Εργαστήρια Συνεδρίου 2025

ΕΓΓΡΑΦΗ: Tα εργαστηρια της Παρασκευής και του Σαββάτου είναι διάρκειας 2,5 ωρών, ενώ της Κυριακής είναι 2 ωρών. 
Οι θέσεις στα Εργαστήρια είναι περιορισμένες. Η εγγραφή σε αυτά θα γίνει μετά την γενική εγγραφή στο Συνέδριο και θα τηρηθεί σειρα προτεραιότητας.
Συγκεκριμένα: Εφόσον έχετε ολοκληρώσει την διαδικασία  εγγραφής, θα σταλεί στο email σας προσωπικό μήνυμα, κατά προτεραιότητα ανάλογα με την ημερομηνία εγγραφής, που θα σας δίνει τη δυνατότητα να επιλέξετε ποιο εργαστήριο θα θέλετε να παρακολουθήσετε.
Σημείωση: πριν δηλώσετε, βεβαιωθείτε για τη γλώσσα εργαστηρίου
, την ημερα και ώρα. Καθώς τα Εργαστήρια προσφερονται στην ίδια χρονική ζώνη, μπορείτε να επιλέξετε μονο ένα κάθε ημέρα.

Δείτε πιό κάτω τα Εργαστηρια ανά ημέρα. Για περιγραφή, ήμερα, ώρα, γλώσσα κάντε κλίκ στο τίτλο του εργαστηρίου.

Σημ. Ο αστερίσκος ακολουθούμενος από το θηλυκό γένος χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει όλα τα φύλα.


 

 

 

Journey to the Water

Αθήνα, 21/03/2025, εργαστήριο για εκπαιδευτικούς, Tríona Stokes

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 21/3/2025 4:30 μμ - 7:00 μμ Export event


Journey to the Water

 

Dr Tríona Stokes

Drama Lecturer, Maynooth University, Ireland

 

WORKSHOP

At Athens International Conference "Theatre/Drama & Inclusive Education"

21-23 of March 2025

Hellenic Theatre/Drama & Education Network (TENet-Gr)

 

Language: English
Limited number of participants

 

Workshop short description

Key words: Artistic expression and social justice/ Education for Gender Equality

 

Workshop Aim and background: This workshop draws on dance and drama in education methods to explore playfully a young girl’s early morning journey to collect water for her family with her mother. The narrative frame is set in Burkina Faso and inspired by international model and activist, Georgie (Gie Gie) Badiel. Questions regarding power and gender roles are raised as the protagonist cannot attend school due to her daily walk to the well. The workshop will explore Sustainable Development Global Goal 6 Clean Water and Sanitation artistically as well as Goal 5 Gender Equality. The workshop represents a commitment to teaching children about sustainable development from a young age. The workshop content features a cross-curricular arts education resource written by the author for age 5 years upwards, in conjunction with Irish NGO GOAL. Through dance and drama, the workshop aims to co-create the fictional journey with participants, and to gain planning insights from feedback garnered from teachers’ experiences of adapting the lessons for children aged 5-12.

 

Theoretical backdrop: Embodied and experiential learning are at the heart of this workshop which introduces challenging themes in an age-appropriate manner to children. A sense of ‘self’ and ‘other’ can be extended through role-taking in drama, whereby participants are protected ‘into’ emotion (Bolton, 1984). Such protection is made possible in drama through the use of a fictional narrative through which difficult issues can be gradually introduced (Ó Breacháin and Fagan, 2021).

Through the communal experience of drama, the poetic imagination can gain us access to the ‘social fabric’ of ‘the other’, thus extending our human experience (Stokes, 2006). Such a social imagining has been described as ‘the essence of compassion’ (Neelands, 2002, p.318). Becoming part of Gie Gie’s everyday lived experience of travelling to collect water invites participants into daily family life in an imagined depiction of the arid surrounds of Burkina Faso. NGO and Global Citizenship Education academics served as critical support in the development of an associated arts education teaching resource, contributing a photo pack, a map and fact file of the context. Authentic images of the given context and the integration of language were essential to support an informed artistic exploration of a landscape, both physically and metaphorically far from home.

 

Expected learning outcomes are to:

  • Connect through drama to imagined lived experiences of girls and women in Burkina Faso

  • Respond imaginatively through movement to stimuli such as words, images, stories and music

  • Cooperate and communicate in and out of role in making drama and creating dance

  • Co-create dance phrases through the use of different body parts and travelling in space

  • Experience artistically the relationship between story, theme and life experience.

 

Target group and conditions: this workshop will be facilitated in English.

It will suit those teaching or facilitating drama or dance with children aged 5 upwards.

However, no prior experience of dance or drama education is required, and an inclusive approach to movement will be incorporated.

Comfortable clothing and non-slip socks/ footwear or bare feet.

Workshop includes exercises with possible physical contact.

 

 

References:

Bolton, G.M. (1984). Drama as Education: An argument for placing drama at the heart of the curriculum. Essex, UK: Longman Group.

Neelands, J. (2002). ‘11/09- The space in our hearts’: Theatre in Education: Art form and learning tool, in Govas, N. (ed.): Proceedings on the 2nd Athens International Theatre/Drama & Education Conference, Keynote Address, Athens: Hellenic Theatre/Drama & Education Network.

Ó Breacháin, A. and Fagan, C. (2021). Drama, social justice and education for sustainable development: Theory in action, in Kavanagh, A.M, Waldron, F. and Mallon, B. (2021) Teaching for Social Justice and Sustainable Development across the Primary Curriculum, London: Routledge/Taylor and Francis. 124-138.

Stokes, T. (2006). Exploring “Irishness”; examining the relationship between Celtic mythology, drama and cultural identity, in Govas, N. (ed.) Creating New Roles for the 21st Century: Proceedings on the 5th Athens International Theatre/Drama & Education Conference, Athens: Hellenic Theatre/Drama & Education Network, 129-136.

Stokes, T. (2019). Water, Come to Me! Dublin, Ireland: GOAL. Retrieved 6 September, 2024. www.goalglobal.ord/stories

 

 

Dr Tríona Stokes lectures in Drama Education at Maynooth University, Ireland. A former primary teacher of children aged 3-13, her doctoral study examined children’s agency in school-based pretend play. She prioritises engaged research, collaborative engagement with community to develop arts facilitation with young children as a matter of public and societal interest. Her research focuses on developing play and creativity through arts facilitation with children. She has written several drama teaching resources in Global Citizenship Education. On behalf of the Irish government, she devised principles for arts facilitation to promote play and creativity in early childhood education. She has reported on the extent to which a publicly funded theatre use reciprocal and dialogic means in partnering with children to devise theatre.


 


 


 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ 21/3/2025, 16.30-19.00

«Το Παιχνίδι της Σχεδίας ή αλλιώς Παρά λίγη καρδιά θα' ταν ο κόσμος άλλος»
Γεωργία Αντωνίου, εκπαιδευτικός, 5ο Γυμνάσιο Κέρκυρας 
Αγγελική Κλάδη, εκπαιδευτικός, 5ο Γυμνάσιο Κέρκυρας 
Γλώσσα: Ελληνικά

«Η αποδοχή του εαυτού/ της εαυτής  μέσα από την επιβεβαίωση των άλλων»
Λάμπρος Αραπάκος, κοινωνικός λειτουργός
Γιούλη Δούβου, θεατρολόγος, θεατροπαιδαγωγός
Γλώσσα: Ελληνικά

«Μπορώ, μπορείς, μπορούμε... για την υποστήριξη της διαφορετικότητας μέσα από την ενίσχυση της γενικής αυτοπεποίθησης των εφήβων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση»
Αικατερίνη Ασημίδου, εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής, μουσικός 
Αντώνιος Λενακάκης, Καθηγητής Θεατρικής Τέχνης και Αγωγής, Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Παιδαγωγική Σχολή, ΑΠΘ 
Άγγελος Σουλιώτης, εκπαιδευτικός, καθηγητής μουσικής
Γλώσσα: Ελληνικά 

«Θέατρο της επινόησης - νέα νοήματα και νέα αφηγήματα»
Σοφία Βγενοπούλου παιδοψυχίατρος, σκηνοθέτρια, θεατροπαιδαγωγός-εμψυχώτρια ομάδων
Γλώσσα: Ελληνικά

"Biography Based Language Teaching Through Creative Drama"
Ferah Burgul Adıgüzel Assoc. Prof. Gazi University Gazi Faculty of Education, Turkey
Γλώσσα: Αγγλικά

Oficina Manta plus democracy and modern slavery"
Hugo Miguel Coelho
, ExQuorum, Portugal
Γλώσσα: Αγγλικά

"I am Malala - a process drama approach to address gender-based violence in classrooms"
Adam Cziboly,
associate professor Western Norway University of Applied Sciences, Norway
Γλώσσα: Αγγλικά

"Lotus Project yoga meets poetry"
Bruno Freyssinet
artistic director of Transplanisphere France
Foteini Dimitriou Yoga Family Violet Alignment school, Greece
Γλώσσα: Αγγλικά/Ελληνικά/Γαλλικά

«Το θεατρικό εκπαιδευτικό μοντέλο μέσα από την νευρολογική προσέγγιση της υποκριτικής»
Αννίτα Καπουσίζη, Εκπαιδεύτρια συμπεριληπτικών παραστατικών τεχνών, Καλλιτεχνική υπεύθυνη θεατρικής ομάδας ARTimeleia
Γλώσσα: Ελληνικά

"Who Was My Granny"
Sunčica Milosavljević, theatre director, drama pedagogue, Serbia
Nataša Milojević, drama and dance pedagogue, Serbia
Mladen Brekić, Youth Drama Club POKUS, Serbia
Sara Prodanović, Youth Drama Club POKUS, Serbia
Γλώσσα: Αγγλικά

POWER!- Εξερευνώντας και μπλοκάροντας τους ρατσισμούς μέσα μας και γύρω μας"
Γιώργος Μόσχος,
Διευθυντής του Προγράμματος Νεανικής Συμμετοχής YES, ΠΨΥΠΕ
Όλγα Ορφανίδου, δασκάλα σε δημοτικό σχολείο
Γλώσσα: Ελληνικά

«Χίλιες γλώσσες του χορού: Ο χορός ως εργαλείο συμπερίληψης»
Μαρία Παπαδοπούλου
, εκπαιδευτικός κίνησης, InDancEdu
Γλώσσα: Ελληνικά

"Journey to the Water"
Tríona Stokes,
Drama Lecturer, Maynooth University, Ireland
Γλώσσα: Αγγλικά

"Changing Horizons - How do you relate to your new environment?"
Tom Willems,
Academy for Theatre and Dance, Amsterdam, Netherlands
Γλώσσα: Αγγλικά / Γαλλικά

«Της Γης ο Αφαλός – Ένα Πρόγραμμα για την Συμπερίληψη»
Μαρία Φραγκή,
Μέλος ΕΕΠ στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πατρών
Γλώσσα: Ελληνικά


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΣΑΒΒΑΤΟΥ 22/3/2025, 09.30-12.00

«Το θέατρο ως πρακτική επίγνωσης: 1955 - 2024, μια διαδρομή με λεωφορείο»
Μαρία Όλγα Αθηναίου
, Πρακτικός του θεάτρου, Processworker
Γλώσσα: Αγγλικά/Ελληνικά

«Αποσταθεροποιούμε τα καθιερωμένα αποδομώντας τις ρίζες του φασισμού»
Κατερίνα Αλεξιάδη,
εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός
Βασίλης Κλησιάρης, εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός
Γλώσσα: Ελληνικά

"The things couldn't fit in my suitcase"
Ömer Adıgüzel, Prof. University Faculty of Educational Sciences, Turkey
Zeki Özen, Assoc. Prof.  Ankara University Faculty of Educational Sciences, Turkey
Γλώσσα: Αγγλικά / Τουρκικά / Γερμανικά

"Oratio Mix, intercultural dialog at school"
Noémie Besace
, artist, pedagogue, France
Bruno Freyssinet, artistic director Transplanisphère, France
Γλώσσα: Αγγλικά/Γαλλικά

"Embodied Storytelling: Exploring Kathabhinaya for Empowering Vulnerable Social Groups"
Janardan Ghosh,
story performer, creative director, education officer, India
Γλώσσα: Αγγλικά

«Εγώ, Εσύ, Μαζί!»
Ειρήνη Ζώη,
εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός,
Φωτεινή Παπαχαραλάμπους, ψυχολόγος, ψυχοθεραπεύτρια
Μελίνα Χατζηγεωργίου, εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός
Γλώσσα: Ελληνικά

«Καθημερινές ιστορίες μέσα από το ίχνος, την κίνηση και τον ήχο» - Μια συμπεριληπτική προσέγγιση εμπνευσμένη από την παιδαγωγική του τόπου, την κινησιολογία και το έργο της Trisha Brown
Βαγγέλης Κολότσιος
, εκπαιδευτικός
Ελίνα Βαφειάδη, εκπαιδευτικός
Γλώσσα: Ελληνικά

"Devising as a Process of Inclusion and Developing Group Harmony" 
Sanja Krsmanović Tasić, 
choreographer, dance-theatre practitioner, Serbia 
Γλώσσα: Αγγλικά

"Ο πρίγκιπας κι ο πρίγκιπας"
Γιώργος Κωνσταντινίδης, παιδοψυχολόγος, ηθοποιός, εθελοντής στο Πολύχρωμο Σχολείο
Έλενα Σκαρπίδου, επιμορφώτρια Σεξουαλικής Εκπαίδευσης, υπεύθυνη τομέα Εκπαίδευσης Πολύχρωμου Σχολείου
Γλώσσα: Ελληνικά

«Θέατρο με όχημα το τραγούδι»
Άρης Μπινιάρης, 
σκηνοθέτης, ηθοποιός
Γλώσσα: Ελληνικά

"The Red Lantern Festival, or How the Emperor’s Maidservant changed his Mind and Saved the People"
John O’ Toole, Professor University of Melbourn, Australia
Γλώσσα: Αγγλικά

"Truth or Lie’ - simple responses to a complex world
Lutz Pickardt
, director, theatre pedagogue, BuT, Germany
Γλώσσα: Αγγλικά

"Elements of applied theater and technique by Ivana Chubbuk 12 Tools in drama pedagogy on examples of scenes from plays by A.P. Chekhov"
Arma Tanovic Brankovic Professor on Academy of Performing Arts, Bosnia and Herzegovina
Γλώσσα: Αγγλικά

"Theatre of the Oppressed in Education"
Alessandro Tolomelli
Professor of General and SocialPedagogy at the Department of Education Alma Mater Studiorum, University of Bologna, Italy
Γλώσσα: Αγγλικά

"One Well, One World: Activating Water Justice in the Global Textile Industry"
Philip Valle 
Lecturer - Department of Theatre and Dance, California Polytechnic State University, USA
Phyllis Wong Lecturer - Department of Theatre and Dance, California Polytechnic State University, USA
Amani Arellano Student and Research Assistant - California Polytechnic State University, USA
Jenna Brock Student, Research and Teaching Assistant - California Polytechnic State University, USA
Sara Sjoblom Student and Research Assistant - California Polytechnic State University USA
Γλώσσα: Αγγλικά


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ 23/3/2025 09.30-11.30

“Getting into improv theatre”
Frank Hohl, theatre pedagogue, Germany
Language: English/German

«‘Πού είναι η μαμά;’ Το θέατρο/δράμα στην εκπαίδευση για την ισότητα των φύλων»
Μάρθα Κατσαρίδου 
Επίκουρη Καθηγήτρια Θεάτρου στην Εκπαίδευση,  Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Koldo Vío, Θεατροπαιδαγωγός, Σκηνοθέτης, Ελλάδα/Ισπανία
Γλώσσα: Αγγλικά/Ελληνικά

«Κώδικες Υπό Σκιάν»
Αγλαΐα Νάκα
  Θεατρολόγος
Χρήστος Ραχιώτης Ηθοποιός, Εμψυχωτής, Εκπαιδευτικός
Γλώσσα: Ελληνικά

«Εγώ κι άλλος…»
Γιώργος Μπεκιάρης,
 εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός
Γλώσσα: Ελληνικά

"Play Jam"
Eleni Papaioannou, Movement Educator, Choreographer, Performer, Greece
Γλώσσα: Αγγλικά

«Μιλώντας για τις ιδέες του μίσους στην τάξη»
Κωστής Παπαϊωάννου,
διευθυντής «ΣΗΜΕΙΟ για την μελέτη και αντιμετώπιση της ακροδεξιάς»
Ασπασία Καλησώρα, εκπαιδευτικός, μέλος «ΣΗΜΕΙΟ για την μελέτη και αντιμετώπιση της ακροδεξιάς»
Γλώσσα: Ελληνικά 

«Το όνομά μου είναι…δικό μου!»
Αντιγόνη Τσαρμποπούλου εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός
Γλώσσα: Ελληνικά
 


 

Επιτροπές - Συνεργαζόμενοι φορείς

Εγγραφές - Επικοινωνία

Πρόγραμμα

Ανακοινώσεις

Ομάδες εργασίας/Θεματικά τραπέζια

Κεντρικές ομιλίες

Δρώμενα & άλλες προ/μετά Συνεδριακές εκδηλώσεις