Μεθοδολογία για μια Παιδαγωγική
με Κέντρο το Μαθητή και τις Παρασταστικές Τέχνες
 

 

Πρόγραμμα mPPACT - 2006-2009

(Methodology for Pupil and Performing Arts Centered Teaching)

 

«Μεθοδολογία για μια Παιδαγωγική με κέντρο το μαθητή και τις Παραστατικές Τέχνες» 

 (Σωκράτης, Δράση Comenius 2.1)

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα mPPACT συμμετέχουν τέσσερις χώρες, η  Ελλάδα, η Μ. Βρετανία, η Κύπρος και η Δανία. Εταίροι από την Ελλάδα είναι το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου/Τμήμα Θεατρικών Σπουδών και η Δ/νση Β'/θμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής.

 

Το πρόγραμμα σχετίζεται με το θέμα της «ταυτότητας» σε μια Ευρώπη που συνεχώς αλλάζει. Ο κόσμος μεταμορφώνεται οικονομικά, κοινωνικά και πολιτισμικά μέσα από τη διαδικασία της παγκοσμιοποίησης. Η εκπαίδευση και οι εκπαιδευτικοί σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες αντιμετωπίζουν με τη σειρά τους αυτές τις τεράστιες αλλαγές. Τα μοντέλα συμπεριφοράς αλλάζουν και είναι εμφανές ότι οι δασκαλοκεντρικές μέθοδοι είναι τελείως αναποτελεσματικές για την ανάπτυξη των μαθητών. Τα παιδιά και οι νέοι πρέπει να εκπαιδεύονται με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του «αύριο» και να αντιλαμβάνονται το «διαφορετικό».

 

Είναι επιτακτική πλέον η ανάγκη να επαναπροσδιοριστεί ο ρόλος του εκπαιδευτικού, για να μπορέσει να ανταποκριθεί στα νέα  δεδομένα.  


 


ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Το πρόγραμμα αφορά στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών κι έχει σκοπό να εφοδιάσει τους εκπαιδευτικούς με τα κατάλληλα "εργαλεία", για να αντιμετωπίσουν την αποξένωση που γεννούν οι σύγχρονες συνθήκες ζωής, είτε είναι αποξένωση από τους «άλλους» είτε από ίδιο τον «εαυτό» και να προωθήσουν τη συμμετοχή και συνεργασία σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο με προβλήματα όπως η ξενοφοβία, η κοινωνική περιθωριοποίηση και ο αποκλεισμός, η ανεργία, η χρήση τοξικών ουσιών κ.λ.π.

 

Μέσα από την ανταλλαγή μεθόδων και τεχνικών μεταξύ των εταίρων από Μ. Βρετανία, Δανία, Κύπρο και Ελλάδα, με το ιδιαίτερο κοινωνικό-εκπαιδευτικό πλαίσιο στο οποίο λειτουργεί καθένας και με μέσο το θέατρο/δράμα και τις παραστατικές τέχνες, το πρόγραμμα σκοπεύει να δημιουργήσει μια κοινή μεθοδολογία η οποία θα βοηθήσει τον εκπαιδευτικό να ορίσει το νέο ρόλο του. Ο νέος ρόλος σχετίζεται με τον παιδαγωγό  που εμπλέκεται σε μια διαδικασία διαλόγου με τους μαθητές και είναι ικανός να εμψυχώνει και να ερευνά θέματα και κοινωνικά ζητήματα  που αφορούν σε μια πραγματικότητα την οποία τα παιδιά αντιμετωπίζουν μέσα από την καθημερινή τους εμπειρία. Παράλληλα, με τη συμμετοχή Πανεπιστημίων και από τις τέσσερις χώρες-εταίρους, δίνεται η δυνατότητα για αρχική επιμόρφωση σε φοιτητές που θα καταγράφουν τις φάσεις του προγράμματος.

 

Βασικό στοιχείο στην παιδαγωγική πράξη  που προτείνεται είναι εκπαιδευτικοί και μαθητές μαζί να πορεύονται σε μια διαδικασία μάθησης και κατανόησης του κόσμου, να αναπτύσσουν κοινούς προβληματισμούς, να μοιράζονται τις ανησυχίες τους και να βρίσκουν δημιουργικούς τρόπους να εκφράζονται. Σύμφωνα με τις αρχές Παιδαγωγικής που θα ακολουθήσει το πρόγραμμα, ο κόσμος που ζούμε μπορεί να  αλλάξει και οι μαθητές μπορούν να ορίσουν το δικό τους χώρο μέσα σε αυτόν τον κόσμο, να μιλήσουν για τη δική τους ιστορία και να ακούσουν τις ιστορίες των άλλων, μέσα σε μια διαδικασία που θα είναι υπό εξέλιξη.

 

Το πρόγραμμα μπορεί να εφαρμοστεί είτε στα πλαίσια διδασκαλίας μαθήματος του Αναλυτικού Προγράμματος είτε ως προαιρετικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Επίσης μπορεί, να εφαρμοστεί στην Α'/θμια ή τη Β'/θμια Εκπαίδευση. Το πρόγραμμα στην Ελλάδα θα εφαρμοστεί πιλοτικά στη Β'/θμια Εκπαίδευση.

 

ΣΤΟΧΟΣ

Σύμφωνα με τα παραπάνω ο στόχος του mPPACT είναι να καλλιεργηθεί μια νέα παιδαγωγική πρακτική στην Ευρώπη που θα αξιοποιεί το Θέατρο/ Δράμα  και τις Παραστατικές Τέχνες γενικότερα στην Εκπαίδευση και  η οποία:

α. θα ασχολείται με τη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα και την εικόνα/ αντανάκλαση της μέσα στην τάξη

β. θα αναγνωρίζει έναν καινούριο πιο σύνθετο ρόλο στο δάσκαλο ως παιδαγωγό και

γ. θα χρησιμοποιεί τη δημιουργικότητα, τη φαντασία, την κριτική σκέψη των μαθητών, προκειμένου να κατασκευάσουν το δικό τους κόσμο.

 

Σύμφωνα με τους παραπάνω στόχους το πρόγραμμα αποσκοπεί στα εξής:

  • Να σχεδιαστεί ένα επιμορφωτικό σεμινάριο το οποίο θα προσφέρει εναλλακτική στρατηγική που θα δίνει τη δυνατότητα κριτικής αντιμετώπισης κοινωνικών θεμάτων
  • Να αναπτύξει πρακτικές που ενδυναμώνουν τη συνεργασία εκπαιδευτικού μαθητή
  • Να αναπτύξει την ικανότητα του εκπαιδευτικού να κινητοποιήσει το παιδί στη μάθηση
  • Να εφαρμοστεί σε σχολεία και στιςτέσσερις χώρες-εταίρους και να καταγραφούν και αξιολογηθούν τα αποτελέσματα αυτής της εφαρμογής
  • Να κοινοποιήσει τα αποτελέσματά του γραπτά και ηλεκτρονικά 

 

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Το πρόγραμμα θα διαρκέσει 3 χρόνια, από το Νοέμβριο του 2006 έως το Νοέμβριο του 2009.

 

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ-ΦΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 

Κύκλοι

Το πρόγραμμα ακολουθεί μια σπειροειδή δομή, όπως το σπειροειδές μοντέλο μάθησης του Bruner. H σπειροειδής του ανέλιξη συνίσταται σε τέσσερις πιλοτικούς κύκλους – ένας κύκλος για κάθε χώρα. Μετά την ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου που θα ξεκινήσει στην Ελλάδα, το πρόγραμμα με απαραίτητες βελτιώσεις θα επαναληφθεί διαδοχικά στις άλλες συμμετέχουσες χώρες (κατά σειρά: Κύπρος, Μ. Βρετανία, Δανία), όπου θα καταγράφεται και θα βελτιώνεται συνεχώς.

 

Φάσεις του προγράμματος

1) Συνάντηση εταίρων-μεθοδολογία: Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει με μια σειρά από συναντήσεις των εταίρων, με στόχο να  αναπτύξουν και να βελτιώσουν τις τεχνικές και τη μεθοδολογία που θα εφαρμόσουν.

 

2) Σεμινάριο για εκπαιδευτικούς: Οι συναντήσεις των εταίρων θα καταλήξουν στο σχεδιασμό σεμιναρίου για εκπαιδευτικούς καθώς και στη συγγραφή του πρώτου εγχειριδίου. Το πρώτο πενθήμερο επιμορφωτικό σεμινάριο  για εκπαιδευτικούς  θα πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα το σχολικό έτος 2006-2007.

 

3) Εφαρμογή σε σχολεία: Οι εκπαιδευτικοί που θα συμμετάσχουν στο επιμορφωτικό  σεμινάριο, θα εφαρμόσουν πιλοτικά στο σχολείο τους το πρόγραμμα, που θα καταγράφεται από  φοιτητές του πανεπιστημίου και από τους εταίρους και θα ελέγχεται από τους εταίρους.

 

4) Συνάντηση σχολείων-ανταλλαγή: Την πιλοτική εφαρμογή ακολουθεί μια τελική κοινή συνάντηση, κατά την οποία οι μαθητές θα παρουσιάσουν ένα δρώμενο όπου θεατές θα είναι οι μαθητές των άλλων σχολείων που εφάρμοσαν το πρόγραμμα και θα μοιραστούν τις εμπειρίες τους μέσα από μια διαδικασία αλληλεπίδρασης.

 

5) Ανατροφοδότηση–βελτίωση: Η παραπάνω συνάντηση θα είναι καθοριστική στη διαδικασία, τόσο για τους μαθητές  όσο και για τους εκπαιδευτές και θα οδηγήσει στη βελτίωση του προγράμματος.

 

Αξιολόγηση

Πέρα από την αξιολόγηση του προγράμματος που θα πραγματοποιείται στο τέλος κάθε κύκλου, το πρόγραμμα προβλέπει στην τρίτη εφαρμογή του (Μ. Βρετανία) και στην τελική του εφαρμογή και αξιολόγηση από εξωτερικούς αξιολογητές.

 

Δικτυακός τόπος

Ο δικτυακός τόπος του mPPACT θα ενημερώνεται διαρκώς για την εξέλιξη του προγράμματος, θα προσφέρει, παράλληλα, δυνατότητα επικοινωνίας με τους συντελεστές καθώς και πληροφορίες και οπτικό υλικό, όπως π.χ. βίντεο από την εφαρμογή του προγράμματος στην κάθε συμμετέχουσα χώρα.

 

Τελικό εγχειρίδιο-δημοσιοποίηση

Στο τέλος του προγράμματος θα συνταχθεί το τελικό εγχειρίδιο, το οποίο θα τυπωθεί με συνοδευτικό υλικό. Κάθε χώρα και κάθε εταίρος θα αναλάβει, σε συνεργασία με τυπικούς και άτυπους φορείς εκπαίδευσης, τη διάχυσή του.

Ημερολόγιο Δράσεων

Το προφίλ των Εταίρων

Σχολεία στο Πρόγραμμα