτελείται από 3 στάδια:

Στο πρώτο μέρος παρουσιάζονται στις μαθητ(ρι)ες τα έργα της Trisha Brown και διαφορετικοί τύποι χαρτών ως αφόρμηση και γίνεται συζήτηση για τις προσωπικές τους εμπειρίες στην πόλη. Στη συνέχεια ανά ομάδες τα παιδιά θα κληθούν να αποτυπώσουν σε μεγάλα χαρτιά που βρίσκονται στο πάτωμα μια καθημερινή μέρα από την ζωή τους, αποτυπώνοντας με την μορφή μιας γραμμής τα συμβάντα που τους μένουν στο νου καθόλη την ημέρα. Θα χρησιμοποιηθεί, εδώ το εργαλείο του cognitive mapping ώστε να καταγράψουν τα ίδια τα άτομα πως βιώνουν την καθημερινότητά τους στην περιοχή που διαμένουν.

 

Στο δεύτερο μέρος, τα παιδιά θα πλοηγηθούν πάνω σε αυτούς τους χάρτες αποδίδοντας με το σώμα τους και την κίνησή τους τις εμπειρίες που αποτύπωσαν στο χαρτί. Καθώς το κάθε άτομο θα πλοηγείται πάνω στο χαρτί του θα συνδιαλέγεται με το διπλανό του, διασχίζοντας κοινούς σταθμούς και δημιουργώντας σταδιακά μία χορογραφία. Οι κινητικές τους διαδρομές που θυμίζουν το παιχνίδι “παντομίμα” θα συνοδευτούν από ήχους που παράγει το σώμα. Θα ακολουθήσουν ηχοκινητικές ασκήσεις, αλληλεπιδρώντας σε ομάδες.

 

Στο τρίτο μέρος οι μαθητ(ρι)ες θα έχουν την ευκαιρία να χρωματίσουν ελεύθερα πάνω στους χάρτες που έχουν δημιουργήσει προηγουμένως χρησιμοποιώντας το σώμα τους, επηρεασμένα από το έργο της Trisha Brown. Λαδοπαστέλ θα βρίσκονται σκόρπια πάνω στο χαρτί και οι συμμετέχουσες/οντες θα πειραματιστούν προσπαθώντας να χρωματίσουν τις εμπειρίες τους που απέδωσαν προηγουμένως με τη μορφή χαρτών, όμως χρησιμοποιώντας το σώμα τους και όχι πλέον τα χέρια τους. Αυτός ο περιορισμός, όπως χρησιμοποιήθηκε και από την Trisha Brown, θα ανοίξει το δρόμο για ένα πιο απελευθερωτικό και αφηρημένο εικαστικό αποτέλεσμα δημιουργώντας χρώματα και ίχνη πάνω στο χαρτί.

Κλείνοντας την δράση τα παιδιά θα παρατηρήσουν το έργο τους, θα κουβεντιάσουν και θα προτείνουν ό,τι θέλουν να αλλάξουν-προσθέσουν στην διαδρομή του χάρτη τους. Μέσω του συνδυασμού των διαφορετικών τεχνικών που περιλαμβάνει το εργαστήρι επιδιώκεται η ενίσχυση της δημιουργικότητας και της συναισθηματικής απελευθέρωσης των παιδιών και η μεταξύ τους αλληλεπίδραση, πέρα από γλωσσικά και πολιτισμικά όρια. Τα παιδιά αναμένεται να αποκτήσουν δεξιότητες στη χαρτογράφηση και την καλλιτεχνική έκφραση, να αναπτύξουν μεγαλύτερη κατανόηση για την πόλη και τον πολιτισμό τους.

 

Η παραπάνω πρόταση απευθύνεται σε σχολικές τάξεις/ομάδες μεικτού πληθυσμού που μιλάνε διάφορες γλώσσες καθώς απευθύνεται και σε μαθητές/τριες προσφύγων.

 

 

 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και όσους /όσες επιθυμούν να ενσωματώσουν δημιουργικές και διαπολιτισμικές μεθοδολογίες στην διδασκαλία τους, ενισχύοντας την έκφραση και την αλληλεπίδραση των μαθητ(ρι)ών τους. Δεν απαιτείται προηγούμενη καλλιτεχνική εμπειρία, αλλά οι συμμετέχουσες/οντες θα πρέπει να φορούν άνετα ρούχα που επιτρέπουν την ελεύθερη κίνηση. Το εργαστήριο περιλαμβάνει ασκήσεις με πιθανή σωματική επαφή.

 

 

Βιβλιογραφικές αναφορές

Demarest, A. B. (2015). Place-based curriculum design: Exceeding standards through local investigations. Routledge.

Harmon, K. (2004). You are here: Personal geographies and other maps of the imagination. Princeton Architectural Press.

McInerney, P., Smyth, J., & Down, B. (2011). ‘Coming to a place near you?’ The politics and possibilities of a critical pedagogy of place-based education. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 39(1), 3–16.

Rosenberg, S. (2016). Trisha Brown: Choreography as visual art. Wesleyan University Press.

Turchi, P. (2007). Maps of the imagination: The writer as cartographer. Trinity University Press.

Wattchow, B., & Brown, M. (2011). A pedagogy of place: Outdoor education for a changing world. Monash University Publishing.

 

 

Η Ελίνα Βαφειάδη είναι μαθηματικός και χορεύτρια με εξειδίκευση στις κρουστικές μορφές έκφρασης, tap dance και το body music. Εργαζόμενη στη μη τυπική εκπαίδευση προσφυγικού και μεταναστευτικού πληθυσμού, εστιάζει στη διαθεματική εκπαίδευση μέσω STEAM, συνδυάζοντας τις θετικές επιστήμες με την δημιουργική κίνηση και τον ήχο. Παράλληλα, διαθέτει πολυετή εμπειρία στη διδασκαλία κλακετών και body music σε παιδιά και ενήλικες, με στόχο την ενίσχυση της ρυθμικής αντίληψης και της σωματικής έκφρασης. Η συμμετοχή της σε μουσικά projects ως κλακετίστρια και η χρήση του σώματος ως μουσικό εργαλείο την οδηγεί στην εξερεύνηση των συνδέσεων που υπάρχουν ιστορικά στη μουσική και στον χορό και στον τρόπο που αυτές εξελίσσονται. 

 

Ο Βαγγέλης Κολότσιος είναι εκπαιδευτικός με εξειδίκευση στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε πρόσφυγ(ισσ)ες και μετανάστ(ρι)ες. Διαθέτει μεταπτυχιακό τίτλο στα Ανθρώπινα Δικαιώματα, στην Πολιτισμική Πληροφορική και στις Ψηφιακές Μορφές Τέχνης και έχει αναπτύξει και εφαρμόσει εκπαιδευτικές προσεγγίσεις βασισμένες στην επικοινωνιακή διδασκαλία και δραστηριότητες προσανατολισμένες στη δράση και τα projects. Ειδικεύεται στη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού τόσο για δια ζώσης όσο και για ηλεκτρονικές τάξεις, και έχει ενσωματώσει καλλιτεχνικές δραστηριότητες για την ενίσχυση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Παράλληλα, ασχολείται με την εικονογράφηση και την δημιουργία εθνογραφικού κόμικ, συνδυάζοντας την επαγγελματική εμπειρία με την καλλιτεχνική έκφραση.


 

*Τα υλικά μας είχαν ενημερώσει από το Συνέδριο πως θα τα προμηθευτούμε εμείς. Σε περίπτωση που υπάρχει όμως η δυνατότητα να τα παρέχει η Γραμματεία του Συνεδρίου θα μας εξυπηρετούσε.

 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ σε Τίτλους

"Who Was My Granny"
Sunčica Milosavljević, theatre director, drama pedagogue, Serbia
Nataša Milojević, drama and dance pedagogue, Serbia
Mladen Brekić, Youth Drama Club POKUS, Serbia
Sara Prodanović, Youth Drama Club POKUS, Serbia
Γλώσσα: Αγγλικά

"Koffa - the bassinet"
Chabchoub Taoufik
, Artist, Theater Animator, Tunisia
Γλώσσα: Αγγλικά/Γαλλικά

«Το θεατρικό εκπαιδευτικό μοντέλο μέσα από την νευρολογική προσέγγιση της υποκριτικής»
Αννίτα Καπουσίζη, Εκπαιδεύτρια συμπεριληπτικών παραστατικών τεχνών, Καλλιτεχνική υπεύθυνη θεατρικής ομάδας ARTimeleia
Γλώσσα: Ελληνικά

«Της Γης ο Αφαλός – Ένα Πρόγραμμα για την Συμπερίληψη»
Μαρία Φραγκή,
Μέλος ΕΕΠ στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πατρών
Γλώσσα: Ελληνικά

"POWER!- Εξερευνώντας και μπλοκάροντας τους ρατσισμούς μέσα μας και γύρω μας"
Γιώργος Μόσχος,
Διευθυντής του Προγράμματος Νεανικής Συμμετοχής YES, ΠΨΥΠΕ
Όλγα Ορφανίδου, δασκάλα σε δημοτικό σχολείο
Γλώσσα: Ελληνικά

"Lotus Project yoga meets poetry"
Bruno Freyssinet
artistic director of Transplanisphere France
Foteini Dimitriou Yoga Family Violet Alignment school, Greece
Γλώσσα: Αγγλικά/Ελληνικά/Γαλλικά

«Το Παιχνίδι της Σχεδίας ή αλλιώς Παρά λίγη καρδιά θα' ταν ο κόσμος άλλος»
Γεωργία Αντωνίου, εκπαιδευτικός, 5ο Γυμνάσιο Κέρκυρας 
Αγγελική Κλάδη, εκπαιδευτικός, 5ο Γυμνάσιο Κέρκυρας 
Γλώσσα: Ελληνικά

«Χίλιες γλώσσες του χορού: Ο χορός ως εργαλείο συμπερίληψης»
Μαρία Παπαδοπούλου
, εκπαιδευτικός κίνησης, InDancEdu
Γλώσσα: Ελληνικά

"Journey to the Water"
Tríona Stokes,
Drama Lecturer, Maynooth University, Ireland
Γλώσσα: Αγγλικά

«Μπορώ, μπορείς, μπορούμε... για την υποστήριξη της διαφορετικότητας μέσα από την ενίσχυση της γενικής αυτοπεποίθησης των εφήβων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση»
Αικατερίνη Ασημίδου, εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής, μουσικός 
Αντώνιος Λενακάκης, Καθηγητής Θεατρικής Τέχνης και Αγωγής, Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Παιδαγωγική Σχολή, ΑΠΘ 
Άγγελος Σουλιώτης, εκπαιδευτικός, καθηγητής μουσικής
Γλώσσα: Ελληνικά 

"Oficina Manta plus democracy and modern slavery"
Hugo Miguel Coelho
, ExQuorum, Portugal
Γλώσσα: Αγγλικά

"Biography Based Language Teaching Through Creative Drama"
Ferah Burgul Adıgüzel Assoc. Prof. Gazi University Gazi Faculty of Education, Turkey
Γλώσσα: Αγγλικά

"Αποσταθεροποιούμε τα καθιερωμένα αποδομώντας τις ρίζες του φασισμού"
Κατερίνα Αλεξιάδη, Βασίλης Κλησιάρης

Γλώσσα: Ελληνικά

«Θέατρο της επινόησης - νέα νοήματα και νέα αφηγήματα»
Σοφία Βγενοπούλου παιδοψυχίατρος, σκηνοθέτρια, θεατροπαιδαγωγός-εμψυχώτρια ομάδων
Γλώσσα: Ελληνικά

"The Red Lantern Festival, or How the Emperor’s Maidservant changed his Mind and Saved the People"
John O’ Toole, Professor University of Melbourn, Australia
Γλώσσα: Αγγλικά


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΣΑΒΒΑΤΟΥ σε Τίτλους

«Κώδικες Υπό Σκιάν»
Αγλαΐα Νάκα
  Θεατρολόγος
Χρήστος Ραχιώτης Ηθοποιός, Εμψυχωτής, Εκπαιδευτικός
Γλώσσα: Ελληνικά

"Elements of applied theater and technique by Ivana Chubbuk 12 Tools in drama pedagogy on examples of scenes from plays by A.P. Chekhov"
Arma Tanovic Brankovic Professor on Academy of Performing Arts, Bosnia and Herzegovina
Γλώσσα: Αγγλικά

"I am Malala - a process drama approach to address gender-based violence in classrooms"
Adam Cziboly,
associate professor Western Norway University of Applied Sciences, Norway
Γλώσσα: Αγγλικά

"One Well, One World: Activating Water Justice in the Global Textile Industry"
Philip Valle 
Lecturer - Department of Theatre and Dance, California Polytechnic State University, USA
Phyllis Wong Lecturer - Department of Theatre and Dance, California Polytechnic State University, USA
Amani Arellano Student and Research Assistant - California Polytechnic State University, USA
Jenna Brock Student, Research and Teaching Assistant - California Polytechnic State University, USA
Sara Sjoblom Student and Research Assistant - California Polytechnic State University USA
Γλώσσα: Αγγλικά

«Το θέατρο ως πρακτική επίγνωσης: 1955 - 2024, μια διαδρομή με λεωφορείο»
Μαρία Όλγα Αθηναίου
, Πρακτικός του θεάτρου, Processworker
Γλώσσα: Αγγλικά/Ελληνικά

«Καθημερινές ιστορίες μέσα από το ίχνος, την κίνηση και τον ήχο» - Μια συμπεριληπτική προσέγγιση εμπνευσμένη από την παιδαγωγική του τόπου, την κινησιολογία και το έργο της Trisha Brown
Βαγγέλης Κολότσιος
, εκπαιδευτικός
Ελίνα Βαφειάδη, εκπαιδευτικός
Γλώσσα: Ελληνικά

"Embodied Storytelling: Exploring Kathabhinaya for Empowering Vulnerable Social Groups"
Janardan Ghosh,
story performer, creative director, education officer, India
Γλώσσα: Αγγλικά

"Play Jam"
Eleni Papaioannou, Movement Educator, Choreographer, Performer, Greece
Γλώσσα: Αγγλικά

"Oratio Mix, intercultural dialog at school"
Noémie Besace
, artist, pedagogue, France
Bruno Freyssinet, artistic director Transplanisphère, France
Γλώσσα: Αγγλικά/Γαλλικά

"The things couldn't fit in my suitcase"
Ömer Adıgüzel, Prof. University Faculty of Educational Sciences, Turkey
Zeki Özen, Assoc. Prof.  Ankara University Faculty of Educational Sciences, Turkey
Γλώσσα: Αγγλικά / Τουρκικά / Γερμανικά (με μετάφραση στα ελληνικά)

«Εγώ κι άλλος…»
Γιώργος Μπεκιάρης,
 εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός
Γλώσσα: Ελληνικά

Truth or Lie’ - simple responses to a complex world
Lutz Pickardt
, director, theatre pedagogue, BuT, Germany
Γλώσσα: Αγγλικά

«Το όνομά μου είναι…δικό μου!»
Αντιγόνη Τσαρμποπούλου εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός
Γλώσσα: Ελληνικά

«Θέατρο με όχημα το τραγούδι»
Άρης Μπινιάρης, 
σκηνοθέτης, ηθοποιός
Γλώσσα: Ελληνικά

«Η αποδοχή του εαυτού/ της εαυτής  μέσα από την επιβεβαίωση των άλλων»
Λάμπρος Αραπάκος, κοινωνικός λειτουργός
Γιούλη Δούβου, θεατρολόγος, θεατροπαιδαγωγός
Γλώσσα: Ελληνικά


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ σε Τίτλους

«Εγώ, Εσύ, Μαζί!»
Ειρήνη Ζώη,
εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός,
Φωτεινή Παπαχαραλάμπους, ψυχολόγος, ψυχοθεραπεύτρια
Μελίνα Χατζηγεωργίου, εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός
Γλώσσα: Ελληνικά

"Theatre of the Oppressed in Education"
Alessandro Tolomelli
Professor of General and SocialPedagogy at the Department of Education Alma Mater Studiorum, University of Bologna, Italy
Γλώσσα: Αγγλικά

"Changing Horizons - How do you relate to your new environment?"
Tom Willems,
Academy for Theatre and Dance, Amsterdam, Netherlands
Γλώσσα: Αγγλικά / Γαλλικά

«Μιλώντας για τις ιδέες του μίσους στην τάξη»
Κωστής Παπαϊωάννου,
διευθυντής «ΣΗΜΕΙΟ για την μελέτη και αντιμετώπιση της ακροδεξιάς»
Ασπασία Καλησώρα, εκπαιδευτικός, μέλος «ΣΗΜΕΙΟ για την μελέτη και αντιμετώπιση της ακροδεξιάς»
Γλώσσα: Ελληνικά 

«‘Πού είναι η μαμά;’ Το θέατρο/δράμα στην εκπαίδευση για την ισότητα των φύλων»
Μάρθα Κατσαρίδου 
Επίκουρη Καθηγήτρια Θεάτρου στην Εκπαίδευση,  Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Koldo Vío, Θεατροπαιδαγωγός, Σκηνοθέτης, Ελλάδα/Ισπανία
Γλώσσα: Αγγλικά/Ελληνικά
 
"Devising as a Process of Inclusion and Developing Group Harmony" 
Sanja Krsmanović Tasić, 
choreographer, dance-theatre practitioner, Serbia 
Γλώσσα: Αγγλικά


 

Επιτροπές - Συνεργαζόμενοι φορείς

Εγγραφές - Επικοινωνία

Πρόγραμμα

Ανακοινώσεις

Ομάδες εργασίας/Θεματικά τραπέζια

Κεντρικές ομιλίες

Δρώμενα