Ομάδες Εργασίας/Θεματικά Τραπέζια

Πρόκειται για θεματικές ενότητες στις οποίες καλεσμέν*ες ομιλητ*ριες διαπραγματεύονται συγκεκριμένα θέματα.

Οι Oμάδες Eργασίας/Θεματικά Τραπέζια θα λειτουργήσουν με Συντονίστ*ρια, καλεσμένες  Ομιλήτ*ριες και κριτικούς
Σχολιάσ*ριες
Η συζήτηση σε Ομάδες Εργασίας στοχεύει να δώσει την ευκαιρία και στ*ις σύνεδρους (ακαδημαϊκούς, καλλιτέχν*ιδες,
εκπαιδευτικούς και σχεδιαστ*ριες εκπαιδευτικής ή πολιτιστικής πολιτικής) να σχολιάσουν και να συνεισφέρουν με απόψεις-προτάσεις από το χώρο της θεωρίας, της έρευνας και των τεχνών, έτσι ώστε να υπάρχει ουσιαστικός διάλογος και ανταλλαγή απόψεων και «καλής πρακτικής».

Οι Ομάδες Εργασίας/Θεματικά Τραπέζια γίνονται "παραλληλα" (σε ίδια χρονική ζώνη) σε διάφορες αίθουσες.
ΘΕΣΕΙΣ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΕΣ Όσ*ες έχουν ήδη ολοκληρώσει την εγγραφή τους στο Συνέδριο μπορούν (αν θέλουν) να δηλώσουν συμμετοχή και σε κάποια Ομάδα Εργασίας. 

Σημ. Ο αστερίσκος ακολουθούμενος από το θηλυκό γένος χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει όλα τα φύλα.



 

 

Issues of theatrical representation of the otherness: Τhe case of Roma

Issues of theatrical representation of the otherness: Τhe case of Roma

Αθήνα, 22/03/2025, Ομάδα Εργασίας συνεδρίου, συντονίζουν: Ελένη Τσετσέκου, Χριστίνα Ζώνιου

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 22/3/2025 4:00 μμ - 6:00 μμ Export event


Issues of theatrical representation of the otherness: Τhe case of Roma

 

WORKING GROUP / DISCUSSION PANEL

Athens International Conference “Theatre/Drama & Inclusive Education”

Athens 22 March 2025

Hellenic Theatre/Drama & Education Network (TENet-Gr)

Language: English

 

Coordinators: Eleni Tsetsekou, Head of the Council of Europe - Roma and Travelers Division & Christina Zoniou, theatre researcher - practitioner, Teaching Staff at the Department of Theatre Studies, University of the Peloponnese Greece.
 

Guests
Franziska Farkas, Romani-Hungarian actress and theatre maker, Hungary
Christoph Leucht, sociologist, co-founder of Kuringa Space for Theatre of the Oppressed, Germany
Avraam Goutzeloudis, Romani actor and assistant director in  Romáland  theatre performance, Greece
Giannis Georgiou, Romani social scientist on history and identity of Greek Roma and their representation, Greece
Aktina Stathaki, theatre researcher- director, Greece

Comentators:
Anna Tsichli, Teaching Staff at the Department of Theatre Studies, University of the Peloponnese Greece
Antigoni Tsarbopoulou, teacher, consultant of “It Could be me-it could be you” project Greece

Questions of the working group:

The role of Roma people in contemporary theatre has been a subject of exploration in various countries, including Germany, Hungary, and Greece. Numerous plays and theatre projects have emerged where Roma actors play or Roma characters are represented on stage, sparking discussions on culture, identity, and the social issues facing the Roma community. Through such theatre initiatives, we have the opportunity to foster self-expression, challenge stereotypes, and build a future where Roma people can embrace their identity without fear or shame, while also encouraging broader societal understanding and respect.

Many questions arise: what do theatre artists aim to represent when telling stories about Roma people? Is it an exploration of culture, social exclusion, otherness, or an attempt to depict Roma as just like everyone else, as part of a broader narrative of "normality"? One critical aspect of such works is who is telling the story. Are Roma people merely subjects of others' narratives or are they active participants in telling their own stories?

Theatre projects "about Roma" often seek to address deeper questions surrounding identity, but this raises a pivotal concern: what does it truly mean to be Roma? Is it merely a portrayal of otherness, or are we seeking to explore the complexities of Roma identity in a more meaningful way? As artists, teachers and practitioners, we must ask ourselves: are we truly trying to show Roma culture and experiences, or are we, perhaps unconsciously, reinforcing perceptions of "difference"?

An essential consideration is for whom we create these plays. What emotions do we want to elicit from the audience? Should they feel guilty, sad, or pity for Roma people? Or do we want to engage them in a way that prompts curiosity, interest, and deeper questioning? The challenge lies in striking a balance between showcasing the hardships Roma communities face and celebrating their strength and resilience.

Should we depict Roma as victims of discrimination and social exclusion? While acknowledging the harsh realities of discrimination is important, there is a growing call to empower Roma individuals, especially the youth, to embrace their identity with pride. Theatre can serve as a platform for young Roma people to celebrate their "romanity"—their Roma identity—and counteract the narrative of victimhood.

Theatre has the power to be a tool for both self-expression and social change, and part of that power lies in empowering young Roma to protect themselves from discrimination. Theatre, as a means of education, can provide a safe space where Roma youth learn to confront prejudice and strengthen their sense of belonging.

Finally, a significant challenge lies in sharing theatre skills with Roma individuals, especially young Roma, who are part of these plays. By offering these "means of production" to young Roma, we not only help them represent their own stories but also ensure that the voices of future generations remain vital and authentic within the arts.

ΣΑΒΒΑΤΟ 22/3/2025, 16.00-18.00
 

1. Ορατές και αόρατες έμφυλες διακρίσεις στο εκπαιδευτικό περιβάλλον: διερευνώντας την έμφυλη διάσταση της συμπερίληψης
Γλώσσα: ελληνικά

Συντονισμός: Νάντια Κατή, εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός, εκπαιδεύτρια ενηλίκων & Χαρά Τσουκαλά, εκπαιδευτικός, θατροπαιδαγωγός
Καλεσμένες:
Βιργινία Ξυθάλη, ψυχολόγος, εκπαιδεύτρια για θέματα φύλου και σεξουαλικότητας, μέλος της ομάδας του project Bloom|Σεξουαλική αγωγή για όλα
Έλενα Σκαρπίδου, εκπαιδεύτρια Σεξουαλικής Διαπαιδαγώγησης, Υπεύθυνη Τομέα Εκπαίδευσης Πολύχρωμου Σχολείου, Μέλος της Intersex Greece
Χριστίνα Κρίθαρη, θεατρολόγος, σκηνοθέτιδα, ηθοποιός, συντονίστρια προγράμματος Χωρίς Πατρόν (ΠΔΘΕ)
Κλεονίκη Γιαννακοπούλου, ψυχολόγος, Υπερήφανοι Γονείς Ελλάδας
Κριτικός σχολιασμός: Μπέττυ Γιαννούλη Ε.Ε.Π. ΤΕΑΠΗ-ΕΚΠΑ, & Δημήτρης Μαυρέας εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΔΩ


2. "Issues of theatrical representation of the otherness: Τhe case of Roma"
Language: English
Coordinators: Eleni Tsetsekou, Head of the Council of Europe - Roma and Travelers Division & Christina Zoniou, theatre researcher - practitioner, Teaching Staff at the Department of Theatre Studies, University of the Peloponnese Greece.
Guests
Franziska Farkas, Romani-Hungarian actress and theatre maker, Hungary
Christoph Leucht, sociologist, co-founder of Kuringa Space for Theatre of the Oppressed, Germany
Avraam Goutzeloudis, Romani actor and assistant director in  Romáland  theatre performance, Greece

Yiannis Georgiou, Greek-Rom social scientist on history and identity of Roma/Gypsies and their representation, Phd candidate National Technical University of Athens, Greece
Aktina Stathaki, theatre researcher- director, Greece
Comentators: Anna Tsichli, Teaching Staff at the Department of Theatre Studies, University of the Peloponnese Greece 
& Antigoni Tsarbopoulou, teacher, consultant of “It Could be me-it Could be you” project.. 
READ MORE HERE


3. "Ταυτότητες, διαπολιτισμικότητα και θεατρικότητα: προκλήσεις, αντιφάσεις και αναστοχασμός"
Γλώσσα: ελληνικά
Συντονισμός: Δέσποινα Καρακατσάνη, Καθηγήτρια Παιδαγωγικών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
Καλεσμένες: 
Γλυκερία Αράπη, Κοινωνιολόγος, Σύμβουλος Αξιολόγησης & Ανατροφοδότησης Επιμορφωτικών Δράσεων για το πρόγραμμα «Κι αν ήσουν εσύ;», Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (ΠΔΘΕ)
Στέλλα Ελματζόγλου, Εκπαιδεύτρια σε ζητήματα φύλου, ΠΜΣ Φύλο-Κοινωνία-Πολιτική Πάντειο Πανεπιστήμιο
Ξένια Χρυσοχόου, Καθηγήτρια Κοινωνικής και Πολιτικής Ψυχολογίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο
Σοφία Βγενοπούλου, Σκηνοθέτρια, παιδοψυχίατρος
Βασίλης Κουκαλάνι, ηθοποιός, σκηνοθέτης
Κριτικός σχολιασμός: Γιώργος Μπεκιάρης, θεατροπαιδαγωγός, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση & Μπάμπης Μπαλτάς, δάσκαλος, μέλος Παιδαγωγική Ομάδα "Σκασιαρχείο"
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΔΩ


4. "Dogmatisms, Religious fundamentalism, politics and performing arts” 
Language: English
Coordinator: Angelos Vallianatos PhD in Theology Athens University, school advisor, trainer for The European Wergeland Centre (EWC), Greece
Guests
Bruno Freyssinet artistic director of Transplanisphere, partner in the Theatre Makes Politics Erasmus+ project, France, 
Ferah Burgul-Adıgüzel Assoc. Prof. Gazi University Gazi Faculty of Education, Turkey
Lutz Pickardt, director, theatre pedagogue BuT, coordinator of the Theatre Makes Politics Erasmus+ project, Germany
Marios Koukounaras-Liagis, Assoc. Prof. Athens University Faculty of Theology, Greece
Sanjoy Ganguly, artistic director of the Jana Sanskriti Center for Theatre of the Oppressed, West Bengal, India
Commentators: Hugo Miguel Coelho, ExQuorum, partner "Theatre Makes Politics", Portugal & Katerina Sakka, member of "Skasiarcheio" Educational Group Greece
READ MORE HERE


5. "Συμπερίληψη προσφύγων στην εκπαίδευση
Γλώσσα: ελληνικά
Συντονίστρια: Αλεξάνδρα Ανδρούσου, Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στη Προσχολική Ηλικία
Καλεσμένες/καλεσμένοι:
Λευτέρης Παπαγιαννάκης, Νομικός, Διευθυντής του Ελληνικού Συμβουλίου για τους Πρόσφυγες.
Nάντια Τσενέ, Εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας, Πρώην Διευθύντρια του 1ου Γυμνασίου Αυλώνα
Πέπη Παπαδημητρίου, Εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας, Συντονίστρια Εκπαίδευσης Προσφύγων Ριτσώνας.  
Πέτρος Χαραβιτσίδης, Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΑΠΗ- ΕΚΠΑ, πρώην διευθυντής 132ου Δημοτικού σχολείου Αθήνας.
Γιώργος Σιμόπουλος, UNICEF (Ελλάς)
Γκαλίνα Αλτουχόβα, Προϊσταμένη του Τμήματος Συντονισμού και Παρακολούθησης της Εκπαίδευσης των Προσφύγων, Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας, Δρ Διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, πρώην Συντονίστρια Εκπαίδευσης Προσφύγων στο Σκαραμαγκά

Κριτικός σχολιασμός: Διονύσης Παύλου, Συντονιστής Εκπαίδευσης Προσφύγων στη Κλειστή Ελεγχόμενη Δομή (ΚΕΔ) Λέσβου, Βικτώρια Κοεμτζοπούλου Συντονίστρια Εκπαίδευσης Προσφύγων στη Ελεγχόμενη Δομή Φιλοξενείας Αιτούντων (ΕΔΦΑΑ) Διαβατών
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΔΩ


ΚΥΡΙΑΚΗ 23/3/2025, 09.30-11.30
 

6. “Shaping Public Attitudes Towards Refugees - The Role of the Media and the Arts"
LanguageEnglish
Coordinator: Stella Nanou, Head of Communications, UNHCR Greece
Guests:
Andreas Gruhn, Αrtistic Director, Stadt Theatre Dortmund, Μember of the Coordinating Committee of the "Theatre Makes Politics" project, Germany
Giorgos Pleios, Professor, Department of Communication and Media Studies, National and Kapodistrian University of Athens, Greece
Yolanda Markopoulou, Director, producer of the 'WALK with Amal" project in Greece
Fridoon Joinda, Founder and Director of Joinda Production, Refugee Rights Advocate, Afganistan
Naya Kalfeli, Adjunct Lecturer - Media Research Fellow, Aristotle University of Thessaloniki / University of Western Macedonia, Greece
Gelly Aroni, member of the Board of Childen's Rights Network, Greece
Commentators: Jenny Karaviti, theatre pedagogue TENet-Gr, Garyfallia Anastasopoulou, Racist Violence Recording Network, Greece
READ MORE HERE 


7. "Προς ένα σχολείο βασισμένο στην τέχνη: Προκλήσεις και εμπειρίες για τη συμπερίληψη των παιδιών Ρομά"
Γλώσσα: ελληνικά
Συντονισμός: Κατερίνα Κωστή, Φιλόλογος, Θεατροπαιδαγωγός, Μέλος Ε.ΔΙ.Π., Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου 
Καλεσμένοι/καλεσμένες:
Ματίνα Βαβούλη, Διευθύντρια του 7ου Δημοτικού Σχολείου Ασπροπύργου (Νέας Ζωής) 
Αναστασία Χατζηστεφάνου–Βαφέα, Διευθύντρια του Κέντρου Παιδαγωγικής και Καλλιτεχνικής Επιμόρφωσης «Σχεδία» 
Κωνσταντίνος Παϊτέρης, Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Ρομά Διαμεσολαβητών και Συνεργατών τους

Ελένη Κ. Παπαδοπούλου, ΜΑ Φιλόλογος -Θεολόγος, Διευθύντρια 3ου Γυμνασίου με Λυκειακές Τάξεις Μενεμένης –«Κωστής Παλαμάς»
Κριτικός σχολιασμός: Άβρα Αυδή, Φιλόλογος, Θεατροπαιδαγωγός, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση & Πόπη Κύρδη, εκπαιδευτικός μέλος ΔΣ Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΔΩ


8. "Θέατρο-Παραστατικές Τέχνες και εκπαίδευση στις φυλακές: όρια, προκλήσεις, προοπτικές"
 Γλώσσα: ελληνικά
Συντονισμός: Γιώργος Μόσχος, νομικός, πρώην Συνήγορος του Παιδιού
Καλεσμένες/καλεσμένοι:
Άλκηστις Κοντογιάννη, Ομότιμη Καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
Θεοδώρα - Ντορέττα Αστέρη, Σύμβουλος Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης 1ης σχολικής ενότητας ΔΔΕ & ΔΠΕ Πειραιά
Ιωάννα Μήτσικα, χορογράφος
Στάθης Γράψας, σκηνοθέτης,  εμψυχωτής Εργαστηρίου Προσωπικής Ανάπτυξης Κρατουμένων.

Πέπη Ορφανάκη, Διευθύντρια Εκπαιδευτικών Δομών και Κατάρτισης στο Σ.Κ.Κορυδαλλού Ι , ΣΕΠ ΕΑΠ
Ζωή Μαστροθανάση, Υπο-διευθύντρια Δημοτικού Σχολείου Γυναικείας Φυλακής Ελαιώνα Θηβών 
Κριτικός σχολιασμός: Δώρα Κατσαμώρη, ερευνήτρια, ΕΚΕΦΕ 'Δημόκριτος' , εκπαιδευτικός
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΔΩ


9. "Παραστατικές τέχνες, εκπαίδευση και αναπηρία: προκλήσεις για τους καλλιτέχνες, τους εμψυχωτές και τους εκπαιδευτικούς"
Γλώσσα: ελληνικά (με ταυτόχρονη διερμηνεία στη ελληνική νοηματική γλώσσα)
Συντονισμός: Μαρία Κολτσίδα, Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια, Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Καλεσμένοι/καλεσμένες: 
Μαρία Ιωαννίδου, ψυχολόγος/ψυχοθεραπεύτρια, ανάπηρη χορεύτρια 
Βασίλης Οικονόμου, ανάπηρος ηθοποιός-σκηνοθέτης 
Κωνσταντίνα Γεωργίου, community artist, creative mentor
Έρη Κέχρα, θεατροπαιδαγωγός-εκπαιδευτικός στην ειδική εκπαίδευση
Κριτικός σχολιασμός: Αντώνης Λενακάκης Καθηγητής Θεατρικής Τέχνης και Αγωγής στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής, ΑΠΘ & Βέρα Λάρδη MS. Psych., Ψυχοδραματίστρια, Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων, Ηθοποιός

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΔΩ


 

Επιτροπές - Συνεργαζόμενοι φορείς

Πρόγραμμα

Εγγραφές - Επικοινωνία

Ανακοινώσεις

Εργαστήρια

Κεντρικές ομιλίες

Δρώμενα & άλλες προ/μετά Συνεδριακές εκδηλώσεις