Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση 2013 - Πάτρα
ΠΑΤΡΑ, 24 Νοεμβρίου 2013, 10:00- 20:00
ΗΜΕΡΙΔΑ-ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ
"ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΛΕΩ ΟΧΙ!: Σχολικός εκφοβισμός, μορφές βίας"
Στα Αρσάκεια Σχολεία Πατρών, Αγ.Παρασκευής, Πλατάνι, Ρίο Αχαΐας
Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΙΝΑΙ ΔΩΡΕΑΝ
Βιωματικά Εργαστήρια, Παρουσίαση Εκπαιδευτικού Υλικού, Εισηγήσεις, Συζητήσεις, Θεατρική Παράσταση.
Θεματική: Το θέατρο στην εκπαίδευση, ως μια βαθιά παιδευτική και κοινωνική μορφή τέχνης, αποτελεί ένα δυνατό εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών για την προώθηση μιας παιδαγωγικής που εστιάζει στη συλλογικότητα, τη συνεργασία και την αλληλεπίδραση της ομάδας∙ επιπλέον αναπτύσσει ιδιαίτερα την ενσυναίσθηση και συντελεί στην κριτική τοποθέτηση και στον αναστοχασμό των μαθητών, στοιχεία πολύ σημαντικά για την ολοκληρωμένη ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους. Οι άξονες γύρω από τους οποίους θα κινηθούν οι εισηγήσεις και τα βιωματικά εργαστήρια είναι η αντιρατσιστική εκπαίδευση, η εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα, η αλληλεγγύη, η διαφορετικότητα, ο εκφοβισμός, η διαχείριση συγκρούσεων, κ.α
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΤΡΑ 24/11/2013
09:30- 10: 00 Προσέλευση-Εγγραφές
10:00- 11:00 Έναρξη- Χαιρετισμοί
11:00-14:00 Εργαστήρια (σε διάφορες αίθουσες)
14:00-15:00 Διάλειμμα
15:00- 16:30 Παρουσιάσεις Εργασιών
16:30- 17:00 Διάλειμμα, παραλαβή βεβαιώσεων
17:00- 18:30 Εισηγήσεις
18:30- 19:30 Παράσταση «Γδαρμένος»
19:30- 19:50 Συζήτηση με τον σκηνοθέτη της παράστασης
19:50- 20:00 Λήξη
ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: Daved Pammenter, σκηνοθέτης θεάτρου, παιδαγωγός, ακαδημαϊκός
ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΣΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ: Οι εγγραφές στα Εργαστήρια θα γίνουν κατά την άφιξη και με σειρά προτεραιότητας. Η κράτηση θέσης γίνεται με βάση τη χρονική σειρά αποστολής της ΑΙΤΗΣΗΣ στο dasp95@otenet.gr . Προτεραιότητα έχουν τα οικονομικά ενεργά μέλη του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Σε περίπτωση συμπλήρωσης του αριθμού συμμετεχόντων θα δημιουργηθεί λίστα αναμονής. Για όσους ενδιαφέρονται να γίνουν μέλη του Δικτύου: http://www.theatroedu.gr
Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ: Ο Καλλιτεχνικός Οργανισμός "Κοχύλι" παρουσιάζει τη θεατρική παράσταση "Γδαρμένος" του Mats Kjelbye. Μια παράσταση με θέμα την εφηβική και νεανική παραβατικότητα. Μετάφραση: Εύα Στυλάντερ, Σκηνοθεσία: Στρατής Πανούριος. Το ρόλο του Έντ ερμηνεύει ο Νικόλας Αναστασόπουλος.
Θα δοθούν βεβαιώσεις συμμετοχής.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση - Γραφείο Πελοποννήσου
ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ: ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας, Αρσάκεια Σχολεία Πατρών, Σύλλογος Αποφοίτων Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πατρών, ΑSSITEJ GREECE- ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΑΤΡΟΥ για τα Παιδιά και τους Νέους.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: 6973 942969- ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΙΟΥΝΤΑΣ, (πρωινές ώρες), 6972 267716 ΔΙΟΝΥΣΙΑ ΑΣΠΡΟΓΕΡΑΚΑ, (απογευματινές ώρες)
ΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ (εγγραφές κατά την άφιξη και με σειρά προτεραιότητας)
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1: «Το Δώρο της Δύναμης»
Γιάννα Ροϊλού, Διδάσκουσα του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών
Σύντομη περιγραφή: Δύναμη. Τι είναι δύναμη; Τι σημαίνει να χάνεις τη δύναμή σου; Πώς αισθάνεται κάποιος που δεν μπορεί να πει αυτά που σκέφτεται και νιώθει; Ένα βιωματικό εργαστήριο πάνω στη δύναμη και τα σύμβολά της με αφετηρία το παραμύθι της Γιάννας Ροϊλού Το δώρο.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2: «349 λεπτά ακόμα…»
Θεατροπαιδαγωγική Ομάδα ΠΑιΘέΑ, Καλλιόπη Βούλγαρη, Γιώργος Μπεκιάρης, Αμαλία Παναγιωτοπούλου, Μαρία Στειακάκη
Σύντομη περιγραφή: Η σχολική βία εμφανίζεται κυρίως με τη μορφή του σχολικού εκφοβισμού (bullying). Παρά τα ερευνητικά δεδομένα από το χώρο της ψυχολογίας, τη χρήση συμβουλευτικών στρατηγικών και την πληρέστερη ενημέρωση των εκπαιδευτικών προς την κατεύθυνση της κατανόησης και της άμβλυνσης του προβλήματος, αυτό συνεχίζει να υφίσταται και να λαμβάνει ανησυχητικές διαστάσεις. Στο συγκεκριμένο εργαστήριο η Θεατροπαιδαγωγική Ομάδα ΠΑιΘέΑ έχει δημιουργήσει το πρόγραμμα με τίτλο «349 λεπτά ακόμα…» το οποίο αποτελεί μορφή Εμπλουτισμένου Θεάτρου Φόρουμ, καθώς πριν από την παράσταση αξιοποιούνται τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος (ανίχνευση σκέψης, ανακριτική καρέκλα, διάδρομος συνείδησης, κ.ά.) προκειμένου να προετοιμαστούν οι συμμετέχοντες σε σχέση με το θέμα και να γίνει μια πρώτη διερεύνησή του. Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, που σχεδιάστηκε και υλοποιείται για μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων του Δημοτικού και του Γυμνασίου και για τους εκπαιδευτικούς, παρουσιάζεται το αδιέξοδο ενός μαθητή που έχει θυματοποιηθεί από ομάδα συμμαθητών του και δίνεται έμφαση στα διάφορα επίπεδα των σχέσεων του θύματος με τους υπόλοιπους μαθητές (θύτες, παρατηρητές), με τον εκπαιδευτικό του τμήματος και την οικογένεια. Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα έχουν την ευκαιρία, μέσω των τεχνικών του Θεάτρου Φόρουμ, να αντικαταστήσουν τον Καταπιεζόμενο μαθητή (θύμα) και να δοκιμάσουν έμπρακτα στρατηγικές διαχείρισης της κατάστασης. Το πρόγραμμα στοχεύει, μέσω του ενεργητικού και βιωματικού χαρακτήρα του, να ενισχύσει την ικανότητα για ενσυναίσθηση της κατάστασης, κυρίως, του θύματος από τους υπόλοιπους μαθητές και να προτείνει σε αυτό εναλλακτικούς τρόπους χειρισμού διαφυγής από το αδιέξοδο.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3: « Σχολικός Εκφοβισμός»
Ορέστης Τάτσης, Σκηνοθέτης- Καθηγητής Δραματικής Σχολής ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.
Σύντομη περιγραφή: Μέσα από βιωματικές ασκήσεις αυτοσχεδιαστικού θεάτρου, θα αναζητήσουμε τους μηχανισμούς που οδηγούν τους εφήβους (και όχι μόνο) σε βίαιες συμπεριφορές. Μέσα από την θεατρική εμπειρία ίσως κατανοήσουμε καλύτερα τις αιτίες που γεννούν τη σχολική βία.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4: «Με αφορμή την Αστραδενή»
Δημήτρης Σιούντας , Θεατρολόγος- Ηθοποιός
Σύντομη περιγραφή: Εξοικειωνόμαστε με τις τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος (ιδεοθύελλα, δυναμικές εικόνες, ανίχνευση σκέψης, διάδρομος συνείδησης κ.ά.) και με οδηγό το απόσπασμα από το ανθολόγιο της Ε’ και ΣΤ’ δημοτικού διερευνούμε την έννοια της ταυτότητας και τη σημασία του άρθρου 8 της σύμβασης για τα δικαιώματα των παιδιών.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5: «Μπορώ να πω «όχι στη βία»; Διερευνώντας επιλογές - αναζητώντας εναλλακτικές, με όχημα το θέατρο»
Νάσια Χολέβα, θεατροπαιδαγωγός
Σύντομη περιγραφή: Στο εργαστήρι αυτό θα χρησιμοποιήσουμε την ασφαλή και παιχνιδιάρικη γλώσσα του θεάτρου για να εξερευνήσουμε τα διαφορετικά είδη βίας που μπορεί να ασκηθεί, ηθελημένα ή μη, σε ένα περιβάλλον σχολικό. Μέσα από ένα δημιουργικό συνδυασμό πραγματικών εμπειριών και μυθοπλασίας, θα εξερευνηθούν οι ρόλοι που παίζουν όσοι εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα σε ένα περιστατικό βίας, καθώς και οι επιλογές που μπορεί να έχει καθένας για να δράσει, να αντιδράσει, να αποφύγει. Με τεχνικές παρμένες από τους χώρους του εκπαιδευτικού δράματος και του θεάτρου του καταπιεσμένου τουAugusto Boal, (δυναμικές εικόνες, η ανακριτική καρέκλα, το θέατρο forum και άλλες) θα πειραματιστούμε, θα δοκιμάσουμε, θα απορρίψουμε ή θα εντοπίσουμε εναλλακτικές που ενδεχομένως να βρίσκονται γύρω μας αλλά δεν έχουμε την ψυχραιμία να αναγνωρίσουμε κατά τη διάρκεια ενός περιστατικού βίας. Για το εργαστήρι αυτό οι συμμετέχοντες θα πρέπει να φορούν άνετα ρούχα/παπούτσια και πλατύ χαμόγελο!
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 6 -ΕΦΗΒΩΝ: « Αναζητώντας δρόμους αυτογνωσίας και επικοινωνίας μέσα από τη θεατρική δράση: Ένα ξεκίνημα στην πρακτική της Διαμεσολάβησης.»
Μπέττυ Γιαννούλη, κοινωνιολόγος-εκπαιδευτικός
Σύντομη περιγραφή : «Το θέατρο οδηγεί στην αλήθεια μέσα από την έκπληξη, τη συγκίνηση, το παιχνίδι , τη χαρά, είναι ένας τρόπος να βλέπουμε τον κόσμο μέσα από τα μάτια των άλλων.» (Πήτερ Μπρούκ, Ανοιχτή πόρτα». Τo σεμινάριο, αξιοποιώντας ως μέσο τη θεατρική δραστηριότητα, εστιάζει στην υιοθέτηση στρατηγικών που προάγουν τη συμμετοχή, την επικοινωνία, τον διάλογο, τη συνεργασία και την επίλυση ή μεταμόρφωση μιας σύγκρουσης. Ζητήματα αυτογνωσίας, ενσυναίσθησης, προσέγγισης του «άλλου» και συγκεκριμένες τεχνικές που χρησιμοποιούνται στη Διαμεσολάβηση, όπως ενεργητική ακρόαση, αντανάκλαση συναισθήματος κ.ά., αποτελούν μέρη της βιωματικής διερεύνησης. Μέσα από τη θεατρική δραστηριότητα ελπίζουμε ότι θα αναδειχτούν εναλλακτικοί τρόποι επίλυσης συγκρούσεων στο πλαίσιο της ισότιμης σχέσης μεταξύ αντιτιθέμενων πλευρών. Η θεατρική δράση και η προσέγγιση των τεχνικών θα δώσει την ευκαιρία να καταλάβουμε πώς μπορούμε να ακούμε τους άλλους και να ακονίζουμε τη ματιά μας σε σημαντικά προβλήματα τόσο της δικής μας πραγματικότητας όσο και των ανθρώπων που μας περιβάλλουν. Το εργαστήρι είναι ένα ξεκίνημα για να αντιληφθούμε ότι με αυτογνωσία και κατανόηση μπορούμε να παίξουμε έναν σημαντικό ρόλο σε όσα συμβαίνουν γύρω μας και να αναζητήσουμε την αλήθεια μας, «μέσα από τα μάτια των άλλων». Ελπίζουμε πέρα από τη γνώση και τη χαρά να ενεργοποιήσει το ενδιαφέρον των νέων για περαιτέρω εκπαίδευση σε αντίστοιχες πρακτικές.