Περιοδικό Εκπαίδευση και Θέατρο

Περιοδική επιστημονική έκδοση για την προώθηση του θεάτρου, του εκπαιδευτικού δράματος, του θεατρικού παιχνιδιού και των άλλων παραστατικών τεχνών στην εκπαίδευση

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΡΘΡΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ 26 (2025)
Το περιοδικό Εκπαίδευση & Θέατρο δέχεται υποβολές άρθρων για το νέο του τεύχος (26, 2025), μέχρι τις
15 Ιανουαρίου, 2025.
Παρακαλούμε δείτε τις θεματικές, τις στήλες και τις προδιαγραφές υποβολής, συμβουλευτείτε την λίστα κριτηρίων και στη συνέχεια υποβάλετε το κείμενό σας προς κρίση.
Η Συντακτική Επιτροπή είναι στην διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.

Υποβολές άρθρων: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/edth/about/submissions
Κεντρικός σύνδεσμος περιοδικού: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/edth/index

 

 

Ιδρυτής περιοδικού: Νίκος Γκόβας (Υπεύθυνος Έκδοσης 2001-2021)

Υπεύθυνοι Τεύχους 25 (2024) & 26 (2025: Αντώνης Λενακάκης, Νάσια Χολέβα

Συντακτική Επιτροπή: Κατερίνα Αλεξιάδη, Μπέττυ Γιαννούλη, Μαίρη Kαλδή, Αντώνης Λενακάκης, Ηρώ Ποταμούση, Χαρά Τσουκαλά, Νάσια Χολέβα


Επιστημονική-Συμβουλευτική Επιτροπή: Brendon Burns σκηνοθέτης, Λέκτορας, Ινστιτούτο Παραστατικών Τεχνών Λίβερπουλ Ηνωμένο Βασίλειο, Αντώνης Βάος Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Πατρών, Kathleen Gallagher Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Τορόντο Καναδά, Μπέττυ Γιαννούλη Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Νίκος Γκόβας θεατροπαιδαγωγός,Guido di Palma Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Ρώμης "Sapienza” Ιταλία, Χριστίνα Ζώνιου Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Ulrike Hentschel Ομότιμη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Τεχνών Βερολίνου, Γερμανία, Γεωργία (Τζίνα) Καλογήρου Καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Άλκηστις Κοντογιάννη Ομότιμη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Επίκουρος Καθηγητής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αντώνης Λενακάκης Αναπληρωτής Καθηγητής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Τηλέμαχος Μουδατσάκις σκηνοθέτης, Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστήμιο Κρήτης, David Pammenter σκηνοθέτης θεάτρου, παιδαγωγός θεάτρου, Ηνωμένο Βασίλειο, Αντιγόνη Παρούση Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μυρτώ Πίγκου-Ρεπούση Επίκουρη Καθηγήτρια, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Tim Prentki  Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Γουίντσεστερ Ηνωμένο Βασίλειο, Τάκης Τζαμαργιάς, σκηνοθέτης, Ειδικό Επιστημονικό  Προσωπικό, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Άννα Τσίχλη σκηνοθέτις, Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό , Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Chris Vine  Ακαδημαϊκός Διευθυντής ΜΑ στο Εφαρμοσμένο Θέατρο, Πανεπιστήμιο της Πόλης της Νέας Υόρκης (CUNY), ΗΠΑ, Κλειώ Φανουράκη, σκηνοθέτις, Επίκουρη Καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μαρία Φραγκή, σκηνοθέτις, Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό, Πανεπιστήμιο Πατρών

Ιδιοκτησία: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Επικοινωνία-παραγγελίες τευχών: info@theatroedu.gr / 2106541600
Το Τεύχος 1 εκδόθηκε το 2001 στα Ελληνικά. Το Τεύχος 9 (2008) και το Τεύχος 19 (2018) εκδόθηκαν Ελληνικά και Αγγλικά
Από το 2020 (Τεύχος  21) το περιοδικό εκδίδεται Ελληνικά και  Αγγλικά

 ISSN 1109-821X​


 

Στην σελίδα αυτή μπορείτε να δείτε τα περιεχόμενα όλων των τευχών του περιοδικού Εκπαίδευση & Θέατρο. 

Από το 2023 (τ.24), το περιοδικό φιλοξενείται στην πλατφόρμα e-journals του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης σε δίγλωσση έκδοση (ελληνικά και αγγλικά): https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/edth/index

Η συνεργασία του  Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση με το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) θα επιτρέψει στα περιεχόμενα του Ε & Θ να είναι πιο ορατά στη διεθνή κοινότητα μέσω μηχανών εντοπισμού και ειδικών DOI numbers.

Στον παραπάνω σύνδεσμο θα βρείτε τα περιεχόμενα του Τευχους 24 (2023) σε ελληνικά και αγγλικά.
Μπορείτε επίσης να εγγραφείτε στην πλατφόρμα του ΕΚΤ για να λαμβάνετε ενημερώσεις και να διαβάσετε οδηγίες προς συγγραφείς αν ενδιαφέρεστε να υποβάλετε το άρθρο σας.

Όλα τα τεύχη του Περιοδικού Εκπαίδευση και Θέατρο

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 23/3/2025 9:30 πμ - 11:30 πμ Export event
Κώδικες Υπό Σκιάν

Κώδικες Υπό Σκιάν

Αθήνα, 23/03/2025, εργαστήριο για εκπαιδευτικούς, Αγλαΐα Νάκα, Χρήστος Ραχιώτης

  

Κώδικες Υπό Σκιάν

Αγλαΐα Νάκα Θεατρολόγος

Χρήστος Ραχιώτης Ηθοποιός, Εμψυχωτής, Εκπαιδευτικός
 

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

Στο Διεθνές Συνέδριο "Θέατρο & Συμπεριληπτική Εκπαίδευση"

Αθήνα 23 Μαρτίου 2025

Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

 

Γλώσσα: Ελληνικά

Θέσεις περιορισμένες
 

Σύντομη περιγραφή

 

Εισαγωγή

Το «Κώδικες Υπό Σκιάν» είναι μια ψηφιακή εγκατάσταση και πρόγραμμα ευαισθητοποίησης της ευρύτερης κοινότητας για την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης. Με την προβολή οπτικοακουστικού υλικού με θέμα μη προβεβλημένα κοινωνικά προβλήματα (π.χ. Ανιθαγένεια) και την αξιοποίηση βιωματικών δραστηριοτήτων, τεχνικών θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος, στοχεύει στην ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και τη βελτίωση των κοινωνικών δεξιοτήτων.

Οι στόχοι που ορίστηκαν είναι:

1. Πώς μπορεί να απεικονιστεί εικαστικά το θέμα με τη χρήση νέων τεχνολογιών,

2. Ο ρόλος του θεατή σ’ ένα καλλιτεχνικό έργο με κοινωνικό προβληματισμό

3. Η δραστική εξέλιξη του ρόλου του επισκέπτη, από παθητικό θεατή σε δημιουργό.

 

Επιχειρούμε μια "συνάντηση" με τους ανθρώπους χωρίς ιθαγένεια. Τους αόρατους (κοινωνικά) ανθρώπους. Μια συμβολική σύνθεση συνύπαρξης με αντεστραμμένους όρους. Γίνονται αυτοί οι πρωταγωνιστές κι εμείς οι σκιές.

 

Το εργαστήριο

Α’ Μέρος: Όταν οι συμμετεχουσες/-οντες μπαίνουν στο χώρο της εγκατάστασης, βλέπουν ένα τραπέζι πάνω στο οποίο υπάρχουν ατομικές κάρτες – αιτήσεις για ιθαγένεια. Όλες έχουν πάνω τους σφραγίδα απόρριψης. Όλες έχουν το δικό τους QR code. Δίπλα στις καρτέλες υπάρχει ένας σαρωτής (barcode scanner). Είναι το μέσο με το οποίο ο θεατής επιλέγοντας μια καρτέλα και σκανάροντάς την παρακολουθεί την ιστορία του «κατόχου» της (της καρτέλας).

Επιλέγουμε τη χρήση ενός μηχανήματος (barcode scanner) που συμβολίζει την ταχύτητα της πληροφορίας όσον αφορά στην περιγραφή ενός προϊόντος. Με βάση την αντιστοιχία κώδικα - αριθμού, παίρνουμε πληροφορίες για τους ανθρώπους που, στερούμενοι τον «προσωπικό» τους αριθμό (π.χ. αριθμό ταυτότητας , διαβατηρίου, Α.Φ.Μ.), η σύγχρονη κοινωνική δομή τους καθιστά αόρατους.

Με το πάτημα της σκανδάλης του barcode scanner μας αποκαλύπτεται η ιστορία κάποιου κοινωνικά αόρατου ανθρώπου και ταυτόχρονα γίνεται η συμβολική αντιστροφή ρόλων, καθώς μια φωτογραφική κάμερα αιχμαλωτίζει τη σκιά μας στο κάδρο του οπτικοακουστικού μηνύματος του ανθρώπου που μας αφηγείται την ιστορία του.

Με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων (υπολογιστές, φωτογραφική κάμερα, projector, ψηφιακό σαρωτή) τους παρακολουθούμε να αφηγούνται την προσωπική τους οδύσσεια για να αποκτήσουν ιθαγένεια. Μεταφερόμαστε στο δικό τους περιβάλλον, με αυτούς πια να αποτελούν ζωντανές - δυναμικές εικόνες. Στο κάδρο αυτό (φωτογραφικό υλικό) οι πόλοι αντιστρέφονται. Οι "αόρατοι" άνθρωποι είναι οι πρωταγωνιστές κι εμείς έχουμε τον ρόλο του περαστικού, της αμέτοχης σκιάς.

 

Β’ Μέρος: Οι συμμετέχοντες αφού ολοκληρώσουν τη διαδρομή της εγκατάστασης συγκεντρώνονται στον χώρο του βιωματικού εργαστηρίου. Το εργαστήριο ξεκινάει με παιχνίδια για ζέσταμα και γνωριμία προκειμένου οι συμμετέχοντες να περάσουν από την ατομική εμπειρία της εγκατάστασης στη συλλογική εμπειρία της ομάδας. Στη συνέχεια με τη χρήση δυο αντικειμένων που συμβολίζουν το φως και τη σκιά (ένα κίτρινο μπαλάκι, ένα μπλε μπαλάκι) οι συμμετέχοντες μέσω κινητικών παιχνιδιών παίρνουν το έναυσμα για τον στοχασμό σε σχέση με τη δική τους εμπειρία της ορατότητας και της α- ορατότητας, αρχικά σε επίπεδο συναισθήματος «πότε εγώ νιώθω ορατός; Πότε εγώ νιώθω αόρατος;». Το συναίσθημα εξελίσσεται σιγά σιγά σε μια ισχυρή ταυτότητα «πότε είμαι ορατός;» «πότε είμαι αόρατος;», η οποία με τη σειρά της οδηγείται στην έννοια του προνομίου και του μη προνομίου. Προχωρώντας στο κύριο μέρος του εργαστηρίου φωτογραφίες που τραβήχτηκαν κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου τοποθετούνται στο πάτωμα, και ανάμεσά τους φράσεις των «αόρατων ανθρώπων». Με παιχνίδια ρόλων και τεχνικές της ανίχνευσης σκέψης οι συμμετέχοντες καλούνται να μπούνε στα παπούτσια του «άλλου» , του «ξένου», του «αόρατου» και να γίνουν η φωνή του, κυριολεκτικά. Οι ιστορίες εκτέθηκαν, οι φωνές ακούστηκαν, οι «αόρατοι» για πρώτη φορά έγιναν «ορατοί» και μετά τι; Η τελευταία δραστηριότητα που ολοκληρώνει το εργαστήριο θα οδηγήσει τους συμμετέχοντες, ως οι εαυτοί τους ξανά πια, διαμέσου ενός διαδρόμου (συνείδησης) να αποφασίσουν τη συνέχεια όλων των «αόρατων» που ήρθαν σε επαφή κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου και πώς οι ίδιοι μπορούν να την επηρεάσουν. Ακολουθεί ανατροφοδότηση.

 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το εργαστήριο περιλαμβάνει ασκήσεις με πιθανή σωματική επαφή.

 

Η Αγλαΐα Νάκα γεννήθηκε στην Λάρισα. Αποφοίτησε από το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πατρών το 2010. Εδώ και 14 χρόνια εργάζεται ως θεατρολόγος. Σχεδιάζει και εμψυχώνει θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα και βιωματικά εργαστήρια σε ομάδες παιδιών, εφήβων και ενηλίκων σε συνεργασία με ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς. Έχει διδάξει επίσης θεατρική αγωγή στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Σκηνοθετεί παραστάσεις ενηλίκων και παιδικού θεάτρου και συμμετέχει ως ηθοποιός σε παραστάσεις παιδικού θεάτρου, forum theater και performances. Είναι συνεργάτιδα του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση εμψυχώνοντας προγράμματα και συμμετέχοντας σε παραστάσεις του.

 

Ο Χρήστος Ραχιώτης από το 2003 ζει κι εργάζεται στα Χανιά (με εξαίρεση τη περίοδο 2010-16). Ως ηθοποιός (Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης «Αρχή» 1998), εργάζεται από το 1989, δοκιμάζοντας διαφορετικά είδη θεάτρου. Έχει συμμετάσχει σε θεατρικές παραστάσεις, τηλεοπτικές σειρές, εκπομπές (τηλεοπτικές και διαδικτυακές, μεταγλωττίσεις και κινηματογραφικές ταινίες (μικρού και μεγάλου μήκους). Στον τομέα των οπτικοακουστικών (μεταπτυχιακές σπουδές στις «Οπτικοακουστικές Τέχνες στην Ψηφιακή Εποχή», του Ιονίου Πανεπιστημίου), έχει συμμετοχή σε φεστιβάλ ψηφιακής τέχνης στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει υπηρετήσει στην Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση του Υπουργείου Παιδείας (2010-16, υπεύθυνος τηλεοπτικού προγράμματος – οπερατέρ – μοντέρ), έχοντας συμμετοχή ως επιμορφωτής σε εκπαιδευτικά προγράμματα, φεστιβάλ κι ευρωπαϊκά προγράμματα, με θέμα τη δημιουργία ταινιών στα σχολεία. Από το 2015 είναι μέλος κι επιμορφωτής του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση αναλαμβάνοντας την εμψύχωση σε ομάδες διαφορετικών ηλικιών.
  

Print
 

 

Το Περιοδικό “Έκπαίδευση & Θέατρο” γιορτάζει τα 20 τεύχη!
 Aθήνα, 2 Δεκεμβριου 2019

 

Ίδρυση και συντελεστές

Οι συντακτικές επιτροπές ανά τεύχος

Δείτε εδώ

Οι συγγραφείς

Όλοι οι συγγραφείς από την ίδρυση του περιοδικού μέχρι σήμερα

Δείτε εδώ

Αποστολή Εργασιών

Οδηγίες για αποστολή άρθρων προς δημοσίευση

Δείτε εδώ

Επιστημονική - Συμβουλευτική Επιτροπή

Η Επιστημονική-Συμβουλευτική Επιτροπή 

Δείτε εδώ

Ειδικοί επιστημονικοί συνεργάτες & μέλη προηγούμενων επιτροπών

Σύστημα APA Βιβλιογραφικών αναφορών