Η δράση «Μονόλογοι σε καραντίνα» στοχεύει να δώσει φωνή σε έφηβους πρόσφυγες, που διαμένουν σε διάφορες δομές και περιοχές της χώρας και έζησαν για ένα διάστημα από τον Μάρτιο έως τον Μάιο 2020, όπως όλος ο πληθυσμός, σε κατάσταση προσωρινής καραντίνας λόγω του COVID-19.
Τα εργαστήρια γραφής
Τον Απρίλιο και Μάιο του 2020, είκοσι τέσσερεις (24) έφηβοι πρόσφυγες (9 αγόρια και 15 κορίτσια), που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα, ηλικίας 13 έως 19 ετών, με διαφορετικές καταβολές και καταγωγές, όπως από Αφγανιστάν, Αίγυπτο, Ιράν, Βελουχιστάν του Πακιστάν, πολίτες Συρίας, Καμερούν και Μπενίν, Κούρδοι Συρίας και Σομαλοί χωρίζονται σε τρεις ομάδες και συμμετέχουν σε 15 συνολικά διαδικτυακά εργαστήρια γραφής, τα οποία εμψυχώνουν τρεις συγγραφείς.
Τα εργαστήρια γραφής δίνουν το βήμα σε έφηβους πρόσφυγες που ζουν σε διάφορες δομές και περιοχές της χώρας προκειμένου να εκφράσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους εν μέσω της καραντίνας λόγω κορονοϊού.
Οι έφηβοι διαμένουν σε Κέντρα Φιλοξενίας Προσφύγων (στα Διαβατά Θεσσαλονίκης, στη Φιλιππιάδα, στο Καρά Τεπέ Λέσβου και στη Μαλακάσα), σε Δομές Φιλοξενίας ασυνόδευτων παιδιών (ξενώνες ή διαμερίσματα ημι-αυτόνομης διαβίωσης) σε Πάτρα, Δράμα, Αθήνα και Λέσβο και σε διαμερίσματα του προγράμματος ΕΣΤΙΑ σε Καρδίτσα και Τρίπολη.
Οι συγγραφείς – εμψυχωτές των εργαστηρίων ενθαρρύνουν τους νέους και τις νέες να γράψουν στη μητρική τους γλώσσα μικρές ιστορίες, αφηγήσεις, ημερολόγια ή ποιήματα. Μερικά από τα ερωτήματα που τίθενται στο πλαίσιο των εργαστηρίων:
- Τι έμαθα και τι θα θυμάμαι από αυτή την περίοδο;
- Τι με έκανε να γελάσω αυτές τις μέρες;
- Ποια είναι τα όνειρά μου για το μέλλον;
- Ποιες αξίες και δυνάμεις αξιοποιώ για να αντιμετωπίσω τις δυσκολίες της ζωής;
- Υπάρχει κάτι που θα ήθελα να πω για το οποίο δεν με ρωτά κανείς;
Τα εργαστήρια υποστηρίζονται από 5 διερμηνείς (Φαρσί, Αραβικά, Γαλλικά, Σομάλι, Αγγλικά) και 17 εκπαιδευτικούς, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς κ.λπ. που λειτουργούν ως σύνδεσμοι της δράσης.
Η έκδοση
Τα κείμενα των εργαστηρίων γραφής περιλαμβάνονται σε ειδική έκδοση στα ελληνικά και αγγλικά.
Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα στο πλαίσιο του Προγράμματος «Κι αν ήσουν εσύ;».
To «Κι αν ήσουν εσύ;» είναι ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων με βιωματικές δραστηριότητες, και τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος.
Συνεργαζόμενοι φορείς: ΑΡΣΙΣ, PRAKSIS, Ηλιακτίδα ΑΜΚΕ, Κοινωνικό ΕΚΑΒ, Αναπτυξιακή «Πάρνωνα» ΑΕ Ο.Τ.Α. Τρίπολη,
Αναπτυξιακή Καρδίτσας ΑΝΚΑ Ο.Τ.Α Καρδίτσα,
Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καρδίτσας,
Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης.
Συντονισμός δράσης «Μονόλογοι σε καραντίνα»
Νίκος Γκόβας, Κατερίνα Αλεξιάδη, Νικολέττα Δημοπούλου