ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - ΓΡΑΦΕΙΟ ΑΧΑΙΑΣ
Πρόσκληση για τον Εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου στην Εκπαίδευση 2025
«Μπροστά στις νέες προκλήσεις 2025: Διεκδικώντας τις ισότητες»
ΗΜΕΡΙΔΑ
Πάτρα, 16 Νοεμβρίου 2025, 09:30- 13.45
Τόπος: 16ο Δημοτικό σχολείο Πάτρας (Κωστή Παλαμά 95, Πάτρα)
ΒΙΩΜΑΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ / ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ / ΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Από το 2008 ο Διεθνής Οργανισμός για το Θέατρο στην Εκπαίδευση IDEA (International Drama/Theatre & Education Association) έχει ορίσει την 27η Νοεμβρίου ως Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση και κάθε χρόνο καλεί τα μέλη του και όλ*ες όσ*ες εμπλέκονται με το θέατρο, το Εκπαιδευτικό Δράμα, τις παραστατικές τέχνες στην τυπική ή μη τυπική εκπαίδευση, να τη γιορτάζουν με εκδηλώσεις, παραστάσεις, επιμορφωτικές συναντήσεις, παρεμβάσεις σε σχολεία κ.ά.
Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, τακτικό μέλος του IDEA, συμμετέχει και φέτος στις εκδηλώσεις αυτές διοργανώνοντας ημερίδες σε διάφορες πόλεις
και καλώντας εκπαιδευτικούς, θεατροπαιδαγωγούς, καλλιτέχνες, θεατρολόγους, φοιτητ*ριες και μαθήτ*ριες να γιορτάσουν την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση στις 27 Νοεμβρίου 2025. Για φέτος το γενικό θεματικό πλαίσιο των δράσεων είναι: Μπροστά στις νέες προκλήσεις 2025: «Διεκδικώντας τις Ισότητες»
Φέτος καλούμαστε να εξερευνήσουμε, μέσα από θεατρικές δράσεις, εργαστήρια και δρώμενα, τα όρια και τις ρωγμές της κοινωνικής πραγματικότητας. Να σταθούμε απέναντι σε ό,τι χωρίζει, υποβαθμίζει, αποκλείει, φιμώνει, αναζητώντας τρόπους ενδυνάμωσης και επανασύνδεσης μέσα από τη συλλογική δημιουργία και τη δύναμη της σκηνικής πράξης. Να δούμε πώς το θέατρο μπορεί να λειτουργήσει ως καθρέφτης και ταυτόχρονα ως μοχλός αλλαγής, ως ένα πεδίο όπου κάθε φωνή ακούγεται και κάθε άνθρωπος βρίσκει τη δική του θέση μέσα σε έναν κόσμο που μας χωρά όλους. Η φετινή θεματική «ομπρέλα» στοχεύει να απαντήσει στις ανισότητες της εποχής με αντίδοτο την αλληλεγγύη, την ενδυνάμωση, την αλληλοϋποστήριξη, τη φροντίδα. Περιλαμβάνει έννοιες / λέξεις κλειδιά όπως κοινωνία, ανισότητες ως κοινωνικό ζήτημα, αποκλεισμός, ενδυνάμωση, συμπερίληψη, αποδοχή, συμμετοχή, συνεργασία, συλλογική δράση, μαζί.
Η ημερίδα της Πάτρας στις 16/11/2025 περιλαμβάνει βιωματικό εργαστήριο, παράσταση και συζήτηση.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
09:15-09.30 Προσέλευση
09.30- 10:00 Χαιρετισμοί, σύντομη παρουσίαση (φυσιογνωμία και δράσεις του ΠΔΘΕ)
10.00-12.15 ΒΙΩΜΑΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ «Όταν οι ιστορίες ζωντανεύουν: Η δραματοποίηση ως παιδαγωγικό εργαλείο»
Εμψύχωση: Διονυσία Ασπρογέρακα, εκπαιδευτικός- θεατροπαιδαγωγός
Παιδαγωγική ομάδα εκπαιδευτικών: Λάμπρος Αραπάκος κοινωνικός λειτουργός, Δανάη αλαχώρα, ηθοποιός-εκπαιδευτικός Αναστασία Κατσουλιέρη, εκπαιδευτικός-ΓαλλικήΓλώσσα & Φιλολογία- Φιλοσοφία, Γιώργος Μπεκιάρης, δάσκαλος-θεατρολόγος, Αμαλία Παναγιωτοπούλου, δασκάλα, Κατερίνα Στεφάνου, φιλόλογος, Δημήτρης Τζικόπουλος Μποσκίδης, εικαστικός-εκπαιδευτικός.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ
Στόχος του εργαστηρίου είναι η δραματοποίηση κειμένων μέσω της αξιοποίησης βασικών εργαλείων του Εκπαιδευτικού Δράματος. Έχουν επιλεγεί κείμενα από τις «Ιστορίες στο τάκα
τάκα» του Μπερνάρ Φριό, εκδ. Πατάκη, 2017. Επιλέξαμε τις ιστορίες του Φριό γιατί καθεμιά τους αντιμετωπίζει και ένα πρόβλημα από εκείνα που απασχολούν τα παιδιά στην καθημερινότητά τους και στα οποία συνήθως πρέπει να δώσουν λύση οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί. Το συγκεκριμένο βιβλίο, στην πραγματικότητα, είναι ένα λογοτεχνικό «εγχειρίδιο διαπαιδαγώγησης» όσων είτε ασχολούνται με παιδιά είτε γράφουν για παιδιά. Στο πρώτο μέρος του εργαστηρίου θα γίνει μια σύντομη γνωριμία με βασικά εργαλεία του εκπαιδευτικού δράματος που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, μέσω βιωματικών ασκήσεων και εφαρμογής σε επιλεγμένο κείμενο. Στο δεύτερο μέρος, θα γίνει χωρισμός σε ομάδες που θα εξασκηθούν στις τεχνικές δραματοποίησης κειμένου υπό την καθοδήγηση μελών της παιδαγωγικής ομάδας. Στο τρίτο μέρος του εργαστηρίου θα γίνουν παρουσιάσεις των ομάδων και αποτίμηση της όλης διαδικασίας.
12.15-12.30 Διάλειμμα
12.30 -13.30 Παράσταση «Άννα Φρανκ» από την εφηβική ομάδα του Patras Acting studio
13.30- 13.45 Συζήτηση, κλείσιμο ημερίδας.
Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Γραφείο Αχαΐας.
Συνεργασία: Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας, τμήματα Πολιτιστικών Θεμάτων, 16ο Δημοτικό σχολείο Πάτρας
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ. www.TheatroEdu.gr, τηλ. 6972267716
Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, www.theatroedu.gr
Αιτήσεις συμμετοχής
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή στην ημερίδα μέχρι την Πέμπτη 13/11/2025 στη φόρμα: https://forms.gle/1dtEBjJ98Gk4XQU78
και θα ειδοποιηθούν μέχρι την Παρασκευή 14/11/2025 μέσω e-mail.
Παρακαλούνται όσοι/ες θελήσουν να ακυρώσουν τελικά τη συμμετοχή τους να το δηλώσουν εγκαίρως και ως την Τετάρτη 12/11 στο mail pdtepatras@gmail.com
Σημείωση: Το εργαστήριο είναι βιωματικό και συμμετοχικό και περιλαμβάνει παιχνίδια, αυτοσχεδιασμούς, κινητικές ασκήσεις στο χώρο και σωματική επαφή. Γι’ αυτό οι
συμμετέχοντες/συμμετέχουσες είναι απαραίτητο:
- να φορούν άνετα ρούχα και παπούτσια για κίνηση στο χώρο
- να έχουν μαζί τους... κέφι και όρεξη για πειραματισμούς!
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ –Διονυσία Ασπρογέρακα, εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός. Γεννήθηκε στην Πάτρα. Είναι απόφοιτος του Ιστορικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Έχει εργαστεί σε δημόσια σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης υλοποιώντας ποικίλα προγράμματα. Έχει συγγράψει και διασκευάσει 15 θεατρικά έργα. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια, επιστημονικά συμπόσια, ημερίδες και διεθνείς συνδιασκέψεις για το Θέατρο και τις Παραστατικές Τέχνες στην Εκπαίδευση στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχει συμμετάσχει σε αυτά ως εισηγήτρια (round table discussion), εμψυχώτρια ομάδων και μέλος οργανωτικής επιτροπής. Έχει επίσης εργαστεί ως εμψυχώτρια θεατρικών εφηβικών ομάδων και ομάδων ενηλίκων (Θέατρο Αγορά, ΚΕΘΕΑ ΟΞΥΓΟΝΟ, πολιτιστικοί σύλλογοι Πάτρας) Είναι ενεργό μέλος του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (μέλος ΔΣ, ομάδας επιμόρφωσης, Γραφείου Πάτρας). Συμμετέχει ως επιμορφώτρια στον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση με θέματα το προσφυγικό, τις
έμφυλες ταυτότητες και τη σχολική βία, όπως το «Κι αν ήσουν εσύ;» σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ, «Χωρίς Πατρόν», «349΄ ακόμα …» θέατρο forum κ.ά. Τα τελευταία τρία χρόνια είναι υπεύθυνη των θεατρικών τμημάτων στην ΑΜΚΕ Ροές, Χορός-Δράσεις Πολιτισμού στην Πάτρα.
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ «ΑΝΝΑ ΦΡΑΝΚ», μια παραγωγή του Patras acting studio
«Για τους νέους που χάνονται, για τους νέους που πολεμούν, για τους νέους που ονειρεύονται».
«Άννα Φρανκ», ένα πρόσωπο προσφιλές στη νεανική και εφηβική λογοτεχνία. Ένα πρόσωπο σύμβολο, που εκφράζει την αγωνία της νέας γενιάς, που κραυγάζει ένα μήνυμα πανανθρώπινο. Ένα μήνυμα ειρήνης για την ανθρωπότητα. Το Patras Acting Studio διάλεξε για την εφηβική σκηνή του αυτό το έργο, που είναι βασισμένο στο ημερολόγιο της Άννας Φρανκ. Μια προσέγγιση στην αθλιότητα που φέρνει ο πόλεμος και στην ελπίδα που ξημερώνει. Μέσα από τις θεατρικές πρακτικές οι έφηβοι έμαθαν βιωματικά τι σημαίνει ξεριζωμός, τι σημαίνει απελπισία, τι σημαίνει ελπίδα. Και πώς όλα αυτά είναι ζωντανά ακόμα και σήμερα. Για να σκεφτούν και να πάρουν θέση στον κόσμο που τους περιβάλλει
Διασκευή-Διδασκαλία-Σκηνοθεσία: Παλαιολόγος Χαλίδας
Επιμέλεια αφίσας: Μελίνα Χατζή
Φωτογραφίες: Ισιδώρα Λουλέλη
Παίζουν: Γεωργία Βυθούλκα, Ελισάβετ Ιωαννίδη, Οδυσσέας Σκαρλάτος, Ανδριανή – Αθηνά Χαλίδα, Μελίνα Χατζή
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ PATRAS ACTING STUDIO
To Patras Acting Studio είναι ένα Σχολείο Δραματικής Τέχνης που έχει ως σκοπό να προσφέρει μια νέα πνοή στη θεατρική εκπαίδευση σε επαγγελματίες και ερασιτέχνες ηθοποιούς, ανεξαρτήτως ηλικίας, ενισχύοντάς τους σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο. Λειτουργεί από το 2020 και απευθύνεται σε όσους επιθυμούν μια ολοκληρωμένη προσέγγιση και επικοινωνία μέσα από τη θεατρική τέχνη, καθώς δίνει τη δυνατότητα παρακολούθησης μιας σειράς μαθημάτων πάνω σε εξειδικευμένα αντικείμενα. Καταρτίζει κάθε χρόνο ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα σπουδών, από ανθρώπους που έχουν μεγάλη εμπειρία στον χώρο της θεατρικής εκπαίδευσης και έχουν καταξιωθεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό με μαθήματα από διαφορετικές σχολές και ρεύματα της θεατρικής τέχνης. Επίσης, στο “Patras Acting Studio” υπάρχει η δυνατότητα ιδιαίτερων μαθημάτων προετοιμασίας για εξετάσεις/ακροάσεις και acting coaching για περιορισμένο αριθμό ατόμων.
Παιδικό και εφηβικό τμήμα: Η ανάγκη της ανακάλυψης τρόπων επικοινωνίας και έκφρασης στις νεότερες ηλικίες μέσα από το θέατρο, όπου τα παιδιά και οι έφηβοι ανακαλύπτουν τον εαυτό τους, επικοινωνούν με τον κόσμο, συνεργάζονται και αναπτύσσουν χαρίσματα και δεξιότητες στην καθημερινότητα τους, μας οδήγησε στη δημιουργία παιδικού και εφηβικού τμήματος, με σεβασμό και ενδιαφέρον προς τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους. Με εργαλεία τις θεατρικές τεχνικές και το παιχνίδι, ανακαλύπτουν τον κόσμο του θεάτρου, τον εαυτό τους και τον κόσμο γύρω τους μέσα από τη συνάντηση που μόνο η θεατρική τέχνη μπορεί να προσφέρει. Εκεί που όλα μπορούν να συμβούν, γιατί το θέατρο είναι ένας κόσμος μαγικός όπου συναντιούνται η μουσική, ο χορός, η λογοτεχνία, η ποίηση, η ζωγραφική με τη σκηνογραφία, η φωτογραφία κι ο κινηματογράφος. Ένας ελεύθερος τόπος για να συναντηθεί η ανάγκη της προσωπικής τους έκφρασης, αλλά και η δύναμη που αποκτά το σύνολο και η ομάδα, όταν ενώνουμε την παρουσία μας και επικοινωνούμε μέσα από αυτήν
| Action Category | |
| Year | |
| Cities | |