Αποτελέσματα αναζήτησης

Ο πολεμιστής-ηθοποιός απέναντι στο θάνατο

Ο πολεμιστής-ηθοποιός απέναντι στο θάνατο

Αθήνα, 30/1-1/2/2003, Συμπληρωματικό σεμινάριο Συνδιάσκεψης 2003, Andrea Copeliovitch

Event date: 1/30/2003 4:30 PM - 2/1/2003 1:30 PM Export event


3η Διεθνής Συνδιάσκεψη για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

24-25-26 Ιανουαρίου 2003, Αθήνα, Αρσάκειο Ψυχικού

Συμπληρωματικά σεμινάρια Συνδιάσκεψης

 

ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ 8

Ο πολεμιστής-ηθοποιός απέναντι στο θάνατο

 

Andrea Copeliovitch, ηθοποιός, Βραζιλία

Αθήνα, 30-31 Ιανουαρίου & 1 Φεβρουαρίου 2003

Δεν αρκεί να κοιτάζεις το κανό, να το πλησιάζεις, 
να επιβιβάζεσαι γρήγορα και να το παρατάς ξανά. 
Ούτε αρκεί να φαντάζεσαι ότι είσαι μέσα σ' αυτό. 
Είναι απαραίτητο, επείγει να μπεις στο κανό και να γίνεις 
ο ταξιδευτής που τίποτα δεν τον σταματά καθώς ταξιδεύει 
προς τις απαρχές του χρόνου.

Chamalu.

Η σχέση που έχει ήδη εδραιωθεί ανάμεσα στον ηθοποιό και το θεατή, ξεπερνά την έννοια της αντικειμενικής παρατήρησης και κατανόησης. Πρόκειται για μια πιο λεπτή και περίπλοκη μορφή επικοινωνίας σε άλλο επίπεδο. Τα σημάδια που αντιλαμβάνεται ο θεατής βρίσκονται πέρα από τις λέξεις. Τελικά, τι κάνει έναν ηθοποιό πιο ενδιαφέροντα από κάποιον άλλο; Ακόμα κι αν και οι δυο διαβάζουν τον κείμενο με τον ίδιο τόνο, με τις ίδιες χειρονομίες. Κάποιοι θα το ονόμαζαν χάρισμα. Ο Federicο Garcia Lorca έκανε λόγο για τον καλλιτέχνη που έχει (η δεν έχει) το duende. Άλλοι μπορεί απλά να το ονομάσουν ταλέντο.
Προκειμένου οι ηθοποιοί και οι χορευτές να προσεγγίσουν αυτά τα περίπλοκα επίπεδα της τέχνης, αναζητούν διάφορους τρόπους εξάσκησης και τεχνικές. Ο ηθοποιός πρέπει να μάθει να χειρίζεται τα σκηνικά του εργαλεία (σώμα, φωνή, τυχαία αντικείμενα και σκηνικά εξαρτήματα) έτσι ώστε να παράγει ένα διαφορετικό τύπο ενέργειας για να μπορεί να ελκύει την προσοχή του θεατή, κάνοντας τον να δραστηριοποιηθεί και να εμπλακεί στο θέαμα.
Ο Eugenio Barba ονομάζει αυτήν την ενέργεια extra-quotidian (επιπλέον της καθημερινότητας). Εξηγεί ότι η χρήση της ενέργειας που κάνουμε καθημερινά διέπεται από οικονομία. Ο καθένας μας, δηλαδή, σε κάθε του συνηθισμένη κίνηση και πράξη κάνει οικονομία στην ενέργεια που χρησιμοποιεί. Αντίθετα, ο ηθοποιός οφείλει να προσπαθήσει να τη διαστείλει όσο περισσότερο μπορεί, μετατρέποντας την σε extra-quotidian.
Ο Artaud μίλησε για επικοινωνία μέσω των αισθήσεων. Ο ηθοποιός θα στέλνει κωδικοποιημένα σήματα στο θεατή τα οποία θα γίνονται αισθητά απευθείας στα φυσικά του όργανα, σα να ήταν πίδακες ενέργειας που απευθύνονταν σε διάφορα μέρη του σώματός του, πέρα από κάθε εκλογίκευση. Ο Artaud αναφερόμενος στον ιδανικό ηθοποιό, τον αντιλαμβανόταν σαν έναν ευαίσθητο αθλητή, ο οποίος είναι σε θέση να γνωρίζει ποιο είναι το αντίστοιχο όργανο στο σώμα του για κάθε συναίσθημα. Φυσικά, θα είχε πλήρη εποπτεία των λειτουργιών του σώματος του και της εκπομπής ενέργειας από αυτό. Συνεπώς, θα ήταν απόλυτα ικανός να τη στείλει στους θεατές.
Εμείς προτείνουμε ένα συγκεκριμένο τρόπο εκπαίδευσης που θα οδηγήσει τον ηθοποιό σε τέτοια κατάσταση δημιουργικής συνειδητότητας ,που θα είναι εύκολο γι' αυτόν να δημιουργήσει. Θα μπορέσει να μετατρέψει τον εαυτό του, μέσα από κάποιο χαρακτήρα, με διαδικασίες αλχημείας. Ο Artaud υποστήριζε την ύπαρξη ενός θεάτρου αλχημείας, του οποίου η λειτουργία είναι η ανταλλαγή ενέργειας ανάμεσα στους ηθοποιούς και το κοινό, έτσι ώστε στο τέλος της διαδικασίας και τα δυο μέρη να έχουν, αναγκαστικά, μεταμορφωθεί.
Θα δουλέψουμε κυρίως με ψαλμούς και χορευτικές τεχνικές που ονομάζουμε ιεροτελεστία (τελετουργικό). Ιεροτελεστία σημαίνει να γιορτάζει, να υμνεί κανείς ένα πέρασμα, μια μεταμόρφωση, ένα θάνατο, ένα μύθο. Θεωρούμε ότι αυτοί οι "θάνατοι", οι μεταμορφώσεις είναι το βασικό συστατικό για να προσεγγίσει κανείς αυτή τη μαγική επικοινωνία, για την οποία κάνει λόγο ο Artaud, με το θεατή. Για να προετοιμαστεί σωστά ο ηθοποιός, προτείνουμε πρακτική εξάσκηση που αποτελείται από ασκήσεις προετοιμασίας και από εορτασμό της ίδιας της θεατρικής πράξης. Ο ηθοποιός γιορτάζει και χαίρεται την ίδια του την προετοιμασία μέσα από τραγούδια, χορό και άλλες εξειδικευμένες ασκήσεις.
Τα τραγούδια και οι χοροί αποτελούν το βασικό και πρωταρχικό στάδιο αυτής της εξάσκησης. Έχουν βασιστεί στην παρατήρηση και σε μελέτες των ιεροτελεστιών που τελούν από κοινού οι άνθρωποι για να ενισχύσουν την επαφή τους με τον ιερό κόσμο. Μέσα από τον ομαδικό χορό οι άνθρωποι δημιουργούν ένα "συλλογικό εγώ" μέσα στο οποίο διαλύεται η προσωπικότητα τους της καθημερινής ζωής και γίνονται μέρη μιας συλλογικής ενότητας. Ο ηθοποιός μπορεί να χρησιμοποιεί αυτή τη διαδικασία για να "γιορτάσει" τη μεταμόρφωση από το καθημερινό εγώ στο εγώ του ηθοποιού, το οποίο είναι πλέον έτοιμο να φορέσει οποιαδήποτε μάσκα του προσφέρει το θέατρο.
Σε αυτό το σεμινάριο θα εξασκηθούμε στη συγκεκριμένη τεχνική και θα παίξουμε με τους χαρακτήρες που θα προκύψουν από αυτή. Την πρώτη μέρα, θα προσπαθήσουμε να τους φέρουμε στην επιφάνεια δουλεύοντας με ομαδικούς αυτοσχεδιασμούς. Τη δεύτερη μέρα, θα ασχοληθούμε με τις σχέσεις που θα εδραιώσουν οι χαρακτήρες μεταξύ τους, χωρίζοντας την ομάδα σε ζευγάρια η σε μικρότερες ομάδες, και θα δουλέψουμε πάνω σε μικρές σκηνές. Την τρίτη μέρα, θα δουλέψουμε τις σκηνές, οργανώνοντας, σκηνοθετώντας και παρουσιάζοντάς τες (οι σκηνές αυτές μπορεί να έχουν τη μορφή μικρών παραστάσεων όπου οι ηθοποιοί θα "παίξουν" με το απροσδόκητο και θα αυτοσχεδιάσουν) 
Η Andrea Copelovitch είναι ηθοποιός και καθηγήτρια σωματικής έκφρασης και υποκριτικής. Αυτή την περίοδο βρίσκεται στο στάδιο της ολοκλήρωσης της διδακτορικής της διατριβής στο UFRJ, Τμήμα Λογοτεχνίας - Ποιητικής, η οποία είναι μια έρευνα για την κατανόηση του ουσιαστικού στην Τέχνη, εξετάζοντας τον ηθοποιό, τη δράση του και τη γλώσσα που προκύπτει από αυτήν τη δράση. Από το 1991 ερευνά την πρακτική των ηθοποιών (ως δασκάλα θεάτρου, ηθοποιός και performer), επικεντρώνοντας την έρευνά της στις προεκφραστικές διαδικασίες. Ο τίτλος της διατριβής του Μάστερ της είναι "Δημιουργώντας τον Χαρακτήρα μέσω της Τελετουργίας: μια πρόταση μαθητείας για ηθοποιούς"

ΧΡΟΝΟΣ-ΩΡΕΣ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ:

Πέμπτη 30/1/03: 16.30 - 21.00
Παρασκευή 31/1/03: 16.30 - 21.00
Σάββατο 1/2/03: 09.00 - 13.30


 

 

Print

Number of views (1296)/Comments (0)

Αρχείο

«March 2024»
MonTueWedThuFriSatSun
2627
Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

Διαδικτυακά 27/2/2024 Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ;" Συντονίζουν Γ. Δούβου-Γ. Μπεκιάρης- Α. Παπακωνσταντινοπούλου
28291
2
3
45
6
78
9
10
«κι αν ήσουν εσύ;  - Πες το δυναμικά με εικόνες»

«κι αν ήσουν εσύ; - Πες το δυναμικά με εικόνες»

Αμφιλοχία 9-10 /3/2024 , Σεμινάριο για εκπαιδευτικούς. Γιώργος Μπεκιάρης
11
12
13
Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

Διαδικτυακά 13/3/2024 Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση Ομάδας Τοπικών Συντονιστών Νότου προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ;" Συντονίζει η , Αλεξιάδη Κατερίνα
14
15
Theatre Makes Politics (TMP) - Pilot Workshop "Far-right extremism and populism: racism and anti-refugees' rhetoric”

Theatre Makes Politics (TMP) - Pilot Workshop "Far-right extremism and populism: racism and anti-refugees' rhetoric”

Greece Patra 15/3/2024 Pilot Worksop at Youth Theatre Lab of Municipal & RegionalTheatre of Patras
1617
18
TheatreInMathematics2 (TiM^2) students' workshop

TheatreInMathematics2 (TiM^2) students' workshop

Chania Greece 18/3/2024 students' workshop 1st Experimental Gymnasio of Chania Crete Greece
19
20
«Η πολύχρωμη μετανάστευση της πεταλούδας»

«Η πολύχρωμη μετανάστευση της πεταλούδας»

Διαδικτυακά, 20/3/2024 Παράσταση θεάτρου φόρουμ για εκπαιδευτικούς
21
Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

Διαδικτυακά 21/3/2024 Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση Συντονιστικής Ομάδας "κι αν ήσουν εσύ;" Συντονίζει η , Νικος Γκοβας
2223
24
ΠΔΘΕ-ΠΠΑ Θέατρο του Καταπιεσμένου / Θέατρο Φόρουμ

ΠΔΘΕ-ΠΠΑ Θέατρο του Καταπιεσμένου / Θέατρο Φόρουμ

Ραψάνη Λάρισας , 23-24/3/2024, Εργαστήριο Θέατρο του Καταπιεσμένου - Θεάτρου Φόρουμ, Χριστίνα Κρίθαρη
2526
Freedom Theatre "Η υπόσχεση της επανάστασης"

Freedom Theatre "Η υπόσχεση της επανάστασης"

Διαδικτυακά, 26/3/2024 εκδήλωση Συμμετέχουν: Ορφέας Αυγουστίδης, Γιώργος Καραμίχος, Δωδέκατος Πίθηκος, Μαρία Πρωτόπαππα, Κλέλια Ρένεση, Γιάννης Στάνκογλου
27
  • Δράση «Μαζί»

    Ηράκλειο, 27/3/2024 Δράση «Μαζί», στο 30ο ΔΣ Ηρακλείου & 49ο ΔΣ Ηρακλείου

  • Δράση «Μαζί»

    Ηράκλειο, 27/3/2024 Δράση «Μαζί», στο 41ο Νηπιαγωγείο Ηρακλείου

  • Δράση «Μαζί»

    Ηράκλειο, 27/3/2024 Δράση «Μαζί», 1ο Δημοτικό Σχολείο και 2ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου

  • Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

    Διαδικτυακά 27/3/2024 Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ;" Συντονίζει ο Γιάννης Πούλιος

2829
Δρόμοι συμπερίληψης - Ρέθυμνο

Δρόμοι συμπερίληψης - Ρέθυμνο

Ρέθυμνο, 29-30-31/3/2024 εκδήλωση, δημόσια συζήτηση, εργαστήρια
30
31
Δρόμοι συμπερίληψης - Ρέθυμνο

Δρόμοι συμπερίληψης - Ρέθυμνο

Ρέθυμνο, 29-30-31/3/2024 εκδήλωση, δημόσια συζήτηση, εργαστήρια
1
“Παίζει, παίζει… ο ενήλικας;”

“Παίζει, παίζει… ο ενήλικας;”

Αθήνα, 1/4/2024, εργαστήριο για εκπαιδευτικούς, γονείς, Εύη Θανέλλα
2
Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση

Διαδικτυακά 2/4/2024 Παιδαγωγική - συντονιστική συνάντηση προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ;" Συντονίζει η Αλεξιάδη Κατερίνα, Δήμητρα Σκέμπη
34
«Η πολύχρωμη μετανάστευση της πεταλούδας»

«Η πολύχρωμη μετανάστευση της πεταλούδας»

Διαδικτυακά, 21/3/2024 Παράσταση θεάτρου φόρουμ για σχολεία
56
Freedom Theatre εργαστήριο αλληλεγγύης

Freedom Theatre εργαστήριο αλληλεγγύης

Ηράκλειο 6/4/2024 για εκπαιδευτικούς
7
"Διαφυγές"

"Διαφυγές"

Ναύπλιο, 7/4/2024, παράσταση θεάτρου φόρουμ για μεταπτυχιακούς φοιτητές/φοιτήτριες

Κατηγορίες

Αναζήτηση με φίλτρα

Αναζήτηση με λέξεις κλειδιά