Δωρεάν δι-ήμερο σεμινάριο/εργαστήριο για εκπαιδευτικούς,
εμψυχωτές/εμψυχώτριες νεανικών ομάδων, φοιτητές/φοιτήτριες
«κι αν ήσουν εσύ;» τεχνικές θεάτρου και βιωματικής μάθησης για τα ανθρώπινα δικαιώματα και για θέματα προσφύγων»
Εμψύχωση: Νίκος Γκόβας, Χριστίνα Ζώνιου, Μάρθα Κατσαρίδου, Κώστας Μάγος
ΒΟΛΟΣ, Σάββατο 8 & Κυριακή 9 Φεβρουαρίου 2025, Ωρες: Σαββατο 09.30πμ-5,30μμ (με διάλειμα φαγητού) & Κυριακή 10πμ-2.30μμ
Χώρος: θα ανακοινωθεί
Δωρεάν για εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων καθώς και για εμψυχωτές/εμψυχώτριες νεανικών ομάδων ή φοιτητές/φοιτήτριες με μικρή ή καθόλου εμπειρία
σε θεατροπαιδαγωγικές τεχνικές
Θέσεις περιορισμένες. Απαραίτητη η κράτηση
Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση-Γραφείο Κεντρικής Ελλάδας και το Γραφείο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα (Υ.Α.) στο πλαίσιο του προγράμματός «’Κι αν ήσουν εσύ;’ - ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος», διοργανώνουν επιμορφωτικό βιωματικό σεμινάριο/εργαστήριο υποστήριξης εκπαιδευτικών που υλοποιούν το πρόγραμμα ή και όσων ενδιαφέρονται να υλοποιήσουν ανάλογα προγράμματα.
Το σεμινάριο πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας/Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Σάββατο 8/2/2025
09.30πμ Προσέλευση-Καλωσόρισμα
10.00πμ-1.30μμ Εργαστήριο 1 «πες το δυναμικά με εικόνες!» Εμψύχωση Χριστίνα Ζώνιου, Νίκος Γκόβας
1.30μμ-2.30μμ Ελαφρύ γεύμα
2.30μμ-5.30μμ Εργαστήριο 1 «πες το δυναμικά με εικόνες!» (συνέχεια)
Κυριακή 9/2/2025
09.45 Προσέλευση
10.00πμ-1.00μμ Εργαστήριο 2 «Γιατί είναι εδώ;» Μια θεατροπαιδαγωγική προσέγγιση του ‘ξένου’ Εμψύχωση Μάρθα Κατσαρίδου
1.00μμ-1.30μμ Διάλειμμα
1.30μμ-2.30μμ Κώστα Μάγος «Η συμβολή των θεατροπαιδαγωγικών δράσεων στη διαπολιτισμική εκπαίδευση».
Σύντομη περιγραφή Εργαστηρίων
«Πες το δυναμικά με εικόνες!»
Στόχος του εργαστηρίου είναι η ευαισθητοποίηση των συμμετεχόντων σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ρατσισμού, αποδοχής του "άλλου" και ζητήματα προσφύγων με τη χρήση απλών τεχνικών θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος. Στο 1ο Μέρος, στο εργαστήριο "Πες το δυναμικά με εικόνες" θα αξιοποιηθεί το «θέατρο εικόνων», και ειδικότερα οι «δυναμικές εικόνες» σε συνδυασμό με βασικές τεχνικές εκπαιδευτικού δράματος, για τη διερεύνηση απόψεων, έκφραση ιδεών και συναισθημάτων αλλά και ως διαδικασίας που οδηγεί σε παραστασιακό γεγονός. Ως πρώτη ύλη θα χρησιμοποιηθεί το σώμα μας και οι ιστορίες μας, λογοτεχνικά κείμενα και ντοκουμέντα που θα φέρουμε. Στο 2ο Μέρος θα αναπτυχθούν οι στόχοι και η παιδαγωγική προσέγγιση του επιμορφωτικού κύκλου. Υλικό θα δοθεί στο τέλος του σεμιναρίου
«Γιατί είναι εδώ;» Μια θεατροπαιδαγωγική προσέγγιση του ‘ξένου’
Έχοντας ως υλικό ένα βιβλίο παιδικής λογοτεχνίας στο βιωματικό εργαστήριο θα διερευνήσουμε μέσα από θεατροπαιδαγωγικές προσεγγίσεις την έννοια του ξένου, θέματα ρατσισμού, σεβασμού και αποδοχής του ‘Άλλου’ σε σχέση πάντα με τις ανάγκες και τις εμπειρίες των συμμετεχόντων/ουσών. «Γιατί είναι εδώ;» «Από πού ήρθε;» «Μα τι έχει στη βαλίτσα;» είναι ερωτήματα που τίθενται από τους λογοτεχνικούς ήρωες. Σε ένα ασφαλές αισθητικό περιβάλλον με τη συμβολή της μυθοπλασίας, των ρόλων και των θεατρικών συμβάσεων, στόχος είναι οι συμμετέχοντες/ουσες να εκφραστούν προσωπικά, να καταθέσουν σκέψεις, συναισθήματα, βιώματα και μέσα από την αλληλεπίδραση της ομάδας, διάλογο, προβληματισμό, αναστοχασμό και κριτική συνειδητοποίηση να ευαισθητοποιηθούν σε σχετικά ζητήματα και να προωθήσουν τη συζήτηση για κοινωνική αλλαγή.
Σημείωση: Το σεμινάριο είναι βιωματικό, συμμετοχικό, έχει τη μορφή θεατρικού εργαστηρίου, περιλαμβάνει ασκήσεις, αυτοσχεδιασμούς, παιχνίδια ρόλων και άλλες δραστηριότητες με σωματική επαφή και κίνηση στο χώρο και στο έδαφος. Γι’ αυτό οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες είναι απαραίτητο:
- να φορούν άνετα ρούχα και παπούτσια για κινητικές ασκήσεις στον χώρο
- να παρακολουθήσουν το σεμινάριο στο σύνολό του
- να φέρουν μαζί τους … κέφι και όρεξη για πειραματισμούς!
Αιτήσεις συμμετοχής: Οι θέσεις είναι περιορισμένες. Προτεραιότητα έχουν τα μέλη του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Οι ενδιαφερόμενοι/ενδιαφερόμενες πρέπει να συμπληρώσουν τη ΦΟΡΜΑ ΑΙΤΗΣΗΣ ΕΔΩ και θα ειδοποιηθούν για τη συμμετοχή τους στο προσωπικό τους email.
Το σεμινάριο εντάσσεται στον επιμορφωτικό κύκλο με τίτλο «κι αν ήσουν εσύ; - επιμόρφωση εκπαιδευτικών και εμψυχωτών / εμψυχωτριών νεανικών ομάδων για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων με την αξιοποίηση παραστατικών τεχνών και βιωματικών δραστηριοτήτων» που, υπό προϋποθέσεις, οδηγεί σε Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης έως και 200 ωρών. Το πρόγραμμα "κι αν ήσουν εσύ;" σχεδιάστηκε και υλοποιείται από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία ΟΗΕ για τους πρόσφυγες στην Ελλάδα και με την επιστημονική στήριξη των: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών ΕΚΠΑ/Τμήμα Θεατρικών Σπουδών (Προπτυχιακό και Μεταπτυχιακό πρόγραμμα), Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης ΑΠΘ/Τμήμα Θεάτρου, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης ΑΠΘ/Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου/Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας/Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Πάτρας/Εργαστήριο Σκηνικής Πράξης και Λόγου του Tμήματος Θεατρικών Σπουδών. Το πρόγραμμα είναι εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας και πιστοποιημένο από τον Διεθνή Οργανισμό για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (IDEA). Δείτε περισσότερα ΕΔΩ (& www.theatroedu.gr)
Θα δοθούν βεβαιώσεις συμμετοχής.
Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση-Γραφείο Κεντρικής Ελλάδας σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα.
Πληροφορίες: info@theatroedu.gr / 2106541600
Βιογραφικά σημειώματα εμψυχωτών
Ο Νίκος Γκόβας είναι παιδαγωγός θεάτρου και εκπαιδευτής ενηλίκων, με μεγάλη εμπειρία στην εμψύχωση ομάδων. Σπούδασε μαθηματικά, θέατρο και παιδαγωγικά στην Ελλάδα, στην Αγγλία και στην Αυστραλία και έχει συνεργαστεί ως ηθοποιός, μουσικός, σκηνοθέτης και εμψυχωτής νεανικών θεατρικών εργαστηρίων με Δημοτικά Θέατρα, ΔΗΠΕΘΕ, Πανεπιστήμια και ανεξάρτητες ομάδες. Το 1994 ιδρύει στο Λονδίνο το Theatre Lab Company (Hellenic Foundation Award 1997) και σκηνοθετεί τις παραστάσεις του μέχρι το 1998 (European Festival of Theatre in Camden London, Διεθνές Φεστιβάλ «Θεατρική Άνοιξη» στη Θεσσαλονίκη, κ.α.). Ως Υπεύθυνος Πολιτιστικών Θεμάτων στην Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής (1998-2014) αναπτύσσει τοπικά πολιτιστικά δίκτυα με έμφαση το θέατρο, τα οπτικοακουστικά (φωτογραφία, κινηματογράφος), τη λογοτεχνία, τα ανθρώπινα δικαιώματα κ.α. Ιδρυτής και εκδότης (2001-2021) του περιοδικού «Εκπαίδευση & Θέατρο», μέλος της Διεθνούς Συντακτικής Επιτροπής του περιοδικού Research in Drama Education (RiDE) (2011-2017). Ιδρυτής και πρόεδρος (1998- 2008) της επιστημονικής ένωσης «Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση» και από το 2024 μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Διεθνούς Οργανισμού για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (IDEA). Από το 2015 συντονίζει το πρόγραμμα «Κι αν ήσουν εσύ;» που υλοποιεί το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Σκηνοθέτης και Εμψυχωτής στο πρόγραμμα «Διαφυγές: ένα θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα- παράσταση θεάτρου φόρουμ για σχολεία για τη λήψη αποφάσεων και την πρόληψη. Εμψυχωτής στα προγράμματα εκπαίδευσης στελεχών Θεάτρου Φόρουμ. Έχει γράψει, συγγράψει και επιμεληθεί πολλά βιβλία και άρθρα για το θέατρο στην εκπαίδευση.
Η Χριστίνα Ζώνιου διδάσκει Υποκριτική, Σκηνική Πρακτική και Κοινωνικό Θέατρο σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο ως μέλος του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, από το 2005. Το ακαδημαϊκό έτος 2018/2019 δίδαξε ως επισκέπτρια καθηγήτρια στα Πανεπιστήμια της Πίζας και της Ρώμης. Υπήρξε μέλος της Επιτροπής Σπουδών του Λυκείου Επιδαύρου, διεθνούς θερινού σχολείου αρχαίου δράματος του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Το ερευνητικό της ενδιαφέρον περιλαμβάνει τις σύγχρονες προσεγγίσεις στη σκηνοθεσία, την υποκριτική και τη δραματουργία, την εκπαίδευση ηθοποιών, τις παραστατικές τέχνες στην εκπαίδευση, το εφαρμοσμένο/κοινωνικό θέατρο και το Θέατρο του Καταπιεσμένου. Έχει προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές θεάτρου, με εξειδίκευση στη σύγχρονη θεατρική πρακτική (σκηνοθεσία, υποκριτική, δραματουργία και θεατροπαιδαγωγική), στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (1997), στο Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης (1998) και τη δραματική σχολή Laboratorio Nove στη Φλωρεντία (2002), ενώ έχει παρακολουθήσει και πολυάριθμα διεθνή σεμινάρια κατάρτισης. Κατέχει Διδακτορικό Δίπλωμα από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (2016) με θέμα την ανάπτυξη της διαπολιτισμικής ικανότητας των εκπαιδευτικών μέσω του Θεάτρου του Καταπιεσμένου.
Η Μάρθα Κατσαρίδου είναι Επίκουρη καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Σπούδασε Παιδαγωγική, Υποκριτική και Θέατρο στην Εκπαίδευση στη Θεσσαλονίκη και το Λονδίνο. Διετέλεσε μέλος ΕΕΠ στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, μέλος ΣΕΠ στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Θεατρικές Σπουδές» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου και δίδαξε στο Τμήμα Προσχολικής Αγωγής του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης. Εργάστηκε ως εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (2002–2017). Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στη μελέτη και εφαρμογή θεατροπαιδαγωγικών προσεγγίσεων στην τυπική και τη μη τυπική εκπαίδευση όπως και στην αξιοποίηση θεατρικών πρακτικών ως εργαλείων έρευνας και κοινωνικής παρέμβασης. Έχει συνεργαστεί σε επιμορφωτικά και ερευνητικά προγράμματα καθώς επίσης και σε θεατροπαιδαγωγικές δράσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά και σε πρακτικά συνεδρίων.
O Κώστας Μάγος είναι Καθηγητής Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα αφορούν στη θεωρία και την πράξη της διαπολιτισμικής διάστασης στην τυπική και μη τυπική εκπαίδευση, καθώς και στην αξιοποίηση διαφορετικών μορφών Τέχνης για την προώθηση των διαπολιτισμικών αξιών. Έχει πάρει μέρος σε ένα σημαντικό αριθμό ερευνητικών προγραμμάτων που αφορούν σε ζητήματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και έχει δημοσιεύσει άρθρα σχετικά με τα παραπάνω θέματα σε ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά.
Action Category | |
Προγράμματα | |
Σ4/Σ20κλπ | |
Σεμινάρια εκπαιδευτικών | - "κι αν ήσουν εσύ;" - στόχοι, μεθοδολογία, δράσεις
- Πες το δυναμικά με εικόνες!
|
Year | |
Cities | |
Facilitators | - Govas Nikos
- Ζώνιου Χριστίνα
- Μάγος Κώστας
- Katsaridou Martha
|
Συνεργαζόμενοι | |