Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
σε συνεργασία με το Εργαστήριο Τεκμηρίωσης Πολιτιστικής και Ιστορικής Κληρονομιάς του Ιόνιου Πανεπιστημίου
διοργανώνουν Επιμορφωτικό Σεμινάριο με θέμα
"Η θεατρική πράξη στο σχολείο ή αλλιώς ο κακός δράκος και ο καθένας από μας"
2, 3 & 4 Μαρτίου 2007
1ο Γυμνάσιο Κέρκυρας, Ριζοσπαστών Βουλευτών 6
Το Σεμινάριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων, φοιτητές αλλά και σε όλους όσοι ενδιαφέρονται για θεατρικές εφαρμογές στην εκπαιδευτική διαδικασία.
ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Ντίνα Τσολάκη, εκπαιδευτικός, μέλος του ΔΣ του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Μαργαρίτα Απέργη – Ανδρέας Καλογεράς, Υπεύθυνοι Πολιτιστικών Θεμάτων β/μιας & α/μιας εκπαίδευσης Ν. Κερκύρας
Ωρολόγιο Πρόγραμμα
|
Παρασκευή 2/3/2007
|
15.45-16.15
|
Προσέλευση-Εγγραφές
|
16.00-16.15
|
Καλωσόρισμα
|
16.15-18.00
|
Εργαστήρια
|
18.00-18.30
|
Διάλειμμα - καφές
|
18.30-20.30
|
Εργαστήρια
|
|
Σάββατο 3/3/2007
|
09.00-11.00
|
Εργαστήρια
|
11.00-11.30
|
Διάλειμμα - καφές
|
11.30-13.30 |
Εργαστήρια |
|
Μεσημεριανή διακοπή |
16.00-18.00
|
Εργαστήρια
|
18.00-18.30
|
Διάλειμμα - καφές
|
18.30-20.30
|
Εργαστήρια
|
|
Κυριακή 4/3/2007
|
09.00-11.00
|
Εργαστήρια
|
11.00-11.30
|
Διάλειμμα - καφές
|
11.30-13.30
|
Εργαστήρια
|
13.30-14.15
|
Σύντομη ενημέρωση, παραλαβή βεβαιώσεων, λήξη
|
ΕΜΨΥΧΩΤΕΣ
Γιώργος Μπινιάρης, ηθοποιός, σκηνοθέτης.
Μαργαρίτα Μάντακα, χορογράφος
Σμαρώ Γρηγοριάδου, συνθέτης, μουσικοπαιδαγωγός
Τάκης Τζαμαργιάς, σκηνοθέτης, ΕΔΙΠ Πανεπιστήμιο Αθηνών
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ
"Η μουσική ως όχημα επικοινωνίας και δημιουργικότητας στα πλαίσια θεατρικών δραστηριοτήτων στο σχολείο"
Σμαρώ Γρηγοριάδου, συνθέτης, μουσικοπαιδαγωγός
Σκοπός του θεατροπαιδαγωγικού αυτού σεμιναρίου είναι η βιωματική επαφή, ευαισθητοποίηση και εξοικείωση των συμμετεχόντων δασκάλων, καθηγητών και καλλιτεχνών με τον πλούτο της ελληνικής γλώσσας, της τέχνης και του πολιτισμού με αφορμή επιλεγμένα ποιητικά κείμενα που συμπεριλαμβάνονται στα σχολικά βιβλία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Παράλληλος στόχος είναι η εισαγωγή των συμμετεχόντων σε στοιχειώδεις θεατρικές τεχνικές παιδαγωγικού θεάτρου καθώς και σε αρχές ομαδικότητας, συνεργασίας, συμμετοχικότητας, δημιουργικής εμπλοκής, εμπιστοσύνης, κοινωνικής ανεκτικότητας και συνειδητοποίησης της ετερότητας και του σεβασμού στη γνώμη του άλλου. Με βιωματικό τρόπο και ευχάριστες μουσικές, κινητικές και θεατρικές ασκήσεις προσωπικής έκφρασης που στηρίζονται σε μεθοδολογία διεθνούς επιστημονικής έρευνας αλλά και πολύχρονης ελληνικής εμπειρίας στο ελληνικό σχολείο, θα διερευνηθούν οι θεατρικές προεκτάσεις του ποιητικού λόγου στα πλαίσια του σχολείου και η απήχησή τους στον έφηβο του σήμερα. Το εργαστήριο θα ολοκληρωθεί με τη σκηνική ανάγνωση και δραματοποίηση επιλεγμένου ποιητικού κειμένου ή δημοτικού τραγουδιού από τους συμμετέχοντες με τη μέθοδο της θεατρικής σύνθεσης.
"Στη χώρα του σώματος"
Μαργαρίτα Μάντακα, χορογράφος
Μια αληθινή ιστορία που θα αφηγηθούμε με τη γλώσσα του σώματος, συντροφιά με τη φαντασία μας και τη συμμετοχή της ομάδας, αφού προετοιμαστούμε με αυτοσχεδιασμό και παιχνίδια κίνησης – ρυθμού στο χώρο. Το εργαστήρι είναι βιωματικό και έχει στόχο να ενθαρρύνει και να εμπνεύσει τους εκπαιδευτικούς να αξιοποιήσουν την κίνηση, το ρυθμό, τη φαντασία την ομαδική έρευνα στο μάθημα.
Απαραίτητα άνετα ρούχα που επιτρέπουν την κίνηση, χοντρές κάλτσες και ένα μακρύ μαντήλι.
"Σπουδή στο αρχαίο δράμα. Οι «Όρνιθες» του Αριστοφάνη"
Γιώργος Μπινιάρης, σκηνοθέτης, ηθοποιός
Με αφορμή τα χορικά από τους "Όρνιθες" του Αριστοφάνη θα προσεγγίσουμε το θεατρικό λόγο ως προς τη μουσικότητα και το ρυθμό. Θα διερευνήσουμε τους θεατρικούς δρόμους, με τους οποίους τα στοιχεία του λόγου συμβάλλουν αφενός στην κατανόηση του περιεχομένου, αφετέρου στο σμίλεμα του περιεχομένου αυτού σε θεατρική κίνηση και θεατρική δράση. Ο τρόπος αυτός αξιοποιεί τις δυνατότητες όλων μας, κυρίως αυτές που βασίζονται στην αναπνοή, τη φωνή και την κίνηση. Μέσα από το θεατρικό παιχνίδι, τον αυτοσχεδιασμό, και το τραγούδι δημιουργούμε μια θεατρική σύνθεση με αυτονόητη εκπαιδευτική αξία, τόσο για το μάθημα μέσα στη σχολική τάξη, όσο και για την προετοιμασία της μαθητικής παράστασης.
"Δραματοποίηση : δυνατότητες μιας μεθόδου"
Τάκης Τζαμαργιάς, σκηνοθέτης, ΕΕΔΙΠ Πανεπιστημίου Αθηνών
Το εργαστήρι επικεντρώνεται βιωματικά στην έννοια της δραματοποίησης τόσο ως μέθοδο διαθεματικής προσέγγισης λογοτεχνικών και ιστορικών κειμένων, όσο και ως σύγχρονη μέθοδος διδασκαλίας του δράματος και του θεάτρου. Θα αναζητήσουμε εν τάχει τα μορφολογικά και δομικά στοιχεία του δραματικού κώδικα, θα ανιχνεύσουμε με αυτοσχεδιασμούς το δραματικό περιβάλλον και θα δημιουργήσουμε προϋποθέσεις για το εργαστήρι γραφής.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ
Η Σμαρώ Χ. Γρηγοριάδου είναι σολίστ κλασσικής κιθάρας, συνθέτης και παιδαγωγός της μουσικής. Σπούδασε μουσική και αρχιτεκτονική στην Αθήνα και συνέχισε τις μεταπτυχιακές της μουσικές σπουδές στο Βασιλικό Κολέγιο του Λονδίνου με υποτροφία του Κολεγίου. Ως σολίστ κιθάρας έχει εμφανιστεί σε συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με ελληνικές και ξένες ορχήστρες ή σύνολα μουσικής δωματίου καθώς και σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς ερμηνείας και σύνθεσης (Αθήνα, Μπιλμπάο, Ρώμη, Μπολόνια, Τροία κλπ), αποσπώντας βραβεία και τιμητικές διακρίσεις. Σαν συνθέτης έχει εργασθεί στον χώρο της λεγόμενης "λόγιας" μουσικής και του θεάτρου και έργα της έχουν παρουσιαστεί σε μουσικά και θεατρικά φεστιβάλ στην Ελλάδα, Τουρκία, Αγγλία και Ισπανία. Πραγματοποιεί σεμινάρια και βιωματικά εργαστήρια σχετικά με την έννοια της μουσικής εμπειρίας στο θέατρο και την εκπαίδευση, εστιάζοντας την έρευνά της σε "ερμητικά" γνωστικά πεδία, όπως η αρχαία μετρική, η μουσικότητα του ελληνικού λόγου και η ουσία της μουσικής ερμηνείας, τομείς πάνω στους οποίους έχει εξάλλου δημοσιεύσει σχετικά άρθρα. Είναι μέλος του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και της καλλιτεχνικής Εταιρείας "Μυθολογία".
Η Μαργαρίτα Μάντακα γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Αποφοίτησε από την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης και συνέχισε τις σπουδές της στη Νέα Υόρκη(1986-1989) στα στούντιο Merce Cunningham, Erick Hawkins ενώ παρακολούθησε εντατικά μαθήματα αυτοσχεδιασμού, butoh, αφρικάνικων χορών, tai chi, και φωνητικής. Συνεργάστηκε ως χορεύτρια- performer με το «La MaMa etc», « Bread and Puppet», « Isadora Duncan Fco», «Maureen Fleming», «Manhong Kang», «Ανάλια», «Μετακίνηση», «Μικρό Χορευτικό Θέατρο», για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού στην Ινδία το ’90 κ.α. Παρουσίασε solo της στην Ελλάδα, το Παρίσι και τη Biennale ’87 της Βαρκελώνης σε συνεργασία με την «Ομάδα Εδάφους». Έπαιξε στον «Ηνίοχο» του Α. Δαμιανού και ανέλαβε την κινησιολογική επιμέλεια της ταινίας. Χορογράφησε παραγωγές για το Κ.Θ.Β.Ε., την Όπερα Δωματίου, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών κ.α. Ίδρυσε τον «Ευάνεμο» το 2000 με καλλιτεχνικές δραστηριότητες στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα. Τα τελευταία 17 χρόνια διδάσκει (κίνηση-χορό) σε σεμινάρια ανά την Ελλάδα, στο Χοροθέατρο Θεσσαλονίκης, στη Δραματική Σχολή Κ.Θ.Β.Ε., στις εξετάσεις ΥΠ.ΠΟ, στο Τμήμα Θεάτρου του Α.Π.Θ. και στο Κέντρο Έρευνας και Πρακτικών Εφαρμογών του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος- «ΔΕΣΜΟΙ». Ενώ από το 2006 ξεκίνησε να διδάσκει την «Ψυχοκινητική Δυναμική Αγωγή». Είναι μέλος του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και διδάσκει στα εκπαιδευτικά του προγράμματα.
Ο Γιώργος Π. Μπινιάρης γεννήθηκε στην Αρχαία Κόρινθο. Θέατρο σπούδασε στη δραματική σχολή του Λαϊκού Πειραματικού Θεάτρου Λ. Τριβιζά και στη θεατρική σχολή Ε. Χατζίκου. Ως ηθοποιός συνεργάστηκε με το Λαϊκό Πειραματικό Θέατρο, το χοροθέατρο Ροές και το θέατρο Σφενδόνη, ως σκηνοθέτης συνεργάστηκε με τα Δημοτικά Θέατρα Λουτρακίου, Καστοριάς και Ναυπλίου και με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Βορείου Αιγαίου με έδρα τη Χίο. Ως εμψυχωτής και δάσκαλος θεάτρου με καλλιτεχνικούς και εκπαιδευτικούς οργανισμούς όπως η δραματική σχολή Μορφές στο Θέατρο Εμπρός, το Μουσείο Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, η Κουμαντάρειος Πινακοθήκη Σπάρτης. Είναι μέλος του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και διδάσκει στα εκπαιδευτικά του προγράμματα. Είναι ιδρυτικό μέλος της καλλιτεχνικής κι ερευνητικής ομάδας "Μυθολογία" για το θέατρο, τον μύθο και τον ποιητικό λόγο.
O Τάκης Τζαμαργιάς σπούδασε Θέατρο και Παιδαγωγικά. Εκπαιδευτικός, σκηνοθέτης, κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος του Παν. Αθηνών με ειδίκευση «Θέατρο στην εκπαίδευση», υποψήφιος διδάκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Πανεπιστημίου Αθηνών και μέλος του ίδιου τμήματος ως Ειδικό Διδακτικό Προσωπικό (Ε.Ε.ΔΙ.Π) στο αντικείμενο Θέατρο στην Εκπαίδευση. Διδάσκει στο Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης και, από το 2004 με ανάθεση εντολής διδασκαλίας στο ΤΕΑΠΗ Πανεπιστημίου Αθηνών, τα μαθήματα: Θέατρο στην Εκπαίδευση. Θεωρία και πράξη και Εισαγωγή στους κώδικες του Θεάτρου. Θεωρία και πράξη. Επί εικοσαετίας δάσκαλος στη δημόσια πρωτοβάθμια εκπαίδευση, έχει διδάξει τεχνικές θεάτρου σε επιμορφωτικά σεμινάρια εκπαιδευτικών της α/βάθμιας και β/βάθμιας εκπαίδευσης, κυρίως για το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση στο οποίο είναι μέλος, στα εργαστήρια του τομέα Ανθρωπιστικών Σπουδών του ΠΤΔΕ, στο Σύλλογο Θεατρολόγων (ΠΕΣΥΘ), στις Φυλακές Ανηλίκων Κορυδαλλού, Υποκριτική στη Δραματική Σχολή του Πειραϊκού Συνδέσμου, καθώς και σε ποικίλα εργαστήρια δήμων και κοινοτήτων. Δίδαξε, επίσης, για τρία συνεχή χρόνια στο Πρόγραμμα Εξομοίωσης των Δασκάλων. Για 14 συνεχή χρόνια, διευθύνει το Θεατρικό Εργαστήρι του Δήμου Κερατσινίου. Έχει ανεβάσει έργα ελληνικού κυρίως ρεπερτορίου είτε ως υπεύθυνος του Θεατρικής Σκηνής του Δήμου Κερατσινίου και της Εταιρείας Δυτικά της Πόλης, που προέκυψε από αυτήν, είτε συνεργαζόμενος με ελεύθερους θιάσους και το Εθνικό Θέατρο. Επίσης έχει λάβει μέρος σε συνέδρια και ημερίδες σχεδόν αποκλειστικά για το θέατρο στο σχολείο και έχει γράψει άρθρα για αυτό. Συν-συγγραφέας στο βιβλίο Στοιχεία Θεατρολογίας της Α' Λυκείου (Αθήνα, ΟΕΔΒ, 1998), Πολιτιστικές Εκδηλώσεις στο Σχολείο Πρωτοβάθμια-Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Αθήνα, Ατραπός, 2004).
Action Category | |
Year | |
Cities | |
Συνεργαζόμενοι | - Εργαστήριο Τεκμηρίωσης Πολιτιστικής και Ιστορικής Κληρονομιάς Ιόνιου Πανεπιστημίου
|