Όλα τα εργαστήρια/σεμινάρια επιμόρφωσης

3ο Διήμερο Επιστημονικό - Επιμορφωτικό Σεμινάριο: Το θέατρο στην Εκπαίδευση: διευρύνοντας τη μάθηση και τη δημιουργική έκφραση

Αθήνα, 18-19/11/2005, Το πρόγραμμα του σεμιναρίου

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 18/11/2005 4:00 μμ - 19/11/2005 2:00 μμ Export event


 

3ο Διήμερο Επιστημονικό - Επιμορφωτικό Σεμινάριο

 

«Το θέατρο στην εκπαίδευση:

διευρύνοντας τη μάθηση και τη δημιουργική έκφραση»

 

Βούλα, 18-19 Νοεμβρίου 2005

 

 

Οργάνωση:

Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Ανατ. Αττικής,  Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση,

 1ο Γυμνάσιο Βούλας

 

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
 
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 18/11/2005

 

16.00 - 16.20 Προσέλευση-Εγγραφές στα Εργαστήρια

16.20-16.30 Χαιρετισμοί

16.30 – 17.30 Κεντρικές Εισηγήσεις-Παρουσιάσεις

  • Νίκος Γκόβας εκπαιδευτικός θεάτρου

        "Θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα στην εκπαίδευση: νέες προοπτικές για το σχολείο"

  • Μαρία Λούρου, θεατροπαιδαγωγός, ΔΗΠΕΘΕ Βορ. Αιγαίο

        «Σε πιστεύω εγώ» Εφαρμογή ενός Θεατροπαιδαγωγικού Προγράμματος σε σχολεία.

  • Γλυκερία Αράπη Κέντρο ΩΣΜΩΣΗ, Χριστίνα Ζώνιου Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

        "Ακολουθώντας τον Ορφέα"

 

17.30 - 17.40 Σύντομο διάλειμμα

 

17.40 – 20.40 Εργαστήρια (παράλληλες συνεδρίες)

 

Εργαστήρι 1: Τάκης Τζαμαργιάς, σκηνοθέτης, Πανεπιστήμιο Αθηνών

      "Δραματοποίηση και Σχολικές γιορτές"

Εργαστήρι 2: Χριστίνα Ζώνιου, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

      "Θέατρο για τη διαπολιτισμική αγωγή"

Εργαστήριο 3: Γιάννα Πιτούλη, θεατροπαιδαγωγός, Μαρία Λούρου θεατροπαιδαγωγός

      "Θεάτρο forum, Σώμα, Εικόνα, Λόγος, Αντίλογος"

Εργαστήριο 4: Σμαρώ Γρηγοριάδου μουσικός, Νίκος Γκόβας εκπαιδευτικός θεάτρου

      "Ρυθμός, Μέτρο, Κίνηση στην αρχαία τραγωδία"

Εργαστήριο 5: Ψαλλιδάςφυσιογνώστης, Δ/ντης 1ου Γυμν. Βούλας

      "Εμπιστοσύνη, συνεργασία και συνόηση"

 

 

ΣΑΒΒΑΤΟ 19/11/2005

 

09.30 –  10.30 Κεντρικές Εισηγήσεις

 

▪  Εύα Κωνστανταράκη,  ΜΑ Θέατρο για την Ανάπτυξη

"Όταν το θέατρο γίνεται όχημα για τη επιστροφή των «εξόριστων» παιδιών στην ανθρώπινη περιπέτεια"

▪   Στέλιος Βγαγκές, εμψυχωτής θεατρικού παιχνιδιού

"Το Θεατρικό Παιχνίδι ως αισθητική διαμόρφωση του μαθήματος"

▪   Τζωρτζίνα Κακουδάκη, θεατρολόγος, Πανεπιστήμιο Πατρών

"Διδακτική του θεάτρου: Σχολές, μέθοδοι, τεχνικές, τάσεις και η αξιοποίηση τους ως εκπαιδευτικό εργαλείο"

 

10.30 – 13.30 Εργαστήρια (παράλληλες συνεδρίες)

 

Εργαστήρι 6: Ιουλία Μπαλάσκα Κοινωνική Ψυχολόγος

      "Εργαστήριο Δραματουργίας"

Εργαστήρι 7: Γιάννα Πιτούλη θεατροπαιδαγωγός, Νίκος Γκόβας εκπαιδ. θεάτρου

      "Θεάτρο forum, Σώμα, Εικόνα, Λόγος, Αντίλογος"

Εργαστήρι 8: Στέλιος Βγαγκές, εμψυχωτής θεατρικού παιχνιδιού

      "Το Θεατρικό Παιχνίδι και το Διδακτικό Αντικείμενο"

Εργαστήρι 9: Μαρία Παναγιωτοπούλου

      "Δραματοποίηση ποιητικών κειμένων-Μια πρόταση με αφορμή τον Καβάφη"

Εργαστήρι 10: Γιώργος Καλκάνης μουσικός- Νένα Παπαγεωργίου χορογράφος

      "Η χαρά της μοναξιάς: μουσική σε κίνηση"

 

13.30 – 14.00 Κλείσιμο των εργασιών. Συμπεράσματα

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ

 

ΠΡΟΣΟΧΗ:

Άνετα ρούχα και παπούτσια για ασκήσεις με έντονη κίνηση

 

 
 

Τίτλος Εργαστηρίου: «Δραματοποίηση και Σχολικές γιορτές»

Τάκης Τζαμαργιάς, σκηνοθέτης, Πανεπιστήμιο Αθηνών

 

Το εργαστήρι επικεντρώνεται στην αξιοποίηση των τεχνικών του Θεάτρου προκειμένου οι συμμετέχοντες, με βάση ένα θέμα από μια σειρά κειμένων, να οδηγηθούν στη διακειμενική σύνθεση ενός νέου κειμένου που θα το αποδώσουν στην αυτοσχέδια σκηνή της τάξης. Μέσα από αισθητηριακές, σωματικές, φωνητικές ασκήσεις προκύπτει ένα πρόσφορο δραματικό πλαίσιο, που επιτρέπει την οργανική ένταξη κειμένων, τα οποία ενδεχομένως απέχουν χρονικά και διαφέρουν ως προς τον προβληματισμό και το ύφος τους. Η σύνθεση που τελικά προκύπτει, ενώ περιέχει διακείμενα είναι μια νέα δημιουργία που στηρίζεται στο διάλογο του σύγχρονου ανθρώπου με αυτά. Η όλη διαδικασία μπορεί να εφαρμοσθεί συστηματικά στο πλαίσιο της «Ευέλικτης Ζώνης» ή να αξιοποιηθεί στις γιορτές του σχολείου. Παρακαλούνται οι συμμετέχοντες στο εργαστήριο να φέρουν μαζί τους μικρά κείμενα (αποσπάσματα, πεζά ή ποιήματα) που θα μπορούσαν να ενταχθούν σε μια πιθανή σχολική γιορτή (πχ. Πολυτεχνείο).  Απαιτείται η άνετη ένδυση.

 

 

Τίτλος Εργαστηρίου: «To θέατρο για τη διαπολιτισμική αγωγή»

Χριστίνα Ζώνιου, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

 

Το εργαστήριο αυτό απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και έχει ως σκοπό την προσέγγιση της έννοιας της διαπολιτισμικότητας με βιωματικό τρόπο καθώς στο και να δώσει μια πρώτη γεύση των θεατρικών τεχνικών που μπορούν να χρησιμεύσουν στην ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων ενός εκπαιδευτικού, για να δρα στα πλαίσια της διαπολιτισμικής αγωγής. Οι δεξιότητες αυτές αφορούν την αυτογνωσία, τη γνωριμία του άλλου, την καταπολέμηση των στερεοτύπων, την ενεργητική ακρόαση, την ενσυναίσθηση, τη διαχείριση των συγκρούσεων, το χειρισμό της μη λεκτικής επικοινωνίας. Στο εργαστήριο συμπεριλαμβάνονται θεατρικά παιχνίδια και ασκήσεις που φιλοδοξούν να δώσουν μια εικόνα για το ρόλο του θεάτρου στη διαπολιτισμικήαγωγή. Απαιτείται η άνετη ένδυση.

 

 

Τίτλος Εργαστηρίου: «Εργαστήρι θεάτρου Forum: Σώμα, Εικόνα, Λόγος, Αντίλογος…»

Γιάννα Πιτούλη, θεατροπαιδαγωγός Μαρία Λούρου, θεατροπαιδαγωγός, Νίκος Γκόβας, εκπαιδευτικός θεάτρου

 

Αφετηρία εργασίας του εργαστηρίου αποτελεί το πρόβλημα της άσκησης σωματικής-ψυχολογικής βίας μεταξύ των μαθητών στο σχολικό χώρο. Για να προσεγγίσουμε το θέμα χρησιμοποιούμε τεχνικές βασισμένες στο Θέατρο Forum και στο Θέατρο Εικόνων όπως μας φτάνει από τον Augusto Boal. Το θέατρο Forum  είναι μια θεατρική πρόταση διαχείρισης εντάσεων και συγκρούσεων,  που  οι προσωπικές στάσεις - απέναντι σε θέματα όπως η ειρήνη, η βία, η ξενοφοβία,  αποδοχή του διαφορετικού, περιβάλλον κ.α.- δημιουργούν. Λογοτεχνικά κείμενα, ιστορικά ντοκουμέντα, φωτογραφίες, υλικό από την ευρύτερη εκπαιδευτική πραγματικότητα μπορούν να αποτελέσουν το έναυσμα για μια τέτοια προσέγγιση διαπραγμάτευσης και επαναδιαπραγμάτευσης στάσεων. Σκοπός του εργαστηρίου είναι να εισάγει τους εκπαιδευτικούς στις βασικές τεχνικές του θεάτρου Forum προκειμένου οι ίδιοι να ενισχύσουν, με ένα βιωματικό παιδαγωγικό εργαλείο, τον τρόπο διαχείρισης των όποιων εντάσεων και συγκρούσεων καλούνται να επιλύσουν στη σχολική πράξη. Η εφαρμογή  του Forum στη σχολική τάξη μπορεί να οδηγήσει και στην αξιοποίηση των  αποτελεσμάτων  των εργασιών,  με  ομαδική δημιουργία  θεατρικού έργου και παράστασης από τους ίδιους τους μαθητές. Απαιτείται η άνετη ένδυση.

 

 

Τίτλος Εργαστηρίου: «Ρυθμός, Μέτρο, Κίνηση στην αρχαία τραγωδία»

Σμαρώ Χ. Γρηγοριάδου μουσικός, Νίκος Γκόβας εκπαιδευτικός θεάτρου

 

Με αφετηρία τη σπουδή του αρχαίου ελληνικού μέτρου σε περιεκτικά χορικά από την Αντιγόνη τού Σοφοκλή αλλά και μέσα από σύγχρονες ποιητικές μεταφράσεις των χορικών αυτών, θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε τόσο τα θεμέλια και την ουσία της αρχαίας μετρικής, όσο και τις σχέσεις μεταξύ του αρχαίου ελληνικού λόγου και της σύγχρονης εκφοράς και ακρόασής του στα νέα ελληνικά. Στο βιωματικό αυτό εργαστήριο, και μέσα από απλές ασκήσεις ρυθμού, κίνησης και εκφοράς λόγου, θα αναζητηθούν οι γέφυρες επικοινωνίας μεταξύ αρχαίας ελληνικής και νέας ελληνικής γλώσσας ως προς τη μουσικότητα, το μέτρο και το ρυθμό του τραγικού λόγου και θα διερευνηθούν οι τρόποι με τους οποίους τα μουσικά αυτά στοιχεία του λόγου συμβάλλουν αφενός στην κατανόηση του εσωτερικού περιεχομένου των χορικών, αφετέρου στο σμίλεμα του περιεχομένου αυτού σε «πραγματοποιημένη» κίνηση και θεατρική δράση. Απαιτείται η άνετη ένδυση.

 

 

Τίτλος Εργαστηρίου «Εργαστήριο Δραματουργίας»

Ιουλία Μπαλάσκα, Κέντρο ΓΕΝΑΘΛΟΝ

 

Το Κέντρο «Γέναθλον» έχει επεξεργαστεί και εφαρμόζει, από το 1995, Μέθοδο Δραματουργίας, με βάση τις αρχές του Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου, στο πλαίσιο της Συστημικής Θεωρίας και της Καταξιωτικής Προσέγγισης. Στο Εργαστήριο που πραγματοποιούμε με αυτή τη μέθοδο, τα μέλη της ομάδας γράφουν το δικό τους θεατρικό έργο, το οποίο παίζουν οι ίδιοι σε θεατρική παράσταση ανοιχτή σε κοινό. Έτσι, το Εργαστήριο Δραματουργίας λειτουργεί ως μικρογραφία του μεγάλου θεάτρου, της κοινωνίας: καθένας μόνος του και ταυτόχρονα σε αλληλεπίδραση με τους άλλους, δημιουργεί ένα συλλογικό έργο, στο οποίο συμμετέχει στον βαθμό που επιθυμεί και για το οποίο έχει την προσωπική του ευθύνη. Στην αρχή, τα μέλη της ομάδας, με τις οδηγίες της συντονίστριας, παίζουν ένα θεατρικό αυτοσχεδιασμό. Καθένας παίρνει έναν ρόλο, απλό, καθημερινό και τον ζωντανεύει όπως ο ίδιος θέλει, χωρίς καμία παρέμβαση, καμία κριτική. Η προστασία του ρόλου διασφαλίζει την ελευθερία έκφρασης. Μετά καθένας γράφει ό,τι ένιωσε κι ό,τι είδε στον αυτοσχεδιασμό, ή ό,τι του θύμισε, ό,τι σκέφτεται για τον ρόλο του και για τον ρόλο των άλλων. Τα κείμενα, μία πρόταση ή μία σελίδα, διαβάζονται και η συζήτηση αρχίζει. Λέξεις, συναισθήματα, ερωτήσεις γεννούν τον επόμενο αυτοσχεδιασμό και η ομάδα κάνει το επόμενο βήμα προς το χτίσιμο ενός συλλογικού έργου. Στη συνέχεια, έρχονται οι πρόβες και η παράσταση, το μοίρασμα, η έκθεση. Και η ανάληψη της ευθύνης για μια προσωπική θέση. Με το κλείσιμο του Εργαστηρίου, η πορεία ανακάλυψης ενός προσωπικού νοήματος της ζωής έχει αρχίσει. Ο εαυτός γίνεται πια γνώριμος, πολύτιμος, άξιος προστασίας και σεβασμού. Κι ο άλλος γίνεται απαραίτητος σύντροφος, γιατί και η ζωή είναι ένα μεγάλο θέατρο, όπου ο ρόλος του καθενός επηρεάζει τον ρόλο των άλλων, αλλά και το συλλογικό αποτέλεσμα. «Ο κόσμος ολόκληρος είναι ένα θέατρο κι εγώ έχω μια θέση στη σκηνή που μου ανήκει»Απαιτείται η άνετη ένδυση.

 

 

Τίτλος Εργαστηρίου: «Το Θεατρικό Παιχνίδι και το Διδακτικό Αντικείμενο»

Στέλιος Βγαγκές, δάσκαλος, εμψυχωτής θεατρικού παιχνιδιού

 

Το Θ.Π. «αισθητοποιεί» το μάθημα δίνοντας την ευκαιρία στα παιδιά να επεξεργαστούν την πληροφορία- ερέθισμα με βιωματικό τρόπο. Με παιχνίδια ρυθμού και κίνησης, τεχνικές σωματικής έκφρασης, εμψυχωτικά αντικείμενα, περνούν σε “παιχνίδια ρόλων”. Μέσα από τους ρόλους προσεγγίζουν έννοιες με το δικό τους προσωπικό τρόπο.  Στο εργαστήριο θα προσπαθήσουμε κι εμείς να “αισθητοποιήσουμε” την έννοια του “Συνόλου” όπως προσδιορίζεται ως διδακτικός στόχος στο Αναλυτικό Πρόγραμμα της Α’ Τάξης του Δημοτικού σχολείου. Απαιτείται η άνετη ένδυση.

 

Τίτλος Εργαστηρίου: «Δραματοποίηση ποιητικών κειμένων-Μια πρόταση με αφορμή τον Καβάφη»

Μαρία Παναγιωτοπούλου φιλόλογος-θεατρολόγος

 

Σκοπός μας είναι να πάρει η λογοτεχνία τη θέση που της αξίζει. Να μην είναι «ένα μάθημα», αλλά το κλειδί που θα ξεκλειδώσει την αλήθεια των κειμένων και του κόσμου μας. Θα μας κάνει πιο «ανοιχτούς»  στη σκέψη και το συναίσθημα του άλλου. Θα μας κάνει όχι απλούς «ωτακουστές ποιημάτων» αλλά ενεργούς συμμέτοχους στην ποιητική διεργασία και γενικότερα στην τέχνη. Μέσο για την επίτευξη αυτού του σκοπού διάφορες τεχνικές «έμπνευσης και δράσης» αντλημένες απ’ το θέατρο. Έτσι το θέατρο γίνεται μέσο και όχι στόχος. Γίνεται το πιο «περιπετειώδες» -άρα και το πιο πλούσιο σε εμπειρίες- όχημα,  για να οδηγηθούμε «με ασφάλεια»  στην κατάκτηση των λογοτεχνικών μας στόχων. Στο εργαστήριο θα κάνουμε μια πρόταση για δραματοποίηση του ποιήματος  Κ. Καβάφη «Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον».  Απαιτείται η άνετη ένδυση.

 

 

Τίτλος Εργαστηρίου: «Εμπιστοσύνη, συνεργασία και συνόηση»

Βασίλης Ψαλλιδάς, Φυσιογνώστης

 

Με αφετηρία την ανάγκη συγκρότηση και διαμόρφωσης Θεατρικής Ομάδας στην κάθε σχολική μονάδα θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε ζητήματα που αφορούν στη συγκρότηση αυτής Ομάδας, τη διαμόρφωση καλής επικοινωνίας μεταξύ των μελών αυτής αλλά και ανάπτυξης εμπιστοσύνης προς τους συντονιστές αυτής της Ομάδας όσο και μεταξύ των μελών της. Στο βιωματικό αυτό εργαστήριο, και μέσα από απλές ασκήσεις επικοινωνίας, με δραστηριότητες σπασίματος πάγου, ανάπτυξης εμπιστοσύνης, ανάπτυξη συνεργασίας, ανάπτυξης δεξιοτήτων συνόησης, με τη βοήθεια ασκήσεων κίνησης και εκφοράς λόγου,  θα αναζητηθούν οι γέφυρες επικοινωνίας μεταξύ των μελών της υπό διαμόρφωση Ομάδας. Θα διερευνηθούν οι τρόποι με τους οποίους τα μέλη μιας ομάδας αποκτούν  με απλούς τρόπους  και με τη βοήθεια προφορικού λόγου, διαπραγματευτικές δεξιότητες και που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης και της αυτοεκτίμησης κάθε μέλους στην Ομάδα. Απαιτείται η άνετη ένδυση.

 

Τίτλος Εργαστηρίου: «Η χαρά της μοναξιάς: μουσική σε κίνηση»

Γιώργος Καλκάνης μουσικός, Νένα Παπαγεωργίου χορογράφος

 

Πως μετουσιώνεται η μουσική σε κίνηση; Με τη βοήθεια ενός μουσικού και μιας χορογράφου οι συμμετέχοντες θα επιχειρήσουν μέσα από απλές σωματικές ασκήσεις, σωματικούς αυτοσχεδιασμούς και στοιχεία χορογραφίας να μετουσιώσουν μουσικές συνθέσεις σε κίνηση. Το εργαστήρι απευθύνεται όλους ανεξαρτήτως προηγούμενης ανάλογης εμπειρίας. Άνετα και χαλαρά ρούχα για κινητικές ασκήσεις είναι απαραίτητα.

 

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΣΗΓΗΤΩΝ & ΕΜΨΥΧΩΤΩΝ

(αλφαβητική σειρά)

 

Η Γλυκερία Αράπη είναι υπεύθυνη διαπολιτισμικών προγραμμάτων στην Ώσμωση. Σπούδασε Κοινωνιολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών με ειδίκευση MPhil in Ethnic and Racial Studies του τμήματος Κοινωνιολογίας του University of Dublin, Trinity College της Ιρλανδίας. Είναι υποψήφια διδάκτωρ στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Παρακολουθεί εκπαιδευτικά σεμινάρια του Συμβουλίου της Ευρώπης για θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και εκπαίδευσης στα ανθρώπινα δικαιώματα. Έχει εργαστεί σε μη-κυβερνητικούς φορείς ως συντονίστρια διαπολιτισμικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων με κοινωνικά αποκλεισμένες ομάδες. Οργανώνει και υλοποιεί σεμινάρια διαπολιτισμικής εκπαίδευσης σε σχολεία, οργανώσεις νέων, μη κυβερνητικούς οργανισμούς και άλλους φορείς τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης. Είναι μέλος χοροθεατρικής ομάδας και ασχολείται με τον τομέα της διαπολιτισμικής τέχνης.

 

Ο Στέλιος Βγαγκές είναι δάσκαλος και εμψυχωτής Θεατρικού παιχνιδιού. Είναι απόφοιτος της Μαρασλείου Παιδαγωγικής Ακαδημίας, κάτοχος μετεκπαιδευτικού τίτλου του ΜΔΔΕ και απόφοιτος του 3ετούς Εργαστηρίου Παιδαγωγικής Θεάτρου και Θεατρικού Παιχνιδιού του “ΘΕΑΤΡΟΥ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ”.  Έχει παρακολουθήσει προγράμματα εργαστηρίων Ρυθμικής και Κινητικής Αγωγής, Μουσικοκινητικής Αγωγής και Δραματοσοφίας. Υπηρετεί στο 15ο Δημ. Σχ. Καλλιθέας και εφαρμόζει το Θεατρικό Παιχνίδι στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία εντάσσοντάς το στο Αναλυτικό Πρόγραμμα. Συμμετέχει ως επιμορφωτής σε σεμινάρια και ημερίδες που οργανώνουν Δημοτικοί και Πολιτιστικοί φορείς, Σύλλογοι Εκπαιδευτικών, Π.Ε.Κ  του Υπουργείου Παιδείας, Σχολικοί Σύμβουλοι. Είναι συνεργάτης στην επιμόρφωση δασκάλων καθώς και το σχεδιασμό προγραμμάτων και δράσεων στο πλαίσιο εφαρμογής του προγράμματος “ΜΕΛΙΝΑ-ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ”. Ως μέλος  της ομάδας των βασικών συνεργατών του Λάκη Κουρετζή,  δίδαξε  επί σειρά ετών στο 3ετές Εργαστήρι Παιδαγωγικής Θεάτρου και Θεατρικού Παιχνιδιού του “ΘΕΑΤΡΟΥ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ” το  αντικείμενο σπουδών «Το Θεατρικό Παιχνίδι στην Εκπαιδευτική Διαδικασία». Είναι ιδρυτικό στέλεχος του Κέντρου Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων «ΠΑΙΔΙΩΝ ΔΡΑΣΕΙΣ» στο οποίο λειτουργούν ομάδες έκφρασης παιδιών, εφήβων και ενηλίκων και στο οποίο συνεχίζει να διδάσκει το παραπάνω αντικείμενο.

 

Ο Νίκος Γκόβας σπούδασε μαθηματικά, θέατρο και παιδαγωγικά στην Ελλάδα, στην Αγγλία και στην Αυστραλία και έχει συνεργαστεί ως ηθοποιός, μουσικός, σκηνοθέτης και εμψυχωτής νεανικών θεατρικών εργαστηρίων με Δημοτικά Θέατρα, ΔΗΠΕΘΕ, Πανεπιστήμια και ανεξάρτητες ομάδες. Το 1994 ιδρύει στο Λονδίνο με άλλους καλλιτέχνες το Theatre Lab Company (βραβείο Hellenic Foundation Award 1997) και σκηνοθετεί τις παραστάσεις του μέχρι το 1998 (European Festival of Theatre in Camden London, Διεθνές Φεστιβάλ «Θεατρική Άνοιξη» στη Θεσσαλονίκη, κά). Είναι εκπαιδευτικός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το 1982, συντονιστής πολιτιστικών προγραμμάτων στη Ανατ. Αττική από το 1998 και έχει συνεργαστεί σε επιμορφωτικά και πιλοτικά προγράμματα για το θέατρο στην εκπαίδευση με ΠΕΚ, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Central School of Speech and Drama (UK), το Winchester University (UK), το πρόγραμμα Μελίνα, Δημοτικά Θέατρα, επαγγελματικές Ενώσεις κ.ά.. Έχει γράψει και επιμεληθεί βιβλία και άρθρα για το θέατρο και την εκπαίδευση, είναι εισηγητής και συντονιστής του προγράμματος «εκπαίδευση & θέατρο», πρόεδρος στην επιστημονική ένωση «Πανελλήνιο Δίκτυο Για Το Θέατρο στην Εκπαίδευση» και έχει τιμηθεί με το διεθνές βραβείο «Grozdanin Kikot» (2002) για την συμβολή του στην ανάπτυξη του θεάτρου/δράματος στην εκπαίδευση. To 2003 εξέδωσε το «Για ένα νεανικό δημιουργικό θέατρο: ασκήσεις, παιχνίδια, τεχνικές» εκδΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.

 

Σμαρώ Χ. Γρηγοριάδου είναι σολίστ κλασσικής κιθάρας, συνθέτης και παιδαγωγός της μουσικής. Σπούδασε μουσική και αρχιτεκτονική στην Αθήνα και συνέχισε τις μεταπτυχιακές της μουσικές σπουδές στο Βασιλικό Κολλέγιο του  Λονδίνου με υποτροφία του Κολεγίου. Ως σολίστ κιθάρας έχει εμφανιστεί σε συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με ελληνικές και ξένες ορχήστρες ή σύνολα μουσικής δωματίου καθώς και σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς ερμηνείας και σύνθεσης (Αθήνα, Μπιλμπάο, Ρώμη, Μπολόνια, Τροία κλπ), αποσπώντας βραβεία και τιμητικές διακρίσεις. Ως συνθέτης έχει εργασθεί στο χώρο της λεγόμενης «λόγιας» μουσικής και του θεάτρου και έργα της έχουν παρουσιαστεί σε μουσικά και θεατρικά φεστιβάλ στην Ελλάδα, Τουρκία, Αγγλία και Ισπανία. Πραγματοποιεί σεμινάρια και βιωματικά εργαστήρια σχετικά με την έννοια της μουσικής εμπειρίας στο θέατρο και την εκπαίδευση, εστιάζοντας την έρευνά της σε «ερμητικά» γνωστικά πεδία, όπως η αρχαία μετρική, η μουσικότητα του ελληνικού λόγου και η ουσία της μουσικής ερμηνείας, τομείς πάνω στους οποίους έχει εξάλλου δημοσιεύσει σχετικά άρθρα. Είναι μέλος στο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και στην καλλιτεχνική Εταιρεία «Μυθολογία».

 

Η Χριστίνα Ζώνιου είναι υπεύθυνη καλλιτεχνικών προγραμμάτων στην Ώσμωση. Είναι απόφοιτος του τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου (MPhil in TheatreStudies) από το τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Γλασκόβης και υποψήφια διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας για το Θέατρο και τη Διαπολιτισμική Αγωγή. Παρακολούθησε επίσης το ευρωπαϊκό μεταπτυχιακό πρόγραμμα  Drama in Scena στην Φλωρεντία καθώς και άλλα σεμινάρια και εργαστήρια  υποκριτικής, σκηνοθεσίας, εφαρμοσμένου θεάτρου και διαπολιτισμικής αγωγής. Δούλεψε ως βοηθός σκηνοθέτη (με τους B. Nativi, Λ. Βογιατζή, A. Taddei, R. Romei) ως σκηνοθέτις (7 παραγωγές σε ιταλικά θέατρα), ως δραματολόγος και ως θεατροπαιδαγωγός σε θέατρα, σχολεία και κοινωνικούς χώρους στην Ιταλία, τη Σκωτία και την Ελλάδα.  Από τον Μάρτιο του 2005 είναι μέλος του ειδικού διδακτικού προσωπικού (Ε.Ε.ΔΙ.Π) του τμήματος Θεατρικών Σπουδών - Σχολή Καλών Τεχνών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου για το γνωστικό αντικείμενο Υποκριτική. Είναι μέλος στο Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

 

Η Tζωρτζίνα Κακουδάκη γεννήθηκε το 1971. Πτυχιούχος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Αθηνών, μεταπτυχιακό και διδακτορικό σε εξέλιξη  στο Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Αθήνας. Έχει κάνει σπουδές υποκριτικής στο 3ετές εργαστήρι του θεάτρου Στοά και σπουδές υποκριτικής και πρακτικής εφαρμογής σε πλήθος σεμιναρίων. Υπεύθυνη της Βιβλιοθήκης και του Αρχείου του Εθνικού Θεάτρου (1997- 2004). Έχει παίξει στο θέατρο και τον κινηματογράφο. Από το 2003 διδάσκει το μάθημα «Διδακτική του Θεάτρου. Θεωρία και Πρακτική» στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πάτρας καθώς και σε εργαστήρια ενηλίκων. Κείμενά της έχουν εκδοθεί σε θεατρικά περιοδικά, πρακτικά συνεδρίων και θεατρικές εκδόσεις. Είναι μέλος στο Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

 

Ο Γιώργος Καλκάνης  γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Νίκαια, με Μικρασιατική καταγωγή. Σπούδασε Πιάνο στο Ωδείο Αθηνών και Φυσική στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Εχει συνθέσει μουσικές για τραγούδια, θέατρο, κινηματογράφο. Σήμερα ζει στη Ραφήνα, εργάζεται σαν καθηγητής Φυσικής στο Πειραματικό Μουσικό Γυμνάσιο Παλλήνης, αλλά συνεχώς ταξιδεύει σ’όλο τον κόσμο, με καράβι τη  Μουσική.

 

Η Εύα Κωνστανταράκη σπούδασε οικονομικές και κοινωνικές επιστήμες, παρακολούθησε σεμινάρια για «εκπαιδευτικό δράμα», «Θεατρικό παιχνίδι»,  «Commedia dell’ arte», «Θέατρο Καταπιεσμένων» στην Ελλάδα και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο King Alfred’s College UK στο « Θέατρο για την Ανάπτυξη» (MA Theatre for Development). Συντονίζει α) ομάδες παιδιών και νέων που αντιμετωπίζουν κοινωνικό αποκλεισμό με στόχο την ενδυνάμωση των μελών και των ομάδων καθώς και την εύρεση λύσεων από τις ίδιες τις ομάδες για τη  βελτίωση της ζωής τους, β) ομάδες εκπαιδευτικών για την εφαρμογή των θεατρικών διαδικασιών στη σχολική τάξη για την επίλυση συγκρούσεων αλλά και στη  διδασκαλία του αναλυτικού προγράμματος. Είναι ιδρυτικό μέλος της ΜΚΟ «Πολύχρωμος Cosmos» για την στήριξη μέσω της Τέχνης κοινωνικά αποκλεισμένων παιδιών και νέων. Στα πλαίσια της στήριξης των παιδιών η ΜΚΟ διοργανώνει σεμινάρια εκπαιδευτικών της περιφέρειας  για την εφαρμογή της μεθόδου «Θέατρο για την Ανάπτυξη» στη σχολική τάξη. Ο «πολύχρωμος Cosmos” δραστηριοποιείται στη περιοχή του Μενιδίου. Είναι μέλος στο Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

  

Η Μαρία Λούρου γεννήθηκε στις Η.Π.Α. Σπούδασε Αγγλική Φιλολογία στο Α.Π.Θ. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών πάνω στο «Θέατρο στην Εκπαίδευση» από το παν/μιο του Exeter της Αγγλίας. Ανήκει στο Εκπαιδευτικό Τμήμα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Β.Αιγαίου και έχει διδάξει στο θεατρικό εργαστήριό του μαζί με τον σκηνοθέτη Γιώργο Μπινιάρη και την εκπαιδευτικό και ηθοποιό Μαρία Ρεβελάκη. Μαζί τους σχεδίασε και υλοποίησε θεατροπαιδαγωγικόπρόγραμμα που εφαρμόστηκε στο 1ο Τ.Ε.Ε Χίου σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Β/μιας Εκπ/σης Ν. Χίου. Συμμετοχή της στο σχεδιασμό και την υλοποίηση δύο ακόμα θεατροπαιδαγωγικών προγραμμάτων στην Αθήνα με θέμα τις εξαρτήσεις (σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση) και στο Exeter της Αγγλίας με θέμα τη βία στο σχολείο (Exwick Middle School). Έχει εργαστεί ως εμψυχώτρια σε βιωματικά επιμορφωτικά σεμινάρια σε εκπ/κούς Α/θμιας και Β/θμιας εκπ/σης σε Λήμνο, Μυτιλήνη, Χίο και Λάρισα. Έχει συμμετάσχει ως ηθοποιός στις παραστάσεις: «Τα Ρόδα της Αυγής» και «Ξένοι Τόποι» του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Β.Αιγαίου. Είναι μέλος στο Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

 

Η Ιουλία Μπαλάσκα έχει σπουδάσει Πολιτικές Επιστήμες, με μεταπτυχιακό στην Κοινωνική Ψυχολογία (D.E.A.) και εξειδίκευση στη Συστημική Θεραπεία και Συμβουλευτική. Είναι ιδρυτικό μέλος και πρόεδρος του Δ.Σ. του Κέντρου Γέναθλον, από το 1995, στο πλαίσιο του οποίου ανέπτυξε και εφαρμόζει τη Μέθοδο Δραματουργίας με ομάδες παιδιών, εφήβων και ενηλίκων. Σχεδιάζει και πραγματοποιεί, μαζί με τον Παύλο Χραμπάνη, προγράμματα Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης για μαθητές/τριες δημοτικού και γυμνασίου, καθώς και προγράμματα για την κινητοποίηση των νέων ώστε να αναπτύξουν συνείδηση ενεργού πολίτη. Εργάζεται ιδιωτικά ως ΣυστημικήΟικογενειακή Θεραπεύτρια και Σύμβουλος γονέων. Από το 1988 έως το 1995, εργάστηκε ως Κοινωνική Ερευνήτρια, Εκπαιδεύτρια σε δημόσιους φορείς, επιστημονική συνεργάτης της Γενικής Γραμματείας Ισότητας και Διευθύντρια του Κέντρου Ερευνών για τις Γυναίκες της Μεσογείου. Έχει γράψει δύο βιβλία: «Το φυλαχτό», Χ. Κατάκη – Ι. Μπαλάσκα – Β. Ρεζίτη, εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, Σειρά: Ανθρώπινα Συστήματα, Αθήνα 2003 «Η θάλασσα είναι ζωή… η ζωή είναι θάλασσα», Π. Χραμπάνης – Ι. Μπαλάσκα, ΕΚΘΕ - ΓΕΝΑΘΛΟΝ, Αθήνα 1998: Βιβλίο με θέμα τη θάλασσα, τους κινδύνους που την απειλούν και τρόπους προστασίας της, για παιδιά 11-14 ετών. Έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα σε περιοδικά και έχει παρουσιάσει εισηγήσεις σε εθνικά και διεθνή Συνέδρια και Ημερίδες.

 

Η Μαρία Παναγιωτοπούλου είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης (Τμήμα Νεοελληνικών και Βυζαντινών Σπουδών, 1985). Από το 1992 εργάζεται ως φιλόλογος στο 1ο Λύκειο Μοσχάτου. Παρακολούθησε τριετή κύκλο θεατρικών σπουδών (Πνευματικό Κέντρο Δήμου Μοσχάτου). Άλλα σεμινάρια : Σύγχρονο Θέατρο-Θεωρητική ( 1999, Πανελλήνιοι μαθητικοί αγώνες ), Προώθηση θεατρικής αγωγής στην εκπ/ση ( 1997, Εθνικό θέατρο ), Παιδαγωγική θεάτρου (1997, Ι.Δ.ΕΚ.Ε ) κά. Σκηνοθέτησε τη θεατρική ομάδα του 1ου Λυκείου Μοσχάτου: Πανουργίες του Μπερτόδουλου του Γ. Σκούρτη 1995, Αρχοντοχωριάτης του Μολιέρου 1996, Υπηρέτης δυο αφεντάδων του Γκολντόνι 1998, Παιχνίδι της τρέλας και της φρονιμάδας του Γ. Θεοτοκά  (Α΄ Βραβείο στους Περιφερειακούς Αγώνες Σχολικού θεάτρου, 1999), Παρουσίασις του έρωτος της Μ. Παναγιωτοπούλου(Β΄ ΒΡΑΒΕΙΟ Περιφ. αγώνες σχολικού θεάτρου 2000 ), Εκκλησιάζουσες του Αριστοφάνη 2001, Αγάπη από σιμιγδάλι λαικό παραμύθι 2002, Ειρήνη του Αριστοφάνη 2003. Σκηνοθέτησε επίσης την ερασιτεχνική θεατρική ομάδα ΑρΠιΛεΜα : Όνειρο θερινής νυκτός του Σαίξπηρ 2000, Καβγάδες στην Κιότζιατου Γκολντόνι 2001, Αγάλματα,  δρώμενο δρόμου 2001, Έρωτα,  που το νου και την καρδιά μου παίρνεις της Μαρίας Παναγιωτοπούλου,  αφιέρωμα στην παγκόσμια ημέρα του θεάτρου 2002. Από το 2002 είναι υπεύθυνη της Θεατρικής Ομάδας του Δήμου Μοσχάτου: Νεράιδα του Ζαν Ζιρωντού 2003, Ένα ψέμα που λέει πάντα την αλήθεια της Μαρίας Παναγιωτοπούλου, αφιέρωμα στην παγκόσμια ημέρα του θεάτρου 2003.

 

Η Νένα Παπαγεωργίου-Μουράτογλου είναι Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Μουσικής, Χορού και Θεάτρου στο Ανόβερο, χορογράφος στο Κρατικό Θέατρο Τεχνών Ανοβέρου και χορεύτρια στην Όπερα της Φρανκφούρτης, στην Όπερα του Βερολίνου, στην Dancecompany Joyce Trisley στη Νέα Υόρκη, στην Πίνα Μπάους στο Βούπερταλ και στο London Contemporery Dance Theatre στο Λονδίνο. Έχει 2 διεθνή βραβεία για χορογραφίες: 1981 στο Παρίσι και 1985 στο Τόκυο. Έχει χορογραφήσει σε πολλά θέατρα, σε Φεστιβάλ και μεγάλες διοργανώσεις στο εξωτερικό και στην Ελλάδα. Δίδαξε, ως Καθηγήτρια, στην Κ.Σ.Ο.Τ. από το 1981 έως το 2001, στο Laban και σύστημα Orff. Έχει ιδιωτική σχολή χορού και παιδική ομάδα χορού που λαμβάνει μέρος σε εκδηλώσεις πολιτιστικού και καλλιτεχνικού περιεχομένου π.χ. Ρωμαϊκή αγορά Μέγαρο Μουσικής Αθηνών κ.α. Προετοιμάζει παιδία για να συνεχίσουν ανώτατες σπουδές εκτός Ελλάδας. Καλείται να διδάσκει σε διεθνή σεμινάρια χορού π.χ. 2005 Πανεπιστήμιο Πεκίνου και συμμετέχει ως εισηγήτρια σε διεθνή συνέδρια για την ανάπτυξη του χορού σαν τέχνη και παιδεία.

 

Η Γιάννα Πιτούλη σπούδασε παιδαγωγικά στην Αλεξανδρούπολη (1995). Στη συνέχεια, ασχολείται με το θεατρικό παιχνίδι και το εφαρμόζει στις παιδικές κατασκηνώσεις που εργάζεται (1996-1997). Για ένα χρόνο (1998) διαμένει στο Εδιμβούργο της Σκοτίας όπου παρακολουθεί μαθήματα αγγλικής γλώσσας στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, συμμετέχει σε θεατρικό εργαστήρι, παραδίδει μαθήματα ελληνικής γλώσσας, εργάζεται σε συνθήκες μερικής απασχόλησης στο ελληνικό σχολείο και αναζητεί σπουδές επιστημονικής κατάρτισης για το θέατρο στην εκπαίδευση. Η αναζήτηση αυτή την οδηγεί  στο School of Dramaτου Πανεπιστημίου του Exeter στη Βρετανία από όπου και απέκτησε το ΜΑ inApplied Drama (2000). Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, ασχολείται με την εφαρμογή των Θεατροπαιδαγωγικών Προγραμμάτων (Theatre-in-Education και Drama-in-Education) στα ελληνικά εκπαιδευτικά δεδομένα. Δουλεύει ως εμψυχώτρια θεατρικών εργαστηρίων με ομάδες εκπαιδευτικών και υλοποιεί θεατρικά  project με ομάδες παιδιών μέσα και έξω από το σχολικό χώρο. Εργάζεται ως δασκάλα και έχει  διδάξει το μάθημα της θεατρικής αγωγής σε ολοήμερα σχολεία. Είναι μέλος στο Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

 

Ο Τάκης Τζαμαργιάς γεννήθηκε στον Πειραιά. Σπούδασε θέατρο στη Δραματική Σχολή του Πειραϊκού Συνδέσμου και παιδαγωγικά στη ΜαράσλειοΠαιδαγωγική Ακαδημία, στο Μ. Διδασκαλείο και στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος: Διδακτική Γλώσσας– Λογοτεχνίας– Θέατρο στην Εκπαίδευση. Υποψήφιος διδάκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Παν. Αθηνών και εκλεγμένος Ε.Ε.ΔΙ.Π από το ίδιο τμήμα στο αντικείμενο «Θέατρο στην Εκπαίδευση». Δάσκαλος στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, δίδαξε θέατρο σε επιμορφωτικά σεμινάρια εκπαιδευτικών της Α/βάθμιας και Β/βάθμιαςεκπαίδευσης, θεατρικό αυτοσχεδιασμό στις Φυλακές Ανηλίκων Κορυδαλλού και ως καθηγητής υποκριτικής στη Δραματική Σχολή του Πειραϊκού Συνδέσμου. Για 14 συνεχή χρόνια διευθύνει το Θεατρικό Εργαστήρι του Δήμου Κερατσινίου Το 2003 ίδρυσε την εταιρεία «Δυτικά της Πόλης». Σκηνοθέτησε το «Καλιφόρνια Ντρίμιν» του Βασίλη Κατσικονούρη που τιμήθηκε με το κρατικό βραβείο Θεάτρου 2002 και παρουσιάστηκε στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Είναι μέλος στο Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

 

Ο Βασίλης Ψαλλιδάς γεννήθηκε στην Πλάκα το 1952. Μεγάλωσε και τελείωσε το Λύκειο στο  Παλαιό  Φάληρο, φοίτησε  στο  Αριστοτέλειο  Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Τμήμα Φυσιογνωσίας. Μέλος της οργανωτικής και επιστημονικής επιτροπής της Διεθνούς Διάσκεψης της UNESCO και της Ελληνικής Κυβέρνησης (Θεσσαλονίκη, Δεκέμβρης 1997) και άλλων συνεδρίων ΠΕ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έχει κοινωνική, συνδικαλιστική και πολιτική δράση από τα φοιτητικά του χρόνια ως σήμερα. Με μεγάλη συγγραφική και ερευνητική δραστηριότητα σε ζητήματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Global Education κλπ. Συντονιστής Ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Με εμπειρία στη δημιουργία Δικτύων και στην ενδο-υπηρεσιακή επιμόρφωση εκπαιδευτικών.

 

 

ImageΔιαβάστε περισσότερα