Διεθνής Συνδιάσκεψη 2004

«δημιουργικότητα και μεταμορφώσεις»

Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση με την οργανωτική και επιστημονική στήριξη
πολλών φορέων από την Ελλάδα και το εξωτερικό (φορείς του δημοσίου, Πανεπιστήμια, Επιστημονικές Ενώσεις,
Καλλιτεχνικοί φορείς, Επαγγελματικές Ενώσεις, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα κ.α)


 

Περιεχόμενα πρακτικών


Το θέατρο και οι παραστατικές τέχνες στην εκπαίδευση 

«δημιουργικότητα και μεταμορφώσεις» 

 

Πρακτικά της 4ης Διεθνούς Συνδιάσκεψης για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Αθήνα 2004
ISBN 960-87317-6-3
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Νίκος Γκόβας
ΕΚΔΌΣΕΙΣ Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Παραγγελίες στα τηλ 2106564109, στο email theatro@theatroedu.gr
και στο Βιβλιοπωλείο ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ (Αθήνα & Θεσσαλονίκη)


Περιεχόμενα

Νίκος Γκόβας: 
Δημιουργικότητα και Μεταμορφώσεις και η Συνδιάσκεψη 2004

...::

13

 

ΜΕΡΟΣ Α΄: Οι Κεντρικές Εισηγήσεις    
Jonοthan Neelands: 
Θέατρο και Μεταμορφώσεις: 
πως το θέατρο μας βοηθάει να δούμε ποιοι είμαστε και πως αλλάζουμε

...::

19


Άλκηστις Κοντογιάννη: 
Όνειρα, υλικό ζωής, υλικό δραματικής τέχνης στην εκπαίδευση

...::

25


Φίλια Δενδρινού: 
Λογοτεχνικές μεταμορφώσεις της μυθικής Ελένης

...::

32


Shifra Schonmann: 
Χτίζοντας εικόνες στο μυαλό μας. 
Μπορεί το θέατρο να μεταμορφώσει την πραγματικότητα

...::

40



David Pammenter, Alex Mavrocordatos:
Το Είναι και το Γίγνεσθαι μέσα 
στον κόσμο κάποιου άλλου: Ποιος έχει το πρόσταγμα;

...::

47

Αντώνης Βάος: 
Σε αναζήτηση μιας «διδακτικής της τέχνης»: 
η εμπλοκή στο καλλιτεχνικό εγχείρημα ως παιδαγωγική πράξη

...::

59

 

ΜΕΡΟΣ Β΄: Εισηγήσεις-Ανακοινώσεις    
Anders Bäckström, Eva Stockas: 
Teater/scenkonst: περί θεατρικού προσανατολισμού και νέων οραμάτων 
στην ανώτερη δευτεροβάθμια θεατρική εκπαίδευση στη Σουηδία

...::

65


David Carey: 
Συνεργασίες σε Προγράμματα Τεχνών για παιδιά που 
μειονεκτούν κοινωνικά στα δημοτικά σχολεία της Ιρλανδίας

...::

70


Andrea Copeliovitch: 
Ο Grotowski και το Θέατρο - συνάντηση, γλώσσα και ερωτήματα

...::

71


Shu-hwa Jung: 
Σκέψεις και Εφαρμογές του Θεάτρου στην Εκπαίδευση: 
η Περίπτωση μιας Μαθησιακής Κοινότητας

...::

80


Τζωρτζίνα Κακουδάκη: 
Η μεταμόρφωση της ίδιας όψης ή 
…γιατί ο Άμλετ δεν είναι πάντα ξανθός στον κινηματογράφο

...::

96


Μάρθα Κατσαρίδου: 
Η διδασκαλία της παιδικής λογοτεχνίας μέσω δραματοποίησης

...::

103


Αντώνης Λενακάκης:
Θεατροπαιδαγωγική επιμόρφωση και μεταμόρφωση του εκπαιδευτικού: 
Μια πρόκληση δημιουργικότητας στην εκπαίδευση

...::

110


Καλλιόπη Λιοσάτου: 
Η σύνδεση του Επαγγελματικού Θεάτρου για Παιδιά με τη Σχολική Εκπαίδευση: συγκριτική παρουσίαση της Ολλανδικής πρακτικής με τη θεατρική δράση του Προγράμματος ΜΕΛΙΝΑ-‘Εκπαίδευση και Πολιτισμός'

...::

117


Maria Virgνlio Cambraia Lopes: 
Στα χνάρια του Θεάτρου και της Γελοιογραφίας: 
Μεταμόρφωση και Δημιουργικότητα

...::

124


Ελένη Μέλλου: 
Δημιουργικότητα και θεατρικό παιχνίδι

...::

128


Τηλέμαχος Μουδατσάκις: 
Ένα μάθημα αγωγής του προφορικού λόγου: 
Από την τεμαχιακή άρθρωση στην φωνοϋφολογία

...::

138


Christiane Page: 
Πως οι ομαδικές δημιουργικές δραστηριότητες 
μπορούν να ανανεώσουν τις σχέσεις των μαθητών

...::

150


Σίμος Παπαδόπουλος: 
Δραματοποίηση: 
Η δημιουργική και στοχαστική ματιά στα λογοτεχνικά κείμενα

...::

154


Αικατερίνη Παπλωματά:
Δημιουργική διδασκαλία και δράμα στην προσχολική ηλικία

...::

159


Στέλλα Ρέτσιου: 
Η αισθητική αγωγή ως δύναμη παιδείας και κοινωνικής αναμόρφωσης

...::

168


Helena Maria da Silva Santana, Maria do Rosαrio da Silva Santana: 
Μεταμορφώσεις της τέχνης: 
τα πολυμέσα ως νέες μορφές τέχνης και εκπαίδευσης

...::

173


Περσεφόνη Σέξτου: 
Θέατρο και κοινωνική μάθηση στο σχολείο: 
Ετοιμάζοντας ενεργούς πολίτες

...::

177


Maha Shihadeh:
Το Θέατρο ASHTAR: μια νέα προοπτική στην εκπαίδευση στη Παλαιστίνη

...::

185


Ελένη Σπαθάρη-Μπεγλίτη: 
Ταξιδιώτης της ζωής και ξένη γλώσσα: ένα παιχνίδι που μεταμορφώνει

...::

190


Ελένη Τσεφαλά: 
Αγγλόφωνο θέατρο- γνώση χωρίς σύνορα: 
διαπολιτισμική διδακτική πρακτική 

...::

194


Μαρία Φραγκή: 
Το θέατρο στην εκπαίδευση από ένα πρόγραμμα 
για την εκπαίδευση. Μελίνα-Εκπαίδευση και πολιτισμός
Η έρευνα για την θεατρική επιμόρφωση  

...::

199

 

ΜΕΡΟΣ Γ΄: Τα Εργαστήρια 
(Περιγραφή-Ασκήσεις-Σχόλια-Προβληματισμοί)
   

Άννα Αλιφραγκή: 
Η Κάθοδος της Θεάς στον Κάτω Κόσμο

...::

205


'Αβρα Αυδή, Μελίνα Χατζηγεωργίου: 
Η Αλίκη στο θαυμαστό κόσμο της εφηβείας

...::

209


Στέλιος Βγαγκές: 
Μαθαίνοντας μέσα από το Θεατρικό Παιχνίδι

...::

223


Andrea Copeliovitch: 
Συναντώντας τους αξιοσημείωτους εαυτούς μας

...::

227


Marta Cotrim: 
TOPENG: Μπαλινέζικος παραδοσιακός χορός με μάσκες

...::

232


Marta Cotrim: 
Capoeira: ένας καθρέφτης μας Θεωρία 
και πράξη της βραζιλιάνικης τέχνης του Capoeira

...::

234


Εδουάρδος Γεωργίου & θίασος «Παντούμ»: 
Το μαγικό «Εδώ και τώρα»!

...::

241


Γιάννης Γιαπλές: 
Χώρος, χρόνος, σημείο:
εργαστήριο Κίνησης και Χορού- Πρόγραμμα ΜΕΛΙΝΑ

...::

242


Φίλια Δενδρινού: 
Δραματική προσέγγιση μη θεατρικών κειμένων

...::

246


Νίκος Καλογεράκης: 
Στοιχεία χορογραφικής σύνθεσης

...::

247


Κωστής Καπελώνης: 
Προσεγγίσεις Υποκριτικής

...::

248


Αθηνά Κεφαλά: 
Commedia dell' Arte: Αναγεννησιακές Μεταμορφώσεις

...::

248


Άλκηστις Κοντογιάννη: 
Όνειρο x Όνειρο = Ζωή

...::

249


Βασίλης Κοσμόπουλος, Γιώργος Ζαφειρίου: 
Εργαστήρι Οπτικοακουστικής Έκφρασης - Πρόγραμμα ΜΕΛΙΝΑ

...::

249


Γιάννης Κουρκουμέλης, Αιμιλία Παπαδάκου: 
Μεταγραφές μιας Αφήγησης

...::

250


Αντώνης Κουτρουμπής:
ΜΙΜΙΚΗ: Απ΄ την ουδέτερη μάσκα στο θέατρο αντικειμένων

...::

250


Άννα Λάζου, Θοδωρής Ζιούτος: 
Αρχέγονο Παιχνίδι Μεταμόρφωσης

...::

251


Ελένη Λαμπρονικου: 
H δημιουργική μεταμόρφωση ή μεταμορφωνόμαστε δημιουργικά

...::

257


Μυρσίνη Λενούδια-Σακελλαρίδη: 
«Η Στέρνα» του Γ. Σεφέρη στην "Έρημη Χώρα" του Th. S. Eliot»: 
Μυστικά λέξεων - Μεταμορφώσεις. 
Θεατρικά Δρώμενα μέσω Δημιουργικής Γραφής.

...::

261


Στάθης Λιβαθηνός: 
Στοιχεία Υποκριτικής και το θέατρο στο σχολείο - μια συνέντευξη

...::

262


Κωνσταντίνα Μάρα, Ιφιγένεια Τσίχλα: 
Κατασκευή και εμψύχωση κούκλας -μαριονέτας, μαροτας

...::

267


Στάθης Μαρκόπουλος: 
Εργαστήριο Θεάτρου Σκιών

...::

267


Marcos Martinez: 
Εργαστήριο με τη Μέθοδο Εκπαίδευσης Ηθοποιών Suzuki.

...::

268


Alex Mavrocordatos: 
«Ελευθερία»για να αλλάξουμε!.

...::

270


Έλενα Μίντση: 
Αναζητώντας τον ποταμό της γνώσης: πως η λογοτεχνία και η δραματική τέχνη μεταμορφώνουν το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας στη β΄ γυμνασίου

...::

271


Κώστας Μόσχος: 
Η μουσική αγωγή μέσα από το πρόγραμμα ΜΕΛΙΝΑ

...::

276


Τηλέμαχος Μουδατσάκις: 
Η φωνή ως αεροδυναμικό φαινόμενο. Εργαστήρι
εν όψει της δραματοποιημένης ανάγνωσης ποιητικών κ.ά. κειμένων

...::

277


Γιώργος Π. Μπινιάρης, Σμαρώ Χ. Γρηγοριάδου: 
Χορικά από τους «όρνιθες» του Αριστοφάνη :
μια εφαρμογή της «θεατρικής σύνθεσης» στο εκπαιδευτικό θέατρο

...::

278


Σπύρος Μπουντούρης:
Η φύση με θεατρικό βλέμμα

...::

279


Ελένη Μωραΐτη: 
«Λαβύρινθος» - Εικαστική δραστηριότητα, Πρόγραμμα ΜΕΛΙΝΑ

...::

285


Ελένη Μωραΐτη: 
«Πίνακες που ταξιδεύουν», 
μια εικαστική δραστηριότητα - Πρόγραμμα ΜΕΛΙΝΑ

...::

285


Jonothan Neelands: 
Αντιγόνη: μεταμορφώσεις σε ένα μύθο

...::

286


Jonothan Neelands: 
Μεταμόρφωση και Πολιτισμός

...::

286

Τριανταφυλλιά (Φυλλιώ) Νικολούδη: 
Μπορώ να νιώσω, όπως νιώθεις; 
Η επεξεργασία της έννοιας της «ενσυναίσθησης» (βασική αρχή της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης), μέσα από τη δραματική τέχνη

...::

287


David Pammenter: 
"Φτιάχνουμε" και "παίζουμε"
θεατρικές ιστορίες με στόχο τη μεταμόρφωση

...::

292


David Pammenter, Alex Mavrocordatos: 
Θέατρο για την Ανάπτυξη: Αξίες και Μεταμόρφωση

...::

293

Μαρία Παναγιωτοπούλου: 
Από το κείμενο στη σκηνή

...::

294

Ευαγγελία Παπαθανασίου: 
Το Θεατρικό Παιχνίδι στο μάθημα 
της Γλώσσας και των Μαθηματικών στο Δημοτικό Σχολείο

...::

300

Γιάννης Πουταχίδης, Κατερίνα Πουταχίδου:
Θέατρο από Παιδιά - Κατανόηση χαρακτήρων, θεμάτων: 
Προετοιμασία της υποκριτικής ικανότητας παιδιών και νέων

...::

305

Κορίνα Πρεβεδουράκη, Χριστίνα Λαναρά: 
Σκηνικά αντικείμενα:
Μεταμορφώσεις Ιδεών από την Αναγέννηση στο σύγχρονο κόσμο

...::

310

Shifra Schonmann:
Από τον Άνθρωπο στο Ρινόκερο.
Υπάρχει επιστροφή; Μεταμόρφωση μέσω θεάτρου

...::

312

Πέγκυ Στεφανίδου: 
O Πηλέας μπροστά στις μεταμορφώσεις της Θέτιδας: 
Όταν ο μύθος γίνεται «σημερινός»

...::

313

Δημήτρης Σωτηρίου: 
Από την ακινησία στην σωματική άσκηση
και στο δημιουργικό αυτοσχεδιασμό

...::

318

Τάκης Τζαμαργιάς: 
Δραματοποίηση ως διαδικασία θεατρικής εμψύχωσης 
στις πολιτιστικές εκδηλώσεις του σχολείου

...::

320

Τάκης Τζαμαργιάς, Νίκος Γκόβας:
Η δραματοποίηση του μύθου

...::

321

Fabio Roberto Tolledi: 
Θέατρο: τεχνική και τέχνη

...::

322

Fabio Roberto Tolledi: 
Το μυστικό της Commedia dell’ Arte

...::

322

Άννα Τσίχλη: 
Μικρή εισαγωγή στο «θέατρο της επινόησης» (devised theatre). Φωτογραφικές μεταμορφώσεις: ποιος σκότωσε τον γοητευτικό καβαλιέρο με το μαύρο γάντι;

...::

323

Κώστας Φιλίππογλου: 
Σωματικό θέατρο και αυτοσχεδιασμός

...::

328

 

ΜΕΡΟΣ Δ΄: Οι Πόστερ-Παρουσιάσεις    
Διαπολιτισμικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης 
(Παυλίνα Γραικού, Μαρία Κεραμυδά, Αικατερίνη Κουλιακιώτη): 
Προς μια οπτική κοινή

...::

331


Αλεξάνδρα Βέλτσου, Γιάννης Τσιλαφάκης, Ουρανία Ζακοπούλου: 
Το σχολείο ανοίγεται στην κοινωνία και στην τέχνη

...::

332


Ιωάννης Βλάχος, Κωνσταντίνα Παπασωτηροπούλου, 
Πηνελόπη Σακοβέλη, Ελένη Ζωδιάτου: 
Η θεατρική αγωγή ως μέσο και εργαλείο για την περιβαλλοντική αγωγή

...::

338


Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καλαμάτας 
(Αντώνης Δεμπεγιώτης, Κυριακή Θωμά, Άννα Ντεκελέ, Ελένη Παϊδούση, Διονυσία Πλακονούρη, Γεωργία Σπάλα, Νικόλαος Κάστανος): 
Η θεατρική έκφραση ως εργαλείο μάθησης στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καλαμάτας

...::

345


Radka Mackova, Eva Brhelova: 
Το εκπαιδευτικό δράμα στο παιδαγωγικό τμήμα της ακαδημίας μουσικής και παραστατικών τεχνών Janacek στο Brno σε σχέση με το θέατρο στην εκπαίδευση στη σχολική πραγματικότητα της Τσέχικης Δημοκρατίας

...::

346


Μαριάννα Μανέτα: 
Δημιουργικότητα και εφηβεία μέσω της καλλιτεχνικής έκφρασης στη 
δευτεροβάθμια εκπαίδευση - παρουσίαση προγράμματος «από τα "παιχνίδια τέχνης" στο σχολείο, στο διήμερο δημιουργίας και έκφρασης»

...::

351


Ηλίας Μαρούδας: 
Το θεατρικό παιχνίδι - ένας συνοπτικός οδηγός για εκπαιδευτικούς και εμψυχωτές: ένα λογισμικό

...::

354


Τριανταφυλλιά (Φυλλιώ) Νικολούδη: 
Η επεξεργασία της έννοιας της «ενσυναίσθησης» (βασική αρχή της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης) μέσα από τη δραματική τέχνη - προσεγγίζω τον ‘άλλον’ με αφορμή ένα βιβλίο». Η σύνδεση της δραματοποιημένης ιστορίας με το υπόλοιπο αναλυτικό πρόγραμμα

...::

357


«ΠΟΥΠΟΥΛΟ» Θεατρικό Εικαστικό Καλλιτεχνικό Κέντρο, 
(Σοφία Κυπριανίδου, Γιάννης Πουταχίδης, Κατερίνα Πουταχίδου): 
Οι ταξιδιώτες

...::

359


Helena Santana, Rosαrio Santana: 
B2C (BACH2CAGE) - an art process, an educational skill

...::

360

Κυριακή Τατίδου, Γιάννης Σκαράκης:
Θεατρική εκπαίδευση και διαπολιτισμική κοινωνία - το θέατρο ως παράγοντας κοινωνικοποίησης των ατόμων

...::

361


Ελένη Τσεφαλά: 
Αγγλόφωνο θέατρο- γνώση χωρίς σύνορα: 
διαπολιτισμική διδακτική πρακτική

...::

368

 

ΜΕΡΟΣ Ε΄: Οι Παραστάσεις και οι Μαθητικές Ταινίες    
Κερασία Σαμαρά: 
«Άδεια Ποδηλάτου»

...::

371


Ομάδα ΠΑΝΤΟΥΜ: 
«Έλα…»

...::

374


Ομάδα χορου Quasi Stellar/Αποστολίας Παπαδαμάκη: 
«Icon Skin»

...::

376


Φίλια Δενδρινού: 
«Η πεντάμορφη και ο κύκνος»

...::

378


Κουκλοθέατρο Baruti: 
«Μοναδικές στιγμές έρωτα»

...::

380


Ομάδα ΠΛΕΥΣΙΣ: 
«Νομάδες»

...::

381


Τάκης Σαρρής: 
«Ο οδοκαθαριστής»

...::

382


Οι Μαθητικές Ταινίες

...::

383

 

Σύντομα Βιογραφικά Σημειώματα 
των εισηγητών-εμψυχωτών της Συνδιάσκεψης 2004

...::

385