14η Θεατρική Καλοκαιρινή Κατασκήνωση-Σεμινάριο 2015
24-30 Αυγούστου 2015, στον Αγ. Γιάννη Πηλίου
«Επινοώντας θεατρικές περιπλανήσεις στο Πηλειορίτικο τοπίο»
για εκπαιδευτικούς, καλλιτέχνες, εμψυχωτές
Ειδύλλιο στη σκιά των Κενταύρων. Αισθήσεις, ρυθμός, απεύθυνση
Γιάννης Λεοντάρης σκηνοθέτης, Αιμιλία Βάλβη ηθοποιός
Κύριο Εργαστήριο 5 ημερών
Γλώσσα: ελληνικά
Με εργαλείο το ποιμενικό ειδύλλιο «Βοσκοπούλα» (Ανωνύμου) του 16ου αιώνα, οι συμμετέχοντες στο εργαστήριο θα δουλέψουν πάνω στα εξής ζητούμενα:
1. αξιοποίηση του «εδώ και τώρα» του πραγματικού χώρου (φυσικό περιβάλλον της πρόβας) μέσω συστηματικής άσκησης στην ενεργοποίηση των πέντε αισθήσεων.
2. μουσικοθεατρικές ασκήσεις εξερεύνησης εκφραστικών πεδίων όπως είναι η μουσική απαγγελία – αφήγηση (τοτραγούδι ως κείμενο), η μουσική ως ατμόσφαιρα και σχόλιο, ο ρυθμός, το σώμα κ.α.
3. Θεατρική απεύθυνση του λόγου με χρήση έμμετρου στίχου.
Στόχος του εργαστηρίου, η σκηνική επικοινωνία μέσα στο «φυσικό σκηνικό», η αξιοποίηση εκφραστικών εργαλείων θεατρικής απεύθυνσης του έμμετρου λόγου και η αποκάλυψη και έκφραση του προσωπικού σύμπαντος του κάθε συμμετέχοντα με εργαλείο το τραγούδι.
Το εργαστήριο θα ολοκληρωθεί με παρουσίαση μέρους της «Βοσκοπούλας» από τους συμμετέχοντες, σε μορφή performance.
Προσοχή:
1. Στους συμμετέχοντες θα σταλεί το απόσπασμα του κειμένου που θα δουλευτεί στο πλαίσιο του εργαστηρίου, αρκετές ημέρες πρίν από την πρώτη συνάντηση. Η έκταση του κειμένου θα είναι συνολικά περίπου 100 στίχοι. Οι άνδρες συμμετέχοντες θα πρέπει να απομνημονεύσουν τα μέρη του αφηγητή και των ανδρικών ρόλων (βοσκός-πατέρας) και οι γυναίκες τα μέρη της Βοσκοπούλας.
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμμετοχή είναι η απομνημόνευση του κειμένου από τους συμμετέχοντες πριν από την έναρξη του εργαστηρίου.
2. Οι συμμετέχοντες θα πρέπει επίσης να έχουν επιλέξει ήδη από την πρώτη συνάντηση, ένα τραγούδι πάνω στο οποίο θα δουλέψουν (κατά προτίμηση ένα τραγούδι που για εντελώς προσωπικούς λόγους θεωρούν σημαντικό, δηλαδή αγαπημένο)
Ο Γιάννης Λεοντάρης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1965. Σπούδασε Νεοελληνική φιλολογία στο ΑΠΘ. Από το 1997 είναι διδάκτορας Συγκριτικής Γραμματολογίας στο Πανεπιστήμιο Paris X-Nanterre. Από το 1989 έως το 1997, παρακολούθησε μαθήματα ιστορίας και κοινωνιολογίας του κινηματογράφου στην E.H.E.S.S. στο Παρίσι. Συμμετείχε επίσης σε εργαστήρια σκηνοθεσίας του Ανατόλι Βασίλιεφ. Η διδακτορική του διατριβή αναφέρεται στη συγκριτική προσέγγιση της κινηματογραφικής και της λογοτεχνικής αφήγησης από τη σκοπιά της Θεωρίας της πρόσληψης. Εργάζεται ως επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου όπου διδάσκει Σκηνοθεσία και Υποκριτική. Έχει συμμετάσχει με επιστημονικά κείμενα σε συλλογικές εκδόσεις ενώ άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων. Ως σκηνοθέτης στον κινηματογράφο εργάζεται από το 1987 έως το 2004. Οι ταινίες του έχουν τιμηθεί, μεταξύ άλλων, με το Α ́ Κρατικό Βραβείο ταινίας μικρού μήκους (1994, 1996) και το Α ́ Κρατικό Βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ (2002). Μετά το 2004 στρέφεται στην θεατρική σκηνοθεσία. Ιδρυτικό μέλος της θεατρικής ομάδας Θίασος Κανιγκούντα. Από το 2005 έως το 2015 υπογράφει δεκατρείς θεατρικές σκηνοθεσίες και αρκετές θεατρικές μεταφράσεις, συνεργαζόμενος, μεταξύ άλλων στην Ελλάδα με το Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, το Φεστιβάλ Αθηνών, το Θέατρο του Νότου, το Θέατρο Τέχνης “Κάρολος Κουν” και την Πειραματική Σκηνή της Τέχνης. Συνεργάζεται επίσης με θεατρικούς οργανισμούς στο εξωτερικό όπως το Festival Avignon OFF, το Festival Chantiers d’Europe, το Heidelberger Stuckemarkt Festival και το Between the Seas Festival στη Νέα Υόρκη. Έχει σκηνοθετήσει κείμενα τωνΧόφμανσταλ, Σέξπιρ, Μπουλγκάκοφ, Βιριπάεφ, Πομμερά, Καπετανάκη, Βέλτσου κ.ά.
Η Αιμιλία Βάλβη είναι απόφοιτος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Ε.Κ.Π.Α (2012), της Δραματικής Σχολής Σύγχρονου Θεάτρου Αθήνας Γ. Κιμούλη (1999) και του Εργαστηρίου φωνητικής Τέχνης Σπύρου Σακκά (1999-2004). Έχει συμμετάσχει επίσης στα εργαστήρια (ενδεικτική αναφορά): «Σύστημα φωνής Μίρκας Γεμεντζάκη» (1996-2000) και Παραδοσιακών κρουστών, ρυθμού και χορού του Λυκείου Ελληνίδων Δώρας Στράτου, Διετής παρακολούθηση ρυθμικής με τη Σοφία Σπυράτου, Σεμινάρια χορού-κίνησης με τις ΑγγελικήΣτελλάτου, Σοφία Σπυράτου, Σεσίλ Μικρούτσικου, Μαρουσώ Καραλέκα, Νικολέττα Ξεναρίου κ.ά., σεμινάρια υποκριτικής με τους: Yoshi Oida, Andrew Visnevsky, Λυδία Κονιόρδου, Γιάννη Λεοντάρη κ.ά. Από το 2002 είναι ιδρυτικό μέλος της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας «Πόλις» στο πλαίσιο της οποίας έχει αναλάβει την οργάνωση παραγωγής σε 13 θεατρικές παραγωγές, την επιμέλεια ύλης και έκδοσης σε 11 θεατρικά προγράμματα, την δραματουργική σύνθεση κειμένων και δραματουργική επεξεργασία σε 11 θεατρικές παραγωγές. Ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί με τους σκηνοθέτες Α. Αντύπα, Β. Θεοδωρόπουλο, Τ. Κουλίεβα, Ε. Γεωργοπούλου, Γ.Λεοντάρη κ.α. σε παραστάσεις που παρουσιάστηκαν στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, το Θέατρο της οδού Κυκλάδων – Λευτέρης Βογιατζής, Κέντρο Λόγου και Τέχνης 104, το θέατρο Απόλλων στην Ερμούπολη και αλλού.