Περιοδικό Εκπαίδευση και Θέατρο

Περιοδική επιστημονική έκδοση για την προώθηση του θεάτρου, του εκπαιδευτικού δράματος, του θεατρικού παιχνιδιού και των άλλων παραστατικών τεχνών στην εκπαίδευση

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΡΘΡΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ 26 (2025)
Το περιοδικό Εκπαίδευση & Θέατρο δέχεται υποβολές άρθρων για το νέο του τεύχος (26, 2025), μέχρι τις
15 Ιανουαρίου, 2025.
Παρακαλούμε δείτε τις θεματικές, τις στήλες και τις προδιαγραφές υποβολής, συμβουλευτείτε την λίστα κριτηρίων και στη συνέχεια υποβάλετε το κείμενό σας προς κρίση.
Η Συντακτική Επιτροπή είναι στην διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.

Υποβολές άρθρων: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/edth/about/submissions
Κεντρικός σύνδεσμος περιοδικού: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/edth/index

 

 

Ιδρυτής περιοδικού: Νίκος Γκόβας (Υπεύθυνος Έκδοσης 2001-2021)

Υπεύθυνοι Τεύχους 25 (2024) & 26 (2025: Αντώνης Λενακάκης, Νάσια Χολέβα

Συντακτική Επιτροπή: Κατερίνα Αλεξιάδη, Μπέττυ Γιαννούλη, Μαίρη Kαλδή, Αντώνης Λενακάκης, Ηρώ Ποταμούση, Χαρά Τσουκαλά, Νάσια Χολέβα


Επιστημονική-Συμβουλευτική Επιτροπή: Brendon Burns σκηνοθέτης, Λέκτορας, Ινστιτούτο Παραστατικών Τεχνών Λίβερπουλ Ηνωμένο Βασίλειο, Αντώνης Βάος Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Πατρών, Kathleen Gallagher Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Τορόντο Καναδά, Μπέττυ Γιαννούλη Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Νίκος Γκόβας θεατροπαιδαγωγός,Guido di Palma Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Ρώμης "Sapienza” Ιταλία, Χριστίνα Ζώνιου Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Ulrike Hentschel Ομότιμη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Τεχνών Βερολίνου, Γερμανία, Γεωργία (Τζίνα) Καλογήρου Καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Άλκηστις Κοντογιάννη Ομότιμη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Επίκουρος Καθηγητής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αντώνης Λενακάκης Αναπληρωτής Καθηγητής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Τηλέμαχος Μουδατσάκις σκηνοθέτης, Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστήμιο Κρήτης, David Pammenter σκηνοθέτης θεάτρου, παιδαγωγός θεάτρου, Ηνωμένο Βασίλειο, Αντιγόνη Παρούση Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μυρτώ Πίγκου-Ρεπούση Επίκουρη Καθηγήτρια, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Tim Prentki  Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Γουίντσεστερ Ηνωμένο Βασίλειο, Τάκης Τζαμαργιάς, σκηνοθέτης, Ειδικό Επιστημονικό  Προσωπικό, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Άννα Τσίχλη σκηνοθέτις, Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό , Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Chris Vine  Ακαδημαϊκός Διευθυντής ΜΑ στο Εφαρμοσμένο Θέατρο, Πανεπιστήμιο της Πόλης της Νέας Υόρκης (CUNY), ΗΠΑ, Κλειώ Φανουράκη, σκηνοθέτις, Επίκουρη Καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μαρία Φραγκή, σκηνοθέτις, Ειδικό Εκπαιδευτικό  Προσωπικό, Πανεπιστήμιο Πατρών

Ιδιοκτησία: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Επικοινωνία-παραγγελίες τευχών: info@theatroedu.gr / 2106541600
Το Τεύχος 1 εκδόθηκε το 2001 στα Ελληνικά. Το Τεύχος 9 (2008) και το Τεύχος 19 (2018) εκδόθηκαν Ελληνικά και Αγγλικά
Από το 2020 (Τεύχος  21) το περιοδικό εκδίδεται Ελληνικά και  Αγγλικά

 ISSN 1109-821X​


 

Στην σελίδα αυτή μπορείτε να δείτε τα περιεχόμενα όλων των τευχών του περιοδικού Εκπαίδευση & Θέατρο. 

Από το 2023 (τ.24), το περιοδικό φιλοξενείται στην πλατφόρμα e-journals του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης σε δίγλωσση έκδοση (ελληνικά και αγγλικά): https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/edth/index

Η συνεργασία του  Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση με το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) θα επιτρέψει στα περιεχόμενα του Ε & Θ να είναι πιο ορατά στη διεθνή κοινότητα μέσω μηχανών εντοπισμού και ειδικών DOI numbers.

Στον παραπάνω σύνδεσμο θα βρείτε τα περιεχόμενα του Τευχους 24 (2023) σε ελληνικά και αγγλικά.
Μπορείτε επίσης να εγγραφείτε στην πλατφόρμα του ΕΚΤ για να λαμβάνετε ενημερώσεις και να διαβάσετε οδηγίες προς συγγραφείς αν ενδιαφέρεστε να υποβάλετε το άρθρο σας.

Όλα τα τεύχη του Περιοδικού Εκπαίδευση και Θέατρο

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 22/3/2025 9:30 πμ - 12:00 μμ Export event
Το θέατρο ως πρακτική επίγνωσης: 1955 - 2024, μια διαδρομή με λεωφορείο

Το θέατρο ως πρακτική επίγνωσης: 1955 - 2024, μια διαδρομή με λεωφορείο

Αθήνα, 22/03/2025, εργαστήριο για εκπαιδευτικούς, Μαρία Όλγα Αθηναίου

Το θέατρο ως πρακτική επίγνωσης: 1955 - 2024, μια διαδρομή με λεωφορείο

 

Μαρία Όλγα Αθηναίου, Πρακτικός του θεάτρου - Processworker

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

Στο Διεθνές Συνέδριο "Θέατρο & Συμπεριληπτική Εκπαίδευση"

Αθήνα 21, 22, 23 Μαρτίου 2025

Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

 

Γλώσσα: Αγγλικά (με βοήθεια στη μετάφραση στα Ελληνικά)

Θέσεις περιορισμένες
 

Σύντομη περιγραφή

Το εργαστήριο διερευνά την προσέγγιση ενός ιστορικού γεγονότος, που παραμένει ενεργή κοινωνική πρόκληση στο σήμερα, με ερέθισμα την ιστορία της Ρ. Παρκς και ειδικότερα την έκδοση «Το λεωφορείο της Ρόζας» (Εκδ. Κόκκινο – με την υποστήριξη του ελληνικού τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας).

 

Ο τρόπος δουλειάς βασίζεται στον συνδυασμό εργαλείων του Εκπαιδευτικού Δράματος, του Ψυχοσωματικού Θεάτρου και της ψυχολογικής προσέγγισης του Processwork (Process Oriented Psychology). Το πρώτο βασίζεται παιδαγωγικά στην ενεργητική μάθηση μέσα από την επίλυση προβλημάτων και εστιάζει στην κατανόηση του εαυτού, του άλλου και του κόσμου μέσα από της επεξεργασία κοινωνικών προκλήσεων χρησιμοποιώντας την φόρμα και την γλώσσα του θεάτρου. Το δεύτερο εδώ αναφέρεται στον ορισμό που δίνει ο Zarrilli όπου ψυχοσωματικό θέατρο είναι η διαρκής δέσμευση του/της performer τόσο με τις εσωτερικές όσο και με τις εξωτερικές διεργασίες που λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια μιας παραστατικής στιγμής. Το τρίτο είναι μια διεπιστημονική και πολυεπίπεδη προσέγγιση της ανθρώπινης εμπειρίας με σκοπό την κατάλυση συγκρούσεων και την επίτευξη προσωπικών και κοινωνικών αλλαγών μέσω της ανάπτυξης της επίγνωσης. Οι ρίζες της προσέγγισης εντοπίζονται στην αναλυτική ψυχολογία του C. Jung, στην κβαντική φυσική και στον Ταοϊσμό. Αναπτύχθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1970 από τον κβαντικό φυσικό και γιουγκιανό αναλυτή Arnold Mindell και τους συνεργάτες του, αρχικά ως θεραπευτική προσέγγιση αλλά πια ευρέως γνωστή ως πρακτική επίγνωσης με την μεθοδολογία της προσέγγισης να εφαρμόζεται σε ένα ευρύ φάσμα δουλειάς με άτομα, ομάδες, κοινότητες.

 

Η διάρθρωση αποτελείται από τα εξής στάδια
α) συστάσεις και συμμετοχικές οδηγίες,
β) εισαγωγική βιωματική δράση,
γ) διείσδυση στην ιστορία και στοχευμένες συμμετοχικές δράσεις,
δ) Διεργασία Ομάδας, οργανωμένη συζήτηση που οδηγεί η συντονίστρια και στοχεύει στην υποστήριξη των διαφορετικών πλευρών ενός θέματος μέσα από την διευκόλυνση της έκφρασης όλων και της ουσιαστικής συνδιαλλαγής μεταξύ τους. Εδώ λειτουργεί ως δράση αναστοχασμού με σκοπό να δώσει χώρο και φωνή στους/στις συμμετέχοντες/ουσες ώστε να αποστάξουν την πυκνή βιωματική εμπειρία που θα έχει προηγηθεί και να την συνδέσουν με την καθημερινή ζωή. Είναι μια βαθιά δημοκρατική και συμπεριληπτική διαδικασία.

 

Βασικοί στόχοι για τους/τις συμμετέχοντες/ουσες είναι: α) καλλιέργεια επίγνωσης γύρω από ζητήματα φυλής (δυναμικές ισχύος, προνόμια, λευκή υπεροχή, λευκή ευαλωτότητα, κ.α.) καθώς και η εισαγωγή στην ανάπτυξη δεξιοτήτων διαχείρισης, β) ενίσχυση και προώθηση του θεάτρου ως παρέμβαση στην σχολική κοινότητα και το κοινωνικό σύνολο, γ) ενδυνάμωση της σχέσης μεταξύ τυπικής και καλλιτεχνικής εκπαίδευσης.

 

Η ενσωμάτωση εργαλείων του Processwork στην πρακτική του θεάτρου από επαγγελματία και των δύο πεδίων αποτελεί καινοτομία και εισάγεται μέσα από την θεωρητική και πρακτική έρευνα της γράφουσας προς μια θεατρική πρακτική προσανατολισμένη στην διεργασία (‘’Process Oriented Theater Practice’’).

 

Το εργαστήριο μπορεί να απευθυνθεί σε ομάδες ατόμων εφηβικής ηλικίας και σε ενήλικα άτομα (ξεχωριστά). Έχει εφαρμοστεί α) σε ομάδες ατόμων εφηβικής ηλικίας στο Εργαστήρι Θεατρικής Αγωγής της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών (2019-2023), β) σε ομάδα εκπαιδευτικών στην διημερίδα του Εθνικού Θεάτρου με θέμα το εφηβικό θέατρο (2022), γ) σε μαθητές/ριες όλων των τάξεων γυμνασίου και λυκείου στον Κολέγιο Αθηνών (2024).

 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ Γλώσσα: Αγγλικά (με βοήθεια στη μετάφραση στα Ελληνικά)

Δεν είναι απαραίτητη η προηγούμενη εμπειρία,

Οι συμμετέχοντες/ουσες χρειάζεται να φοράνε άνετα ρούχα.

Το εργαστήριο περιλαμβάνει ασκήσεις με πιθανή σωματική επαφή.

 

Βιβλιογραφία

Αυδή Άβρα, Χατζηγεωργίου Μελίνα (2007) Η τέχνη του Δράµατος στην εκπαίδευση, Εκδόσεις Μεταίχµιο, Αθήνα

Dollan J. (2005) Utopia in performance, finding hope in theater, University of Michigan Press

Mindell, A. (1995). Sitting in the Fire. Portland, OR.: Lao Tse Press.

Saad L. F. (2020), Me and white supremacy, Sourcebooks

Zarrilli P.B. (2015), ‘The Actor’s Work on Attention, Awareness, and Active Imagination: Between Phenomenology, Cognitive Science, and Practices of Acting’. In Performance and Phenomenology: Traditions and Transformations, ed. Maaike Bleeker, Jon Foley Sherman, and Eirini Nedelkopoulou, 75–96. New York and London: Routledge.

 

 

Η Μαρία Όλγα Αθηναίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1978. Είναι απόφοιτη της Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης του Θεατρικού Οργανισμού Μορφές. Έκανε μετεκπαίδευση στην μέθοδο εργασίας του Ρώσσου σκηνοθέτη J. Alschitz. Μαθήτευσε πλάι στον P. Zarrilli πάνω στην ψυχοσωματική λειτουργία του/της ηθοποιού. Ειδικεύτηκε στο Εκπαιδευτικό Δράμα στο Εργαστήρι Θεάτρου Πόρτα. Είναι διπλωματούχος της ψυχολογικής προσέγγισης Process Oriented Psychology. Εργάζεται προς μια προσέγγιση της θεατρικής πρακτικής βασισμένη στην διεργασία (Process-oriented Theater Practice) εστιάζοντας στην προσωπική ανάπτυξη και την ψυχοσωματική ευημερία των πρακτικών του θεάτρου, στην υποστήριξη της δημιουργικής διαδικασίας και στην κοινωνική διάσταση του θεάτρου ως όχημα αλλαγής. Υπεύθυνη του Εργαστηρίου Θεατρικής Αγωγής της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών(2014-2023). Συνεργάζεται με φορείς καλλιτεχνικής και τυπικής εκπαίδευσης και ΜΚΟ εφαρμόζοντας καλλιτεχνικά/εκπαιδευτικά προγράμματα. Ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί με Έλληνες και ξένους σκηνοθέτες. Έχει παρουσιάσει δύο σκηνοθετικές δουλειές.

 

Print
 

 

Το Περιοδικό “Έκπαίδευση & Θέατρο” γιορτάζει τα 20 τεύχη!
 Aθήνα, 2 Δεκεμβριου 2019

 

Ίδρυση και συντελεστές

Οι συντακτικές επιτροπές ανά τεύχος

Δείτε εδώ

Οι συγγραφείς

Όλοι οι συγγραφείς από την ίδρυση του περιοδικού μέχρι σήμερα

Δείτε εδώ

Αποστολή Εργασιών

Οδηγίες για αποστολή άρθρων προς δημοσίευση

Δείτε εδώ

Επιστημονική - Συμβουλευτική Επιτροπή

Η Επιστημονική-Συμβουλευτική Επιτροπή 

Δείτε εδώ

Ειδικοί επιστημονικοί συνεργάτες & μέλη προηγούμενων επιτροπών

Σύστημα APA Βιβλιογραφικών αναφορών