«Το πριν, το τώρα, το μετά"
ένα εργαστήριο θεατροπαιδαγωγικής βασισμένο στη μεθοδολογία του ευρωπαϊκού προγράμματος ΙΤΑP-PD»
Επιμορφώτριες : Τζωρτζίνα Κακουδάκη, σκηνοθέτης θεάτρου, θεατρολόγος, Όλγα Ορφανίδου, εκπαιδευτικός, κοινωνική επιστήμονας.
Αθήνα 3/12/2022 09.30-12.00
Στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου στην Εκπαίδευση
Το εργαστήριο προτείνει τρόπους για να δούμε τον εαυτό μας, μέσα στον χρόνο. Πώς αλλάζουν οι αντιλήψεις μας, τι προσφέρει η εμπειρία, πώς προσαρμοζόμαστε σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει; Μέσα από δράσεις ενεργοποίησης και σκηνικής σύνθεσης οι συμμετέχοντες θα αποκτήσουν την εμπειρία να δουλεύουν ατομικά και ομαδικά και να συντονίζουν τις ιδέες τους συλλογικά.
Στην εφαρμογή του στην τάξη, μετά από την ενεργοποίησή της μέσα από δραστηριότητες δομής εμπνευσμένες από τη γεωμετρία, που ανέλαβε η δασκάλα της τάξης, η ομάδα χωρίστηκε σε υποομάδες των 5-6 ατόμων. Οι ομάδες είχαν να οργανώσουν μια παρουσίαση με λόγο και κίνηση σε τρία στάδια με θέμα «Κάτι που νόμιζα ότι είναι αλήθεια/ κάτι που έγινε και άλλαξε την αλήθεια, όπως την πίστευα ως τότε/ πώς άλλαξε ο τρόπος που βλέπω τα πράγματα, μια νέα αλήθεια». Το παράδειγμα που τέθηκε ήταν «Υπάρχει ακόμα ο Άι- Βασίλης;» (η ζωή μου όταν νόμιζα ότι υπάρχει / ένα γεγονός που με έκανε να καταλάβω ποιος πραγματικά φέρνει τα δώρα / από ποιον και τι ζητάω τώρα για τα Χριστούγεννα). Οι ομάδες είχαν πολλές ιδέες και δημιουργικότητα. Οι δράσεις είχαν ενδιαφέρον ως προς το περιεχόμενο (η νεραΐδα των δοντιών, το ποδόσφαιρο, τα γενέθλια κ.ο.κ.) και αποτύπωναν την εμπειρία ενός ανθρώπου σε μια ηλικία μετάβασης, αλλά και ως προς τον προσδιορισμό του χρόνου (εύρος ηλικίας / από τα 5 έτη έως την ηλικία των 11, με πολύ θεατρικούς τρόπους μετάβασης στην επόμενη σκηνή / στη διαχείριση του χρόνου της κάθε δράσης).
Η Τζωρτζίνα Κακουδάκη είναι θεατρολόγος, σκηνοθέτις. Έχει διδάξει «Διδακτική του Θεάτρου» στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πάτρας (2004 - 2007) και «Εμψύχωση κούκλας στο Νηπιαγωγείο» στο Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης Βόλου και το Διδασκαλείο Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Αθηνών (2007 - 2012). Έχει διδάξει Θεατρική Αγωγή στην Α΄βάθμια και Β΄βάθμια Εκπαίδευση, στο Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο / Λύκειο Γέρακα, στο ΣΔΕ Φυλακών Κορυδαλλού, σε πλήθος δημοσιών ΙΕΚ (από το 2002 - 2012) και σε διεθνή προγράμματα παιδαγωγικής μέσω του θεάτρου (με τελευταίο το πρόγραμμα της Ύπατης Αρμοστείας και του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση 2015). Διδάσκει Ιστορία / Δραματουργία Θεάτρου στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών και στη δραματική σχολή Πράξη Επτά. Έχει διευθύνει βιωματικά θεατρικά εργαστήρια σε πανεπιστημιακά φεστιβάλ θεάτρου στο Βέλγιο, Λιθουανία, Λευκορωσία, Πολωνία, Γερμανία, Αίγυπτο, Μεξικό, Λίβερπουλ. Υπεύθυνη της Βιβλιοθήκης και του Αρχείου του Εθνικού Θεάτρου (1997- 2004). Συν-συγγραφέας του Βιβλίου «Θέατρο - Θεατρική Αγωγή» του ΙΔΕΚΕ, 2007 και «Διαδρομές Βιωματικής Μάθησης», εκδ. Κέδρος, 2011. Έχει συντάξει τους Οδηγούς Σπουδών των Καλλιτεχνικών Σχολείων για τα μαθήματα Σκηνοθεσία Θεάτρου και Αισθητική/Σκηνοθεσία Κινηματογράφου του ΙΕΠ (2015). Έχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις για νέους Μετά τον Αφρό 2009 (Youth Festival, Θέατρο Χώρα), Tζακ Θορν Ρισπέκτ / Θάβοντας τον αδελφό σου στο πεζοδρόμιο 2010 (Θέατρο Χώρα), Αριστοφάνη Όρνιθες 2011, Σαίξπηρ Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας 2012, Γκαίτε Φάουστ 2013, Σοφοκλή Αντιγόνη 2014-16, Αριστοφάνη Νεφέλες, 2016, Ευριπίδη Ελένη, 2018 και εξής (στο Θέατρο Νέου Κόσμου και σε σχολεία Β Βάθμιας Εκπαίδευσης) και περιπατητικές παραστάσεις όπως Δημόσιο Σήμα / Επιτάφιος του Περικλή, Ίχνη - η αναζήτηση του Πυθαγόρα. Έχει συνεργαστεί ως δραματουργός σε πλήθος παραστάσεων (πάνω από 30) θεάτρου και χορού. Έχει διοργανώσει πλήθος φεστιβάλ Νέων Δημιουργών σε συνεργασία με διάφορους οργανισμούς και θέατρα. Από το 2016 ήταν υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και υπεύθυνη του καλοκαιρινού σχολείου για ηθοποιούς «Λύκειο Επιδαύρου». Το 2021 ήταν η καλλιτεχνική υπεύθυνη του "Θερινού Μαντείου" στη Δωδώνη.
Η Όλγα Ορφανίδου έχει σπουδάσει Πολιτική Επιστήμη, Παιδαγωγικά, Κοινωνική Ανθρωπολογία και Θέατρο. Έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στο Φύλο και τις Νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση. Έχει παρακολουθήσει και συμμετάσχει σε πολλά βιωματικά σεμινάρια, εργαστήρια, συνέδρια, και ομάδες εργασίας και είναι μέλος του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και ιδρυτικό μέλος της Πρωτοβουλίας για το άρθρο 12 (ΠΡΩΤΑ.12) της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Ως εκπαιδευτικός έχει εργαστεί στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, σε Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια και ΕΠΑΛ, σε Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, ως Συντονίστρια Εκπαίδευσης Προσφύγων, καθώς και στη θεραπευτική κοινότητα του ΚΕΘΕΑ Έξοδος. Στην εκπαίδευση έχει σχεδιάσει και πραγματοποιήσει πολλά εκπαιδευτικά προγράμματα αγωγής υγείας και καλλιτεχνικών και έχει συντονίσει πολυμερή σύμπραξη σχολείων στο πλαίσιο ευρωπαϊκού προγράμματος Comenius. Τα εκπαιδευτικά και ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν στην πρωτογενή πρόληψη των εξαρτήσεων και της βίας, καθώς και στον ενταξιακό ρόλο του σχολείου και την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού.
Απευθύνεται σε: Εκπαιδευτικούς, εμψυχωτές ομάδων, καλλιτέχνες
Διάρκεια: 2,5 ώρες
Αριθμός συμμετεχόντων: 25
Δηλώσεις συμμετοχής: Οι θέσεις είναι περιορισμένες και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Δηλώσεις συμμετοχής κατα την προσέλευση
Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση - Γραφείο Αθήνας