Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση 27 Νοεμβρίου 2021


Από το 2008 ο Διεθνής Οργανισμός για το Θέατρο στην Εκπαίδευση IDEA (International Drama/Theatre & Education Association) έχει ορίσει την 27η Νοεμβρίου ως Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση (IDEA Day) και καλεί τα μέλη του αλλά και όλους όσοι εμπλέκονται με το θέατρο, το εκπαιδευτικό δράμα, το θεατρικό παιγνίδι σε οποιαδήποτε διαδικασία τυπικής ή μη τυπικής εκπαίδευσης να το γιορτάζουν με εκδηλώσεις, παραστάσεις, επιμορφωτικές συναντήσεις, παρεμβάσεις σε σχολεία κάθε βαθμίδας κά.. 
Στην Ελλάδα τις κεντρικές εκδηλώσεις συντονίζει και προωθεί το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (τακτικό μέλος του IDEA και από τους πρωτεργάτες της καθιέρωσης της Παγκόσμιας Ημέρας). Στο "χρήσιμο υλικό" της ιστοσελίδας μας υπάρχουν προτάσεις και ιδέες για αναλογες εκδηλώσεις. 
Στην Ελλάδα η Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση-27 Νοεμβρίου είναι από το 2008 η συνέχεια και εξέλιξη της ετήσιας ημερίδας "Μπροστά στις Νέες Προκλήσεις" που από το 1999  οργάνωνε το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση κάθε Φθινόπωρο καθώς και της "Ημέρας για το Θέατρο στην Εκπαίδευση" που γίορταζε στις 28/3 από το 2005 μέχρι και το 2007.
 

 


 

Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση 2021

Πατάμε γερά! – εισαγωγή στα δικαιώματα. Η στάση μας απέναντι στον ρατσισμό

Πατάμε γερά! – εισαγωγή στα δικαιώματα. Η στάση μας απέναντι στον ρατσισμό

Καλαμάτα, 5/12/2021, σεμινάρια για εκπαιδευτικούς, Γιώργος Μόσχος

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 5/12/2021 11:30 πμ - 2:30 μμ Export event


Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση 2021

«Μπροστά στις νέες προκλήσεις 2021:  Πανδημία και Δημοκρατία. Γεφυρώνονται οι αποστάσεις;»

Καλαμάτα, 5 Δεκεμβρίου 2021

Τόπος: Πειραματικό Γυμνάσιο Καλαμάτας (Δομήνικου Θεοτοκόπουλου 32)

Βιωματικό Εργαστήριο: «Πατάμε γερά! – εισαγωγή στα δικαιώματα. Η στάση μας απέναντι στον ρατσισμό» ,
Επιμορφωτής: Γιώργος Μόσχος,
νομικός, επιμορφωτής και εμψυχωτής θεατρικών ομάδων

Σύντομη περιγραφή

Σκεπτικό/θεωρητική προσέγγιση: Το εργαστήριο αυτό έχει στόχο να βοηθήσει εκπαιδευτικούς που διοργανώνουν και εμψυχώνουν θεατρικά εργαστήρια με παιδιά και εφήβους να κατανοήσουν καλύτερα την έννοια των δικαιωμάτων, να διερευνήσουν τρόπους με τους οποίους προσεγγίζουν τα δικαιώματα και να ενδυναμωθούν ως προς τη στάση τους σε περιπτώσεις που διαχειρίζονται ή αντιμετωπίζουν περιστατικά παραβιάσεων δικαιωμάτων και ρατσιστικών συμπεριφορών από οποιονδήποτε.

Τα δικαιώματα συνιστούν ένα ασφαλές «κλειδί» ρύθμισης των ανθρωπίνων σχέσεων, καθώς ο σεβασμός τους μπορεί να συμβάλλει στην ειρηνική συνύπαρξη παιδιών και ενηλίκων. Μέσα από αυτό το εργαστήριο επιχειρείται η σύνδεση της νομικής προσέγγισης (τι προβλέπει ο νόμος) με την ουσιαστική εφαρμογή και προάσπιση των δικαιωμάτων, που συμβαίνει όταν μία κοινότητα (μια παρέα, μια ομάδα, μια τάξη ή ένα σχολείο) αποκτά κοινή συνείδηση και μέσα από διάλογο προβαίνει σε συμφωνίες σχετικά με αυτά. Οι εκπαιδευτικοί που επιχειρούν να αξιοποιούν τα εργαλεία του θεάτρου, ιδίως μάλιστα όταν στην προσέγγισή τους διαχειρίζονται θέματα που σχετίζονται με τους όρους συνύπαρξης, τις συγκρούσεις, την ευαλωτότητα, τη βία, τις διακρίσεις και τις ίσες ευκαιρίες, είναι πολύ σημαντικό να έχουν ήδη στοχαστεί πάνω στην έννοια των δικαιωμάτων και να τα αξιοποιούν στην επικοινωνία τους με τα παιδιά, σε διάφορες διαδικασίες αλληλεπίδρασης, διαβούλευσης και επιδίωξης συμφωνιών μαζί τους. Μέσα από το εργαστήριο, επιχειρείται η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών ώστε στις θεατρικές δράσεις που σχεδιάζουν και υλοποιούν με τα παιδιά, να περιλαμβάνουν την οπτική της άσκησης, προστασίας, οριοθέτησης και υπεράσπισης των δικαιωμάτων τους. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο ζήτημα του ρατσισμού, διότι θεωρείται ένα θέμα που απασχολεί συχνά τις/τους εκπαιδευτικούς, λόγω περιστατικών που συμβαίνουν στο σχολικό περιβάλλον, και σχετίζεται άμεσα με την προσέγγιση κάθε ομάδας στα δικαιώματα και στον έμπρακτο σεβασμό τους.

Στόχοι: οι συμμετέχουσες / συμμετέχοντες
α) Να ενημερωθούν και να προβληματιστούν σχετικά με την έννοια και το νομικό υπόβαθρο των δικαιωμάτων του παιδιού και προτεινόμενους τρόπους / μεθόδους παρουσίασης, συζήτησης και κατανόησής τους σε ομάδες  παιδιών και εφήβων.
β) Να ανταλλάξουν απόψεις και να στοχαστούν σχετικά με τη στάση τους και τη στάση των μαθητών / μαθητριών τους απέναντι σε ρατσιστικές αντιλήψεις και συμπεριφορές.
γ) Να εμπνευστούν και να σχεδιάσουν τρόπους με τους οποίους μπορούν να ενσωματώσουν τα παραπάνω θέματα στις θεατροπαιδαγωγικές τους δραστηριότητες.

Τρόπος προσέγγισης: Συνδυασμός θεωρητικού μέρους με συμμετοχικές δράσεις και διάλογο.

Τα μέρη:
Α. Εισαγωγή στην έννοια των δικαιωμάτων – αρχική άσκηση με χωρισμό ομάδων:
Β. Η νομική βάση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των δικαιωμάτων του παιδιού
Γ. Εισαγωγή στην έννοια του ρατσισμού
Δ. Τα δικαιώματα στην καθημερινότητα των παιδιών. Επεξεργασία ιστορίας σε ομάδες
Ε. Οι συμφωνίες για τα δικαιώματα στην ομάδα μας. Συζήτηση – αναστοχασμός

Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, θεατρολόγους, θεατροπαιδαγωγούς εμψυχωτές νεανικών ομάδων, φοιτητές.
Προτεραιότητα έχουν τα μέλη του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Οι υπόλοιπες θέσεις θα καλυφθούν με κλήρωση.

Αιτήσεις συμμετοχής: 
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν αίτηση μέχρι την Πέμπτη 2/12/2021 στη φόρμα εγγραφής εδώ
και θα ειδοποιηθούν μέχρι την Παρασκευή 3/12/2021 μέσω e-mail, μαζί με οδηγίες συμμετοχής στο σεμινάριο.

Σημαντική επισήμανση: Η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί με την τήρηση αυξημένων υγειονομικών μέτρων (αναφέρονται αναλυτικά μετά την περιγραφή των εργαστηρίων).

Σημείωση: Τα εργαστήρια είναι συμμετοχικά και περιλαμβάνουν παιχνίδια και αυτοσχεδιασμούς. Γι’ αυτό οι συμμετέχοντες είναι απαραίτητο:
- να φορούν άνετα ρούχα και παπούτσια για κίνηση στο χώρο
- να έχουν μαζί τους... κέφι και όρεξη για πειραματισμούς!


Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Γραφείο Πάτρας.

Συνεργασία: Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας


Μέτρα για τον covid:
Λόγω της κατάστασης που επικρατεί με τον COVID θα χρειαστεί να ακολουθήσετε τα παρακάτω βήματα προκείμενου να διασφαλιστεί η υγεία όλων των συμμετεχόντων και να είμαστε συνεπείς στις διαδικασίες που απαιτούνται για την είσοδο επισκεπτών στα σχολεία: 
1.     α. Όσοι από τους συμμετέχοντες είναι εμβολιασμένοι ή έχουν πιστοποιητικό νόσησης εκτός από τα πιστοποιητικά τους θα πρέπει να έχουν μαζί τους (τυπωμένο ή στο κινητό τους) και αρνητικό αποτέλεσμα self test 24 ωρών το οποίο θα έχουν δηλώσει στην πλατφόρμα  https://self-testing.gov.gr/
     β. Όσοι από τους συμμετέχοντες δεν είναι εμβολιασμένοι ή δεν έχουν πιστοποιητικό νόσησης θα πρέπει να έχουν μαζί τους (τυπωμένο ή στο κινητό τους) αρνητικό αποτέλεσμα rapid test το οποίο θα έχουν κάνει μέχρι και 48 ώρες πριν την εκδήλωση. Το έγγραφο του αποτελέσματος θα προέρχεται είτε από φαρμακείο είτε από διαγνωστικό κέντρο. 
2.     Όλοι οι συμμετέχοντες (εμβολιασμένοι και μη) θα πρέπει πριν από την έναρξη του σεμιναρίου να μπουν στην πλατφόρμα:  https://edupass.gov.gr/  . Εκεί θα επιλέξετε τις εξής ενέργειες: 
Πρόσβαση σε χώρους Πρωτοβάθμιας/Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης/Ειδικής Αγωγής και Δήλωση Επισκεπτών. Στη συνέχεια η πλατφόρμα θα σας ζητήσει να ταυτοποιήσετε τα στοιχεία σας. 
Η διαδικασία αυτή αφορά στην ιχνηλάτηση κρούσματος και τα στοιχεία των επισκεπτών θα τα διατηρεί για ένα μικρό διάστημα η εκάστοτε σχολική μονάδα. 
3.     Όλοι οι συμμετέχοντες θα φορούν μάσκα κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου.


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΜΨΥΧΩΤΗ

Ο Γιώργος Μόσχος σπούδασε νομικά στην Αθήνα και εγκληματολογία (Μ.Phil) στο Λονδίνο. Επιμορφώθηκε σε θέματα αυτογνωσίας και σχετίζεσθαι (ΑΚΜΑ), εκπαίδευσης ενηλίκων (ΕΑΠ), διοργάνωσης κέντρων νεότητας (ΓΓΝΓ) και θεατροπαιδαγωγικής για παιδιά (Δήμος του Λονδίνου). Εργάστηκε στους τομείς της εμψύχωσης και της υποστήριξης παιδιών και εφήβων που απειλούνται από κοινωνικό αποκλεισμό, της προάσπισης των νεανικών δικαιωμάτων και της επιμόρφωσης επαγγελματιών και εθελοντών στα πεδία εξειδίκευσης του. Το 2003 διορίστηκε ως ο πρώτος Συνήγορος του Παιδιού (Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη για τα Δικαιώματα του Παιδιού) και υπηρέτησε σε αυτή τη θέση μέχρι και τον Ιανουάριο του 2018. Στο πλαίσιο της αποστολής του, επισκέφτηκε μεγάλο αριθμό σχολείων και ιδρυμάτων σε όλη τη χώρα, συναντήθηκε και συζήτησε με χιλιάδες παιδιά και με επαγγελματίες που εργάζονται μαζί τους, υποστηρίζοντας τη συστηματική ακρόαση των απόψεων των παιδιών και υπερασπιζόμενος τα δικαιώματά τους. Εμψυχώνει θεατρικά εργαστήρια για παιδιά από το 1985 μέχρι σήμερα διαρκώς. Είναι μέλος του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και ένα από τα ιδρυτικά μέλη της Πρωτοβουλίας για το Άρθρο 12 (ΠΡΩΤΑ.12), που αποσκοπεί στην ενίσχυση και διάδοση του δικαιώματος των παιδιών να εκφράζουν ελεύθερα τη γνώμη τους. Είναι πιστοποιημένος εκπαιδευτής του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.


 

Print

Number of views (1677)/Σχόλια (0)